صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اقوال و چیستی و آیات تجسم اعمال

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۷
    نوشته
    30
    مورد تشکر
    25 پست
    حضور
    7 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اقوال و چیستی و آیات تجسم اعمال




    چند سوال درباره تجسم اعمال

    تجسم اعمال دقیقا به چه معناست؟

    آیا آیات قرآن موید تجسم اعمال است و آن را اثبات می کند؟

    در این مورد اختلاف نظر هست یا نه؟ کاری به درستی و غلطی اقوال ندارم برام مهمه بدونم در این موضوع چند نظر هست؟

  2. تشکر


  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    5,259
    مورد تشکر
    10,770 پست
    حضور
    172 روز 12 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    1
    گالری
    18




    با نام و یاد دوست

    اقوال و چیستی و آیات تجسم اعمال

    کارشناس بحث: استاد قول سدید


    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    اقوال و چیستی و آیات تجسم اعمال

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۶
    نوشته
    283
    مورد تشکر
    498 پست
    حضور
    10 روز 11 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سیمون نمایش پست
    چند سوال درباره تجسم اعمال
    سلام و عرض ادب

    با عنایت به این که پرسش حاضر از چند بخش تشکیل شده، اجمالا به هر یک جداگانه می پردازیم:


  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۶
    نوشته
    283
    مورد تشکر
    498 پست
    حضور
    10 روز 11 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سیمون نمایش پست
    تجسم اعمال دقیقا به چه معناست؟

    1. مقصود از تجسم اعمال
    تمام کیفرها و مجازاتهایی که شخص مجرم و گناهکار در سرای آخرت، تحمل خواهد کرد، از ناحیه خارج و غیر نیست؛ بلکه اعمال انسان است که در قیامت به صورت عذاب صور مرحشه، مانند:عقارب و مارها، متمثل متجسم خواهد شد.اما در باره اینکه، اعمال انسانی چگونه متبدل به اشکال مختلف عذاب، خواهد شد دو نظریه عمده وجود دارد:

    1/1 عذاب، تجسم و تمثل فعل در صقع نفس است.
    منظور از نظریه اول، این است که انسان در دنیا با انجام هر فعلی، چه حسن و چه قبیح، در صقع نفس وی که جوهر مجرد و فعالی است، اثر و خاصیت آن فعل، پدید می‏آید، که این اثر و هیئت موجود در نفس، ابتداء به صورت حال و موقت و قابل زوال و عدم است.اما با تکرار و مداومت، اثر و هیئت آن، در نفس انسانی، به صورت ملکه و خاصیت پایدار، ماندگار می‏شود، و گاهی، اثر آن، از صورت ملکه بودن خارج و مبدل به صورت جوهره ثانویه غیر قابل زوال می‏گردد. این صور و هیئات رذیله نفس، با توجه به نوع رذیله بودن آنها، مبدل به اقسام عذاب و کیفر می‏شود، که در عالم آخرت نفس، با مشاهده و ادراک آنها-که در حقیقت فعل خود نفس است- معذّب و متألّم خواهد شد.

    1/2. عذاب، تجسم و تمثل صورت ملکوتی و باطنی اعمال دنیوی است.
    اما نظریه دوم:مراد قائلین آن، این است که برای هر عمل دنیوی انسان دو شکل وجود دارد:صورت اول، صورت ظاهری عمل است، مانند:غیبت کردن، خوردن مال یتیم و یا نماز خواندن و روزه گرفتن.صورت دیگر، چهره واقعی و ملکوتی اعمال است که فعلا دیدگان ما از آنها نهان است. مثلا، صورت واقعی غیبت، خوردن جسد میّت است.صورت واقعی اکل مال الیتیم، خوردن آتش است.صورت واقعی روزه، سپهر از آتش جهنم است و غیره. انسانهای والا و کملی وجود دارند که می‏توانند با تهذیب نفس خود موفق به رؤیت صور واقعی و ملکوتی اعمال انسانی بشوند که در این باره، روایات مختلفی وارد شده است.





  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۶
    نوشته
    283
    مورد تشکر
    498 پست
    حضور
    10 روز 11 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سیمون نمایش پست
    آیا آیات قرآن موید تجسم اعمال است و آن را اثبات می کند؟

    2. آیات همسو با تجسم اعمال:
    آیات همسو با نظریه تجسم اعمال دو گونه هستند:

    2/1 آیات دال بر حضور خود اعمال دنیوی در آخرت:

    «یوم تجد کل نفس ما عملت من خیر محضرا و ما عملت من سوء».(آل عمران/28)؛ «یوم یصدر الناس اشتاتا لیروا اعمالهم فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره».(زلزله/7)؛ «و وجدوا ماعملوا حاضرا و لا یظلم ربک احدا».(کهف/49)؛ «ینظر المرء ما قدّمت یداه و یقول الکافر یالیتنی کنت ترابا».(نبأ/40) در این آیات، خداوند یکی از مشخصات و اوصاف قیامت را مشاهده و یافتن اعمال انسان، ذکر می‏کند که از دلالت و ظهور اقوایی برخوردار است.

    2/2 آیات دال بر مجازات و کیفر توسط اعمال انسان:

    «الیوم تجزی کل نفس بما کسبت لاظلم الیوم ان اللّه سریع الحساب».(غافر/17)؛ «لا تعتذروا الیوم انما تجزون ما کنتم تعملون».(التحریم/7)؛ «و لا یجزون الا ما کانوا یعملون».(یس/54)؛ «و اذ الجحیم سعرّ و اذ الجنة ازلفت علمت نفس ما احضرت».(التکویر/13)؛ «ما یأکلون فی بطونهم الا النّار».(بقره/17)؛ «انما یأکلون فی بطونهم نارا».(نساء/10)






  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۶
    نوشته
    283
    مورد تشکر
    498 پست
    حضور
    10 روز 11 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    3. آیات ناهمسو با تجسم اعمال:
    در مقابل این آیات که دلالت بر تکوینی بودن کیفر اخروی می‏کنند، آیات مخالفی وجود دارد که دلالت بر اعتباری و قرار دادی بودن عقاب و وجود معذّب خارجی می‏کنند که اینها هم دو دسته هستند:

    3/1 آیاتی که خدا را عقاب کننده و منتقم معرفی می کنند:

    «لیجزی اللّه کل نفس ما کسبت ان اللّه سریع الحساب».(ابراهیم/50)؛ «انا اعتدنا للکافرین سلاسل و اغلالا و سعیرا». (دهر/4)؛ «و انتقمنا من الذین اجرموا».(روم/47)؛ «غضب اللّه علیهم و لعنهم و اعد لهم جهنم و ساءت مصیرا»(فتح/6)؛ «ان تعذبهم فانهم عبادک و ان تغفر لهم فانّک انت العزیز الحکیم».(مائده/118)

    3/2 آیاتی که نشان می دهند با توبه و شفاعت، گناه بدون اثر می شود:

    علاوه بر آیات سابق، اگر آیات شفاعت و توبه و افزایش حسنات و عذاب را اضافه کنیم، موجب تضاعف و اتقان دلیل اعتباری بودن کیفر می‏شود.



  12. تشکر


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۶
    نوشته
    283
    مورد تشکر
    498 پست
    حضور
    10 روز 11 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سیمون نمایش پست
    در این مورد اختلاف نظر هست یا نه؟ کاری به درستی و غلطی اقوال ندارم برام مهمه بدونم در این موضوع چند نظر هست؟
    4. اقوال مختلف در باب تجسم اعمال:
    این ناسازگاری ظاهری میان آیات مذکور، میدان و جولانگه طرح مباحث تفسیری، کلامی و احیانا فلسفی شده است. که هر کدام بنا به ذوق مشربشان، در صدد رفع این تعارض برآمده ‏اند.



  14. تشکر


  15. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۶
    نوشته
    283
    مورد تشکر
    498 پست
    حضور
    10 روز 11 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    4/1 نظریه مفسران و اکثر متکلمان: اعتباری بودن جهنم و بهشت؛ مخالفت با تجسم و حضور اعمال؛ حمل آیات تکوینی به صورت اعتباری

    اکثر قریب باتفاق از مفسران قدما و متکلمان، در توجیه آیات دال بر حضور اعمال در قیامت مجازات توسط اعمال، معتقد به مجاز در اسناد شده‏اند بدین معنا: در آیاتی که در آنها مجازات و کیفر اخروی را به خود اعمال و همچنین آیاتی که دلالت بر مشاهده خود اعمال می‏کنند، کلمه ‏ای مناسب با آن، حذف شده است؛ مانند: کلمه نتیجه و جزای اعمال، یا کلمه صحائف نامه عمل‏ها باشد.
    مهمترین انگیزه و دلیل مخالفان: چون اعمال، عرض و لذا قایم به شخص هستند و با زوال و عدم معروض، یعنی اعمال هم معدوم می‏شوند، دیگر حضور آن در آخرت معنی و مفهومی ندارد.
    نقد و بررسی: اولا منظور و مراد طرفداران حضور و تجسم، حضور صور ملکوتی و باطنی اعمال و یا متحقق در صقع نفس است، نه اعمال مادی و تا ایراد فوق وارد باشد. ثانیا مطابق علوم تجربی و قانون ترمودینامیک، ماده هیچ گاه از بین نمی‏رود، بلکه به صورت ماده یا انرژی تبدیل می‏شود.





  16. تشکر


  17. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۶
    نوشته
    283
    مورد تشکر
    498 پست
    حضور
    10 روز 11 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    4/2 نظریه متأخران: تکوینی بودن جهنم و بهشت؛ موافقت با تجسم اعمال (حضور صورت ملکوتی اعمال یا تجسم آنها در صقع نفس)؛ حمل آیات اعتباری بر تکوینی

    طرفداران این نظریه قائل به عدم تأویل ظواهر آیات تجسم و حضور اعمال، شده‏اند؛ و بالعکس مخالفان، آیات اعتباری بودن کیفر اخروی، مطابق نظریه علل طولی، تفسیر و توجیه کرده‏اند.چون یگانه مؤثّر حقیقی در عالم کائنات، خداوند متعال است و هر جنبده‏ای که در روی زمین حرکت می‏کند با قدرت و نیرویی است که خداوند افاضه فرموده است، و اوست که دو راه بهشت و جهنم را به بشر نشان داده و راه رسیدن به این دو مقصد را، راه تکوین و علّی و معلولی قرار داده است، پس با افاضه و خلق صور ملکوتی اعمال و یا با تجسم اعمال در صقع نفس، در حقیقت خالق بهشت و جهنم خداوند است و اسناد عذاب و انتقام از این لحاظ نه تنها مجاز نیست، بلکه عین حقیقت است. این اسناد منافاتی با اسناد بهشت و جهنم به انسان ندارد.برای اینکه انسان با اعمال خویش فاعل قریب و حقیقی صور ناریه و موحشه و نعم بهشتی است.

    مرحوم علامه طباطبائی، آیات مخالف تجسم عمل را چنین تفسیر و تأویل می‏کند: «چون عقول عامه در حدی نیستند که به راحتی مسأله تجسم اعمال و تکوینی بودن عقاب اخروی را هضم نمایند، لذا خطابات شرع مقدس، با توجه به فهم مردم، نازل شده است؛ و برداشت و استنتاج عامه مردم از مجازات و کیفرهایی که در اجتماع بشری سیلان و جریان دارد، از نوع اعتباری و وضعی است، بنابراین، آیات دال بر اعتباری و قراردادی بودن کیفرهای اخروی، ناظر به فهم اکثریت مردم است، و مطابق لسان خودشان نازل شده است.»

    مطابق این نظریه، هر گونه کیفر و عقابی که در آخرت متوجه انسان شود، فقط از ناحیه انعکاس اعمال معصیت است.و هیچ‏گونه عذاب و کیفر خارجی متوجه انسان گناهکار نیست. همانطور که عرض شد این نظریه به چند صورت تفسیر شده است: یکی این که تجسم اعمال به معنای تجسم مجدد خود عمل در آخرت است که تنها از طریق اصل بقای ماده می توان آن را تایید کرد؛ دومی تمثل صورت ملکوتی اعمال در آخرت است که الان هم وجود دارد و برخی آن را می بینند اما در آخرت برای همگان نمایان می شود؛ و سومی این که تجسم اعمال به معنای آن است که وقتی اعمال بد در ما صفت بدی را ملکه کنند، تغییر جوهری در ما رخ می دهد و همین امر سبب عذاب می شود(از نظر عقلى هیچ مانعى ندارد که اعمال انسان در عالم دیگر به صورت‏هاى مختلف تجسم یابد. از نظر پیروان حکمت متعالیه صور اخروى وجودى عینى و واقعى دارند نه وهمى و پندارى . این صور که بهشت و جهنم افراد را تشکیل مى‏دهند به انشاى نفس است و از افعال او و قائم به اوست. عقاید، اخلاق و اعمال، چهره باطنى افراد را در دنیا رقم مى‏زنند و چهره باطنى تکوین یافته از این امور در «یوم تبلى السرائر» - که هر باطنى ظاهر و هر سریره‏اى آشکار خواهد بود - چهره ظاهرى آنان خواهد بود).



  18. تشکر


  19. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۶
    نوشته
    283
    مورد تشکر
    498 پست
    حضور
    10 روز 11 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    4/3 نظریه بعض معاصران: جمع میان تکوینی و اعتباری بودن جهنم و بهشت؛ موافقت اجمالی با تجسم اعمال؛ عمل به هر دو قسم از آیات.

    بعضی از اعلام معاصر در تفسیر و جمع آیات تکوینی و اعتباری بودن کیفر اخروی، راه احتیاط را پیش گرفته‏اند، و قائل به حجیت ظهور هر دو قسم از آیات شده‏اند و هیچ کدام را بر دیگری حمل و مقدم نکرده‏اند.وجه این احتیاط هم روشن است؛ برای اینکه این اعلام، وقتی ظهور اقوا و تواتر هر دو قسم از آیات تجسم عمل و مخالف آن را مشاهده کرده‏اند، نتوانسته‏اند از ظهور یکی از دو قسم، غمض عین کنند. و لذا عصای احتیاط در دست گرفته و قائل شده‏اند که عذاب و کیفر آخرت هم از ناحیه معذّب خارجی است و هم از ناحیه معذّب داخلی(تجسم اعمال): «الجمع مهما یمکن اولی من الترک و الطرح». مرحوم کمپانی و برخی از معاصران (جوادی آملی، مصباح یزدی، جعفر سبحانی، و مکارم شیرازی و سید جلال الدین آشتیانی) بر این باورند.








  20. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود