جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفاوت بین «عارف» و «مرتاض»

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۷
    نوشته
    15
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    2 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تفاوت بین «عارف» و «مرتاض»




    به نام خدا
    سلام
    آیا کسانی که از خارج از مسیر اسلام و با ریاضت و سختی روح خویش را تقویت می کنند و کارهای خارق العاده انجام می دهند مورد تایید هستند؟ و فرق اینان با عارفان در چیست؟


  2. تشکر


  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    1,590
    مورد تشکر
    2,143 پست
    حضور
    27 روز 18 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    4



    با نام و یاد دوست

    تفاوت بین «عارف» و «مرتاض»

    کارشناس بحث: استاد بدیع



  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۶
    نوشته
    324
    مورد تشکر
    565 پست
    حضور
    16 روز 14 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ساعد نمایش پست
    به نام خدا
    سلام
    آیا کسانی که از خارج از مسیر اسلام و با ریاضت و سختی روح خویش را تقویت می کنند و کارهای خارق العاده انجام می دهند مورد تایید هستند؟ و فرق اینان با عارفان در چیست؟
    با سلام و احترام

    ریاضت مفهومی است که در ادبیات آیات و روایات نیز شواهدی برای آن وجود دارد و در سیره عرفا و علمای راستین نیز وجود دارد. اما ریاضتی مورد تایید دین است که در چارچوب قوانین شرع و قواعد عقل باشد. بنابراین ریاضت فردی که از جاده اسلام خارج شده نه در هدف و نه در روش مورد تایید نیست.

    میان عارف و مرتاض تفاوت های زیادی وجود دارد که به مهم ترین آنها اشاره میکنیم:
    تفاوت در هدف: هدف عارف در وهله اول بندگی و عبادت خداوند و در وهله بعد شهود حق متعال و جلوه‌های وجودی اوست. کوچک ترین خللی در اخلاص عارف و انگیزه او باعث میشود در مسیر سیر و سلوک متوقف و یا منحرف شود. اما مرتاض لازم نیست هدف خاصی داشته باشد. او میتواند از ریاضت هر هدفی را دنبال کند و هیچ تعارضی هم با ریاضت او نداشته باشد. پول، مقام، قدرت و یا هر چیز دیگری میتواند هدف مرتاض باشد.
    تفاوت در روش: عارف از راه تزکیه نفس سعی میکند به هدفش دست پیدا کند اما مرتاض از راه تقویت نفس خود را به هدفش می رساند. میان تزکیه نفس و تقویت نفس تفاوت زیادی وجود دارد. تزکیه نفس منجر به تقویت نفس میشود اما راه های تقویت نفس منحصر در تزکیه نفس نیست.

    فیض الهی: چیزهایی که به مرتاض در مسیر ریاضت داده میشود معلول قوانین ثابت و طبیعی است. همانطوری که اگر کسی جسم خود را طبق برنامه مشخصی در مشقت و کار قرار دهد ورزیده و قوی میشود روح نیز با تمرکز و تلاش تقویت میشود. اما فیوضاتی که نصیب عارف میشود حاصل عنایت مستقیم خداوند است.

    شریعت محوری: مرتاض در فعالیت های خود لازم نیست هیچ چارچوبی داشته باشد. به عبارت دیگر در انتخاب ریاضت ها هیچ ملاک و معیار بیرونی ندارد بلکه به هر وسیله ای میتواند به هدف خود برسد. اما عارف حتی در بالاترین مراتب عرفانی نیز از چارچوب شریعت و احکام الهی خارج نمی شود.

    محدودیت در قدرت نمایی: همانطوری که گفته شد منشا قدرت مرتاض قوت روح اوست و کارهایی هم که انجام میدهد در دایره توانایی روح اوست. بنابراین هر کاری از او بر نمی آید. مثلا مرده را نمی تواند زنده کند. اما قدرت عارف از خود او نیست. بلکه متصل به قدرت لایزال الهی است. بنابراین به اذن خداوند هر کاری ممکن است به دست عارف بالله انجام شود.

    کرامت: کرامت و کسب قدرت هدف نهایی مرتاض است اما کرامت و کسب قدرت در عارف هدف نیست بلکه دستاورد است. به عبارت دیگر عارف به دنبال کرامت نیست اما کرامت تحفه آستان عارف است.



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۶
    نوشته
    324
    مورد تشکر
    565 پست
    حضور
    16 روز 14 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حضرت امام(ره) درباره تفاوت ریاضت شرعی و غیر شرعی میفرمایند:

    «شيخ استاد ما، دام ظلّه، می فرمودند: ميزان در رياضت باطل و رياضت شرعى صحيح قدم نفس‏ و قدم حق است. اگر سالك به قدم نفس‏ حركت كرد و رياضت او براى پيدايش قواى نفس‏ و قدرت و سلطنت آن باشد، رياضت باطل و سلوك آن منجر به سوء عاقبت می باشد. و دعوی هاى باطله نوعا از همين اشخاص بروز می كند. و اگر سالك به قدم حق سلوك كرد و خداجو شد، رياضت او حق و شرعى است، و حقّ تعالى از او دستگيرى می كند به نص آيه شريفه كه می ‏فرمايد: وَ الّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْديَنَّهُمْ سُبُلَنا. «كسى كه مجاهده كند در راه ما، هر آينه هدايت می كنيم او را [به‏] راه هاى خود.» پس كارش به سعادت منجر شده خودى از او افتد و خودنمايى از او دور گردد. و معلوم است كسى كه اخلاق حسنه خود و ملكات‏ فاضله نفس‏ را به چشم مردم بكشد و ارائه به مردم بدهد، قدمش قدم نفس‏ است، و خودبين و خود خواه و خود پرست است، و با خودبينى، خدا خواهى و خدا بينى خيالى است خام و امرى است باطل و محال. مادامى كه مملكت وجود شما از حب نفس و حب جاه و جلال و شهرت و رياست به بندگان خدا پر است، نمی توان ملكات‏ شما را ملكات‏ فاضله دانست و اخلاق شما را اخلاق الهى شمرد.»(1)

    پی نوشت:
    1. شرح چهل حديث (اربعين حديث)، ص45.


  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۶
    نوشته
    324
    مورد تشکر
    565 پست
    حضور
    16 روز 14 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش: آیا کسانی که از خارج از مسیر اسلام و با ریاضت و سختی روح خویش را تقویت می کنند و کارهای خارق العاده انجام می دهند مورد تایید هستند؟ و فرق اینان با عارفان در چیست؟

    پاسخ: ریاضت مفهومی است که در ادبیات آیات و روایات نیز شواهدی برای آن وجود دارد و در سیره عرفا و علمای راستین نیز وجود دارد. اما ریاضتی مورد تایید دین است که در چارچوب قوانین شرع و قواعد عقل باشد. بنابراین ریاضت فردی که از جاده اسلام خارج شده نه در هدف و نه در روش مورد تایید نیست. میان عارف و مرتاض تفاوت های زیادی وجود دارد که به مهم ترین آنها اشاره میکنیم:

    تفاوت در هدف: هدف عارف در وهله اول بندگی و عبادت خداوند و در وهله بعد شهود حق متعال و جلوه‌های وجودی اوست. کوچک ترین خللی در اخلاص عارف و انگیزه او باعث میشود در مسیر سیر و سلوک متوقف و یا منحرف شود. اما مرتاض لازم نیست هدف خاصی داشته باشد. او میتواند از ریاضت هر هدفی را دنبال کند و هیچ تعارضی هم با ریاضت او نداشته باشد. پول، مقام، قدرت و یا هر چیز دیگری میتواند هدف مرتاض باشد.

    تفاوت در روش: عارف از راه تزکیه نفس سعی میکند به هدفش دست پیدا کند اما مرتاض از راه تقویت نفس خود را به هدفش می رساند. میان تزکیه نفس و تقویت نفس تفاوت زیادی وجود دارد. تزکیه نفس منجر به تقویت نفس میشود اما راه های تقویت نفس منحصر در تزکیه نفس نیست.

    فیض الهی: چیزهایی که به مرتاض در مسیر ریاضت داده میشود معلول قوانین ثابت و طبیعی است. همانطوری که اگر کسی جسم خود را طبق برنامه مشخصی در مشقت و کار قرار دهد ورزیده و قوی میشود روح نیز با تمرکز و تلاش تقویت میشود. اما فیوضاتی که نصیب عارف میشود حاصل عنایت مستقیم خداوند است.

    شریعت محوری: مرتاض در فعالیت های خود لازم نیست هیچ چارچوبی داشته باشد. به عبارت دیگر در انتخاب ریاضت ها هیچ ملاک و معیار بیرونی ندارد بلکه به هر وسیله ای میتواند به هدف خود برسد. اما عارف حتی در بالاترین مراتب عرفانی نیز از چارچوب شریعت و احکام الهی خارج نمی شود.

    محدودیت در قدرت نمایی: همانطوری که گفته شد منشا قدرت مرتاض قوت روح اوست و کارهایی هم که انجام میدهد در دایره توانایی روح اوست. بنابراین هر کاری از او بر نمی آید. مثلا مرده را نمی تواند زنده کند. اما قدرت عارف از خود او نیست. بلکه متصل به قدرت لایزال الهی است. بنابراین به اذن خداوند هر کاری ممکن است به دست عارف بالله انجام شود.

    کرامت: کرامت و کسب قدرت هدف نهایی مرتاض است اما کرامت و کسب قدرت در عارف هدف نیست بلکه دستاورد است. به عبارت دیگر عارف به دنبال کرامت نیست اما کرامت تحفه آستان عارف است.

    ویرایش توسط بدیع : ۱۳۹۸/۰۸/۰۱ در ساعت ۲۱:۳۳


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود