صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا زن باید فدیه بدهد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    3,275
    مورد تشکر
    17,673 پست
    حضور
    289 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    57
    آپلود
    7
    گالری
    67

    چرا زن باید فدیه بدهد؟




    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام علیکم

       
    الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ ۖ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ ۗ وَلَا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئًا إِلَّا أَنْ يَخَافَا أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ ۗ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا ۚ وَمَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ


    چرا راه حل قرآن برای جایی که می ترسند زن و مرد حدود الهی را رعایت نکنند، دادن مال به مرد است؟
    حلال کنید...

  2. تشکرها 3


  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    5,259
    مورد تشکر
    10,770 پست
    حضور
    172 روز 12 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    1
    گالری
    18




    با نام و یاد دوست

    چرا زن باید فدیه بدهد؟

    کارشناس بحث: استاد مستنبط


    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    چرا زن باید فدیه بدهد؟

  4. تشکرها 3


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۵
    نوشته
    111
    مورد تشکر
    199 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رحیل نمایش پست
    وَلَا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئًا إِلَّا أَنْ يَخَافَا أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ ۗ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا ۚ وَمَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
    چرا راه حل قرآن برای جایی که می ترسند زن و مرد حدود الهی را رعایت نکنند، دادن مال به مرد است؟
    سلام علیکم
    عدم رعایت حدود الهی در اینجا مربوط به اختلافات شدید زن و شوهر می باشد. "افتدت به" (فدیه دادن زن)، در آیه شریفه، به طلاق خلع اشاره دارد. یعنی زن، در مقابل اینکه شوهرش او را طلاق دهد و در ایام عده، امکان رجوع به زن را نداشته باشد، می تواند مالی مانند مهریه یا حتی افزون بر آن را به شوهرش می بخشد.
    انواع طلاق:
    ‌طلاق شرعی بر دو نوع است[1]:
    1. طلاق رجعی: که در آن مرد حق دارد در ایام عده به همسرش رجوع کند. رجوع، نکاح جدید نیست و نیاز به عقد جدید ندارد. در طلاق رجعی، مرد حق ندارد بخاطر طلاق دادن، چیزی از زن بگیرد و باید مهریه او را تمام و کمال پرداخت کند.
    2. طلاق بائن: طلاقی که در آن مرد حق رجعت ندارد. در صورت تمایل به زندگی مجدد، با خواستگاری مردم و توافق زن، باید عقد نکاح جدید خوانده شود.
    در چند مورد، طلاق، بائن است. از جمله در جایی که طلاق به شکل خلع یا به شکل مبارات انجام شده باشد.
    طلاق خُلع: اگر زن به خاطر نفرت و کراهت از مرد، خود تقاضای طلاق داشته باشد، می تواند در عوض اسقاط حق رجوع مرد، مالی به مرد ببخشد (فدیه). این مال می تواند حتی بیشتر از مهریه هم باشد و در عوض مرد، حق ندارد در ایام عده طلاق را بهم زده و رجوع کند[2].
    طلاق مبارت: در طلاق مبارات، زن و مرد، هر دو همدیگر را نمی خواهند و نفرت داشته، خواستار طلاق هستند، در این حال، زن با دادن مالی به شوهر، حق رجوع را ساقط می کند.[3]



    پی نوشت ها:

    [1] «فالبائن‌ ما لا يصح للزوج معه الرجعة و هو ستة طلاق التي لم يدخل بها و اليائسة و من لم تبلغ المحيض و المختلعة و المبارأة ما لم يرجعا في البذل و المطلقة ثلاثا بينها رجعتان. و الرجعي‌هو الذي للمطلق مراجعتها فيه سواء راجع أو لم يراجع»، حلّى، محقق، نجم الدين، جعفر بن حسن، شرائع الإسلام في مسائل الحلال و الحرام، ج‌3 ص 13، 4 جلد، مؤسسه اسماعيليان، قم - ايران، دوم، 1408 ه‍ ق.
    [2] «إزالة قيد النكاح بفدية من الزوجة و كراهة منها له خاصة دون العكس»، نجفى، صاحب الجواهر، محمد حسن، جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج 33، ص 2، 43 جلد، دار إحياء التراث العربي، بيروت - لبنان، هفتم، 1404 ه‍ ق.
    [3] «إزالة قيد النكاح بفدية منها مع كراهة من الجانبين»، جواهر الكلام، ج‌33، ص 2.


  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    3,275
    مورد تشکر
    17,673 پست
    حضور
    289 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    57
    آپلود
    7
    گالری
    67



    نقل قول نوشته اصلی توسط مستنبط نمایش پست
    سلام علیکم
    عدم رعایت حدود الهی در اینجا مربوط به اختلافات شدید زن و شوهر می باشد. "افتدت به" (فدیه دادن زن)، در آیه شریفه، به طلاق خلع اشاره دارد. یعنی زن، در مقابل اینکه شوهرش او را طلاق دهد و در ایام عده، امکان رجوع به زن را نداشته باشد، می تواند مالی مانند مهریه یا حتی افزون بر آن را به شوهرش می بخشد.
    انواع طلاق:
    ‌طلاق شرعی بر دو نوع است[1]:
    1. طلاق رجعی: که در آن مرد حق دارد در ایام عده به همسرش رجوع کند. رجوع، نکاح جدید نیست و نیاز به عقد جدید ندارد. در طلاق رجعی، مرد حق ندارد بخاطر طلاق دادن، چیزی از زن بگیرد و باید مهریه او را تمام و کمال پرداخت کند.
    2. طلاق بائن: طلاقی که در آن مرد حق رجعت ندارد. در صورت تمایل به زندگی مجدد، با خواستگاری مردم و توافق زن، باید عقد نکاح جدید خوانده شود.
    در چند مورد، طلاق، بائن است. از جمله در جایی که طلاق به شکل خلع یا به شکل مبارات انجام شده باشد.
    طلاق خُلع: اگر زن به خاطر نفرت و کراهت از مرد، خود تقاضای طلاق داشته باشد، می تواند در عوض اسقاط حق رجوع مرد، مالی به مرد ببخشد (فدیه). این مال می تواند حتی بیشتر از مهریه هم باشد و در عوض مرد، حق ندارد در ایام عده طلاق را بهم زده و رجوع کند[2].
    طلاق مبارت: در طلاق مبارات، زن و مرد، هر دو همدیگر را نمی خواهند و نفرت داشته، خواستار طلاق هستند، در این حال، زن با دادن مالی به شوهر، حق رجوع را ساقط می کند.[3]



    پی نوشت ها:

    [1] «فالبائن‌ ما لا يصح للزوج معه الرجعة و هو ستة طلاق التي لم يدخل بها و اليائسة و من لم تبلغ المحيض و المختلعة و المبارأة ما لم يرجعا في البذل و المطلقة ثلاثا بينها رجعتان. و الرجعي‌هو الذي للمطلق مراجعتها فيه سواء راجع أو لم يراجع»، حلّى، محقق، نجم الدين، جعفر بن حسن، شرائع الإسلام في مسائل الحلال و الحرام، ج‌3 ص 13، 4 جلد، مؤسسه اسماعيليان، قم - ايران، دوم، 1408 ه‍ ق.
    [2] «إزالة قيد النكاح بفدية من الزوجة و كراهة منها له خاصة دون العكس»، نجفى، صاحب الجواهر، محمد حسن، جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج 33، ص 2، 43 جلد، دار إحياء التراث العربي، بيروت - لبنان، هفتم، 1404 ه‍ ق.
    [3] «إزالة قيد النكاح بفدية منها مع كراهة من الجانبين»، جواهر الكلام، ج‌33، ص 2.
    سلام علیکم
    ببینید

    اینجا نگفته که اگر ترسیدید که زن حدود را رعایت نکند، خوف رعایت نکردن حدود از هر دو طرف احساس میشه.
    اصلا همون قسمت اول آیه رو توجه کنید. بر اون ها جایز نیست که از آنچه که مهر کردند چیزی بگیرند مگر اینکه بترسند(دو نفر) که حدود الهی را رعایت نکنند (دو نفر). خب چرا؟ یعنی وقتی که می ترسن حدود الهی رو رعایت نکنند تازه بیان یه مالی هم از زن بگیرن که به قول شما میتونه بیشتر از مهریه هم باشه. خب این راه حل چطوری میتونه جلوی زیر پا گذاشتن حدود رو بگیره؟ تازه خود این بحث دادن و ندادن مهریه هم جزء حدود الهیه. کاملا قطعی و غیر قابل تردید

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۵
    نوشته
    111
    مورد تشکر
    199 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رحیل نمایش پست
    اینجا نگفته که اگر ترسیدید که زن حدود را رعایت نکند، خوف رعایت نکردن حدود از هر دو طرف احساس میشه.
    بله ، در طلاق بائن، بخلاف طلاق معمولی (رجعی) باید کار به مرحله خوف عقلایی برسد. یعنی هم طرفین خوف خطر و گناه داشته باشند و بترسند از این که کار به جاهای باریک برسد، و هم این خوف، مورد تایید اطرافیان و عقلا هم باشد. لذا خطاب به عموم مومنین هم شده است که اگر شماها ترسیدید که آن دو نفر یعنی زن و شوهر رعایت حدود الهی ننمایند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط رحیل نمایش پست
    بر اون ها جایز نیست که از آنچه که مهر کردند چیزی بگیرند مگر اینکه بترسند(دو نفر) که حدود الهی را رعایت نکنند (دو نفر)
    یک نکته دقیق در آیه هست که باید به آن توجه شود. بخش اول، مربوط است به طلاق رجعی و بخش دوم مربوط است به طلاق خلع. در طلاق رجعی، مرد حق ندارد چیزی از مهریه را نزد خود نگهدارد، اما در طلاق خلع، مرد حق رجوع در ایام عده را، در برابر مالی که زن به او می دهد، از دست خواهد داد.
    در واقع این، حکم، به نفع زن و راهی برای رهایی اوست. طلاق خلع، طلاقی است که زن خواستار آن می باشد، اما مرد کماکان همسرش را و ادامه زندگی با او را دوست دارد. از طرف دیگر، حق طلاق به دست مرد است و از طرف سوم، مرد می تواند در صورت طلاق، در ایام عده به زن رجوع کند. در طلاق خلع، زن این حق را پیدا کرده است تا در برابر دادن یک عوض مالی، سه حق مرد را اسقاط کند. یعنی علاقه او به زن و میل او به ادامه زندگی با زن، حق طلاق، حق رجوع بعد از طلاق.


  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۵
    نوشته
    111
    مورد تشکر
    199 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رحیل نمایش پست
    تازه خود این بحث دادن و ندادن مهریه هم جزء حدود الهیه. کاملا قطعی و غیر قابل تردید
    دادن مهریه قطعی است و تصرف و کم کردن از آن هم حرام است. نه تنها بر مرد حرام است که به اکراه چیزی از زن بستاند، بلکه در این حال، بر زن نیز حرام است که چیزی به مرد بدهد. اما در حالتهای دیگر، چه باید کرد؟ اگر زن، خواستار آن باشد که راه پشیمانی مرد و استفاده از حق رجوع پس از طلاق را ببندد، چه راه کار حقوقی باید در پیش گرفت و شریعت الهی چه حکمی در این زمینه دارد؟ این همان چیزی است که با نام طلاق خلع و مبارات شریعت در برابر ما گذاشته است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط رحیل نمایش پست
    إِلَّا أَنْ يَخَافَا أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ ۗ
    این خوف زمانی ایجاد می شود که زن جدا می گوید که هیچ کدام از دستورات الهی در باب حقوق مرد و خانواده و حریم با بیگانگان را رعایت نخواهد کرد.(1)


    پی نوشتها:
    1. «عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع لَا يَجُوزُ لِلرَّجُلِ أَنْ يَأْخُذَ مِنَ الْمُخْتَلِعَةِ- حَتَّى تَتَكَلَّمَ بِهَذَا الْكَلَامِ كُلِّهِ- فَقَالَ: إِذَا قَالَتْ "لَا أُطِيعُ اللَّهَ فِيكَ"، حَلَّ لَهُ أَنْ يَأْخُذَ مِنْهَا مَا وَجَدَ.»، عاملى، حرّ، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، کتاب الخلع و المباراة، ج 22، ص 279، 30 جلد، مؤسسه آل البيت عليهم السلام، قم - ايران، اول، 1409 ه‍ ق.





  12. تشکر


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    3,275
    مورد تشکر
    17,673 پست
    حضور
    289 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    57
    آپلود
    7
    گالری
    67



    نقل قول نوشته اصلی توسط مستنبط نمایش پست
    بله ، در طلاق بائن، بخلاف طلاق معمولی (رجعی) باید کار به مرحله خوف عقلایی برسد. یعنی هم طرفین خوف خطر و گناه داشته باشند و بترسند از این که کار به جاهای باریک برسد، و هم این خوف، مورد تایید اطرافیان و عقلا هم باشد. لذا خطاب به عموم مومنین هم شده است که اگر شماها ترسیدید که آن دو نفر یعنی زن و شوهر رعایت حدود الهی ننمایند.


    یک نکته دقیق در آیه هست که باید به آن توجه شود. بخش اول، مربوط است به طلاق رجعی و بخش دوم مربوط است به طلاق خلع. در طلاق رجعی، مرد حق ندارد چیزی از مهریه را نزد خود نگهدارد، اما در طلاق خلع، مرد حق رجوع در ایام عده را، در برابر مالی که زن به او می دهد، از دست خواهد داد.
    در واقع این، حکم، به نفع زن و راهی برای رهایی اوست. طلاق خلع، طلاقی است که زن خواستار آن می باشد، اما مرد کماکان همسرش را و ادامه زندگی با او را دوست دارد. از طرف دیگر، حق طلاق به دست مرد است و از طرف سوم، مرد می تواند در صورت طلاق، در ایام عده به زن رجوع کند. در طلاق خلع، زن این حق را پیدا کرده است تا در برابر دادن یک عوض مالی، سه حق مرد را اسقاط کند. یعنی علاقه او به زن و میل او به ادامه زندگی با زن، حق طلاق، حق رجوع بعد از طلاق.
    سلام علیکم
    ای کاش می شد از روی خود آیه درباره معنا و مفهومش توضیح بدید، بدون اینکه پای اصطلاحات فقهی رو وسط بکشید. ولی خب اشکال نداره
    اول یک سوال، چطور متوجه میشید این آیه درباره طلاق خلع هست و مبارات نیست؟
    دوم، رعایت حدود الهی که طبق این آیه باید خوف از نبودش وجود داشته باشه، فقط حدود الهی در ارتباط با نامحرمه یا شامل همه حدود میشه؟ و اگه فقط نامحرم باشه، معنی خوف از رعایت نکردن حدود از جانب مرد چی میتونه باشه؟
    سوم.- این سوال و کلا اصل سوال من پیشفرضش این بود که رعایت حدود الهی محدود به ارتباط با نامحرم نباشه. اگه باشه این سوال از اساس منتفی میشه- آیه گفته اگر ترسیدید آن دو نفر حدود الهی را رعایت نکنند، یعنی یک سمت قضیه مرد هست و احتمال داره حدود رو رعایت نکنه. در جایی که مرد ممکنه حدود الهی رو رعایت نکنه چرا باز هم این زن هست که باید فدیه بده؟
    چهارم، زن در ازای مهریه این سه حق رو به مرد داده و از خودش سلب کرده، چرا مرد میتونه برای پس دادن این حقوق بیشتر از مهریه رو طلب کنه؟
    (ممکنه بازم اضافه بشه)
    حلال کنید...

  14. تشکر


  15. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    3,275
    مورد تشکر
    17,673 پست
    حضور
    289 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    57
    آپلود
    7
    گالری
    67



    نقل قول نوشته اصلی توسط مستنبط نمایش پست
    دادن مهریه قطعی است و تصرف و کم کردن از آن هم حرام است. نه تنها بر مرد حرام است که به اکراه چیزی از زن بستاند، بلکه در این حال، بر زن نیز حرام است که چیزی به مرد بدهد. اما در حالتهای دیگر، چه باید کرد؟ اگر زن، خواستار آن باشد که راه پشیمانی مرد و استفاده از حق رجوع پس از طلاق را ببندد، چه راه کار حقوقی باید در پیش گرفت و شریعت الهی چه حکمی در این زمینه دارد؟ این همان چیزی است که با نام طلاق خلع و مبارات شریعت در برابر ما گذاشته است.


    این خوف زمانی ایجاد می شود که زن جدا می گوید که هیچ کدام از دستورات الهی در باب حقوق مرد و خانواده و حریم با بیگانگان را رعایت نخواهد کرد.(1)


    پی نوشتها:
    1. «عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع لَا يَجُوزُ لِلرَّجُلِ أَنْ يَأْخُذَ مِنَ الْمُخْتَلِعَةِ- حَتَّى تَتَكَلَّمَ بِهَذَا الْكَلَامِ كُلِّهِ- فَقَالَ: إِذَا قَالَتْ "لَا أُطِيعُ اللَّهَ فِيكَ"، حَلَّ لَهُ أَنْ يَأْخُذَ مِنْهَا مَا وَجَدَ.»، عاملى، حرّ، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، کتاب الخلع و المباراة، ج 22، ص 279، 30 جلد، مؤسسه آل البيت عليهم السلام، قم - ايران، اول، 1409 ه‍ ق.



    عه این پست رو چطور ندیده بودم؟
    در هر حال فرقی نداره هنوز سوالات قبلی باقی هستند.
    حلال کنید...

  16. تشکر


  17. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۵
    نوشته
    111
    مورد تشکر
    199 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رحیل نمایش پست
    چهارم، زن در ازای مهریه این سه حق رو به مرد داده و از خودش سلب کرده، چرا مرد میتونه برای پس دادن این حقوق بیشتر از مهریه رو طلب کنه؟
    مهریه در برابر این سه حق نیست. مهریه مربوط به اصل عقد است، نه حقوق مربوط به زمان طلاق. عرض شد که فدیه می تواند حتی خود مهریه باشد، الزاما این نیست که حتما باید مهریه باشد، بلکه کمتر از مهریه هم می تواند باشد. در واقع در نگاه حقوقی صرف، مثل یک معاوضه می ماند که چیزی می دهد و چیزی می گیرد. البته در مبارات نباید بیشتر از مهریه باشد و در خلع می تواند بیش از مهریه هم باشد.

    ویرایش توسط مستنبط : ۱۳۹۷/۰۸/۲۹ در ساعت ۱۴:۲۵ دلیل: جای خلع و مبارات عوض شد.

  18. تشکرها 2


  19. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۵
    نوشته
    111
    مورد تشکر
    199 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رحیل نمایش پست
    دوم، رعایت حدود الهی که طبق این آیه باید خوف از نبودش وجود داشته باشه، فقط حدود الهی در ارتباط با نامحرمه یا شامل همه حدود میشه؟
    بحث عدم رعایت حدود الهی است. صرفا بحث رابطه با نامحرم نیست. مثلا به لحاظ حال روحی و شخصی زن یا بخاطر اختلافات و مسائل خانوادگی زن به جایی رسیده است که دیگر نمی تواند با این مرد ادامه زندگی بدهد. در این حال می تواند تقاضای طلاق کند و مالی به شوهر بدهد تا مرد پس از طلاق از حق رجوع استفاده نکند و دوباره طلاق را بهم نزند.
    ویرایش توسط مستنبط : ۱۳۹۷/۰۸/۲۹ در ساعت ۱۴:۲۷

  20. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود