جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: موانع «سلوک»

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۸
    نوشته
    11
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    2 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    موانع «سلوک»




    به نام خدا
    سلام و خسته نباشید
    قطعا برای سلوک به سوی خدای سبحان موانعی وجود دارد حال خواهشم این است که موانع شناختی و غیرشناختی سلوک را بیان بفرمایید.

  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    1,590
    مورد تشکر
    2,143 پست
    حضور
    27 روز 18 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    4



    با نام و یاد دوست

    موانع «سلوک»

    کارشناس بحث: استاد بدیع



  3. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۶
    نوشته
    324
    مورد تشکر
    565 پست
    حضور
    16 روز 14 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مقدم67 نمایش پست
    به نام خدا
    سلام و خسته نباشید
    قطعا برای سلوک به سوی خدای سبحان موانعی وجود دارد حال خواهشم این است که موانع شناختی و غیرشناختی سلوک را بیان بفرمایید.

    با سلام
    موانع سیر و سلوک الی الله شامل دو دسته موانع ابتدائی و استدامه ای می شود. موانع ابتدائی باعث میشود فرد نتواند در مسیر سلوک پا گذارد و وارد آن شود. اما موانع استدامه ای سالک را از ادامه مسیر باز می دارد.
    اولین منازل و مقامات سلوک الی الله منازلی همچون تنبه و توبه است. بنابراین کسی که وارد منزل تنبه و توبه نشده باشد وارد مسیر سلوک نشده است. از اینرو غفلت و گناه جز اولین موانع سلوک به حساب می آید. کسی که هنوز نمی داند مسیری برای قرب به خدا در پیش رو دارد که باید پای در آن گذارد و یا اگر میداند هنوز از گناه و معصیت دل نکنده است پای در مسیر نگذاشته از پای افتاده است.
    سالک با تنبه و توبه یکی پس از دیگری وارد مقامات بعدی میشود اما شرط عبور از هر مقام درک فضیلت آن مقام و تحقق آن در اوست. بنابراین عدم رسیدن به کمال در هر مقام مانع رسیدن به مقام بعدی است.


  4. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۶
    نوشته
    324
    مورد تشکر
    565 پست
    حضور
    16 روز 14 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    خواجه نصیرالدین طوسی در باب دوم از کتاب «اوصاف الاشراف» به بیان چگونگی رفع موانع سلوک می پردازد و طی شش مقام را برای رفع این موانع لازم می داند. این شش مقام عبارت است از: توبه، زهد، فقر، ریاضت، محاسبت و تقوی.(1) سالک با توبه رفع گناه می کند. با زهد ریشه رغبت به دنیا را می زند. با فقر دلبستگی با مال را از بین می برد. با ریاضت نفس را از پیروی از شهوت و غضب رام میکند. با محاسبه خود را از غفلت نسبت به اعمال سیئه حفظ میکند. با تقوی از ایمنی از مکر الهی و آلودهد شدن به معصیت محفوظ می ماند.

    پی نوشت:
    1. باب دوّم در ازالت عوايق و قطع موانع از سير و سلوك. و آن مشتمل بر شش فصل است: فصل اول در توبه. فصل دوم در زهد. فصل سيّم در فقر. فصل چهارم در رياضت. فصل پنجم در محاسبت و مراقبت. فصل ششم در تقوى. ‏(اوصاف الاشراف، ص23)


  5. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۶
    نوشته
    324
    مورد تشکر
    565 پست
    حضور
    16 روز 14 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش: چه موانعی در مسیر سلوک الی الله وجود دارد؟

    پاسخ: موانع سیر و سلوک الی الله شامل دو دسته موانع ابتدائی و استدامه ای می شود. موانع ابتدائی باعث میشود فرد نتواند در مسیر سلوک پا گذارد و وارد آن شود. اما موانع استدامه ای سالک را از ادامه مسیر باز می دارد.

    اولین منازل و مقامات سلوک الی الله منازلی همچون تنبه و توبه است. بنابراین کسی که وارد منزل تنبه و توبه نشده باشد وارد مسیر سلوک نشده است. از اینرو غفلت و گناه جز اولین موانع سلوک به حساب می آید. کسی که هنوز نمی داند مسیری برای قرب به خدا در پیش رو دارد که باید پای در آن گذارد و یا اگر میداند هنوز از گناه و معصیت دل نکنده است پای در مسیر نگذاشته از پای افتاده است.

    سالک با تنبه و توبه یکی پس از دیگری وارد مقامات بعدی میشود اما شرط عبور از هر مقام درک فضیلت آن مقام و تحقق آن در اوست. بنابراین عدم رسیدن به کمال در هر مقام مانع رسیدن به مقام بعدی است.

    خواجه نصیرالدین طوسی در باب دوم از کتاب «اوصاف الاشراف» به بیان چگونگی رفع موانع سلوک می پردازد و طی کردن شش مقام را برای رفع این موانع لازم می داند. این شش مقام عبارت است از: توبه، زهد، فقر، ریاضت، محاسبت و تقوی.(1) سالک با توبه رفع گناه می کند. با زهد ریشه رغبت به دنیا را می زند. با فقر دلبستگی با مال را از بین می برد. با ریاضت نفس را از پیروی از شهوت و غضب رام میکند. با محاسبه خود را از غفلت نسبت به اعمال سیئه حفظ میکند. با تقوی از ایمنی از مکر الهی و آلوده شدن به معصیت محفوظ می ماند.

    پی نوشت:
    1. باب دوّم در ازالت عوايق و قطع موانع از سير و سلوك. و آن مشتمل بر شش فصل است: فصل اول در توبه. فصل دوم در زهد. فصل سيّم در فقر. فصل چهارم در رياضت. فصل پنجم در محاسبت و مراقبت. فصل ششم در تقوى. ‏(نصيرالدين طوسى، محمد بن محمد(672ق)، اوصاف الاشراف، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، سازمان چاپ و انتشارات‏، ص23)



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود