جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ مورد تأیید قرآن چگونه بود!؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۸
    نوشته
    1,896
    مورد تشکر
    2,954 پست
    حضور
    66 روز 23 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ مورد تأیید قرآن چگونه بود!؟




    سلام
    سوره القصص آیه ۲۵ چگونه تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ را برای زنان معرفی میکند!؟

    راهنمایی فرمائید

    متشکریم
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    یا الله و یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی الی دینک
    الهی العفو و لک الحمد

  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    5,129
    مورد تشکر
    10,660 پست
    حضور
    170 روز 2 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    1
    گالری
    18



    با نام و یاد دوست

    تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ مورد تأیید قرآن چگونه بود!؟

    کارشناس بحث: استاد هدی


    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ مورد تأیید قرآن چگونه بود!؟

  3. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,252
    مورد تشکر
    8,471 پست
    حضور
    47 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    131
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندی




    پرسش:
    سوره القصص آیه ۲۵ چگونه تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ را برای زنان معرفی میکند!؟


    پاسخ:
    پس از آنکه حضرت موسی(علیه السلام) از مصر خارج شده به مدین میرسد، در بدو ورود و در محل آبیاری گوسفندان دو خانم را می بیند که گوسفندان خود را دور میکنند و منتظرند مردان گوسفندان خود را آب بدهند و سپس آنان به آبیاری گوسفندان خود بپردازند. حضرت موسی (علیه السلام) گوسفندان آنان را گرفته، آبیاری نموده و دو دختر روانه می شوند. پدر آنان که حضرت شعیب (علیه السلام) است شرح ماجرا را از دختران خود می شنود و یکی از آنان را به دنبال حضرت موسی(علیه السلام) می فرستد تا اجر آبیاری گوسفندان را به او بدهد. قرآن کریم شرح این قضایا را در آیات 23 و 24 سوره مبارکه قصص بیان نموده و آنگاه در آیه 25 توصیفی از راه رفتن دختری که به دنبال حضرت موسی(علیه السلام) می رود را بیان می نماید:

    «فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ قَالَتْ إِنَّ أَبِي يَدْعُوكَ لِيَجْزِيَكَ أَجْرَ مَا سَقَيْتَ لَنَا...؛پس يكى از آن دو زن در حالى كه به آزرم گام بر مى‏ داشت نزد وى آمد [و] گفت پدرم تو را مى‏ طلبد تا تو را به پاداش آب‏دادن [گوسفندان] براى ما مزد دهد...»(1)

    در تفاسیر توضیحاتی که در شرح فراز « تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ» از این آیه کریمه بیان شده به شرح ذیلند:

    عفت و نجابت از طرز راه رفتنش پيدا بود.(2)
    يكى از آن دو دختر كه با نهايت حيا گام برمى‏داشت و پيدا بود از سخن گفتن با يك جوان بيگانه شرم دارد، به سراغ او آمد.(3)
    آثار شرم و حيا از راه رفتن او نمودار بود.(4)
    در برخی تفاسیر نیز آمده که یعنی در حالی سخن گفت که صورتش را با آستینش پوشاند و در برخی: صورتش را با دستش پوشاند.(5)
    و در برخی نیز آمده: يكى از دختران با حيا و شرم راه مى‏ رفت به نحوى كه نمى ‏توانست حرف بزند و نمى ‏توانست در ميان مردان آن چنان كه بايد، راه برود.(6)
    «فَجاءَتْهُ إِحْداهُما تَمْشِي عَلَى اسْتِحْياءٍ»: يكى از آنها به رسم زنان با شرم و حيا نزد موسى آمد. برخى گفته‏ اند: صورت خود را به آستينش پوشيده بود. برخى گفته‏ ا ند: خوش نداشت كه جلو مردى راه برود و با مردى تكلم كند، برخى گفته‏ اند:
    يعنى از بيراهه مى‏رفت. (7)

    اینها وجوهی بود که در غالب تفاسیر شیعی و اهل سنت از آنها در توضیح «تمشی علی استحیاء» بیان گردیده است.



    پی نوشت ها:

    1. قصص/25
    2. موسوی، محمدباقر، ترجمه تفسیر المیزان،دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، قم، ج16، ص35
    3. مکارم شیرازی، تفسير نمونه، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1371، چاپ دهم،ج16، ص58
    4. ثقفی تهرانی،روان جاويد در تفسير قرآن مجيد،نشر برهان، چاپ دوم، تهران، ج‏4، ص182
    5. طبری، محمدبن جریر، جامع البيان فى تفسير القرآن، دارالمعرفة، بیروت، ج‏20، ص 39
    6. رضا خانی، ترجمه بيان السعادة فى مقامات العبادة، انتشارات سر الاسرار، چاپ اول، تهران، ج11، ص151
    7. رسولی، هاشم، ترجمه تفسير مجمع البيان،نشر فراهانی، چاپ اول، تهران، ج18، ص 182
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۷/۱۲/۱۴ در ساعت ۱۵:۱۴
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی فرق بین أراد الله و يَشَاء الله
    توسط abas72 در انجمن تفسیر موضوعی
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۶/۱۱/۱۹, ۱۰:۵۴
  2. پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۸/۲۰, ۲۱:۳۹
  3. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۲۰, ۰۹:۲۹
  4. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۹/۲۷, ۱۹:۴۹
  5. پاسخ: 15
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۱۳, ۱۳:۰۴

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود