جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: توضیحاتی درباره آیه ۲۰۱ سوره بقره

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۸
    نوشته
    1,893
    مورد تشکر
    2,946 پست
    حضور
    66 روز 18 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    توضیحاتی درباره آیه ۲۰۱ سوره بقره




    سلام
    درباره این آیه توضیح بفرمایید
    وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ201

    (و بعضی از آنان می گویند پروردگارا به ما هم حسنه در دنیا بده و هم حسنه در آخرت و ما را از عذاب آتش حفظ کن .)
    متشکریم
    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۷/۱۲/۲۷ در ساعت ۱۱:۲۴
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    یا الله و یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی الی دینک
    الهی العفو و لک الحمد

  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    5,116
    مورد تشکر
    10,655 پست
    حضور
    169 روز 23 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    1
    گالری
    18




    با نام و یاد دوست

    توضیحاتی درباره آیه ۲۰۱ سوره بقره

    کارشناس بحث: استاد هدی


    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ در ساعت ۲۰:۲۷
    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    توضیحاتی درباره آیه ۲۰۱ سوره بقره

  3. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,252
    مورد تشکر
    8,471 پست
    حضور
    47 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    131
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط کربلائی نمایش پست
    درباره این آیه توضیح بفرمایید
    وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ201

    (و بعضی از آنان می گویند پروردگارا به ما هم حسنه در دنیا بده و هم حسنه در آخرت و ما را از عذاب آتش حفظ کن .)
    با سلام و عرض ادب

    «... فَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ رَبَّنَا ءَاتِنَا فىِ الدُّنْيَا وَ مَا لَهُ فىِ الاَْخِرَةِ مِنْ خَلَاق‏؛(1)...و از مردم كسى است كه مى‏ گويد پروردگارا به ما در همين دنيا عطا كن و حال آنكه براى او در آخرت نصيبى نيست»
    «وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ؛(2)و برخى از آنان مى‏ گويند پروردگارا در اين دنيا به ما نيكى و در آخرت [نيز] نيكى عطا كن و ما را از عذاب آتش [دور] نگه دار»
    در این دو آیه دو نکته مطرح است یکی از لحاظ نوع درخواست و دیگر اینکه حسنه در آیه 201 به چه معناست .

    در آیات 200 و 201 سوره مبارکه بقره مردم به دو گروه تقسیم شده اند:
    گروهی که درخواست هایشان صرفا مادی و دنیوی است و گروهی که درخواستهای مادی و معنوی دارند و آنهم در محدوده رضایت الهی.



    1. بقره 200
    2. بقره 201
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  4. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,252
    مورد تشکر
    8,471 پست
    حضور
    47 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    131
    آپلود
    0
    گالری
    13



    در تفسیر نمونه در خصوص این دو گروه از مردم چنین آمده است :

    «در اينجا قرآن مردم را به دو گروه تقسيم مى‏ كند، مى‏ فرمايد:" گروهى از مردم مى‏ گويند خداوندا! در دنيا به ما (نيكى) عطا فرما ولى در آخرت بهره‏ اى ندارند" «فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ‏». "و گروهى مى‏گ ويند پروردگارا به ما در دنيا (نيكى) عطا كن و در آخرت (نيكى) مرحمت فرما و ما را از عذاب آتش نگاهدار" «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ».

    در حقيقت اين قسمت از آيات اشاره به خواسته‏ هاى مردم و اهداف آنها در اين عبادت بزرگ است بعضى جز به مواهب مادى دنيا نظر ندارند و چيزى غير از آن از خدا نمى‏ خواهند بديهى است آنها در آخرت از همه چيز بى بهره‏ اند.

    ولى گروهى هم مواهب مادى دنيا را مى ‏خواهند و هم مواهب معنوى را بلكه زندگى دنيا را نيز به عنوان مقدمه تكامل معنوى مى‏ طلبند.»(3)



    3. مکارم شیرازی، تفسير نمونه، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1371، چاپ دهم،ج2،ص 65.
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  5. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,252
    مورد تشکر
    8,471 پست
    حضور
    47 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    131
    آپلود
    0
    گالری
    13



    و اما نکته دوم و اینکه منظور از حسنه چیست:

    «
    در اين كه منظور از" حسنة" در اين آيه چيست؟ تفسيرهاى مختلفى براى آن‏ ذكر كرده ‏اند، در روايتى از امام صادق (علیه السلام) به معنى وسعت رزق و حسن خلق در دنيا و خشنودى خدا و بهشت در آخرت تفسير شده است‏.(4)
    و بعضى از مفسران آن را به معنى علم و عبادت در دنيا و بهشت در آخرت، يا مال در دنيا، و بهشت در آخرت، يا همسر خوب و صالح در دنيا و بهشت در آخرت دانسته‏ اند در حديثى نيز از پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) آمده است:

    «كسى كه خدا به او قلبى شاكر، زبانى مشغول به ذكر حق، و همسرى با ايمان كه او را در امور دنيا و آخرت يارى كند ببخشد، نيكى دنيا و آخرت را به او داده و از عذاب آتش باز داشته شده‏»(5)...

    بديهى است حسنه به معنى هر گونه خير و خوبى است و مفهومى وسيع و گسترده دارد كه تمام مواهب مادى و معنوى را شامل مى‏ شود، بنا بر اين آنچه در روايات فوق يا كلمات مفسران آمده است بيان مصداق هاى روشن آن مى‏ باشد، و مفهوم آيه را محدود نمى‏ كند...

    و به گفته بعضى از مفسران، افراد با ايمان اصل حسنه را از خدا مى‏ خواهند بدون اينكه نوعى از آن را انتخاب كنند، و همه را واگذار به مشيت و اراده و انعام الهى مى‏ نمايند.(6)»(7)








    4.
    مجمع البيان، ج1،ص 297
    5. پیشین، ص 298.
    6. تفسير فى ظلال القرآن، ج1، ص 290
    7. تفسیر نمونه، پیشین، ص 66


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  6. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,252
    مورد تشکر
    8,471 پست
    حضور
    47 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    131
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندی




    پرسش:
    درباره این آیه توضیح بفرمایید:
    «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ» (بقره/201)

    پاسخ:
    «... ف
    مِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ رَبَّنَا ءَاتِنَا فىِ الدُّنْيَا وَ مَا لَهُ فىِ الاَْخِرَةِ مِنْ خَلَاق‏؛(1)...و از مردم كسى است كه مى‏ گويد پروردگارا به ما در همين دنيا عطا كن و حال آنكه براى او در آخرت نصيبى نيست»
    «وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ؛(2)و برخى از آنان مى‏ گويند پروردگارا در اين دنيا به ما نيكى و در آخرت [نيز] نيكى عطا كن و ما را از عذاب آتش [دور] نگه دار»
    در این دو آیه دو نکته مطرح است یکی از لحاظ نوع درخواست و دیگر اینکه حسنه در آیه 201 به چه معناست .

    در آیات 200 و 201 سوره مبارکه بقره مردم به دو گروه تقسیم شده اند:
    گروهی که درخواست هایشان صرفا مادی و دنیوی است و گروهی که درخواستهای مادی و معنوی دارند و آنهم در محدوده رضایت الهی.

    در تفسیر نمونه در خصوص این دو گروه از مردم چنین آمده است :

    «در اينجا قرآن مردم را به دو گروه تقسيم مى‏ كند، مى‏ فرمايد:" گروهى از مردم مى‏ گويند خداوندا! در دنيا به ما (نيكى) عطا فرما ولى در آخرت بهره‏ اى ندارند" «فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ‏». "و گروهى مى‏ گويند پروردگارا به ما در دنيا (نيكى) عطا كن و در آخرت (نيكى) مرحمت فرما و ما را از عذاب آتش نگاهدار" «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ».

    در حقيقت اين قسمت از آيات اشاره به خواسته‏ هاى مردم و اهداف آنها در اين عبادت بزرگ است بعضى جز به مواهب مادى دنيا نظر ندارند و چيزى غير از آن از خدا نمى‏ خواهند بديهى است آنها در آخرت از همه چيز بى بهره‏ اند.

    ولى گروهى هم مواهب مادى دنيا را مى ‏خواهند و هم مواهب معنوى را بلكه زندگى دنيا را نيز به عنوان مقدمه تكامل معنوى مى‏ طلبند.»(3)

    و اما نکته دوم و اینکه منظور از حسنه چیست:

    «در اين كه منظور از" حسنة" در اين آيه چيست؟ تفسيرهاى مختلفى براى آن‏ ذكر كرده ‏اند، در روايتى از امام صادق (علیه السلام) به معنى وسعت رزق و حسن خلق در دنيا و خشنودى خدا و بهشت در آخرت تفسير شده است‏.(4)
    و بعضى از مفسران آن را به معنى علم و عبادت در دنيا و بهشت در آخرت، يا مال در دنيا، و بهشت در آخرت، يا همسر خوب و صالح در دنيا و بهشت در آخرت دانسته‏ اند در حديثى نيز از پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) آمده است:

    «كسى كه خدا به او قلبى شاكر، زبانى مشغول به ذكر حق، و همسرى با ايمان كه او را در امور دنيا و آخرت يارى كند ببخشد، نيكى دنيا و آخرت را به او داده و از عذاب آتش باز داشته شده‏»(5)...

    بديهى است حسنه به معنى هر گونه خير و خوبى است و مفهومى وسيع و گسترده دارد كه تمام مواهب مادى و معنوى را شامل مى‏ شود، بنا بر اين آنچه در روايات فوق يا كلمات مفسران آمده است بيان مصداق هاى روشن آن مى‏ باشد، و مفهوم آيه را محدود نمى‏ كند...

    و به گفته بعضى از مفسران، افراد با ايمان اصل حسنه را از خدا مى‏ خواهند بدون اينكه نوعى از آن را انتخاب كنند، و همه را واگذار به مشيت و اراده و انعام الهى مى‏ نمايند.(6)»(7)


    1.
    بقره/ 200
    2.
    بقره/ 201
    3.مکارم شیرازی، تفسير نمونه، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1371، چاپ دهم،ج2،ص 65

    4.طبرسی، مجمع البیان، به تصحیح فضل الله یزدی طباطبایی و هاشم رسولی، انتشارات ناصر خسرو، تهران، 1372، چاپ 3، ج1،ص 297

    5.
    پیشین، ص 298.
    6. سید قطب، فى ظلال القرآن،دارالشروق، بیروت-قاهره، چاپ هفدهم، ج1، ص 290
    7.
    تفسیر نمونه، پیشین، ص 66

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۸/۰۱/۱۹ در ساعت ۱۴:۴۶
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود