جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معاد در یهودیت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۶
    نوشته
    206
    مورد تشکر
    388 پست
    حضور
    7 روز 13 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    معاد در یهودیت




    با سلام

    چرا در تورات حرفی از معاد و روز قیامت زده نشده و ظاهرا اشاره ای به آن نشده؟

    آیا بنی اسرائیل به معاد اعتقاد نداشتند و این اعتقاد از مسیحیت شکل گرفت؟

  2. تشکر


  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    5,116
    مورد تشکر
    10,655 پست
    حضور
    169 روز 23 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    1
    گالری
    18




    با نام و یاد دوست

    معاد در یهودیت

    کارشناس بحث: استاد عامل


    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    معاد در یهودیت

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    نوشته
    179
    مورد تشکر
    387 پست
    حضور
    3 روز 21 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    بسم الله الرحمن الرحيم
    با عرض سلام و ادب
    عبارات عهد عتيق در مورد معاد يكسان نيست و بايد اين كتاب را به نسبت به زمانهاي متفاوت و وقايعي كه در قوم بني اسرائيل شكل گرفت، به صورت جداگانه بررسي كرد. به طوري كه اثر چنداني از معاد در تورات(پنج كتاب اول عهد عتيق) ديده نمي شود(اين امر ممكن است به دليل تحريف و ميل يهوديان به زندگي در اين دنيا باشد، همانطور كه خداوند در مورد ايشان مي فرمايد: «وَ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلى‏ حَياةٍ وَ مِنَ الَّذينَ أَشْرَكُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَ ما هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذابِ أَنْ يُعَمَّرَ وَ اللَّهُ بَصيرٌ بِما يَعْمَلُونَ»؛‌ و آنها را حريص‏ترين مردم- حتى حريصتر از مشركان- بر زندگى (اين دنيا، و اندوختن ثروت) خواهى يافت (تا آنجا) كه هر يك از آنها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود! در حالى كه اين عمر طولانى، او را از كيفر (الهى) باز نخواهد داشت. و خداوند به اعمال آنها بيناست.(بقره: 96)) تفكر معاد بيشتر در زمان محنت و سختي يهوديان نمود پيدا كرد. اين عقيده به تدريج در يهوديت شكل گرفت و به ندرت به صورت اصلي اعتقادي و نظام مند درآمد. يهوديان اوليه پاداش و مجازات را مختص همين دنيا مي دانستند؛ به طوري كه سعادت غايي برخورداري از عمر طولاني در سايه دولت مستقل و آرام يهودي بود و مرگ براي آنها شقاوت تلقي مي شد.(تثنيه: 5/16؛ مزامير: 10/27؛ ايوب: 7/27) در كتب اوليه عهد عقيق اگر كسي در اين دنيا مجازات نشده باشد، مجازات او شامل حال فرزندان او تا نسل سوم و چهارم مي شود و در مقابل كساني كه از اموامر الهي اطاعت كنند، تا هزار پشت رحمت فرستاده مي شود.(تثنيه: 5/8؛ لاويان: 26/3؛ يوشع: 7/1) با اين وجود در دو جاي تورات به معاد اشاره شده است، يكي در سفر تثنيه: 32/39 كه خداوند مي فرمايد: من مي ميرانم و زنده خواهم كرد و ديگري در سفر پيدايش: حنوخ در راه خدا سلوك كرد و نيست شد، زيرا خداوند او را گرفت. اين دو آيه عقيده به معاد را در آموزه هاي پيامبران بني اسرائيل ثابت مي كند كه ديدگاه دنيوي بني اسرائيل آنرا ناديده گرفته است.
    بعدها ديدگاه معاد در پيام رسولاني مانند حزقيال نبي به صورت زنده شدن مردگان و جان گرفتن آنها در رستاخيز واضح تر مطرح شد.(حزقيال: 37/1) روز داوري بزرگ كه در آن گناهكاران و كافران به سزاي اعمال خود مي رسند نيز در همان دروان بيان شد. در كتاب دانيال نبي نيز همين تعابير تكرار شده است.


    بنابراين اگرچه در كتب اوليه عهد عتيق اشارات صريحي به معاد و جزاي گنهاكاران نشده است، اما در كتب متاخر عهد عتيق و پيش از ظهور حضرت عيسي عليه السلام به آموزه معاد اشاره شده است و نمي توان اين امر را وام گرفته از مسيحيت دانست. البته ممكن است تكميل اين آموزه در دوران پس از مسيحيت و حتي اسلام، توسط دانشمندان يهودي مورد توجه قرار گرفته باشد.

    معاد در یهودیت

  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۶
    نوشته
    206
    مورد تشکر
    388 پست
    حضور
    7 روز 13 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست
    در حالى كه اين عمر طولانى، او را از كيفر (الهى) باز نخواهد داشت. و خداوند به اعمال آنها بيناست.(بقره: 96)) تفكر معاد بيشتر در زمان محنت و سختي يهوديان نمود پيدا كرد. اين عقيده به تدريج در يهوديت شكل گرفت و به ندرت به صورت اصلي اعتقادي و نظام مند درآمد. يهوديان اوليه پاداش و مجازات را مختص همين دنيا مي دانستند؛ به طوري كه سعادت غايي برخورداري از عمر طولاني در سايه دولت مستقل و آرام يهودي بود و مرگ براي آنها شقاوت تلقي مي شد
    با سلام و تشکر

    معمولا تحریف بعضی عقاید پس از گذشت مدت زمانی حاصل می شود.ما انتظار داریم که عقیده معاد در یهودیت اولیه که کمتر تحریف داشته وجود داشته باشد و یهودیان دنیا پرست به تدریج این عقیده را کمرگن کنند.اما عجیب است که عقیده معاد به تدریج در میان یهودیان شکل گرفته و یهودیان اولیه پاداش مجازات را مختص همین دنیا میدانستند.

  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۶
    نوشته
    206
    مورد تشکر
    388 پست
    حضور
    7 روز 13 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست
    در كتب اوليه عهد عقيق اگر كسي در اين دنيا مجازات نشده باشد، مجازات او شامل حال فرزندان او تا نسل سوم و چهارم مي شود و در مقابل كساني كه از اموامر الهي اطاعت كنند، تا هزار پشت رحمت فرستاده مي شود.
    آیا چنین جزا و پاداشی در اسلام پذیرفته است؟

  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۶
    نوشته
    206
    مورد تشکر
    388 پست
    حضور
    7 روز 13 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست
    نابراين اگرچه در كتب اوليه عهد عتيق اشارات صريحي به معاد و جزاي گنهاكاران نشده است، اما در كتب متاخر عهد عتيق و پيش از ظهور حضرت عيسي عليه السلام به آموزه معاد اشاره شده است و نمي توان اين امر را وام گرفته از مسيحيت دانست. البته ممكن است تكميل اين آموزه در دوران پس از مسيحيت و حتي اسلام، توسط دانشمندان يهودي مورد توجه قرار گرفته باشد.
    البته آیین میتراییسم هم معاد و رستاخیز دارد که یک ایین غیر الهی است ولی قدمت ان حتی از یهودیت هم بیشتر است.چطور یک ایین غیر الهی به رستاخیز باور دارد و ایا این اشکال را پدید نمی اورد که معاد از میتراییسم به ادیان ابراهیمی راه یافته است؟

  11. تشکر


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    نوشته
    179
    مورد تشکر
    387 پست
    حضور
    3 روز 21 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط محب خدا نمایش پست
    ما انتظار داریم که عقیده معاد در یهودیت اولیه که کمتر تحریف داشته وجود داشته باشد و یهودیان دنیا پرست به تدریج این عقیده را کمرگن کنند
    تحریف اینطور نیست که در همان سده شکل گرفته باشد و متاخران با کمال امانت داری آن متن را انتقال داده باشند. بلکه ممکن است فراخور هر زمان و شرایطی تحریف شکل بگیرد. به همین دلیل ممکن است در تورات یا همان پنج کتاب اول عهد عتیق نیز عباراتی از معاد بوده باشد و به دلایلی تغییر یافته باشد. البته باید این مساله را نیز در نظر گرفت که ممکن است میل به دنیا و دنیا پرستی در اوایل دعوت حضرت موسی علیه السلام کمتر بوده و به مرور زمان و متمول شدن یهودیان و فراموشی معاد، پیامبران متاخر به این اصل تاکید بیشتری کرده باشند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط محب خدا نمایش پست
    آیا چنین جزا و پاداشی در اسلام پذیرفته است؟
    این دیدگاه از آن جهت که منکر معاد باشد، قابل پذیرش نیست اما اعمال انسان همانطور که آخرت او را شکل می دهد در حیات دنیوی او نیز تاثیر گذار است. بنابراین ممکن است اعمال خوب انسان سبب شکل گیری نسلی پاک در آینده شود و به همین میزان اعمال زشت او سبب تاثیرات منفی در آیندگان شود. اما این تمام ماجرا نیست و هر کس در قبال اعمال خود مسول است. البته داشته های کم یا زیاد آیندگان که بر اساس اصل علیت و تاثیرات تکوینی اعمال شکل می گیرد، منافاتی با عدالت نداشته و هر کس را به همان میزان که داده اند، بازخواست خواهند کرد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط محب خدا نمایش پست
    چطور یک ایین غیر الهی به رستاخیز باور دارد و ایا این اشکال را پدید نمی اورد که معاد از میتراییسم به ادیان ابراهیمی راه یافته است؟
    اگر ادیان ابراهیمی ساخته بشر بودند، می توانستیم تاثیر و تاثر ادیان بر یکدیگر را بپذیریم. اما اگر قائل شدیم دین الهی منشا الهی داشته و دیگر اعتقادات بشر تاثیری در این دین ندارد و هرآنچه به نفع بشر باشد، دین الهی متکفل آن است، تاثر از دیگر اعتقادات معنا نخواهد داشت. البته برخی مسائلی که در بین بشر رواج داشته و ممدوح بوده اند را ادیان تایید کرده اند، اما این به معنای تاثیر پذیری نیست، خصوصا در مساله ای مانند معاد که یکی از ارکان ادیان الهی را تشکیل می دهد.
    نکته دیگر اینکه برخی ادیان تحریف شده(یا حتی منسوب به بشر مانند ادیان شرقی) نیز ممکن است اصلی الهی داشته باشند و به همین دلیل برخی اعتقادات صحیح گذشته را دارا باشند.

    معاد در یهودیت

  13. تشکرها 2


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۷
    نوشته
    162
    مورد تشکر
    422 پست
    حضور
    15 روز 9 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محب خدا نمایش پست
    با سلام چرا در تورات حرفی از معاد و روز قیامت زده نشده و ظاهرا اشاره ای به آن نشده؟ آیا بنی اسرائیل به معاد اعتقاد نداشتند و این اعتقاد از مسیحیت شکل گرفت؟
    سلام...اون دین یهودیا تقریبا از بین رفته و کتابشون هم بل کل تحریف و دوباره نویسی شده و البته (در غرب) طرفداری هم دیگه نداره! یکی از علت هاش شاید بنای اکادمی های جادوگری بود که از همون دوران حضرت داوود و حضرت سلیمان (ع) دایر شد! ...برای علت انقراض ش هم میشه یه این نکات فلسفی اشاره کرد که : ما فرضا دوتا جهان ماورای طبیعه داریم (مثبت و منفی) که در قران هم بهش اشاره شده (یکی دریای آب شیرین که منبع علوم معرفتی مثل فقه قران و حدیث و کلا هر چیزی نور هست می باشد) و دیگری اقیانوس آب شور که منبع تموم علوم غیر معرفتی مثل فلسفه، جادوگری، سحر و علوم غریبه متافیزیکی (مثل تکثیر، انشا تبدیل و امثال این قدرت های ترسناک که با کمک اجنه و ورود به لایه جهان های جنیان صورت میگره اشاره کرد!) و همچنین علوم طبیعی مثل ریاضیات و فیزیک و کیمایگری هم از همین اقیانوس آب شور هستن که به علوم شیطانی معروف هستن (علت پیشرف یهودیان در علوم تجربی هم همین هست ورود به اعماق اقیانوس آب شور که البته جانوران ترسناکی داره که باعث کافر شد انسان میشه!)...به جهان ضمیر اول لایت ویل (light veil) و به جهان ضمیر دوم (dark veil) میگن (به اصطلاح غربی ها عالم بصیر ضمیر ویل یا عوالم حجاب میگن...جهان اموات و جنیان هم هست)....که البته در فرهنگ یهودیان علاقه ی زیادی به جهان های مرموز غیر الهی دارند و فیلم ها کتاب ها و بازی هاشون هم همش اینطوریه !...در دوره حضرت سلیمان هم جادوگران با درجه و رتبه ی بسیار بالا (که آنها هم اعمالی شبیه معجزه می تونستن انجام بدن!) موجب اخلال در نظم لایه های سیال متافیزیکی میشدن و به درون اون ورود میکردن (تا از انرژی ماده سیال قوانی جهان جنیان برای قدرت های خارق از عادت در دنیای بیرون استفاده کنن که طبعا این باعث ایجاد شکاف در مرز جهان های مادی و غیر مادی میشد (در قران هم اشاره شده که جنیان شما را از جهانی (لایه ای ) در بالای سر شما نظاره میککنن ولی شما نمی دانید!)...یا مثلا هست که وقتی دروازه های مرز جهان های درون باز میشه ناگهان اجنه هجوم میبرند تا از آن علوم بدزدند هم منظور همین قوانین هست) که اون اتفاق معروف دوره حضرت سلیمان که جنیان و شیاطین به بیرون رخنه کردن و باعث جنایت های زیادی شده بودن هم اینگونه رخ داد! که حضرت سلیمان با سختی زیادی ( و احتمالا به کمک جبرییل ) رفت و اون شکاف را بست و مردم از زوال عقل و دیدن جانوران جهش یافته در کوچه خیابون و ترسناک نجات پیدا کردن!....کلا فرهنگ یهودیت بر پایه همون جادوگری در اکادمی هایی هست که در انگلیس و آمریکا بچه ها رو از کوچکی میبرن در اون تعلیم میدن و ریاضت میدن تا در آینده مرتاض بشن و از طریق قدرت های اونها (مثل قدرت های رسوخ به سکنات ضمیر افراد و دزدی اطلاعات و یا شبیه سازی صور غلط در رویاهاشون علاوه بر اختلال در سلامت روان در دین و ایمانشون هم شک ایجاد کنن ! که البته با همین قدرت های عجیب جهان رو قرن ها بلعیدند و ملت ها رو با خواب های غلط به جنگ هم می انداختن!! ...منظور رهبری از انگلیس کثیف همینه!! که متاسفانه مردم عادی اصلا نمی دونن و درکی ندارن!



  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    نوشته
    179
    مورد تشکر
    387 پست
    حضور
    3 روز 21 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1

    جمع بندی





    پرسش:
    با توجه به اینکه در تورات اشاره چندانی به معاد نشده است، آیا می توان گفت این اعتقاد از مسیحیت به یهودیت سرایت کرده است؟


    پاسخ:
    عبارات عهد عتيق در مورد معاد يكسان نيست و بايد اين كتاب را به نسبت به زمانهاي متفاوت و وقايعي كه در قوم بني اسرائيل شكل گرفت، به صورت جداگانه بررسي كرد. به طوري كه اثر چنداني از معاد در تورات(پنج كتاب اول عهد عتيق) ديده نمي شود.(1) تفكر معاد بيشتر در زمان محنت و سختي يهوديان نمود پيدا كرد و به صورت اصلي اعتقادي و نظام مند درآمد. كتب ابتدائی عهد عتيق پاداش و مجازات را مختص همين دنيا مي دانند؛ به طوري كه سعادت غايي برخورداري از عمر طولاني در سايه دولت مستقل و آرام يهودي بود و مرگ براي آنها شقاوت تلقي مي شد.(2) در كتب اوليه عهد عتيق اگر كسي در اين دنيا مجازات نشده باشد، مجازات او شامل حال فرزندان او تا نسل سوم و چهارم مي شود و در مقابل كساني كه از اوامر الهي اطاعت كنند، تا هزار پشت رحمت فرستاده مي شود.(3) با اين وجود در دو جاي تورات به معاد اشاره شده است، يكي در سفر تثنيه كه خداوند مي فرمايد: «من مي ميرانم و زنده خواهم كرد»(4) و ديگري در سفر پيدايش: «خنوخ در راه خدا سلوك كرد و نيست شد، زيرا خداوند او را گرفت»(5). اين دو آيه عقيده به معاد را در آموزه هاي پيامبران بني اسرائيل ثابت مي كند كه ديدگاه دنيوي بني اسرائيل آنرا ناديده گرفته است.

    بعدها ديدگاه معاد در پيام رسولاني مانند حزقيال نبي به صورت زنده شدن مردگان و جان گرفتن آنها در رستاخيز واضح تر مطرح شد.(6) روز داوري بزرگ كه در آن گناهكاران و كافران به سزاي اعمال خود مي رسند نيز در همان دوران بيان شد. در كتاب دانيال نبي نيز همين تعابير تكرار شده است.

    بنابراين اگرچه در كتب اوليه عهد عتيق اشارات صريحي به معاد و جزاي گناهكاران نشده است، اما در كتب متاخر عهد عتيق و پيش از ظهور حضرت عيسي(عليه السلام) به آموزه معاد اشاره شده است و نمي توان اين امر را وام گرفته از مسيحيت دانست. البته ممكن است تكميل اين آموزه در دوران پس از مسيحيت و حتي اسلام، توسط دانشمندان يهودي مورد توجه قرار گرفته باشد.


    پی نوشت ها:
    1. اين امر ممكن است به دليل تحريف و ميل يهوديان به زندگي در اين دنيا باشد، همانطور كه خداوند در مورد ايشان مي فرمايد: «وَ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلى‏ حَياةٍ وَ مِنَ الَّذينَ أَشْرَكُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَ ما هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذابِ أَنْ يُعَمَّرَ وَ اللَّهُ بَصيرٌ بِما يَعْمَلُونَ»؛‌ و آنها را حريص‏ترين مردم- حتى حريصتر از مشركان- بر زندگى (اين دنيا، و اندوختن ثروت) خواهى يافت (تا آنجا) كه هر يك از آنها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود! در حالى كه اين عمر طولانى، او را از كيفر (الهى) باز نخواهد داشت. و خداوند به اعمال آنها بيناست.(بقره: 96) البته ممکن است در تورات یا همان پنج کتاب اول عهد عتیق نیز عباراتی از معاد بوده و به دلایلی تغییر یافته باشد. احتمال دیگری نیز وجود دارد که میل به دنیا و دنیا پرستی در اوایل دعوت حضرت موسی(علیه السلام) کمتر بوده و به مرور زمان و متمول شدن یهودیان و فراموشی معاد، پیامبران متاخر به این اصل تاکید بیشتری کرده باشند.
    2. تثنيه: 5/16؛ مزامير: 10/27؛ ايوب: 7/27.
    3. تثنيه: 5/8؛ لاويان: 26/3؛ يوشع: 7/1.
    این دیدگاه از آن جهت که منکر معاد باشد، قابل پذیرش نیست اما اعمال انسان همانطور که آخرت او را شکل می دهد در حیات دنیوی او نیز تاثیر گذار است. بنابراین ممکن است اعمال خوب انسان سبب شکل گیری نسلی پاک در آینده شود و به همین میزان اعمال زشت او سبب تاثیرات منفی در آیندگان شود. اما این تمام ماجرا نیست و هر کس در قبال اعمال خود مسؤل است. البته داشته های کم یا زیاد آیندگان که بر اساس اصل علیت و تاثیرات تکوینی اعمال شکل می گیرد، منافاتی با عدالت نداشته و هر کس را به همان میزان که داده اند، بازخواست خواهند کرد.
    4. تثنیه، 32/39.
    5. پیدایش، 5/24.
    6. حزقيال: 37/1.


    ویرایش توسط عامل : ۱۳۹۷/۱۲/۱۴ در ساعت ۱۵:۱۷
    معاد در یهودیت


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود