جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چه مواردی باعث عدم مقبولیت نماز می شود؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۸
    نوشته
    2,357
    مورد تشکر
    3,363 پست
    حضور
    89 روز 9 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چه مواردی باعث عدم مقبولیت نماز می شود؟




    سلام
    در برخی روایات اسلامی آمده که اگر نماز قبول شد، بقیه اعمال فرد هم مقبول است.

    چه عواملی سبب قبولی نماز یا رد نماز خوانده شده میشود!؟

    از کجا باید بدانیم نمازمان مقبول هست یا خیر!؟

    فردی میگفت: این وسوسه شیطان است که تو نماز نخوانی و از مقبولیتش ناامید شوی! هر نماز خوانده شده تو مقبول است بکوری چشم دشمنان دین اسلام.

    راهنمایی فرمایید

    متشکریم
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    یا الله و یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی الی دینک
    الهی العفو و لک الحمد

  2. تشکرها 2


  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    1,360
    مورد تشکر
    2,009 پست
    حضور
    26 روز 53 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    4



    با نام و یاد دوست

    چه مواردی باعث عدم مقبولیت نماز می شود؟

    کارشناس بحث: استاد بدیع



  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۶
    نوشته
    311
    مورد تشکر
    539 پست
    حضور
    15 روز 16 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط کربلائی نمایش پست
    سلام
    در برخی روایات اسلامی آمده که اگر نماز قبول شد، بقیه اعمال فرد هم مقبول است.

    چه عواملی سبب قبولی نماز یا رد نماز خوانده شده میشود!؟

    از کجا باید بدانیم نمازمان مقبول هست یا خیر!؟

    فردی میگفت: این وسوسه شیطان است که تو نماز نخوانی و از مقبولیتش ناامید شوی! هر نماز خوانده شده تو مقبول است بکوری چشم دشمنان دین اسلام.

    راهنمایی فرمایید

    متشکریم
    با سلام و احترام

    نماز دارای شرایط و موانع مختلفی است. اما این شرایط و موانع در سه بخش کلی قابل دسته بندی است. برخی از آنها شرایط و موانع صحت نماز هستند. مثلا وضو از شرایط صحت نماز است و لباس غصبی از موانع صحت است. نمازی که بدون شرایط صحت و یا همراه یکی از موانع صحت انجام شود باطل است و باید قضا شود.

    دسته دوم شرایط قبولی نماز و موانع قبولی آن است. مثلا داشتن حضور قلب از شرایط قبولی نماز است و نارضایتی والدین از موانع قبولی آن. نمازی که شرایط قبولی را نداشته باشد و یا یکی از موانع قبولی را داشته باشد قضا ندارد چون قبول نشدن نماز به معنای صحیح نبودن آن نیست.

    دسته سوم از شرایط و موانع مربوط به کمال نماز است. مثلا عطر زدن از شرایط کمال نماز است. یا مثلا فرادی خواندن نماز برای کسی که میتواند آن را جماعت بخواند از موانع کمال نماز است.

    در ادامه به بررسی بیشتر شرایط و موانع قبولی نماز خواهیم پرداخت.



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۶
    نوشته
    311
    مورد تشکر
    539 پست
    حضور
    15 روز 16 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اعمال مومن در همدیگر تاثیر متقابل دارند. اعمال نیک باعث هم افزایی یکدیگر می شوند. همانطوری که نماز باعث دوری انسان از گناه و اعمال زشت میشود انجام سایر عبادات و واجبات نیز به قبولی و کمال نماز کمک میکند.

    در قرآن كريم نماز همراه با عبادات متعددي آمده است که عبارت اند از:

    ايمان به غيب، انفاق، پرداخت زكات، توحید، احسان به والدين و خويشان و يتيمان و مساكين، با مردم نيكو سخن گفتن، وفاي به عهد، صبر در مصايب، ايمان به رسل و ياري رساندن به آنها، قرض الحسنه دادن، تقواي الهي، تمسك به كتاب آسماني، آباداني مساجد، انجام خيرات، مشورت، توبه و امر به معروف و نهي از منكر. (1)

    در کنار هم ذکر شدن نماز و این عبادات نشان از تاثیر متقابل و ارتباط میان آنها دارد.

    پی نوشت:
    (1) الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُون‏(بقره : 3)، وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاة(بقره : 43)، وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ ذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكينِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ أَقيمُوا الصَّلاة(بقره : 83)، مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ الْكِتابِ وَ النَّبِيِّينَ وَ آتَى الْمالَ عَلى‏ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكينَ وَ ابْنَ السَّبيلِ وَ السَّائِلينَ وَ فِي الرِّقابِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا وَ الصَّابِرينَ فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاء(بقره : 177)، وَ أَنْ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ اتَّقُوه‏(انعام:72)، وَ الَّذينَ يُمَسِّكُونَ بِالْكِتابِ وَ أَقامُوا الصَّلاة(اعراف : 170)، فَإِنْ تابُوا وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ فَإِخْوانُكُمْ فِي الدِّين‏(توبه : 11)، أَوْحَيْنا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاة(انبياء : 73)، وَ الَّذينَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَمْرُهُمْ شُورى‏ بَيْنَهُمْ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُون‏(شوري : 38).



  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۶
    نوشته
    311
    مورد تشکر
    539 پست
    حضور
    15 روز 16 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    موانع قبولی نماز:

    کینه و دشمنی با پدر و مادر
    امام صادق (علیه السلام) میفرماید:
    «مَنْ نَظَرَ إِلَى أَبَوَيْهِ‏ نَظَرَ مَاقِتٍ‏ وَ هُمَا ظَالِمَانِ لَهُ لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ لَهُ صَلَاةً؛ هر كس با چشم بغض و كينه به پدر و مادر خود نگاه کند هر چند به او ظلم کرده باشند، نمازش در پيشگاه الهى نامقبول است.»(1)

    نارضایتی شوهر
    امام صادق (علیه السلام) میفرماید:
    «أَيُّمَا امْرَأَةٍ بَاتَتْ وَ زَوْجُهَا عَلَيْهَا سَاخِطٌ فِي حَقٍّ لَمْ تُقْبَلْ مِنْهَا صَلَاةٌ حَتَّى يَرْضَى عَنْهَا؛ هر زنی که صبح را به شب رساند و همسرش از او ناراضی و آزرده باشد نمازش قبول نمی شود تا رضایت همسرش را کسب کند.»(2)

    آزار دادن زن
    پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) میفرماید:
    «مَنْ‏ كَانَ‏ لَهُ‏ امْرَأَةٌ تُؤْذِيهِ‏ لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ صَلَاتَهَا وَ لَا حَسَنَةً مِنْ عَمَلِهَا حَتَّى تُعِينَهُ‏ وَ تُرْضِيَهُ وَ إِنْ صَامَتِ الدَّهْرَ وَ قَامَتْ وَ أَعْتَقَتِ الرِّقَابَ وَ أَنْفَقَتِ الْأَمْوَالَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ كَانَتْ أَوَّلَ مَنْ تَرِدُ النَّارَ ثُمَّ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ عَلَى الرَّجُلِ مِثْلُ ذَلِكَ الْوِزْر وَ الْعَذَابِ إِذَا كَانَ لَهَا مُؤْذِياً ظَالِماِ؛ كسى كه همسر خود را بيازارد نماز و اعمال نيك او مورد پذيرش الهى قرار نمى گيرد اگرچه تمام عمر را روزه بگیرد و نماز بخواند و بنده آزاد کند و انفاق نماید. مگر آن كه به كمك او بپردازد و رضايتش را جلب كند. البته شوهر نيز داراى همين نوع از عقاب است و در صورتى كه همسر خويش را بيازارد و به او ظلم روا دارد.»(3)

    خودآرایی و خوشبو کردن زن برای غیر همسر
    امام صادق (علیه السلام) میفرماید:
    «َايُّمَا امْرَأَةٍ تَطَيَّبَتْ لِغَيْرِ زَوْجِهَا لَمْ تُقْبَلْ مِنْهَا صَلَاةٌ حَتَّى تَغْتَسِلَ مِنْ طِيبِهَا كَغُسْلِهَا مِنْ جَنَابَتِهَا؛ هر زنی که خود را برای نامحرم خوشبو کند نمازی از او قبول نمی شود تا وقتی که غسل نماید. همانطور که برای جنابت غسل میکند.»(4)

    شرب خمر
    امام صادق (علیه السلام) میفرماید:
    «لَا تُقْبَلُ صَلَاةُ شَارِبِ‏ الْخَمْرِ أَرْبَعِينَ‏ يَوْماً إِلَّا أَنْ يَتُوب؛ نماز کسی که شراب می نوشد تا چهل روز قبول نمی شود مگر اینکه توبه کند.»(5)

    مال حرام
    پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) میفرماید:
    «إِنَّ لِلَّهِ مَلَكاً يُنَادِي عَلَى بَيْتِ الْمَقْدِسِ كُلَّ لَيْلَةٍ مَنْ أَكَلَ حَرَاماً لَمْ‏ يَقْبَلِ‏ اللَّهُ‏ مِنْهُ‏ صَرْفاً وَ لَا عَدْلا؛ همانا براى خداوند فرشته اى است كه هر شب بر بيت المقدس پيام مى دهد، آن كسى كه حرامى بخورد، خداوند از او نه واجب و نه مستحبی را قبول نمی کند»(6)

    غیبت
    پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) میفرماید:
    «مَنِ اغْتَابَ مُسْلِماً أَوْ مُسْلِمَةً لَمْ‏ يَقْبَلِ‏ اللَّهُ‏ صَلَاتَهُ‏ وَ لَا صِيَامَهُ أَرْبَعِينَ يَوْماً وَ لَيْلَةً إِلَّا أَنْ يَغْفِرَ لَهُ صَاحِبُهُ؛ هر كس كه غيبت مرد يا زن مسلمانى را كند، تا چهل شبانه روز نماز و روزه اش پذيرفته نيست، مگر اين كه غيبت شونده او را ببخشايد.»(7)


    پی نوشت ها:

    1. الكافی، ج‏2، ص349.
    2. الكافی، ج‏5، ص507.
    3. وسائل الشیعة، ج20، ص164.
    4. الكافی، ج‏5، ص507.
    5. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏17، ص57.
    6. عدة الداعي و نجاح الساعی، ص153.
    7. بحار الأنوار، ج‏72، ص258.

    ویرایش توسط بدیع : ۱۳۹۸/۰۵/۱۶ در ساعت ۱۶:۲۳


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۶
    نوشته
    311
    مورد تشکر
    539 پست
    حضور
    15 روز 16 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نشانه قبولی نماز

    خداوند در قرآن آيه 45 سورة عنكبوت ميفرمايد: «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهي عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ؛ نماز را به پادار كه راستي نماز از فحشاء و منكرات جلوگيري ميكند و ذكر خدا بزرگتر از هر چيزي است».

    اين اثر نماز به قدري اهميّت دارد كه در بعضي از روايات اسلامي به عنوان معيار سنجش نماز مقبول و غير مقبول از آن ياد شده است. امام صادق (عليه السّلام) ميفرمايد:
    «مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَعْلَمَ أَ قُبِلَتْ صَلَاتُهُ أَمْ لَمْ تُقْبَلْ فَلْيَنْظُرْ هَلْ‏ مَنَعَتْهُ‏ صَلَاتُهُ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْكَرِ فَبِقَدْرِ مَا مَنَعَتْهُ قُبِلَتْ مِنْهُ؛ هر كسي دوست دارد كه بداند آيا نمازش قبول شده يا نه، پس بنگرد به نمازش كه آيا او را از فحشاء و منكر باز ميدارد؟ به اندازهاي كه از كارهاي زشت باز داشته قبول شده است.

    پی نوشت:
    1. بحار الأنوار، ج‏79، ص198.



  9. تشکرها 2


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۶
    نوشته
    311
    مورد تشکر
    539 پست
    حضور
    15 روز 16 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط کربلائی نمایش پست
    فردی میگفت: این وسوسه شیطان است که تو نماز نخوانی و از مقبولیتش ناامید شوی! هر نماز خوانده شده تو مقبول است بکوری چشم دشمنان دین اسلام.

    راهنمایی فرمایید
    با سلام
    همانطوری گه گفتیم قبولی نماز یکی از مراتبی است که مومن باید به آن دست یابد. قبل از این مرتبه صحت نماز قرار دارد و قبل از آن نیز نماز تمرینی است. حتی قبل از نماز تمرینی نیز مقدماتی همچون آموزش و تمرین مفردات نماز مانند اذکار، جهت یابی قبله و .... به کودک وجود دارد.

    بنابراین اینکه مسلمان بخواهد از ابتدا نمازی با همه شرایط صحت و قبولی و کمال بخواند شاید معمول و ممکن نباشد. چنین قصدی ممکن است فرد را دچار سرخوردگی کند و او را در عبادت الهی مایوس و ناامید نماید.

    برای یادگرفتن نماز هیچ راهی جز خواندن آن وجود ندارد. به همین خاطر است که به کودکی که قبل از بلوغ و یا در آستانه بلوغ است توصیه به اقامه نماز شده است حتی اگر اشکالاتی در نماز او وجود داشته باشد. مراتب قبولی و کمال نماز نیز باید در سیر خواندن آن طی شود. ترک نماز به خاطر ترس از قبول نشدن آن به معنای خودکشی از ترس کشته شدن است.

    آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید


  11. تشکر


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۸
    نوشته
    2,357
    مورد تشکر
    3,363 پست
    حضور
    89 روز 9 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من ۱۳ سالم بود که بطور مرتب نماز خواندن را شروع کردم.
    ممکنه گاهی قضا شده باشد ولی اینکه نخوانده باشم،هرگز
    هرگاه هم حرمین اهل بیت ع میروم، با روحانی آنجا تست قرآئت صحیح میکنم هرچند شک هم ندارم.


    با این اوصاف، ممکنه که گاهی رفتارهایی هم باعث شده که ناراحت شده باشم ولی در مقبولیتش شک ندارم، اگر غیر این باشد اقامه نمیکنم هر چند مردم بگویند، چون که برای خدایی میخوانم که بندگیم را نشان دهم و همیشه هم اعلا نبوده ولی قبول بوده،الحمدلله
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    یا الله و یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی الی دینک
    الهی العفو و لک الحمد

  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    636
    مورد تشکر
    1,564 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط کربلائی نمایش پست
    من ۱۳ سالم بود که بطور مرتب نماز خواندن را شروع کردم.
    ممکنه گاهی قضا شده باشد ولی اینکه نخوانده باشم،هرگز
    هرگاه هم حرمین اهل بیت ع میروم، با روحانی آنجا تست قرآئت صحیح میکنم هرچند شک هم ندارم.


    با این اوصاف، ممکنه که گاهی رفتارهایی هم باعث شده که ناراحت شده باشم ولی در مقبولیتش شک ندارم، اگر غیر این باشد اقامه نمیکنم هر چند مردم بگویند، چون که برای خدایی میخوانم که بندگیم را نشان دهم و همیشه هم اعلا نبوده ولی قبول بوده،الحمدلله
    میگم کربلایی ان شاءالله نمازات قبول باشه ولی خیلی سخته که با حضور قلب ادم نماز بخونه مثلا من وقتی دعای دست می خونم یهو حواسم پرت میشه میرم تو فکر که چی میشد الان یک کیسه پول از اون بالا میافتاد تو دستم.
    اگه از این به بعد تو نماز به یاد کیسه پول افتادی به من بد و بیراه نگی که نمازت قبول نمیشه خلاصه حواست باشه کیسه پول خوبه ولی مثل من تو نماز بهش فکر نکن
    فدات بشم کربلایی تو چقدر ماهی

  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۶
    نوشته
    311
    مورد تشکر
    539 پست
    حضور
    15 روز 16 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش: درباره قبولی نماز چند پرسش مطرح است:
    الف) موانع قبولی نماز چیست؟
    ب) از کجا بفهمیم نمازمان قبول شده است؟
    ج) کسی که نمازش شرایط قبولی را ندارد، خواندن نماز چه کمکی به او میکند؟


    پاسخ:
    الف:
    نماز دارای شرایط و موانع مختلفی است. اما این شرایط و موانع در سه بخش کلی قابل دسته بندی است. برخی از آنها شرایط و موانع صحت نماز هستند. مثلا وضو از شرایط صحت نماز است و لباس غصبی از موانع صحت است. نمازی که بدون شرایط صحت و یا همراه یکی از موانع صحت انجام شود باطل است و باید قضا شود.

    دسته دوم شرایط قبولی نماز و موانع قبولی آن است. مثلا داشتن حضور قلب از شرایط قبولی نماز است و نارضایتی والدین از موانع قبولی آن. نمازی که شرایط قبولی را نداشته باشد و یا یکی از موانع قبولی را داشته باشد قضا ندارد چون قبول نشدن نماز به معنای صحیح نبودن آن نیست.

    دسته سوم از شرایط و موانع مربوط به کمال نماز است. مثلا عطر زدن از شرایط کمال نماز است. یا مثلا فرادی خواندن نماز برای کسی که میتواند آن را جماعت بخواند از موانع کمال نماز است.

    برخی از موانع قبولی نماز عبارت اند از:

    کینه و دشمنی با پدر و مادر
    امام صادق (علیه السلام) میفرماید:
    «مَنْ نَظَرَ إِلَى أَبَوَيْهِ‏ نَظَرَ مَاقِتٍ‏ وَ هُمَا ظَالِمَانِ لَهُ لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ لَهُ صَلَاةً؛ هر كس با چشم بغض و كينه به پدر و مادر خود نگاه کند هر چند به او ظلم کرده باشند، نمازش در پيشگاه الهى نامقبول است.»(1)

    نارضایتی شوهر
    امام صادق (علیه السلام) میفرماید:
    «أَيُّمَا امْرَأَةٍ بَاتَتْ وَ زَوْجُهَا عَلَيْهَا سَاخِطٌ فِي حَقٍّ لَمْ تُقْبَلْ مِنْهَا صَلَاةٌ حَتَّى يَرْضَى عَنْهَا؛ هر زنی که صبح را به شب رساند و همسرش از او ناراضی و آزرده باشد نمازش قبول نمی شود تا رضایت همسرش را کسب کند.»(2)

    آزار دادن زن
    پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) میفرماید:
    «مَنْ‏ كَانَ‏ لَهُ‏ امْرَأَةٌ تُؤْذِيهِ‏ لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ صَلَاتَهَا وَ لَا حَسَنَةً مِنْ عَمَلِهَا حَتَّى تُعِينَهُ‏ وَ تُرْضِيَهُ وَ إِنْ صَامَتِ الدَّهْرَ وَ قَامَتْ وَ أَعْتَقَتِ الرِّقَابَ وَ أَنْفَقَتِ الْأَمْوَالَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ كَانَتْ أَوَّلَ مَنْ تَرِدُ النَّارَ ثُمَّ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ عَلَى الرَّجُلِ مِثْلُ ذَلِكَ الْوِزْر وَ الْعَذَابِ إِذَا كَانَ لَهَا مُؤْذِياً ظَالِماِ؛ كسى كه همسر خود را بيازارد نماز و اعمال نيك او مورد پذيرش الهى قرار نمى گيرد اگرچه تمام عمر را روزه بگیرد و نماز بخواند و بنده آزاد کند و انفاق نماید. مگر آن كه به كمك او بپردازد و رضايتش را جلب كند. البته شوهر نيز داراى همين نوع از عقاب است در صورتى كه همسر خويش را بيازارد و به او ظلم روا دارد.»(3)

    خودآرایی و خوشبو کردن زن برای غیر همسر
    امام صادق (علیه السلام) میفرماید:
    «َايُّمَا امْرَأَةٍ تَطَيَّبَتْ لِغَيْرِ زَوْجِهَا لَمْ تُقْبَلْ مِنْهَا صَلَاةٌ حَتَّى تَغْتَسِلَ مِنْ طِيبِهَا كَغُسْلِهَا مِنْ جَنَابَتِهَا؛ هر زنی که خود را برای نامحرم خوشبو کند نمازی از او قبول نمی شود تا وقتی که غسل نماید. همانطور که برای جنابت غسل میکند.»(4)

    شرب خمر
    امام صادق (علیه السلام) میفرماید:
    «لَا تُقْبَلُ صَلَاةُ شَارِبِ‏ الْخَمْرِ أَرْبَعِينَ‏ يَوْماً إِلَّا أَنْ يَتُوب؛ نماز کسی که شراب می نوشد تا چهل روز قبول نمی شود مگر اینکه توبه کند.»(5)

    مال حرام
    پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) میفرماید:
    «إِنَّ لِلَّهِ مَلَكاً يُنَادِي عَلَى بَيْتِ الْمَقْدِسِ كُلَّ لَيْلَةٍ مَنْ أَكَلَ حَرَاماً لَمْ‏ يَقْبَلِ‏ اللَّهُ‏ مِنْهُ‏ صَرْفاً وَ لَا عَدْلا؛ همانا براى خداوند فرشته اى است كه هر شب بر بيت المقدس پيام مى دهد، آن كسى كه حرامى بخورد، خداوند از او نه واجب و نه مستحبی را قبول نمی کند»(6)

    غیبت
    پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) میفرماید:
    «مَنِ اغْتَابَ مُسْلِماً أَوْ مُسْلِمَةً لَمْ‏ يَقْبَلِ‏ اللَّهُ‏ صَلَاتَهُ‏ وَ لَا صِيَامَهُ أَرْبَعِينَ يَوْماً وَ لَيْلَةً إِلَّا أَنْ يَغْفِرَ لَهُ صَاحِبُهُ؛ هر كس كه غيبت مرد يا زن مسلمانى را كند، تا چهل شبانه روز نماز و روزه اش پذيرفته نيست، مگر اين كه غيبت شونده او را ببخشايد.»(7)


    ب: خداوند در قرآن آيه 45 سورة عنكبوت ميفرمايد: «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهي عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ؛ نماز را به پادار كه راستي نماز از فحشاء و منكرات جلوگيري ميكند و ذكر خدا بزرگتر از هر چيزي است».

    اين اثر نماز به قدري اهميّت دارد كه در بعضي از روايات اسلامي به عنوان معيار سنجش نماز مقبول و غير مقبول از آن ياد شده است. امام صادق (عليه السّلام) ميفرمايد:
    «مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَعْلَمَ أَ قُبِلَتْ صَلَاتُهُ أَمْ لَمْ تُقْبَلْ فَلْيَنْظُرْ هَلْ‏ مَنَعَتْهُ‏ صَلَاتُهُ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْكَرِ فَبِقَدْرِ مَا مَنَعَتْهُ قُبِلَتْ مِنْهُ؛ هر كسي دوست دارد كه بداند آيا نمازش قبول شده يا نه، پس بنگرد به نمازش كه آيا او را از فحشاء و منكر باز ميدارد؟ به اندازهاي كه از كارهاي زشت باز داشته قبول شده است.»(8)


    ج: همانطوری گه گفتیم قبولی نماز یکی از مراتبی است که مومن باید به آن دست یابد. قبل از این مرتبه صحت نماز قرار دارد و قبل از آن نیز نماز تمرینی است. حتی قبل از نماز تمرینی نیز مقدماتی همچون آموزش و تمرین مفردات نماز مانند اذکار، جهت یابی قبله و .... به کودک وجود دارد.

    بنابراین اینکه مسلمان بخواهد از ابتدا نمازی با همه شرایط صحت و قبولی و کمال بخواند شاید معمول و ممکن نباشد. چنین قصدی ممکن است فرد را دچار سرخوردگی کند و او را در عبادت الهی مایوس و ناامید نماید.

    برای یادگرفتن نماز هیچ راهی جز خواندن آن وجود ندارد. به همین خاطر است که به کودکی که قبل از بلوغ و یا در آستانه بلوغ است توصیه به اقامه نماز شده است حتی اگر اشکالاتی در نماز او وجود داشته باشد. مراتب قبولی و کمال نماز نیز باید در سیر خواندن آن طی شود. ترک نماز به خاطر ترس از قبول نشدن آن به معنای خودکشی از ترس کشته شدن است.

    آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید


    پی نوشت ها:

    1.
    کلینی، محمد بن یعقوب(329 ق)الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج‏2، ص349.
    2. همان، ج‏5، ص507.
    3.
    شیخ حر عاملی، محمد بن حسن(1104ق)، وسائل الشیعة، قم، موسسه آل البیت، ج20، ص164.
    4.
    کلینی، محمد بن یعقوب(329 ق)الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج‏5، ص507.
    5.
    نوري، حسين، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، قم، موسسه آل البيت، 1408ق، ج‏17، ص57.
    6.
    ابن فهد حلی(841ق)، عدة الداعي و نجاح الساعي، دارالکتب الاسلامی، ص153.
    7.
    مجلسی، محمد باقر(1110ق)، بحار الانوار، بیروت، دار احیا التراث العربی، ج‏72، ص258.
    8. همان
    ، ج‏79، ص198.

    ویرایش توسط بدیع : ۱۳۹۸/۰۶/۲۱ در ساعت ۰۶:۲۳


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود