جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا علماء در رؤیت هلال ماه رمضان اختلاف دارند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    222
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا علماء در رؤیت هلال ماه رمضان اختلاف دارند؟




    پرسش:
    چرا در دیدن هلال ماه رمضان مراجع با هم اختلاف دارند و با اینکه ماه قابل رؤیت می باشد مگر امکان دارد که با این دستگاههای پیشرفته یکی از مراجع ماه را ببیند و دیگری نبیند این مثل خورشید روشن است که ماه دیده می شود یا نه ؟

    منبع پاسخ: پایگاه حوزه6741، 6741

    پاسخ:

    در پاسخ به سوال شما پیرامون اختلاف فتواها در رؤیت هلال ماه باید بگوئیم که از نظر شریعت اسلام و فقه شیعه، اول ماه از سه راه ثابت می شود: 1- دیدن ماه. 2- گذشتن 30 روز از اول ماه قبل. 3- حکم حاکم شرع به اینکه فردا اول ماه است، البته این در حالی است که یقین به خطای حکم یا مستند حکم برای ما وجود نداشته باشد[1]. پس مطلقا حکم حاکم شرع قبول نیست، و با این شرط مورد پذیرش واقع می گردد و لازم الاجرا می باشد.
    در ثابت شدن ماه از راه دوم و سوم، هیچ گونه اختلاف نظری بین مراجع و فقهاء وجود ندارد. اما در راه اول یعنی دیدن هلال ماه، آنچه باعث اختلاف نظر شده است به دو نکته دقیق کارشناسی بر می گردد که امیدواریم با تلاش علمی کارشناسان و همچنین فقهاء این اختلاف برطرف شود. آن دو نکته عبارتند از:
    1- آیا دیدن ماه باید حتما با چشم غیر مسلح باشد یا دیدن با چشم مسلح به تلسکوپ و دوربین هم کفایت می کند. در اینجا در بین مراجع تقلید دو نظریه وجود دارد: گروهی نظرشان کفایت با چشم مسلح است و گروه دیگر نظر دارند که حتما باید با چشم غیر مسلح دیده شود. و دیدن با وسائل فایده ای ندارد.
    2- آیا اگر در شهر یا منطقه ای رؤیت ماه حاصل شد برای کل جهان، یا برای همان نیم کره یا برای همان منطقه ای که آن شهر در آن واقع است کفایت می کند یا فقط برای همان شهر کفایت می کند؟ یعنی این بحث مطرح است که پیدا شدن هلال ماه در منطقه ای برای مناطق دیگر کافی است یا نه؟ و آیا اصولا برای ماه افق های گوناگون وجود دارد یا نه؟
    در این نکته بین مراجع تقلید چندین نظریه متفاوت وجود دارد که ما در ذیل به پاره ای از آن اشاره می کنیم:
    1ـاگر ماه در شهری دیده شود تنها در آن شهر و شهرهایی که هم افق با آن باشند اول ماه ثابت می شود.
    2ـاگر در شهری ماه دیده شود در آن شهر و شهرهایی که در ناحیه شرق ان شهر باشند اول ماه ثابت می شود. ولی در شهرهایی که در ناحیه غرب آن شهر واقع باشند اول ماه ثابت نمی شود.
    3ـاگر در شهری ماه دیده شود در تمام شهرهایی که در شب با این شهر مشترک هستند (یعنی اول شب یکی آخر شب دیگری است) اول ماه ثابت می شود.[2] نکته پایانی اینکه مشکلات پدید آمده در این سالهای اخیر از ناحیه فقهاء و مردم نبوده است، بلکه به عقیده شماری از کارشناسان این رشته، ناشی از کم توجهی و بی دقتی در نگارش سالنامه نگاران بوده است چون پس از ثابت شدن هلال با بینه، حکم حاکم، رؤیت و مانند آنها، این بحث مطرح می شود که آیا ماه قمری برای همه جا آغاز شده است یا خیر.ولی در سالهای اخیر اختلاف در این بوده است که آیا هلال پیدا شده است یا خیر؟[3]

    --------------------------------------------------------------------------------
    [1]تحریر الوسیله، ج 1، ص 232: اذ لم یعلم خطاه و لاخطا مستنده
    [2]- برای آگاهی بیشتر مراجعه شود به رساله مراجع ج 2، مساله راههای ثابت شدن اول ماه، و همچنین مجله فقه، شماره 10، معیار آغاز و انجام ماههای قمری، محمد رضا غفوریان. مقاله اخیر را می توانید در آدرس زیر مطالعه نمائید:
    www.Hawzah.net/per/magazin/fq/010/fq01008.htm
    [3]رجوع شود به مجله فقه، شماره 10، همان مقاله.


    منبع سايت حوزه

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۶
    نوشته
    321
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مريد نور گرامي

    با اندكي تامل در اين فتاوي، فاصله علمايي ديني با دانش نمايان مي گردد.
    زاويه موقعيت ماه در هر شبانه روز حدود 12درجه تغيير مي كند(30/360).زاويه قرار گيري ماه در وقت غروب آفتاب يكي از شاخص هاي رويت ماه است. كمتر بودن اين زاويه از 7 درجه نسبت به افق رويت ماه را با چشم غير ممكن مي كند و زاويه قرار گيري بين 7 تا 15 درجه ديد بستگي به شرايط جوي و غبار موجود دارد. بسياري از كشورها معيار نجومي زاويه ديد ماه در زمان افق را مبنا قرار داده اند. مثلا" عبور از صفر درجه در زمان غروب آفتاب كه به دقت براي تمامي نقاط ديد قابل محاسبه است. ملاحظه مي كنيد كه رويت با چشم مي تواند حتي خطايي به ميزان دو روز ايجاد كند.( روز اول صفر درجه و روز بعد 12 درجه با شرايط جوي نامناسب) اين واقعيت با قرار گيري رمضان در پاييز و زمستان خود را به همه نشان داد.
    در گذشته تنها چشم ابزار بوده و ايرادي به آنها وارد نيست اما در حال حاضر ما مسئله را بخوبي شناخته ايم. جالب اينكه در سال گذشته گفته شد كه چندين هواپيما بدين منظور پرواز كردند. اگر قرار بر مسلح نبودن است كه هواپيما خود وسيله است و تازه با افق ديد زمين يكي نيست. و اين خود شاهدي بر درك نا مناسب از تعبير غير مسلح بودن چشم را نشان مي دهد.
    نكته ديگر اينكه زاويه ديد ماه در زمان غروب با افق غروب آفتاب روي زمين يكي نيست. ترسيم خطوط هم ديد بيانگر اين واقعيت است كه مناطق قرار گرفته بر روي يك نصف النهار زاويه ديد يكساني نسبت به ماه ندارند. بهمين دليل است كه كشورهاي شمالي و جنوبي تر ما معمولا" زودتر ماه را رويت مي كنند.
    سالها بايد بگذرد تا علماي ديني ما مسائل بسيار ابتدايي را متوجه شوند كه اول و آخر ماه مي تواند با معيارهاي خودمان تعيين گردد و ساعتها را مي توانيم با معيارهاي خودمان تغيير دهيم. چه شواهد ديگري مي توانند ذهن ما را براي باز انديشي بر روي باورهايمان تحريك كند؟


  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    222
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خداوند علم و معرفت و حكمت ما را در راستاي عطاي توفيقات خودش غناي بيشتري ببخشد.

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۶
    نوشته
    321
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نظر من بحث بر سر همين موارد ساده به ما نشان مي دهد كه چقدر از واقعيت جهان و زندگي و حقيقت دور افتاده ايم. به راستي علمايي كه در درك چنين موضوعاتي با وجود دانش و ابزار كافي عاجز هستند چگونه درباره ماوراء اين جهان خود را صاحب نظر مي دانند.
    خودخواهي مراجع در چند سال پيش باعث شد در شهر قم عده اي عيد بگيرند و عده اي روزه كه نشان دهند چه كساني طرفدار ما هستند و چه كساني نيستند. حتي نمي توانند در خصوص مسائل ساده تر از اين به يك حكم واحد برسند و حداقل وحدت عمومي را خدشه دار نكنند.
    چه شواهد و دلائلي مي تواند ذهن ما را در بازانديشي باورهايمان تحريك كند؟

  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,245
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بحث و بررسی پيرامون رؤيت هلال ماه بحثی مهم و جذاب است. اين موضوع برای ما مسلمانان از آن جهت قابل بررسی است كه بسياری از اعمال عبادی ما، كه بر اساس تقويم قمری است، با رؤيت هلال ماه ارتباط مستقيم دارد. به طور كلی موضوع رؤيت هلال ماه‌نو از دو جنبه قابل بررسی است: از جنبه علمی و نجومی و از جنبه فقهی و شرعی.

    از نظر شرعی، عموم مسلمين (مذاهب پنج‌گانه جعفری، حنفی، مالكی، شافعی و حنبلی) اجماع دارند كه اول ماه به ديدن هلال ثابت می‌شود و بسياری از عبادات و فرايض مسلمانان، همچون روزه گرفتن، بر اساس رؤيت هلال است؛ زيرا رسول خدا(ص) فرمودند: «صوموا للرويه و افطروا للرويه: به ديدن هلال ماه روزه بگيريد و به ديدن آن افطار كنيد.» در اين رابطه از سوی فقهای عظام برای حكم به رؤيت هلال، پنج روش مقرر شده است: شخص مسلمان، خود به چشم هلال ماه را رؤيت كند. در اين صورت بر فرد مسلمان تكليف است به علم خود عمل نمايد. مثلا اگر كسی شب اول رمضان ماه را ديد بر او روزه واجب است، گر چه تمام مردم افطار كنند و اگر كسی شب اول شوال، ماه را ديد بر او واجب است كه افطار كند، هر چند تمام مردم زمين روزه بگيرند؛ شهادت دو مرد عادل مسلمان به رؤيت شدن هلال توسط ايشان، در صورتی كه عدالت آن دو نفر برای شخص مسلمان ثابت شده باشد؛ حكم حاكم شرع به رؤيت هلال؛ گذشتن سی روز از رؤيت هلال ماه قبلی (زيرا ماه‌های قمری از سی روز بيشتر نمی‌شود.)؛ تواتر و شيوع خبر رؤيت هلال به طوری كه بر فرد مسلمان علم به رؤيت هلال حاصل شود.

    در اين باب مواردی قابل يادآوری است كه عبارتند از:

    1 ـ در هر مسأله‌ای از مسائل فقهی روشن است كه نظر مراجع معظم تقليد، مستند به مدارك و مبانی موجود است و همان‌گونه كه در مسائلی مانند نماز، روزه و حج از نظر فتوی بين بزرگان اختلاف نظر وجود دارد در اين مسأله هم اين اختلاف ‌نظر وجود دارد.

    2 ـ برخی از مراجع معظم تقليد قائل هستند، چنان‌چه در هر نقطه‌ای از زمين، ماه از طريق شهود معتبر رؤيت شود اين رؤيت برای ساير نقاط، ولو آن‌كه قريب‌الافق نباشند، اعتبار دارد و كفايت می‌كند، البته نقاطی كه در شب با آن نقطه كه ماه رؤيت شده اشتراك داشته باشند.

    3 ـ برخی ديگر از مراجع بزرگوار قائل هستند كه ماه بايد در افق هر كشور ديده شود و تنها برای همان كشور يا كشوری كه قريب‌الافق است اعتبار دارد.

    ـ برخی از مراجع معظم تقليد قائلند كه حتما بايد رويت هلال با چشم عادی و غير مسلح باشد و ديدن با ابزار پيشرفته مانند دوربين و مانند آن كفايت نمی‌كند و در برابر بزرگان ديگری هستند كه نظر شريفشان اين است كه ديدن با دوربين و وسايل امروزی كفايت می‌كند.

    5 ـ اگر در غروب روز بيست و نهم ماه قمری هلال ماه رؤيت شد، فردای آن روز اول ماه بعد است و در غير اين صورت فردای آن روز سی‌ام و پس فردای آن اول ماه قمری جديد است.

    6 ـ برخی از كشورها در عمل رؤيت هلال ماه را مبنای آغاز ماه جديد نمی‌دانند، بلكه زمانی را كه ماه به حالت مقارنه رسيد، به عنوان لحظه شروع ماه جديد در نظر می‌گيرند.

    علم و عمل اي دوست به مايي و مني نيست

    هر كس به بَرَش خرقه، اويس قرني نيست

    هر شيشه ي گلرنگ عقيق يمني نيست

    خوبي به خوش اندامي و سيمين زَقَني نيست

    حُسن آيت روح است، به نازك بدني نيست

  9. تشکرها 2


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,245
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از نظر علمي و نجومي، عوامل مختلفي بر رؤيت هلال ماه مؤثرند. براي شناخت اين عوامل مناسب است در ابتدا با اصطلاحات مربوط به رؤيت هلال ماه آشنا شد:
    مقارنه(onjunction) به زمانی گفته می‌شود كه ماه و زمين و خورشيد در يك راستا قرار گيرند و يا به عبارتی ماه و خورشيد كمترين فاصله (جدايی زاويه‌ای) را در حين يك‌بار چرخش ظاهری به دور خورشيد داشته باشند. نيم‌كره روشن ماه ماه به هنگام مقارنه با خورشيد، به سمت خورشيد است، لذا نيم‌كره‌ای از ماه كه به سمت زمين است، قابل رؤيت نيست، كه اين حالت را محاق می‌گويند؛ زيرا در اين وضعيت نور ماه از نظر ما پنهان شده است.

    سن ماه (Age of the moon) به مدت زمان سپری شده از زمان مقارنه ماه و خورشيد گفته می‌شود. سن ماه يكی از مهم‌ترين عوامل برای رؤيت‌پذيری هلال ماه است، به طوری‌كه هرچه سن هلالی كمتر باشد، رؤيت هلال سخت‌تر می‌شود. معمولا به هلال‌هايی با سن كمتر از 20 ساعت هلال‌های جوان و با سن بين 20 تا 24 ساعت هلال‌های ميان سال و بالاتر از 24 ساعت هلال‌های پير می‌گويند.


    جدايی زاويه‌ای (apparent Elongation) اصطلاحا به زاويه‌ای گفته می‌شود كه از تلاقی دو خط فرضی كه نقطه تلاقی آن چشم ناظر و دو سر ديگر اين خطوط دو جرم سماوی مورد نظر است، به دست می‌آيد.

    آندره دانژن (Andre Danjon)، منجم فرانسوی، با گردآوری نتايج بيش از پنجاه رصد و بررسی هلال باريك ماه نتيجه‌گيری كرده است كه حداقل فاصله زاويه‌ای ماه و خورشيد برای رؤيت هلال ماه بيش از هفت درجه است و اگر جدايی زاويه‌ای ماه از خورشيد كمتر از 7 درجه باشد رؤيت هلال ممكن نيست، زيرا در اين حالت تمام سطح روشن ماه توسط ارتفاعات از چشم زمينيان پوشيده می‌ماند و لذا رؤيت هلال غير ممكن است. او دليل اين امر را پستی و بلندی‌های سطح ماه می‌داند، البته اين حد به طريق تجربی بدست آمده و تا زمان حال هلالی كمتر از اين حد ديده نشده تا اين نظر رد و يا اصلاح شود.

    مدت مكث ماه (Lag): به مدت زمان بين غروب خورشيد و غروب ماه مكث ماه می‌گويند. به عبارت ديگر مكث ماه، مدت زمانی است كه ماه پس از غروب خورشيد در بالای افق است. اين عامل نيز نقش مهمی در رؤيت‌پذيری هلال ماه ايفا می‌كند، زيرا هرچه مدت زمان مكث ماه بيشتر باشد لحظه به لحظه بر تاريكی هوا افزوده می‌شود و در نتيجه هلال راحت‌تر ديده خواهد شد.


    درخشندگی هلال يا فاز ماه (Illumination of disk) به ميزان سطح روشن ماه نسبت به كل سطح قابل رؤيت، فاز ماه می‌گويند، كه آن‌را به صورت عددی بين صفر تا صد در صد نمايش می‌دهند كه فاز 0% مربوط به زمان مقارنه و فاز 100% مربوط به ماه كامل يا بدر است. خوب. بعد از آشنايی با اين تعاريف و اصطلاحات، نكته قابل ذكر اين است كه هنگامی‌كه ماه از محاق خارج شد، يعنی بعد از مقارنه، به‌تدريج ماه و خورشيد از يكديگر فاصله می‌گيرند و هلال ماه شكل می‌گيرد، اما مشكل اين است كه در ابتدا كمی قطر هلال ماه مانع رؤيت آن می‌شود و اين امر تا زمانی كه ماه به اندازه‌ای از خورشيد فاصله بگيرد كه به صورت هلال قابل مشاهده شود، ادامه دارد، پس هر چه فاصله زمانی لحظه مقارنه با هنگام غروب خورشيد بيشتر باشد، به علت فاصله گرفتن بيشتر ماه از خورشيد، امكان رؤيت هلال ماه بيشتر می‌شود.


    برای رؤيت‌پذيری ماه، تحقق سه مرحله ضروری است:
    1- ماه در آسمان باشد كه اين موضوع به‌راحتی قابل پيش‌بينی است، به طوری‌كه با محاسبه می‌توان موضع دقيق ماه را در آسمان تعيين كرد.
    2- ماه قابل رؤيت باشد كه اين موضوع را بر اساس مشخصه‌های ماه و همچنين تجربيات گذشته می‌توان پيش‌بينی كرد. هر چند در حال حاضر با پيشرفت‌های چشم‌گيری كه در تمامی علوم و از جمله نجوم صورت گرفته است، ارائه ضابطه‌های رؤيت‌پذيری هلال ماه با دقت بسيار بيشتری نسبت به گذشته امكان‌پذير شده است، اما آن‌چه بايد بدان توجه كرد اين است كه عوامل مؤثر در رؤيت‌پذيری به اندازه‌ای پيچيده و گوناگون است كه همچنان در بعضی موارد پيش‌بينی رؤيت‌پذيری هلال با قطعيت ممكن نيست. هر يك از روش‌های موجود برای بررسی رؤيت‌پذيری هلال ماه، بر اساس دو يا چند مشخصه ماه، امكان رؤيت يا فقدان رؤيت هلال ماه را پيش‌بينی می‌كنند.


    در طول تاريخ ايران، دانشمندان بلند‌مرتبه‌ای نظير ابوريحان بيرونی، خيام نيشابوری، خواجه نصيرالدين طوسی، عبدالرحمن صوفی رازی و ديگران كه در علوم هيئت و نجوم و رياضيات سر‌آمد بوده‌اند در زمينه پيش‌بينی رؤيت هلال در سال و ماه مورد نظر قوانينی وضع كرده‌اند كه از قرن دوم هجری تا‌كنون مورد استفاده منجمين بوده است و در دهه‌های اخير هم ضوابط و معيار‌های جديدی از طرف منجمين در زمينه رؤيت هلال ماه تعيين شده است.


    از جمله عوامل مؤثر بر رؤيت هلال ماه نو، ارتفاع ماه، فاصله زمانی غروب خورشيد و ماه (فاصله زاويه‌ای خورشيد و ماه)، ميزان بازتابش نور سطح ماه (ضخامت هلال ماه)، سن ماه در زمان غروب خورشيد (فاصله زمانی بين مقارنه ماه، زمين و خورشيد تا غروب خورشيد)، ميزان روشنايی آسمان در نزديكی افق، آلودگی‌های جوی (ابر، غبار، دود و ...) و آلودگی‌های نوری هوا (به خصوص در شهرهای بزرگ)، طول و عرض جغرافيايی محل، عوارض طبيعی و جغرافيايی، فاصله ماه از زمين (اوج يا حضيض)، ارتفاع محل رصد از سطح دريا و قدرت ديد ناظر است.


    3- ماه رؤيت شود كه اين امر از نظر شرع مقدس مستلزم رصد هلال ماه است و طبق دستورات اسلامی، استهلال امری مستحب است.

    ویرایش توسط شهودي : ۱۳۸۷/۰۷/۰۹ در ساعت ۱۴:۰۴
    علم و عمل اي دوست به مايي و مني نيست

    هر كس به بَرَش خرقه، اويس قرني نيست

    هر شيشه ي گلرنگ عقيق يمني نيست

    خوبي به خوش اندامي و سيمين زَقَني نيست

    حُسن آيت روح است، به نازك بدني نيست

  11. تشکر


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    222
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ذهن آزاد نمایش پست
    به نظر من بحث بر سر همين موارد ساده به ما نشان مي دهد كه چقدر از واقعيت جهان و زندگي و حقيقت دور افتاده ايم. به راستي علمايي كه در درك چنين موضوعاتي با وجود دانش و ابزار كافي عاجز هستند چگونه درباره ماوراء اين جهان خود را صاحب نظر مي دانند.
    خودخواهي مراجع در چند سال پيش باعث شد در شهر قم عده اي عيد بگيرند و عده اي روزه كه نشان دهند چه كساني طرفدار ما هستند و چه كساني نيستند. حتي نمي توانند در خصوص مسائل ساده تر از اين به يك حكم واحد برسند و حداقل وحدت عمومي را خدشه دار نكنند.
    چه شواهد و دلائلي مي تواند ذهن ما را در بازانديشي باورهايمان تحريك كند؟
    البته بعنوان سئوال قابل توجه هست اما طرح دو موضوع كه يكي در بعد مادي و طبيعي است و ديگري در بعد ماورا ماده و پيوند اين دو چندان صحيح نيست.
    اشارات علما در خصوص ماورا ماده بر اساس حدس و گمان نيست و دريافتهاي قرآن و داده هاي احاديث هم در آن نقش دارد و آنچه بيان مي شود مستند به اين آيات و روايات هست.
    البته نبايد از نظر دور داشت در اين بين هم احتمال وارد كردن آراء و نظريات شخصي هست كه خود علما در آن بحث جدي و عميقي دارند كه دعوت ميكنم از اساتيد حاضر به شرح و بسط آن بپردازند و بهره كافي ببريم

  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۶
    نوشته
    259
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ذهن آزاد نمایش پست
    مريد نور گرامي
    با اندكي تامل در اين فتاوي، فاصله علمايي ديني با دانش نمايان مي گردد.
    زاويه موقعيت ماه در هر شبانه روز حدود 12درجه تغيير مي كند(30/360).زاويه قرار گيري ماه در وقت غروب آفتاب يكي از شاخص هاي رويت ماه است. كمتر بودن اين زاويه از 7 درجه نسبت به افق رويت ماه را با چشم غير ممكن مي كند و زاويه قرار گيري بين 7 تا 15 درجه ديد بستگي به شرايط جوي و غبار موجود دارد. بسياري از كشورها معيار نجومي زاويه ديد ماه در زمان افق را مبنا قرار داده اند. مثلا" عبور از صفر درجه در زمان غروب آفتاب كه به دقت براي تمامي نقاط ديد قابل محاسبه است. ملاحظه مي كنيد كه رويت با چشم مي تواند حتي خطايي به ميزان دو روز ايجاد كند.( روز اول صفر درجه و روز بعد 12 درجه با شرايط جوي نامناسب) اين واقعيت با قرار گيري رمضان در پاييز و زمستان خود را به همه نشان داد.
    در گذشته تنها چشم ابزار بوده و ايرادي به آنها وارد نيست اما در حال حاضر ما مسئله را بخوبي شناخته ايم. جالب اينكه در سال گذشته گفته شد كه چندين هواپيما بدين منظور پرواز كردند. اگر قرار بر مسلح نبودن است كه هواپيما خود وسيله است و تازه با افق ديد زمين يكي نيست. و اين خود شاهدي بر درك نا مناسب از تعبير غير مسلح بودن چشم را نشان مي دهد.
    نكته ديگر اينكه زاويه ديد ماه در زمان غروب با افق غروب آفتاب روي زمين يكي نيست. ترسيم خطوط هم ديد بيانگر اين واقعيت است كه مناطق قرار گرفته بر روي يك نصف النهار زاويه ديد يكساني نسبت به ماه ندارند. بهمين دليل است كه كشورهاي شمالي و جنوبي تر ما معمولا" زودتر ماه را رويت مي كنند.
    سالها بايد بگذرد تا علماي ديني ما مسائل بسيار ابتدايي را متوجه شوند كه اول و آخر ماه مي تواند با معيارهاي خودمان تعيين گردد و ساعتها را مي توانيم با معيارهاي خودمان تغيير دهيم. چه شواهد ديگري مي توانند ذهن ما را براي باز انديشي بر روي باورهايمان تحريك كند؟

    از نوشته های شما هم مشخص می شود از نوع استنباط احکام خبری ندارید

    اگر ملاک اول و اخر بودن ماه وضعیت جوی و مدار ماه و خورشید بود حرف شما کاملا صحیح بود
    اما ماه شرعی از راه دیدن حاصل میشه به نظر علما..

    توضیح :

    به ادعی آنان شرع وقتی می گوید باید برای نماز طاهر باشید به این معناست که وضو بگیرید اما در عرف و علم طاهر بودن به معنی پاکیزه بودن است
    در اینجا ممکن است در عرف کسی طاهر باشد و تازه از حمام هم بیرون آمده باشد ولی از نگاه شرع طاهر نباشد چون وضو ندارد و همچنین برعکس.مثلا شخصی طاهر نیست از جهت عرفی و تازه از یک محیط غبار الود آمده ولی طاهر است چون وضو دارد
    در اینجا کاملا تفاوت طهارت در شرع با عرف مشحص شد
    در مورد ماه هم همین است .اول و اخر هر ماه شرعی مربوط به رویت هست به نظر برخی ولی از نگاه عرف و علم اول و اخر ماه مربوط به مدار و وضعیت جوی است

    ویرایش توسط مدبر : ۱۳۸۷/۰۷/۱۱ در ساعت ۰۹:۴۶

  14. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود