جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیه ۶۹ سوره مومنون مربوط به چه زمانی بود!؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۸
    نوشته
    1,986
    مورد تشکر
    3,059 پست
    حضور
    72 روز 7 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیه ۶۹ سوره مومنون مربوط به چه زمانی بود!؟




    سلام
    طاعات و عبادات مقبول درگاه غفار

    لطفا درباره آیه ۶۹ سوره مومنون، توضیحاتی بفرمایید که مربوط به چه زمانی هست!؟
    شناخت پیامبر ص ، چه شناختی محسوب میشود!؟

    قبلا کتابی بود ،بنام محمد پیامبری که باید از نو شناخت، مولف آن ذبیح الله منصوری بود.

    لطفا راهنمایی فرمایید


    متشکریم
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    یا الله و یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی الی دینک
    الهی العفو و لک الحمد

  2. تشکر


  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    5,259
    مورد تشکر
    10,770 پست
    حضور
    172 روز 12 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    1
    گالری
    18




    با نام و یاد دوست

    آیه ۶۹ سوره مومنون مربوط به چه زمانی بود!؟

    کارشناس بحث: استاد هدی


    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    آیه ۶۹ سوره مومنون مربوط به چه زمانی بود!؟

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,286
    مورد تشکر
    8,499 پست
    حضور
    49 روز 14 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    131
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط کربلائی نمایش پست
    سلام
    طاعات و عبادات مقبول درگاه غفار

    لطفا درباره آیه ۶۹ سوره مومنون، توضیحاتی بفرمایید که مربوط به چه زمانی هست!؟
    با سلام و عرض ادب

    آیه شریفه مربوط به زمان نزول قرآن کریم و صدر اسلام است و خطاب به مشرکان و منکران زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می باشد.


    نقل قول نوشته اصلی توسط کربلائی نمایش پست
    شناخت پیامبر ص ، چه شناختی محسوب میشود!؟
    ظاهرا مربوط به شناخت از وضعیت و احوالات فردی و شخصیتی، خانوادگی و اجتماعی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است .
    در تفسیر مجمع البیان از قول ابن عباس نقل شده:
    "
    يعنى آيا اين همان محمدى نيست كه در كوچكى و بزرگى او را مى‏ شناختند و براستگويى و امانتدارى و وفاى بعهد نزد ايشان معروف بود؟ بدين ترتيب آنها را توبيخ ميكند كه با اينكه او را براستى و درستى و شرافت خانوادگى شناخته بودند، انكارش كردند."(1)

    1. ترجمه تفسير مجمع البيان، ترجمه هاشم رسولی، انتشارات فراهانی تهران، چاپ اول، ج‏17، ص64
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,286
    مورد تشکر
    8,499 پست
    حضور
    49 روز 14 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    131
    آپلود
    0
    گالری
    13



    در تفسیر شریف المیزان نیز در توضیح این فراز آیه و اینکه این شناخت چه محدوده هایی را شامل می شود و اینکه این شناخت چه ارتباطی با انکار آن حضرت دارد توضیحات بیان شده است :

    "مراد از" معرفت رسول" معرفت به حسب و نسب و خلاصه به سجاياى روحى و ملكات نفسى او است- اعم از آن ملكاتى كه كسب كرده يا آن ملكاتى كه از اعقاب خود به ارث برده- تا بدانند كه آنچه مى‏گويد و ادعا مى‏كند صادق است، و خودش هم بدان ايمان دارد و از نزد خدا مؤيد است. قريش رسول خدا را به اين خصوصيات مى‏شناختند و سوابق حال او را داشتند كه كودكى بود يتيم كه پدر و مادر خود را در كودكى از دست داده بود و در هيچ مكتبى درس نخوانده و از هيچ مؤدبى ادب نياموخته و هيچ كس در تربيت او دخالت نداشته و تا آن روز احدى از او كار زشتى نديده و عملى كه طبع سليم و عقل سالم آن را قبيح بداند انجام نداده نه به ملك كسى طمع كرده و نه حرص بر مالى داشته و نه حرصى به جاه از خود نشان داده.
    خوب، وقتى چنين كسى مردم را به سوى فلاح و سعادتشان دعوت نمود و به آنچه از معارف كه عقل در برابرش زانو مى‏زند، و به شريعتى و كتابى كه عقلها را خيره مى‏سازد، دعوت مى‏كند، بايد او را بپذيرند.
    آرى، قريش رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را با همه خصوصيات معجزه آسايش شناخته بودند، و اگر او را نشناخته بودند باز در اعراض از دين او و استنكاف از ايمان به او عذرى داشتند، چون معناى اينكه او را بدين اوصاف نشناخته باشند، اين است كه او را با اوصافى ضد آن شناخته باشند، يا اوصاف نيك مذكور را در وى احراز نكرده باشند كه در اين چند صورت البته معذور بودند، چون سپردن زمام امور و خلاصه تسليم شدند در برابر چنين كسى‏ عقلا جایز نیست ."(2)



    2. طباطبایی، ترجمه المیزان، ترجمه موسوی، جامعه مدرسین- دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1374، چاپ 5، ج15، ص 62.




    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,286
    مورد تشکر
    8,499 پست
    حضور
    49 روز 14 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    131
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندی




    پرسش: درباره آیه ۶۹ سوره مومنون، توضیحاتی بفرمایید که مربوط به چه زمانی هست!؟
    شناخت پیامبر (صلی الله علیه وآله)، چه شناختی محسوب می شود!؟



    پاسخ: «أَمْ لَمْ يَعْرِفُوا رَسُولَهُمْ فَهُمْ لَهُ مُنْكِرُونَ؛ يا پيامبر خود را [درست] نشناخته و [لذا] به انكار او پرداخته‏ اند»(1)

    آیه شریفه مربوط به زمان نزول قرآن کریم و صدر اسلام است و خطاب به مشرکان و منکران زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می باشد.

    همچنین مراد از "معرفت رسول" مربوط به شناخت از وضعیت و احوالات فردی و شخصیتی، خانوادگی و اجتماعی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است .
    در تفسیر مجمع البیان از قول ابن عباس نقل شده:
    "
    يعنى آيا اين همان محمدى نيست كه در كوچكى و بزرگى او را مى‏ شناختند و براستگويى و امانتدارى و وفاى بعهد نزد ايشان معروف بود؟ بدين ترتيب آنها را توبيخ مي كند كه با اينكه او را براستى و درستى و شرافت خانوادگى شناخته بودند، انكارش كردند."(2)


    در تفسیر شریف المیزان نیز در توضیح این فراز آیه و اینکه این شناخت چه محدوده هایی را شامل می شود و اینکه این شناخت چه ارتباطی با انکار آن حضرت دارد توضیحاتی بیان شده است :

    "
    مراد از" معرفت رسول" معرفت به حسب و نسب و خلاصه به سجاياى روحى و ملكات نفسى او است- اعم از آن ملكاتى كه كسب كرده يا آن ملكاتى كه از اعقاب خود به ارث برده- تا بدانند كه آنچه مى‏ گويد و ادعا مى‏ كند صادق است، و خودش هم بدان ايمان دارد و از نزد خدا مؤيد است. قريش رسول خدا را به اين خصوصيات مى ‏شناختند و سوابق حال او را داشتند كه كودكى بود يتيم كه پدر و مادر خود را در كودكى از دست داده بود و در هيچ مكتبى درس نخوانده و از هيچ مؤدبى[تربیت کننده و معلم] ادب نياموخته و هيچ كس در تربيت او دخالت نداشته و تا آن روز احدى از او كار زشتى نديده و عملى كه طبع سليم و عقل سالم آن را قبيح بداند انجام نداده نه به ملك كسى طمع كرده و نه حرص بر مالى داشته و نه حرصى به جاه از خود نشان داده.
    خوب، وقتى چنين كسى مردم را به سوى فلاح و سعادتشان دعوت نمود و به آنچه از معارف كه عقل در برابرش زانو مى زند، و به شريعتى و كتابى كه عقلها را خيره مى‏ سازد، دعوت مى‏ كند، بايد او را بپذيرند.
    آرى، قريش رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را با همه خصوصيات معجزه آسايش شناخته بودند، و اگر او را نشناخته بودند باز در اعراض از دين او و استنكاف از ايمان به او عذرى داشتند، چون معناى اينكه او را بدين اوصاف نشناخته باشند، اين است كه او را با اوصافى ضد آن شناخته باشند، يا اوصاف نيك مذكور را در وى احراز نكرده باشند كه در اين چند صورت البته معذور بودند، چون سپردن زمام امور و خلاصه تسليم شدن در برابر چنين كسى‏ عقلا جایز نیست ."(3
    )

    پی نوشت ها:
    1. مومنون/69
    2. ترجمه تفسير مجمع البيان، ترجمه هاشم رسولی، انتشارات فراهانی تهران، چاپ اول، ج‏17، ص64
    3. طباطبایی، ترجمه المیزان، ترجمه موسوی، جامعه مدرسین- دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1374، چاپ 5، ج15، ص 62.

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۸/۰۱/۱۹ در ساعت ۱۶:۰۰
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود