جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: توضیحاتی برای مقام قاب قوسین

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۸
    نوشته
    1,893
    مورد تشکر
    2,946 پست
    حضور
    66 روز 18 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    توضیحاتی برای مقام قاب قوسین




    سلام
    در پاسخ، کارشناس محترم، مقام قاب قوسین آمده
    لطفا توضیح کاملی بفرمایید


    متشکریم
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    یا الله و یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی الی دینک
    الهی العفو و لک الحمد

  2. تشکر


  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    5,116
    مورد تشکر
    10,655 پست
    حضور
    169 روز 23 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    1
    گالری
    18



    با نام و یاد دوست

    توضیحاتی برای مقام قاب قوسین

    کارشناس بحث: استاد کافی


    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    توضیحاتی برای مقام قاب قوسین

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۵
    نوشته
    5,533
    مورد تشکر
    3,140 پست
    حضور
    31 روز 11 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط کربلائی نمایش پست
    سلام
    در پاسخ، کارشناس محترم، مقام قاب قوسین آمده
    لطفا توضیح کاملی بفرمایید


    متشکریم

    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسته نباشید
    قرآن کریم در حادثه معراج پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم)، ناظر به قرب نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) به حضرت حق، می فرمایند:
    «فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ‏ أَوْ أَدْنى‏ (1) (بدان نزديكى كه) با او به قدر دو كمان يا نزديكتر از آن شد»
    مفسران از نظر لغوی برای «قاب قوسین» چند احتمال بیان کردند:
    یکی این‌که «قاب» به معنای مقدار است و «قوسین» نیز تثنیه قوس است و قوس به معنای کمان(وسیله‌ای معروف برای تیر اندازی) است.(2) ظاهراً منظور این است که اگر دو کمان را از طرف زه به هم بچسبانیم شکل دایره درست می شود؛ در نتیجه قاب قوسین یعنی مقدار قطر دایره کمان. احتمال دیگر این‌که قوس به معنای چیزی که مقیاس و معیار برای اندازه گیری است و چون در آن زمان ذراعِ دستِ انسان، مقیاس برای اندازه‌گیری طول بوده است؛ بنابر این، قاب قوسین به معنای مقدار دو ذراع است. (3) احتمال دیگر این‌که قاب به معنای مقداری از کمان است؛ یعنی فاصله میان دستگیره کمان تا نوک آن که زه بسته می‌شود.(4) در این صورت قاب قوسین مقدار نیم دایره کمان است که در حقیقت دو ربع دایره کمان است.

    اما آنچه مهم است؛ این است که منظور از این مقدارها در مسائل معنوی چیست؟ زیرا روشن است که فاصله مکانی و جسمانی منظور نیست.
    اهل معرفت تقریبا اتفاق نظر دارند که منظور از «قاب قوسین» مرتبه واحدیت است و منظور از «او ادنی» مرتبه احدیت است؛ چنان‌که صدر المتألهین می‌گوید: «تعیّن اول همان مقام احدیت وجود است که از آن به «او ادنى» تعبیر شده است، کما این‌که از مقام واحدیت به مقام «قاب قوسین» تعبیر نموده ‏اند».(5) در توضیح این مطلب می‌گویند: در تعبیر قاب قوسین چون تثنیه و دوئیت وجود دارد این با مرتبه واحدیت سازگار است؛ زیرا در مرتبه واحدیت اسما و صفات حق تمایز علمی از ذات حق دارند؛ اما مقام احدیت مقام غلبه وحدت است که دوئیت علمی نیز بین ذات و صفات دیده نمی‌شود؛ از این رو مقام او ادنی همان مقام و مرتبه احدیت است.(6)
    روشن است تعبيراتى مانند" فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏" همه به صورت كنايه و بيان شدت قرب است، و گرنه او با بندگانش فاصله مكانى ندارد، تا با" قوس" و" زراع" سنجيده شود، و نيز منظور از" رؤيت" در اين آيات رؤيت با چشم نيست بلكه همان شهود باطنى است.(7)

    به عبارتی دیگر در برداشت دینی همة اعمال در صورتی قبول خواهد شد که با نیت «قربة الی الله» انجام شود. این مفهوم جا افتاده در افواه عمومِ متدینان، که قطعاً برگرفته از فاهمة شرعی است، مسئلة سلوک و عرفان عملی را به طور جدی در حیات دینی مطرح و آشکار می‌سازد زیرا حقیقت سلوک چیزی جز تقرب الی الله نیست. خداوند سبحان در شأن رسول اکرم (صلی الله علیه و اله وسلم) می‌فرماید:

    «دنا فتدلی فکان قاب قوسین او ادنی.» از نظر اهل معرفت و بر اساس همین آیه، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله وسلم) مراتب قرب را یکی پس از دیگری پشت سرگذاشته تا به نزدیک‌ترین مرحلة ممکن از قرب حق‌تعالی دست یافته است. این مرحله را عرفا، مقام «او ادنی» یا همان تعیّن نخست می‌دانند که بعد از رسیدن به مقام تعین ثانی یا همان «قاب قوسین» می باشد.
    موفق باشید.
    پی نوشت:
    1.نجم/9.
    2. طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، 1372 ش، ج 9، ص 262.
    3. همان.
    4. طباطبایى، سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ پنجم، 1417 ق،ج 19، ص 29،.
    5. صدر المتألهین، سه رسائل فلسفى، دفتر تبلیغات اسلام، قم، چاپ سوم، 1387 ش،
    ص 136، ر. ک: التهانوى، محمد على، کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، مکتبة لبنان ناشرون - بیروت، چاپ اول، 1996 م،ج 1، ص 111،.
    6. ابن عربى، ابو عبدالله محیى الدین محمد، تفسیر ابن عربى،دار احیاء التراث العربى، بیروت، چاپ اول، 1422 ق، ج 2، ص 293.
    7. مکارم شیرازی، ناصر، تفسير نمونه، دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1371ش،ج‏22، ص 492.



    ویرایش توسط کافی : ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ در ساعت ۲۰:۴۷

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۵
    نوشته
    5,533
    مورد تشکر
    3,140 پست
    حضور
    31 روز 11 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    منظور اهل معرفت از قاب قوسین چیست؟

    پاسخ:
    قرآن کریم در حادثه معراج پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم)، ناظر به قرب نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) به حضرت حق، می فرمایند:
    «فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ‏ أَوْ أَدْنى‏ (1) (بدان نزديكى كه) با او به قدر دو كمان يا نزديكتر از آن شد»
    مفسران از نظر لغوی برای «قاب قوسین» چند احتمال بیان کردند:
    یکی این‌که «قاب» به معنای مقدار است و «قوسین» نیز تثنیه قوس است و قوس به معنای کمان(وسیله‌ای معروف برای تیر اندازی) است.(2) ظاهراً منظور این است که اگر دو کمان را از طرف زه به هم بچسبانیم شکل دایره درست می شود؛ در نتیجه قاب قوسین یعنی مقدار قطر دایره کمان. احتمال دیگر این‌که قوس به معنای چیزی که مقیاس و معیار برای اندازه گیری است و چون در آن زمان ذراعِ دستِ انسان، مقیاس برای اندازه‌گیری طول بوده است؛ بنابر این، قاب قوسین به معنای مقدار دو ذراع است. (3) احتمال دیگر این‌که قاب به معنای مقداری از کمان است؛ یعنی فاصله میان دستگیره کمان تا نوک آن که زه بسته می‌شود.(4) در این صورت قاب قوسین مقدار نیم دایره کمان است که در حقیقت دو ربع دایره کمان است.

    اما آنچه مهم است؛ این است که منظور از این مقدارها در مسائل معنوی چیست؟ زیرا روشن است که فاصله مکانی و جسمانی منظور نیست.
    اهل معرفت تقریبا اتفاق نظر دارند که منظور از «قاب قوسین» مرتبه واحدیت است و منظور از «او ادنی» مرتبه احدیت است؛ چنان‌که صدر المتألهین می‌گوید: «تعیّن اول همان مقام احدیت وجود است که از آن به «او ادنى» تعبیر شده است، کما این‌که از مقام واحدیت به مقام «قاب قوسین» تعبیر نموده ‏اند».(5) در توضیح این مطلب می‌گویند: در تعبیر قاب قوسین چون تثنیه و دوئیت وجود دارد این با مرتبه واحدیت سازگار است؛ زیرا در مرتبه واحدیت اسما و صفات حق تمایز علمی از ذات حق دارند؛ اما مقام احدیت مقام غلبه وحدت است که دوئیت علمی نیز بین ذات و صفات دیده نمی‌شود؛ از این رو مقام «او ادنی» همان مقام و مرتبه احدیت است.(6)
    روشن است تعبيراتى مانند" فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏" همه به صورت كنايه و بيان شدت قرب است، و گرنه او با بندگانش فاصله مكانى ندارد، تا با" قوس" و" زراع" سنجيده شود، و نيز منظور از" رؤيت" در اين آيات رؤيت با چشم نيست بلكه همان شهود باطنى است.(7)

    به عبارتی دیگر در برداشت دینی همة اعمال در صورتی قبول خواهد شد که با نیت «قربة الی الله» انجام شود. این مفهوم جا افتاده در افواه عمومِ متدینان، که قطعاً برگرفته از فاهمه شرعی است، مسئلة سلوک و عرفان عملی را به طور جدی در حیات دینی مطرح و آشکار می‌سازد زیرا حقیقت سلوک چیزی جز تقرب الی الله نیست. خداوند سبحان در شأن رسول اکرم (صلی الله علیه و اله وسلم) می‌فرماید:

    «
    دَنا فَتَدَلَّى * فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏» از نظر اهل معرفت و بر اساس همین آیه، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله وسلم) مراتب قرب را یکی پس از دیگری پشت سرگذاشته تا به نزدیک‌ترین مرحلة ممکن از قرب حق‌تعالی دست یافته است. این مرحله را عرفا، مقام «او ادنی» یا همان تعیّن نخست می‌دانند که بعد از رسیدن به مقام تعین ثانی یا همان «قاب قوسین» می باشد.

    پی نوشت:
    1.نجم/9.
    2. طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، 1372 ش، ج 9، ص 262.
    3. همان.
    4. طباطبایى، سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ پنجم، 1417 ق،ج 19، ص 29،.
    5. صدر المتألهین، سه رسائل فلسفى، دفتر تبلیغات اسلام، قم، چاپ سوم، 1387 ش، ص 136، ر. ک: التهانوى، محمد على، کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، مکتبة لبنان ناشرون - بیروت، چاپ اول، 1996 م،ج 1، ص 111،.
    6. ابن عربى، ابو عبدالله محیى الدین محمد، تفسیر ابن عربى،دار احیاء التراث العربى، بیروت، چاپ اول، 1422 ق، ج 2، ص 293.
    7. مکارم شیرازی، ناصر، تفسير نمونه، دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1371ش،ج‏22، ص 492.


    ویرایش توسط کافی : ۱۳۹۸/۰۱/۱۰ در ساعت ۲۲:۲۳


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود