صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اصل علیت چطور اثبات می شود؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۷
    نوشته
    30
    مورد تشکر
    25 پست
    حضور
    7 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اصل علیت چطور اثبات می شود؟




    اصل علیت چطور اثبات میشود؟ چه استدلالی برایش داریم؟

  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    5,259
    مورد تشکر
    10,770 پست
    حضور
    172 روز 12 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    1
    گالری
    18




    با نام و یاد دوست

    اصل علیت چطور اثبات می شود؟

    کارشناس بحث: استاد مسلم


    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    اصل علیت چطور اثبات می شود؟

  3. تشکر


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    610
    مورد تشکر
    1,747 پست
    حضور
    27 روز 22 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و احترام

    نقل قول نوشته اصلی توسط سیمون نمایش پست
    اصل علیت چطور اثبات میشود؟ چه استدلالی برایش داریم؟
    اصل علیت از نیازمندی معلول به علت حکایت دارد، و این یک مسئله­ی کاملا تحلیلی است که بی نیاز از اثبات است، چون تصور قضیه برای تصدیق آن کافی می کند. در مقام تحلیل عقلی باید توجه داشت که ملاک نیازمندی یک شیء به علت «امکان» است، یعنی اینکه آن شیء «ممکن الوجود» باشد، و طبیعتا وقتی موجودی ممکن الوجود باشد برای تحقق و هستی، نیازمند به غیر خودش خواهد بود، و این را عقل به خوبی درک می کند.

    اما تنها راه برای فهم تجربی این نیازمندی معلول به علت، فقط از طریق درک وجدانی صور ذهنی قابل تجربه است، ما این وابستگی را به صورت وجدانی درک می کنیم که وجود این صور ذهنی کاملا به ما وابسته است، اما در مورد سایر پدیده های خارج از وجود خودمان صرفا تقارن آنها را تجربه می کنیم و از باب اصل علیّت است که آن را علت یکدیگر تلقی می کنیم.

    البته باید توجه داشت که آنچه که عقلی است، خود این اصل علیّت است، وگرنه تشخیص علت پدیده ها خصوصا در مورد پدیده های تجربی، وابسته به تجربه است، به عبارت دیگر عقل نمیگوید علت فلان پدیده چیست، فقط میگوید این پدیده نیازمند علت است، و در عمده موارد کشف آن علت از طریق تجربه پی گرفته میشود.

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89
    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۷
    نوشته
    30
    مورد تشکر
    25 پست
    حضور
    7 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درود و سپاس

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    اصل علیت از نیازمندی معلول به علت حکایت دارد، و این یک مسئله­ی کاملا تحلیلی است که بی نیاز از اثبات است، چون تصور قضیه برای تصدیق آن کافی می کند. در مقام تحلیل عقلی باید توجه داشت که ملاک نیازمندی یک شیء به علت «امکان» است، یعنی اینکه آن شیء «ممکن الوجود» باشد، و طبیعتا وقتی موجودی ممکن الوجود باشد برای تحقق و هستی، نیازمند به غیر خودش خواهد بود، و این را عقل به خوبی درک می کند.
    بالاخره منظورتان از اصل علیت چه چیزی است؟ هر معلولی علتی دارد یا هر ممکنی علتی دارد؟! بله اولی تحلیلی است اما دومی تحلیلی نیست!!!

    هر معلولی علتی دارد، تحلیلی است و حتی شکاکان غربی هم قبولش دارند. اما مساله مهم هر ممکنی علتی دارد است که تحلیلی نیست. این چطور اثبات میشه؟!

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۷
    نوشته
    30
    مورد تشکر
    25 پست
    حضور
    7 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    اما تنها راه برای فهم تجربی این نیازمندی معلول به علت، فقط از طریق درک وجدانی صور ذهنی قابل تجربه است، ما این وابستگی را به صورت وجدانی درک می کنیم که وجود این صور ذهنی کاملا به ما وابسته است، اما در مورد سایر پدیده های خارج از وجود خودمان صرفا تقارن آنها را تجربه می کنیم و از باب اصل علیّت است که آن را علت یکدیگر تلقی می کنیم.

    یک سوال مهم: مگه علیت با ضرورت همراه نیست؟! پس چطور از توقف وجودی صور ذهنی به من، علیت را می فهمیم؟!! با ملاحظه این مصداق جزئی، هیچ درکی از ضرورت علّی نداریم. دقت کنید لطفا.

    واقعا از این موردعلیت فهمیده نمیشه مگه اینکه منظورتان از علیت، مفهوم جدیدیه که لازم نیست رابطه ضرورت درونش باشه!!!

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    610
    مورد تشکر
    1,747 پست
    حضور
    27 روز 22 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سیمون نمایش پست
    بالاخره منظورتان از اصل علیت چه چیزی است؟ هر معلولی علتی دارد یا هر ممکنی علتی دارد؟! بله اولی تحلیلی است اما دومی تحلیلی نیست!!!
    هر معلولی علتی دارد، تحلیلی است و حتی شکاکان غربی هم قبولش دارند. اما مساله مهم هر ممکنی علتی دارد است که تحلیلی نیست. این چطور اثبات میشه؟!
    ببیینید علیت یعنی نیازمندی معلول به علت، اما این که منشأ این نیازمندی چیست و چرا معلول به علت نیازمند است؟ پاسخ «امکان» است.
    اگر ما امکان را تصور کنیم که موجودی وجود برای او ضرورت ندارد، طبیعتا برای تحقق و وجود یافتن به غیر خودش نیازمند است، بنابراین هر ممکن الوجودی برای محقق شدن نیازمند علت است، به عبارت دیگر اگرچه ممکن الوجود و معلول به لحاظ مفهومی با هم تفاوت دارند، اما به لحاظ مصداقی یکسان هستند، هر معلولی ممکن الوجود است، و هر ممکن الوجودی که تحقق یافته است معلول است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط سیمون نمایش پست
    یک سوال مهم: مگه علیت با ضرورت همراه نیست؟! پس چطور از توقف وجودی صور ذهنی به من، علیت را می فهمیم؟!! با ملاحظه این مصداق جزئی، هیچ درکی از ضرورت علّی نداریم. دقت کنید لطفا.
    واقعا از این موردعلیت فهمیده نمیشه مگه اینکه منظورتان از علیت، مفهوم جدیدیه که لازم نیست رابطه ضرورت درونش باشه!!!
    ضرورت تحقق معلول بعد از تحقق علت به شرطی است که علت تامّه محقق شود، در این صورت معلول هم ضرورتا محقق میشود، خب این در تصورات و صور ذهنی ما هم وجود دارد، وجودشان کاملا وابسته به ماست، ما اگر اراده کنیم هستند و اگر اراده نکنی نیستند؛ ما اگر به صورت قطعی اراده کنیم و علت تامّه محقق شود ضرورتا آنها هم محقق می شوند، ضرورت علّی سر جایش هست.

    اینکه الان مثلا در ذهن من صورت فلان حیوان نیست چون خودم آن را اراده نکرده ام، اما به محض آن که بخواهم آن را تصور کنم، اختیاری ندارد و ضرورتا محقق خواهد شد.
    بنابراین وابستگی علّی و معلولی صور ذهنی ما به ما و ضرورت وجودی آن در صورت تحقق علت تامّه همواره سر جایش است.



    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89
    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۷
    نوشته
    30
    مورد تشکر
    25 پست
    حضور
    7 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    ببیینید علیت یعنی نیازمندی معلول به علت، اما این که منشأ این نیازمندی چیست و چرا معلول به علت نیازمند است؟ پاسخ «امکان» است.
    اگر ما امکان را تصور کنیم که موجودی وجود برای او ضرورت ندارد، طبیعتا برای تحقق و وجود یافتن به غیر خودش نیازمند است، بنابراین هر ممکن الوجودی برای محقق شدن نیازمند علت است، به عبارت دیگر اگرچه ممکن الوجود و معلول به لحاظ مفهومی با هم تفاوت دارند، اما به لحاظ مصداقی یکسان هستند، هر معلولی ممکن الوجود است، و هر ممکن الوجودی که تحقق یافته است معلول است.

    پس توضیح شما که امکان را ملاک احتیاج به علت میدانید، اینطوری میشه: هر معلولی ممکن است؛ هر ممکنی به علت احتیاج دارد. پس هر معلولی به علت احتیاج دارد.

    اما دو تا اشکال به شما وارده:

    یکی این که برای اثبات (هر معلولی به علت احتیاج دارد) نیازی به این استدلال نیست و با تحلیل مفهومی و بدون ذکر امکان نیز فهمیده میشه.

    دوم این که مقدمه دوم که مساله ماست بدون تجزیه و تحلیل مسلم قبول میشه. چرا هر ممکنی محتاج به علت است. مساله علیت همینجاست.
    ممکنه بگین چون هر ممکنی معلوله. در اینصورت، ملاک احتیاج ممکن به علت، معلول بودنه. اما این مساله باقیه که از کجا گفته شده هر ممکنی معلوله؟ پذیرش این جمله، مصادره به مطلوب هست. دقت کنید:
    هر ممکنی معلوله (چون هر ممکنی به علت احتیاج دارد و چون چنینه پس معلوله). و هر معلولی به علت احتیاج داره. پس هر ممکنی به علت احتیاج داره.

    امیدوارم متوجه اشکالتون باشین و بتونید مفاهیم رو از هم مستقل درنظربگیرین.

  10. تشکر


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۷
    نوشته
    30
    مورد تشکر
    25 پست
    حضور
    7 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    ضرورت تحقق معلول بعد از تحقق علت به شرطی است که علت تامّه محقق شود، در این صورت معلول هم ضرورتا محقق میشود، خب این در تصورات و صور ذهنی ما هم وجود دارد، وجودشان کاملا وابسته به ماست، ما اگر اراده کنیم هستند و اگر اراده نکنی نیستند؛ ما اگر به صورت قطعی اراده کنیم و علت تامّه محقق شود ضرورتا آنها هم محقق می شوند، ضرورت علّی سر جایش هست.
    ضرورت اینه که هر وقت علت باشه معلول هم موجوده و هر وقت معلول باشه علت هم موجوده

    این یعنی ضرورت بالقیاس.

    اما ما چطوری از یک رابطه جزئی میان خودمون و اراده، به این قاعده کلی ضروری می رسیم که ...!!!

  12. تشکر


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    610
    مورد تشکر
    1,747 پست
    حضور
    27 روز 22 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سیمون نمایش پست
    یکی این که برای اثبات (هر معلولی به علت احتیاج دارد) نیازی به این استدلال نیست و با تحلیل مفهومی و بدون ذکر امکان نیز فهمیده میشه.
    بله، عرض کردم امکان منشأ نیازمندی است، یعنی در پایخ به این سوال که چرا معلول به علت نیازمند است می گوییم به خاطر ممکن الوجود بودن آن است، هر ممکن الوجودی اگر بخواهد موجود شود قطعا معلول علتی خواهد بود. وگرنه در تعریف اصل علیت ما نیازی به ذکر امکان نداریم، میتوانیم بگوییم هرمعلولی نیازمند علت است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط سیمون نمایش پست
    مقدمه دوم که مساله ماست بدون تجزیه و تحلیل مسلم قبول میشه. چرا هر ممکنی محتاج به علت است. مساله علیت همینجاست.
    ممکنه بگین چون هر ممکنی معلوله. در اینصورت، ملاک احتیاج ممکن به علت، معلول بودنه. اما این مساله باقیه که از کجا گفته شده هر ممکنی معلوله؟ پذیرش این جمله، مصادره به مطلوب هست. دقت کنید:
    هر ممکنی معلوله (چون هر ممکنی به علت احتیاج دارد و چون چنینه پس معلوله). و هر معلولی به علت احتیاج داره. پس هر ممکنی به علت احتیاج داره.
    ما در این که چرا هر ممکنی نیازمند علت هست، نمیگوییم چون هر ممکنی معلول است!! همانطور که عرض کردم این چرایی در تحلیل خود امکان هست، شما امکان را تصور کنید، امکان یعنی وجود و عدم برای آن یکسان باشد، نسبت به وجود و عدم حالت تساوی دارد، طبیعتا چنین موجودی برای اینکه از حالت تساوی خارج شده و به منصه ظهور برسد نیازمند به علتی غیر از خودش دارد.




    نقل قول نوشته اصلی توسط سیمون نمایش پست
    ضرورت اینه که هر وقت علت باشه معلول هم موجوده و هر وقت معلول باشه علت هم موجوده
    این یعنی ضرورت بالقیاس.
    اما ما چطوری از یک رابطه جزئی میان خودمون و اراده، به این قاعده کلی ضروری می رسیم
    خب اینجا در مورد صور ذهنی ما علت چیست؟ علت ان صورت های ذهنی که وجود ما به تنهایی نیست! وجود ما به علاوه اراده ی ما میشود علت این صور، و ضرورت علّی و معلولی هم در این بین حکمفرماست
    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89
    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  14. تشکر


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۷
    نوشته
    30
    مورد تشکر
    25 پست
    حضور
    7 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    بله، عرض کردم امکان منشأ نیازمندی است، یعنی در پایخ به این سوال که چرا معلول به علت نیازمند است می گوییم به خاطر ممکن الوجود بودن آن است، هر ممکن الوجودی اگر بخواهد موجود شود قطعا معلول علتی خواهد بود. وگرنه در تعریف اصل علیت ما نیازی به ذکر امکان نداریم، میتوانیم بگوییم هرمعلولی نیازمند علت است.
    این پرسش، پرسش از دلیل اصل علیت است. اصل علیت به نظر شما این بود که هر معلول به علت محتاج است. حالا کسی می پرسد چرا هر معلول به علت محتاج است؟ شما میگویید چون هر معلول ممکن است. بنابراین، ملاک اتصاف موضوع به محمول، امکان معلوله. بله شما در قاعده اصل علیت از امکان چیزی نمیگین اما به هر حال ازش استفاده میکنین.

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    خب اینجا در مورد صور ذهنی ما علت چیست؟ علت ان صورت های ذهنی که وجود ما به تنهایی نیست! وجود ما به علاوه اراده ی ما میشود علت این صور، و ضرورت علّی و معلولی هم در این بین حکمفرماست
    متوجهم
    سوال منم همینه که چطور از یک مورد، به رابظه ضرورت و کلیت میرسیم. در علت دانستن باید احراز کنیم که از این علت همیشه این معلول ضرورتا صادر میشه. اینکه در این مورد جزئی باشه، کلیت و ضرورتش ثابت نمیشه.

  16. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود