صفحه 2 از 2 نخست 12
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تاریخچه انتخابات در قرآن و سنت و اهمیت آن برای اجتماع

  1. #11
    میقات آنلاین نیست. مدیر علمی انجمن قرآن و حدیث

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    4,189
    مورد تشکر
    9,648 پست
    حضور
    63 روز 11 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط شقایق نمایش پست
    سلام من شنیدم شرکت در انتخابات از نماز واجب تره

    چون نماز قضا داره

    ولی انتخابات قضا نداره



    با سلام و درود

    خیر؛ این ها یا شوخی است یا جزو جملات انگیزشی و ذوقی است و پشتوانه قرآنی و روایی ندارد. نماز که قضا دارد، نشان از اهمیت و لزوم توجه به آن است.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  2. تشکرها 2


  3. #12
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۴۰۱
    نوشته
    2,475
    مورد تشکر
    3,500 پست
    حضور
    92 روز 19 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط شقایق نمایش پست
    سلام من شنیدم شرکت در انتخابات از نماز واجب تره

    چون نماز قضا داره

    ولی انتخابات قضا نداره

    لطفا بدعت وارد نکنید، بقدر کافی وارد شده
    امام رضا ع فرمود: بخاطر هیچ‌کاری نماز اول وقت را به تأخیر نیانداز.
    ولایت را حفظ کنیم
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

    یا الله و یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی الی دینک

    الهی العفو و لک الحمد


  4. #13

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    32,556
    مورد تشکر
    43,461 پست
    حضور
    137 روز 5 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست
    یا جزو جملات انگیزشی و ذوقی است
    سلام

    همین منظورم بود

    ممنون استاد

    تاریخچه انتخابات در قرآن و سنت و اهمیت آن برای اجتماع

  5. تشکر


  6. #14
    میقات آنلاین نیست. مدیر علمی انجمن قرآن و حدیث

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    4,189
    مورد تشکر
    9,648 پست
    حضور
    63 روز 11 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    آیا در باره انتخابات در قرآن و سنت مطلبی آمده است؟ مثل این که این امر چقدر برای اجتماع اهمیت دارد؟ لطفا تاریخچه انتخابات در قرآن و سنت را بیان فرمایید.


    پاسخ:
    در قرآن کریم در خصوص رأی گیری و انتخابات مردمی، آیه خاصی نداریم؛ ولی برخی آیات هستند که می توان از آن ها ملاک ها و معیارهایی برای انتخاب و ترجیح بهتر را به دست آورد، اشاره می شود:
    معیار تقوا
    «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ‏ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبير»؛ اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و شما را تيره‏ ها و قبيله ‏ها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد؛ (اينها ملاک امتياز نيست،) گرامى ‏ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست؛ خداوند دانا و آگاه است‏.(1)
    قوی و امین
    «قالَتْ إِحْداهُما يا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ‏ الْقَوِيُّ الْأَمين‏»؛ يكى از آن دو (دختر) گفت: «پدرم! او را استخدام كن، زيرا بهترين كسى را كه مى ‏توانى استخدام كنى آن كسى است كه قوىّ و امين باشد (و او همين مرد است)!»(2)
    قدرت علمی و جسمی
    «وَ قالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طالُوتَ مَلِكاً قالُوا أَنَّى يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنا وَ نَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَ لَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمالِ قالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَيْكُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ وَ اللَّهُ يُؤْتي‏ مُلْكَهُ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليم‏»؛ و پيامبرشان به آنها گفت: خداوند،طالوت را براى زمامدارى شما مبعوث (و انتخاب) كرده است. گفتند: چگونه او بر ما حكومت كند، با اينكه ما از او شايسته ‏تريم، و او ثروت زيادى ندارد؟! گفت: خدا او را بر شما برگزيده، و او را در علم و (قدرت) جسم، وسعت بخشيده است. خداوند، ملكش را به هر كس بخواهد، مى‏ بخشد؛ و احسان خداوند، وسيع است؛ و (از لياقت افراد براى منصب‏ ها) آگاه است.(3)
    دلسوز و مهربان
    «لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ‏ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيم‏»؛ به يقين، رسولى از خود شما بسويتان آمد كه رنج هاى شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدايت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است‏.(4)
    رعایت امانت و عهد
    «وَ الَّذينَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ‏ راعُون‏»؛ و آن ها كه امانت ها و عهد خود را رعايت مى ‏كنند.(5)
    جهادگر با مال و جان
    «لا يَسْتَوِي الْقاعِدُونَ‏ مِنَ الْمُؤْمِنينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَ الْمُجاهِدُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدينَ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقاعِدينَ دَرَجَةً وَ كُلاًّ وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى‏ وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدينَ عَلَى الْقاعِدينَ أَجْراً عَظيما»؛ (هرگز) افراد باايمانى كه بدون بيمارى و ناراحتى، از جهاد بازنشستند، با مجاهدانى كه در راه خدا با مال و جان خود جهاد كردند، يكسان نيستند! خداوند، مجاهدانى را كه با مال و جان خود جهاد نمودند، بر قاعدان [ترك‏كنندگان جهاد] برترى مهمّى بخشيده؛ و به هر يك از اين دو گروه (به نسبت اعمال نيكشان،) خداوند وعده پاداش نيك داده، و مجاهدان را بر قاعدان، با پاداش عظيمى برترى بخشيده است.(6)

    نگاه روایات
    امین بودن
    «عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السلام)‏ فِي حَدِيثٍ لَهُ أَنَّهُ قَالَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) مَنِ ائْتَمَنَ غَيْرَ مُؤْتَمَنٍ‏ فَلَا حُجَّةَ لَهُ عَلَى اللَّهِ»؛ امام باقر (علیه السلام) به امام صادق (علیه السلام) فرمودند: کسی که غیر امین را امین شمارد، حجتی بر خدا ندارد.(7)
    دیندار بودن
    «لَا تَثِقَنَ‏ بِعَهْدِ مَنْ لَا دِينَ لَه‏»؛ امام علی (علیه السلام) می فرمایند: به عهد و پیمان کسی که دین ندارد، اعتماد نکن.(8)
    همیاری در رعایت حق
    «مِنْ وَاجِبِ حُقُوقِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى الْعِبَادِ النَّصِيحَةُ لَهُ بِمَبْلَغِ‏ جُهْدِهِمْ‏ وَ التَّعَاوُنُ عَلَى إِقَامَةِ الْحَقِّ فِيهِمْ»؛ از حقوق واجب خداوند بر بندگانش این است که با تمام توانشان، خیرخواه یکدیگر باشند و برای اقامه و برپا داشتن حق در میان خویش، تعاون و همیاری کنند.(9)
    پرهیز از تبذیر (حیف و میل اموال)
    «حُسْنُ التَّدْبِيرِ وَ تَجَنُّبُ التَّبْذِيرِ مِنْ حُسْنِ‏ السِّيَاسَة»؛ امام علی (علیه السلام) می فرمایند: حُسن تدبیر و پرهیز از حیف و میل، از حُسن سیاست است.(10)
    توجه به نظر اهل فن
    «لَا تَسْتَبِدَّ بِرَأْيِكَ فَمَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأْيِهِ هَلَك‏»؛ امام علی (علیه السلام) می فرمایند: خودرأی مباش، زیرا هر کس مستبد در رأی باشد، هلاک می شود.(11)
    تحمل شرائط سخت
    «آلَةُ الرِّيَاسَةِ سَعَةُ الصَّدْر»؛ امام علی (علیه السلام) می فرمایند: بردباری و تحمل سختی ها، ابزار ریاست است.(12)
    توانایی
    «وَ اجْعَلْ لِرَأْسِ كُلِّ أَمْرٍ مِنْ‏ أُمُورِكَ‏ رَأْساً مِنْهُمْ لَا يَقْهَرُهُ كَبِيرُهَا وَ لَا يَتَشَتَّتُ عَلَيْهِ كَثِيرُهَا»؛ امام علی (علیه السلام) به مالک اشتر می فرمایند: برای هر یک از کارهای خود، مدیر و مسئولی را انتخاب کن که بزرگی کار، او را ناتوان نکند و زیادی و تراکم کار، او را رنجور نسازد.(13)
    شجاع
    «...فَوَلِ‏ مِنْ‏ جُنُودِكَ‏ ... أَهْلِ النَّجْدَةِ وَ الشَّجَاعَةِ وَ السَّخَاءِ وَ السَّمَاحَةِ»؛ برای فرماندهی سپاه... افرادی را از خاندان دلاور و شجاع و دارای سوابق نیکو و پارسا انتخاب کن.(14)
    شهرت نیک
    «حُسْنُ‏ الشُّهْرَةِ حِصْنُ الْقُدْرَة»؛ حُسن شهرت و نیک نامی، حصار و قلعه قدرت است.(15)

    چند توصیه
    پرهیز از گمانه زنی
    «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ‏ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضا»؛ اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! از بسيارى از گمان ها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمان ها گناه است؛ و هرگز (در كار ديگران) تجسّس نكنيد؛ و هيچ يک از شما ديگرى را غيبت نكند.(16)
    خواستار اصلاح و تغییر
    «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»؛ خداوند سرنوشت هيچ قوم (و ملّتى) را تغيير نمى‏ دهد مگر آن كه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند.(17)
    نیکوترین ها
    «الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ‏ أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْباب‏»؛ همان كسانى كه سخنان را مى ‏شنوند و از نيكوترين آن ها پيروى مى ‏كنند؛ آنان كسانى هستند كه خدا هدايتشان كرده، و آن ها خردمندانند.(18)

    پی نوشت ها:
    1. حجرات: 49/ 13.
    2. قصص: 28/ 26.
    3. بقره: 2/ 247.
    4. توبه: 9/ 128.
    5. مؤمنون: 23/ 8.
    6. نساء: 4/ 95.
    7. کلینی، الكافي، محقق/مصحح: غفاری و آخوندی، انتشارات دارالکتب اسلامیه ـ تهران، 1407ق، چاپ چهارم، ج ‏5، ص 298 و 299، ح 3.
    8. تميمى آمدى، غرر الحكم و درر الكلم‏، محقق/مصحح: رجائى، ناشر: دار الكتاب الإسلامي‏ ـ قم‏، 1410 ق‏، چاپ دوم‏، ص 743، ح 14.
    9. کافی، پیشین، ج 8، ص 354.
    10. ليثى واسطى، على بن محمد، عيون الحكم و المواعظ، محقق/مصحح: حسنى بيرجندى، ناشر: دار الحديث‏ ـ قم‏، 1376ش، چاپ اول، ص 229، ح 4410.
    11. غرر الحكم و درر الكلم، پیشین، ص 752، ح 160.
    12. همان، ص 67، ح 1303.
    13. ابن شعبه حرانى، تحف العقول‏، محقق/مصحح: غفارى، ناشر: جامعه مدرسين ‏ـ قم‏، 1404ق، چاپ دوم‏، ص 139.
    14. همان، ص 132.
    15. تميمى آمدى، تصنيف غرر الحكم و درر الكلم‏، محقق/مصحح: درايتى، ناشر: دفتر تبليغات‏ ـ قم‏، 1366ش، چاپ اول‏، ص 343، ح 7853.
    16. حجرات: 49/ 12.
    17. رعد: 13/ 11.
    18. زمر: 39/ 18.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




صفحه 2 از 2 نخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود