جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شعب ابیطالب

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۴۰۰
    نوشته
    2,474
    مورد تشکر
    3,479 پست
    حضور
    92 روز 19 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شعب ابیطالب




    سلام
    لطفا اطلاعات کاملی بفرمایید
    چرا به این نام خوانده شد!؟
    دلیل زندانی شدن، و دلیل آزادی آن، تعداد افراد درون شعب، در چه سالی رخ داد و حضرت فاطمه س هم آنجا بودند!؟
    راهنمایی فرمایید
    به برکت صلوات بر یس و آل یس
    متشکریم
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

    یا الله و یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی الی دینک

    الهی العفو و لک الحمد


  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    1,755
    مورد تشکر
    2,262 پست
    حضور
    30 روز 8 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    4



    با نام و یاد دوست

    شعب ابیطالب

    کارشناس بحث: استاد مقداد



  3. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,245
    مورد تشکر
    5,580 پست
    حضور
    19 روز 19 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط کربلائی نمایش پست
    شعب ابیطالب

    سلام
    لطفا اطلاعات کاملی بفرمایید
    چرا به این نام خوانده شد!؟
    علیکم السلام.
    شِعْب ابی‌طالب، درّه‌ای میان دو کوه ابوقبیس و خندمه در مکه است.
    این شعب در اختیار خاندان بنی هاشم بوده و در دوره‌های مختلف به نام‌های متفاوتی چون شعب بنی هاشم، شعب ابی طالب، شعب علی بن ابی طالب و ... نامیده می‌شده است.(1)
    این شعب در نزدیکی مسجد الحرام پشت کوه صفا و مروه و در دهانه و فاصله کوه ابوقبیس و کوه خندمه قرار داشته است.(2)
    این شِعب به لحاظ نزدیکی به کعبه، بهترین نقطۀ مکه بود. زمین شعب متعلق به عبدالمطلب بود و او نیز در اواخر عمر، آن را میان فرزندان قسمت کرد و پیامبر(ص) سهم پدرش عبدالله را سهیم گشت.(3)

    در مورد علت نامیدن این شعب به شعب ابی طالب مطلب خاصی که با صراحت علت این نامگذاری را بیان کند نیافتیم.ولی به نظر م یرسد این شعب در دوره های مختلف به نام بزرگ بنی هاشم نامیده شده است و از آنجایی که ماجرای محاصره پیامبر(صلی الله علیه و آله) و همراهان آن حضرت در این شعب در زمانی بوده که ابی طالب بعنوان بزرگ بنی هاشم شناخته شده،این نام برای شعب شهرت یافته و د رمنابع تاریخی هم معمولا با نام شعب ابی طالب شناخته می شود.وگرنه اینگونه نبوده که نام این شعب از ابتدا بنان شعب ابی طالب بوده باشد.


    پی نوشتها:
    1. قائدان، اصغر، تاریخ و آثار اسلامی مکه و مدینه، تهران، نشر مشعر، چاپ چهارم، 1381ش. ص114؛ جعفریان، رسول، آثار اسلامی مکه و مدینه، تهران، نشر مشعر، چاپ نهم، 1378ش. ص149.
    2. ابن هشام، عبدالملک، السیرة النبویة، تحقیق مصطفی السقا و ابراهیم الأبیاری و عبد الحفیظ شلبی، بیروت،‌ دار المعرفة، بی‌تا. ج1، ص352.
    3. حموی، یاقوت بن عبدالله، معجم البلدان، بیروت،‌ دار صادر، چاپ سوم، 1995م. ج3، ص347.

    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.

  4. تشکر


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,245
    مورد تشکر
    5,580 پست
    حضور
    19 روز 19 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط کربلائی نمایش پست
    دلیل زندانی شدن مسلمانان در شعب ابیطالب، و دلیل آزادی آن، تعداد افراد درون شعب، در چه سالی رخ داد و حضرت فاطمه س هم آنجا بودند!؟
    با عرض سلام و ادب
    دلیل محاصره و زندانی شدن مسلمانان در شعب ابی طالب
    قبل از بیان اصل حادثه و چرایی این موضوع،شاید مناسب باشد به این نکته اشاره کنیم که در واقع مسلمانان در این شعب زندانی نشده بودند بلکه دشمنان اسلام برای جلوگیری از گسترش و نفوذ اسلام،بدترین و سخت ترین و شدیدترین اقدامات را بر علیه پیامبر(صلی الله علیه و آله) و مسلمانان بکار گرفتند که یکی از این اقدامات ظالمانه و غیر انسانی، محاصره اقتصادی و بعبارتی تحریم شدید اقتصادی مسلمانان بود.توضیح بیشتر اینکه:
    در اواخر سال ششم سران قریش از نفوذ و پیشرفت حیرت‌انگیز آیین یکتاپرستانه اسلام سخت ناراحت بودند و در فکر چاره و راه‌حلی بودند.اسلام‌آوردنِ افرادی مانند حمزه و تمایل جوانان قریش و آزادی عملی که در کشور حبشه نصیب مسلمانان شده بود، بر حیرت و سرگردانی سران قریش افزوده بود و از اینکه از نقشه‌های خود بهره‌ای نمی‌بردند، سخت متأثر بودند؛ از این رو به فکر نقشۀ دیگری افتادند و خواستند با محاصرۀ اقتصادی از نفوذ و گسترش اسلام بکاهند و پایه‌گذار و هواداران آن را در میان این حصار خفه سازند.(1)
    به همین منظور مشرکان در دارالندوه جلسه‌ای تشکیل دادند و عهدنامه‌ای به خط «منصور بن عکرمه» و امضای هیئت عالی قریش نوشتند و در داخل کعبه آویزان کردند و سوگند یاد کردند که ملت قریش، تا دم مرگ طبق موازین ذیل عمل کند.


    مواد پیمان نامه
    - هرگونه خرید و فروش با هواداران محمد(صلی الله علیه و آله) تحریم می‌شود.
    - ارتباط و معاشرت با آنان ممنوع می‌گردد.
    - زن دادن به مسلمانان یا زن گرفتن از آنان ممنوع است.
    - پیمان‌نامه فقط در صورتی ملغی خواهد شد که محمد(صلی الله علیه و آله) را برای کشتن به آنان تسلیم کنند.
    متن پیمان با مواد یادشده به امضای تمامی بانفوذان قریش جز «مطعم بن عدی»(2) رسید و با شدت هر چه تمام‌تر به اجرا گذاشته شد.(3)

    بعد از اعلان این تصمیم مشرکان، «ابو طالب» بنی هاشم را دعوت کرد و حمایت از پیامبر را بر عهده آنان گذاشت. وی دستور داد عموم فامیل از محیط مکه به دره‌ ای که در میان کوه‌های مکه قرار داشت و به شعب ابی طالب معروف بود که دارای خانه‌ های کوچک و سایبان‌های مختصری بود منتقل شوند و در آنجا سکنا گزینند.
    بدین تریتب پیامبر(صلی الله علیه و آله) به همراه خانواده خود و دیگر مسلمانان و افراد بنی هاشم در شعب ابی طالب مستقر شدند.فقط ابو لهب و فرزندانش در این راه با دیگر بنی هاشم همراه نشدند.(4)


    پی نوشتها:
    1.ابن سعد، الطبقات الکبری، تحقیق محمد عبد القادر عطا، بیروت،‌دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1410ق. ج1، ص163.
    2. طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری (زندگانی چهارده معصوم علیهم السلام)، ترجمه عزیز الله عطاردی، تهران، انتشارات اسلامیة، چاپ اوّل، 1390ق. ص72.
    3. ابن سعد، الطبقات الکبری، ۱۴۱۰ق، ج۱، ص۱۶۳؛ ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، بیروت،‌ دار الفکر، 1407ق. ج3، ص84-86.
    4. مقریزی، احمد بن علی، إمتاع الأسماع بما للنبي من الأحوال و الأموال و الحفدة و المتاع، تحقیق محمد عبدالحمید نمیسی، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1420ق. ج1، ص44.

    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.

  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,245
    مورد تشکر
    5,580 پست
    حضور
    19 روز 19 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    چگونگی پایان محاصره اقتصادی مسلمانان
    در این رابطه که چه اتفاقی سبب شد تا محاصره مسلمانان در شعب ابی طالب به پایان برسد و محاصره اقتصادی مشرکین بر علیه مسلمانان بشکند،دو نوع گزارش وجود دارد:
    در سال دهم بعثت شبی «ابوجهل»، «حکیم بن حزام» را که برای «خدیجه» بار گندم می‌برد مانع شد. دیگران مداخله کردند و به سرزنش «ابوجهل» برخاستند. اندک‌اندک گروهی از کرده خود پشیمان گشتند و به طرفداری از بنی هاشم برخاستند که چرا بنی مخزوم در نعمت به سر ببرند و پسران هاشم و عبدالمطلب در سختی بمانند. و سرانجام گفتند این عهدنامه باید باطل شود. جمعی از شرکت کنندگان در پیمان، تصمیم گرفتند آن را پاره کنند. به روایت ابن هشام از ابن اسحاق چون به سروقت پیمان نامه رفتند دیدند موریانه آن را خورده و تنها جمله «باسمک اللهم» از آن باقی مانده است.(1)


    در نقل دیگری آمده است خداوند به پیامبرش خبر داد که موریانه، پیمان نامه را خورده و تنها جمله «باسمک اللهم» از آن باقی مانده است. پیامبر نیز ابوطالب را از آن باخبر ساخت.(2) ابن هشام می‌نویسد گروهی از اهل علم گفته‌اند:


    ابوطالب به انجمن قریش رفت و گفت: برادرزاده‌ام می‌گوید موریانه پیمان نامه‌ای را که نوشته اید خورده و تنها نام خدا را باقی گذاشته؛ ببینید اگر سخن او راست است محاصره ما را بشکنید و اگر دروغ می‌گوید او را به شما خواهم سپرد. چون به سروقت نامه رفتند دیدند موریانه همه آن را جز نام خدا خورده است. بدین ترتیب پیمان محاصره بنی هاشم شکسته شد و آنان از شعب ابوطالب بیرون آمدند.(3)


    پی نوشتها:
    1.شهیدی، سیدجعفر، تاریخ تحلیلی اسلام، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، 1390ش. ص53.
    2. بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، بیروت،‌ دار الفکر، 1417ق. ج1، ص234.
    3. طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری (زندگانی چهارده معصوم علیهم السلام)، ترجمه عزیز الله عطاردی، تهران، انتشارات اسلامیة، چاپ اوّل، 1390ق. ص73-74.

    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.

  8. تشکر


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۴۰۰
    نوشته
    2,474
    مورد تشکر
    3,479 پست
    حضور
    92 روز 19 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تعداد این افراد مشخص هست، روایتی آمده!؟
    حضرت فاطمه س در چه سنی بودند!؟
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

    یا الله و یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی الی دینک

    الهی العفو و لک الحمد


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,245
    مورد تشکر
    5,580 پست
    حضور
    19 روز 19 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مدت محاصره اقتصادی مسلمانان
    مشهور و معروف این است که مدت محاصره اقتصادی مشرکین بر علیه مسلمانان و حامیان رسول خدا(صلی الله علیه و آله) سه طول طول کشیده بود.
    به گفتۀ ابن سعد این محاصره در محرم سال هفتم بعثت اتفاق افتاد(1)و هنگامی که ابوطالب خبر محوشدن پیمان نامه را به اطلاع مشرکان رساند در سال دهم بعثت پایان یافت.(2)


    پی نوشتها:
    1. ابن سعد، الطبقات الکبری، ۱۴۱۰ق، ج۱، ص۱۶۳
    2. قائدان، تاریخ و آثار اسلامی مکه و مدینه، ۱۳۸۱ش، ص۱۱۴

    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.

  11. تشکر


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,245
    مورد تشکر
    5,580 پست
    حضور
    19 روز 19 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط کربلائی نمایش پست
    تعداد این افراد مشخص هست، روایتی آمده!؟
    حضرت فاطمه س در چه سنی بودند!؟
    با سلام.
    در این شعب رسول خدا(ص) به همراه بنی‌هاشم و بنی عبدالمطلب به جزابولهب و فرزندانش(1)در محاصره اقتصادی سایر خاندان‌های قُرَیش قرار گرفتند و آن دوران را با مشقت و رنج فراوان سپری کردند.(2)
    آنچه از گزارشات تاریخی استفاده می شود،محاصره مشرکین برای تحریم اقتصادی بنی هاشم و بنی عبدلمطلب بوده است نه همه مسلمانان.
    در مورد تعداد افراد حاضر در شعب،گزارش خاصی پیدا نکردیم.

    اما در مورد سن حضرت هزرا(سلام الله علیها)،با توجه به اینکه طبق نقل مشهور تولد آن بانوی بزرگوار در سال پنجم بعثت بوده و آغاز حضور در شعب ابی طالب هم سال هفتم بعثت بوده،سن آن حضرت در آن زمان حدود دو یا سه سال بوده است.


    پی نوشتها:
    1. مقریزی، إمتاع الأسماع، 1420ق، ج1، ص44.
    2. ابن سعد، الطبقات الکبری، 1410ق، ج1،ص163.

    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.

  13. تشکر


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,245
    مورد تشکر
    5,580 پست
    حضور
    19 روز 19 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    شعب ابی طالب،چرا به این نام خوانده شد!؟دلیل زندانی شدن مسلمانان در این شعب و دلیل آزادی آنان چه بود؟، چند نفر درون شعب ابی طالب زندانی بودند؟ ، در چه سالی رخ داد و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) هم آنجا بودند!؟

    پاسخ:
    شِعْب ابی‌طالب، درّه‌ای میان دو کوه ابوقبیس و خندمه در مکه است.
    این شعب در اختیار خاندان بنی هاشم بوده و در دوره‌های مختلف به نام‌های متفاوتی چون شعب بنی هاشم، شعب ابی طالب، شعب علی بن ابی طالب و ... نامیده می‌شده است.(1)
    این شعب در نزدیکی مسجد الحرام پشت کوه صفا و مروه و در دهانه و فاصله کوه ابوقبیس و کوه خندمه قرار داشته است.(2)
    این شِعب به لحاظ نزدیکی به کعبه، بهترین نقطۀ مکه بود. زمین شعب متعلق به «عبدالمطلب» بود و او نیز در اواخر عمر، آن را میان فرزندان قسمت کرد و پیامبر(صلی الله علیه و آله) سهم پدرش «عبدالله» را سهیم گشت.(3)

    در مورد علت نامیدن این شعب به شعب ابی طالب مطلب خاصی که با صراحت علت این نامگذاری را بیان کند نیافتیم.ولی به نظر می رسد این شعب در دوره های مختلف به نام بزرگ بنی هاشم نامیده شده است و از آنجایی که ماجرای محاصره پیامبر(صلی الله علیه و آله) و همراهان آن حضرت در این شعب در زمانی بوده که ابی طالب بعنوان بزرگ بنی هاشم شناخته شده،این نام برای شعب شهرت یافته و در منابع تاریخی هم معمولا با نام «شعب ابی طالب» شناخته می شود وگرنه اینگونه نبوده که نام این شعب از ابتدا بنام «شعب ابی طالب» بوده باشد.


    دلیل محاصره و زندانی شدن مسلمانان در شعب ابی طالب
    قبل از بیان اصل حادثه و چرایی این موضوع،شاید مناسب باشد به این نکته اشاره کنیم که در واقع مسلمانان در این شعب زندانی نشده بودند بلکه دشمنان اسلام برای جلوگیری از گسترش و نفوذ اسلام،بدترین و سخت ترین و شدیدترین اقدامات را بر علیه پیامبر(صلی الله علیه و آله) و مسلمانان بکار گرفتند که یکی از این اقدامات ظالمانه و غیر انسانی، محاصره اقتصادی و بعبارتی تحریم شدید اقتصادی مسلمانان بود.توضیح بیشتر اینکه:
    در اواخر سال ششم بعثت سران قریش از نفوذ و پیشرفت حیرت‌انگیز آیین یکتاپرستانه اسلام سخت ناراحت بودند و در فکر چاره و راه‌حلی بودند.اسلام‌آوردنِ افرادی مانند حمزه و تمایل جوانان قریش و آزادی عملی که در کشور حبشه نصیب مسلمانان شده بود، بر حیرت و سرگردانی سران قریش افزوده بود و از اینکه از نقشه‌های خود بهره‌ای نمی‌بردند، سخت متأثر بودند؛ از این رو به فکر نقشۀ دیگری افتادند و خواستند با محاصرۀ اقتصادی از نفوذ و گسترش اسلام بکاهند و پایه‌گذار و هواداران آن را در میان این حصار منکوب سازند.(4)
    به همین منظور مشرکان در « دارالندوه » جلسه‌ای تشکیل دادند و عهدنامه‌ای به خط «منصور بن عکرمه» و امضای هیئت عالی قریش نوشتند و در داخل کعبه آویزان کردند و سوگند یاد کردند که ملت قریش، تا دم مرگ طبق موازین ذیل عمل کند.

    مواد پیمان نامه
    - هرگونه خرید و فروش با هواداران محمد(صلی الله علیه و آله) تحریم می‌شود.
    - ارتباط و معاشرت با آنان ممنوع می‌گردد.
    - زن دادن به مسلمانان یا زن گرفتن از آنان ممنوع است.
    - پیمان‌نامه فقط در صورتی ملغی خواهد شد که محمد(صلی الله علیه و آله) را برای کشتن به آنان تسلیم کنند.
    متن پیمان با مواد یادشده به امضای تمامی بانفوذان قریش جز «مطعم بن عدی»(5) رسید و با شدت هر چه تمام‌تر به اجرا گذاشته شد.(6)

    بعد از اعلان این تصمیم مشرکان، «ابو طالب» بنی هاشم را دعوت کرد و حمایت از پیامبر را بر عهده آنان گذاشت. وی دستور داد عموم فامیل از محیط مکه به دره‌ ای که در میان کوه‌های مکه قرار داشت و به «شعب ابی طالب» معروف بود که دارای خانه‌ های کوچک و سایبان‌های مختصری بود منتقل شوند و در آنجا سکنا گزینند.
    بدین تریتب پیامبر(صلی الله علیه و آله) به همراه خانواده خود و دیگر مسلمانان و افراد بنی هاشم در «شعب ابی طالب» مستقر شدند.فقط «ابو لهب» و فرزندانش در این راه با دیگر بنی هاشم همراه نشدند.(7)

    چگونگی پایان محاصره اقتصادی مسلمانان
    در این رابطه که چه اتفاقی سبب شد تا محاصره مسلمانان در «شعب ابی طالب» به پایان برسد و محاصره اقتصادی مشرکین بر علیه مسلمانان بشکند،دو نوع گزارش وجود دارد:
    در سال دهم بعثت شبی «ابوجهل»، «حکیم بن حزام» را که برای «خدیجه» بار گندم می‌برد مانع شد. دیگران مداخله کردند و به سرزنش «ابوجهل» برخاستند. اندک‌اندک گروهی از کرده خود پشیمان گشتند و به طرفداری از بنی هاشم برخاستند که چرا بنی مخزوم در نعمت به سر ببرند و پسران «هاشم» و «عبدالمطلب» در سختی بمانند. و سرانجام گفتند این عهدنامه باید باطل شود. جمعی از شرکت کنندگان در پیمان، تصمیم گرفتند آن را پاره کنند. به روایت «ابن هشام» از «ابن اسحاق» چون به سراغ پیمان نامه رفتند دیدند موریانه آن را خورده و تنها جمله "باسمک اللهم" از آن باقی مانده است.(8)


    در نقل دیگری آمده است خداوند به پیامبرش خبر داد که موریانه، پیمان نامه را خورده و تنها جمله "باسمک الله" از آن باقی مانده است. پیامبر(صلی الله علیه و آله) نیز "ابوطالب" را از آن باخبر ساخت.(9) «ابن هشام» می‌نویسد گروهی از اهل علم گفته‌اند:
    "ابوطالب"به انجمن قریش رفت و گفت: برادرزاده‌ام می‌گوید موریانه پیمان نامه‌ای را که نوشته اید خورده و تنها نام خدا را باقی گذاشته؛ ببینید اگر سخن او راست است محاصره ما را بشکنید و اگر دروغ می‌گوید او را به شما خواهم سپرد. چون به سروقت نامه رفتند دیدند موریانه همه آن را جز نام خدا خورده است. بدین ترتیب پیمان محاصره بنی هاشم شکسته شد و آنان از «شعب ابوطالب» بیرون آمدند.(10)

    مدت محاصره اقتصادی مسلمانان
    مشهور و معروف این است که مدت محاصره اقتصادی مشرکین بر علیه مسلمانان و حامیان رسول خدا(صلی الله علیه و آله) سه سال طول کشیده بود.
    به گفتۀ «ابن سعد» این محاصره در محرم سال هفتم بعثت اتفاق افتاد(11)و هنگامی که "ابوطالب" خبر محوشدن پیمان نامه را به اطلاع مشرکان رساند در سال دهم بعثت پایان یافت.(12)

    در این شعب رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به همراه بنی‌هاشم و بنی عبدالمطلب به جز «ابولهب» و فرزندانش(13)در محاصره اقتصادی سایر خاندان‌های قُرَیش قرار گرفتند و آن دوران را با مشقت و رنج فراوان سپری کردند.(14)

    در مورد تعداد افراد حاضر در شعب،گزارش خاصی پیدا نکردیم.

    اما در مورد سن حضرت زهرا(سلام الله علیها)،با توجه به اینکه طبق نقل مشهور تولد آن بانوی بزرگوار در سال پنجم بعثت بوده و آغاز حضور در «شعب ابی طالب» هم سال هفتم بعثت بوده،سن آن حضرت در آن زمان حدود دو یا سه سال بوده است.

    پی نوشتها:
    1. قائدان، اصغر، تاریخ و آثار اسلامی مکه و مدینه، تهران، نشر مشعر، چاپ چهارم، 1381ش. ص114؛ جعفریان، رسول، آثار اسلامی مکه و مدینه، تهران، نشر مشعر، چاپ نهم، 1378ش. ص149.
    2. ابن هشام، عبدالملک، السیرة النبویة، تحقیق مصطفی السقا و ابراهیم الأبیاری و عبد الحفیظ شلبی، بیروت،‌ دار المعرفة، بی‌تا. ج1، ص352.
    3. حموی، یاقوت بن عبدالله، معجم البلدان، بیروت،‌ دار صادر، چاپ سوم، 1995م. ج3، ص347.
    4.ابن سعد، الطبقات الکبری، تحقیق محمد عبد القادر عطا، بیروت،‌دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1410ق. ج1، ص163.
    5. طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری (زندگانی چهارده معصوم علیهم السلام)، ترجمه عزیز الله عطاردی، تهران، انتشارات اسلامیة، چاپ اوّل، 1390ق. ص72.
    6. ابن سعد، الطبقات الکبری، 1410ق، ج1، ص163؛ ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، بیروت،‌ دار الفکر، 1407ق. ج3، ص84-86.
    7. مقریزی، احمد بن علی، إمتاع الأسماع بما للنبي من الأحوال و الأموال و الحفدة و المتاع، تحقیق محمد عبدالحمید نمیسی، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1420ق. ج1، ص44.
    8.شهیدی، سیدجعفر، تاریخ تحلیلی اسلام، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، 1390ش. ص53.
    9. بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، بیروت،‌ دار الفکر، 1417ق. ج1، ص234.
    10. طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری (زندگانی چهارده معصوم علیهم السلام)، ترجمه عزیز الله عطاردی، تهران، انتشارات اسلامیة، چاپ اوّل، 1390ق. ص73-74.
    11. ابن سعد، الطبقات الکبری، 1410ق، ج1، ص163.
    12. قائدان، تاریخ و آثار اسلامی مکه و مدینه، 1381ش، ص114.
    13. مقریزی، إمتاع الأسماع، 1420ق، ج1، ص44.
    14. ابن سعد، الطبقات الکبری، 1410ق، ج1،ص163.

    ویرایش توسط مقداد : ۱۳۹۹/۰۴/۰۴ در ساعت ۱۵:۵۶
    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود