صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: برهان لمی و انی و فرقشان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۷
    نوشته
    59
    مورد تشکر
    110 پست
    حضور
    15 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    برهان لمی و انی و فرقشان




    سلام عزیزان

    چه فرقی میان براهین لمی و انی هستش؟ که یکی یقینیه و یکی ظنیه؟

    مگه قرار نیست برهان یقینی باشه؟ پس چرا انی یقینی نیستس؟

  2. تشکرها 2


  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    5,259
    مورد تشکر
    10,770 پست
    حضور
    172 روز 12 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    1
    گالری
    18



    با نام و یاد دوست

    برهان لمی و انی و فرقشان

    کارشناس بحث: استاد قول سدید


    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۷/۰۹/۰۶ در ساعت ۱۸:۵۱
    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    برهان لمی و انی و فرقشان


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۶
    نوشته
    283
    مورد تشکر
    498 پست
    حضور
    10 روز 11 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ایرانمهر نمایش پست
    سلام عزیزان

    چه فرقی میان براهین لمی و انی هستش؟ که یکی یقینیه و یکی ظنیه؟

    مگه قرار نیست برهان یقینی باشه؟ پس چرا انی یقینی نیستس؟

    با سلام و عرض ادب و آرزوي توفيق روزافزون.

    برای پاسخ به پرسش مذکور، توجه شما را به این نکات جلب می کنیم:



  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۶
    نوشته
    283
    مورد تشکر
    498 پست
    حضور
    10 روز 11 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تعریف برهان:

    مقدمتا درباره برهان باید به این نکته اشاره کرد که برهان، قیاسی است که از مقدمات یقینی برای رسیدن به یقین استفاده می کند. منظور از یقین نیز اعتقاد جازم صادق ثابت است. در هر برهان، حد وسط در مقدمات، علت یقین به نتیجه است یعنی علت اثبات اکبر برای اصغر است. برای توضیح بیشتر، توجه شما را به این مثال جلب می کنیم: «این فلز منبسط است و هر فلزی که منبسط شود حرارت دیده است؛ پس این فلز حرارت دیده است». در این مثال، «منبسط است» حد وسط است و «این فلز» حد اصغر است و «حرارت دیده است» حد اکبر می باشد. بنابراین، حد وسط که در دو مقدمه تکرار شده است، عامل اتصال حد اصغر و حد اکبر است و این دو را به هم می رساند و نتیجتا ما را به این اعتقاد یقینی سوق می دهد که «این فلز حرارت دیده است».

    ویرایش توسط قول سدید : ۱۳۹۷/۰۹/۰۶ در ساعت ۲۰:۳۰

  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۶
    نوشته
    283
    مورد تشکر
    498 پست
    حضور
    10 روز 11 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اقسام برهان

    این ویژگی در تمامی براهین جاری است. نهایتا براهین بواسطه تفاوت هایی که با هم دارند به اقسام مختلفی تقسیم شده اند که در ادامه، به آنها اشاره می کنیم:

    1. برهان لمّ

    2. برهان انّ

    1/2. برهان انّ دلیل

    2/2. برهان انّ مطلق

    1/2/2. قسم اول

    2/2/2. قسم دوم (برهان از طریق ملازمات عامه)



    ویرایش توسط قول سدید : ۱۳۹۷/۰۹/۰۶ در ساعت ۲۰:۴۳

  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۶
    نوشته
    283
    مورد تشکر
    498 پست
    حضور
    10 روز 11 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    برهان لمّ:

    اگر حد وسط افزون بر آنکه علت اثبات اکبر برای اصغر است، علت ثبوت اکبر برای اصغر نیز باشد، «برهان لمّ» است. منظور از «علیت در ثبوت» علیتی است که صرف نظر از علم ما (مقام اثبات) ناظر به نفس الأمر و واقع (مقام ثبوت) نیز می باشد. از این رو، گاهی حد وسط، هم علت اثبات وهم علت ثبوت است که در این صورت، برهان لم است؛ مانند «این چوب ملاصق با آتش است. هر چوبی که ملاصق با آتش باشد مشتعل است؛ بنابراین، این چوب مشتعل است». روشن است که حد وسط - یعنی ملاصقت با آتش - افزون بر آنکه در مقام اثبات، علم و تصديق، علت اثبات اکبر برای اصغر است، در مقام ثبوت و نفس الأمر نیز علت ثبوت اکبر برای اصغر است.(1)

    ویرایش توسط قول سدید : ۱۳۹۷/۰۹/۰۶ در ساعت ۲۰:۳۱

  11. تشکر


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۶
    نوشته
    283
    مورد تشکر
    498 پست
    حضور
    10 روز 11 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    برهان انّ:

    اگر حد وسط صرفا علت اثبات اکبر برای اصغر و تصديق به آن باشد، «برهان إنّ» است؛ مانند «این فلز منبسط است. هر فلزی که منبسط شود، حرارت دیده است؛ پس این فلز حرارت دیده است». «برهان إن» خودش چند قسم دارد:


  13. تشکر


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۶
    نوشته
    283
    مورد تشکر
    498 پست
    حضور
    10 روز 11 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    برهان انّ دلیل:

    اگر حد وسط در عين آنکه علت اثبات اکبر برای اصغر است، معلول ثبوت اکبر برای اصغر باشد، برهان «ان دلیل» است؛ مانند: «این چوب مشتعل است. هر چوبی که مشتعل باشد، ملاصق با آتش بوده است؛ بنابراین، این چوب ملاصق با آتش بوده است»(2).


  15. تشکر


  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۶
    نوشته
    283
    مورد تشکر
    498 پست
    حضور
    10 روز 11 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    برهان انّ مطلق:

    اما اگر حد وسط فقط علت اثبات اکبر برای اصغر است، ولی در مقام ثبوت، نه علت ثبوت اکبر برای اصغر و نه معلول آن باشد، بلکه صرفا میان حد وسط و حد اکبر گونه ای تلازم وجود دارد. در این صورت، این برهان «ان مطلق» است. «ان مطلق» دست کم دو قسم دارد:

    قسم اول از برهان انّ مطلق:

    تلازم حد وسط و حد اکبر بدین نحو است که هر دو معلول علت ثالثی هستند؛ مانند: «این تب، تب نوبه است. هر تبی که نوبه باشد (نوبه نوبه شدید شود) محترق است؛ بنابراین، این تب محترق است». در این مثال «شدت تب و احتراق» هر دو معلول علت ثالث - یعنی عفونت خارج عروق –
    هستند(3).

    قسم دوم از برهان انّ مطلق (برهان از طریق ملازمات عامه):

    تلازم حد وسط و حد اکبر بدین نحو است که صرفا مصداق واحد دارند؛ نه آنکه حد وسط، معلول اكبر یا هر دو معلول علت سومی باشند(برهان از راه ملازمات عامه).(4)


  17. تشکر


  18. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۶
    نوشته
    283
    مورد تشکر
    498 پست
    حضور
    10 روز 11 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    یقینی بودن یا نبودن اقسام برهان:

    در پست های سابق درباره اقسام براهین سخن گفتیم و توضیح دادیم که به نظر مشهور براهین چند قسمند: برهان لمّ، برهان انّ دلیل، برهان انّ مطلق قسم اول، برهان ان مطلق قسم دوم(برهان از طریق ملازمات عامه). در مورد «برهان لم» هیچ اختلافی نیست که چون سیر از علت به معلول است، یقین آور است و می توان در براهین از آن استفاده کرد، ولی در مورد یقینی بودن یا نبودن براهین انّ اختلاف شده است:

  19. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود