صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: هنگام ظهور ...

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    54
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    هنگام ظهور ...





    از امام زين العابدين (ع) نقل شده است که فرمود :
    مهدي از گردنه کوه طوي با سيصد و سيزده مرد به عدد رزمندگان جنگ بدر فرو مي آيد تا آنکه وارد مسجد الحرام مي شود و در مقام ابراهيم چهار رکعت نماز مي گزارد به حجر الاسود تکيه مي زند و پس از حمد و ثناي خدا و ياد و نام پيامبر(ص) و درود بر او لب به سخن مي گشايد بگونه اي که هيچ يک از مردم ، چنان سخن نگفته باشد . و نخستين کساني که با او دست بيعت مي دهند جبرئيل و ميکائيل(ع) مي باشند .

    از ابوخالد کابلي منقول است که گفت : امام باقر (ع) فرمود :
    سوگند به خدا گويا قائم را مي بينم در حاليکه به حجر الاسود تکيه داده است و سپس خداي سبحان را به حق خويش سوگند ياد مي کند و آنگاه مي گويد :


    « اي مردم : هر کس درباره خدا با من بحث و مناقشه کند ، من شايسته ترين مردم نسبت به خدا هستم .


    اي مردم : هر کس درباره آدم با من بحث و مناقشه کند ، من شايسته ترين مردم نسبت به آدم هستم .


    اي مردم : هر کس درباره نوح با من بحث و مناقشه کند ، من شايسته ترين مردم نسبت به نوح هستم .


    اي مردم : هر کس درباره ابراهيم با من بحث و مناقشه کند ، من شايسته ترين مردم نسبت به ابراهيم هستم .


    اي مردم : هر کس درباره موسي با من بحث و مناقشه کند ، من شايسته ترين مردم نسبت به موسي هستم .


    اي مردم : هر کس درباره عيسي با من بحث و مناقشه کند ، من شايسته ترين مردم نسبت به عيسي هستم .


    اي مردم : هر کس درباره محمد با من بحث و مناقشه کند ، من شايسته ترين مردم نسبت به محمد هستم .

    اي مردم : هر کس درباره کتاب خدا با من بحث و مناقشه بپردازد ، من آگاه ترين مردم به کتاب خدا هستم آنگاه به مقام ابراهيم رفته و دو رکعت نماز مي گزارد. »

    از امام زين العابدين (ع) نقل شده است که فرمود :
    مردي وابسته به او (يعني از سلاله او) بر مي خيزد و ندا مي دهد : اي مردم ! اين شخص خواسته شماست که اينک نزدتان آمده است ، شما را به همان اموري دعوت مي کند که پيامبر خدا (ص) دعوت مي فرمود ، در اين هنگام مردم به پا مي خيزند امام نيز بر مي خيزد وخود اغاز سخن مي کند : اي مردم ! من فلاني فرزند فلاني فرزند پيامبر خدا صلي الله عليه وآله هستم شما را دعوت مي کنم به آنچه پيامبر خدا دعوت فرمود ، در اين وقت مردم بپاي خواسته و آهنگ کشتن او را دارند ، اما سيصد و سيزده تن از ياران حضرت از وقوع اين حادثه جلوگيري مي نمايند .


    کتاب بحار جلد 52 ص 307_315_306

    عمريست که از حضور او جامانديم


    در غربت سرد خويش تنها مانديم


    او منتظر است تا که ما برگرديم


    مائيم که در غيبت کبري مانديم
    هنگام ظهور ...


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    93
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا ظهور نزدیک است؟




    چه خوشست بوی عشق از نفس نیازمندان ......................... دل از انتظار خونین دهن از امید خندان
    بنا بر نص صریح قرآن کریم، هنگامی که حضرت موسی(علیه السلام) بر آن شد که برای ملاقات و مناجات با پروردگار خویش آهنگ کوه طور نماید، قوم خویش(بنی اسراییل ) را فراخواند و آنان را وعده کرد که تا پایان سی روز آینده به سوی ایشان باز خواهد گشت و آنگاه که خداوند متعال ده روز دیگر بر آن سی روز افزود عده ای از بنی اسرائیل گفتند موسی (علیه السلام) خلف وعده کرده و این مسأله زمینه ساز فتنه سامری و گوساله پرستی قوم یهود گردید. (الأعراف/142)
    با توجه به پیامها و عبرتهای موجود در آیه یاد شده باید گفت یکی از آفتها و آسیبهایی که می تواند به منزله یک تهدید برای نهضت انسان ساز و امید آفرین مهدویت به شمار رود مسأله "توقیت" یا تعیین وقت واقعه ظهور است.

    به فراست می توان دریافت که مسأله "توقیت" اساسا بر خلاف فلسفه و مفهوم واقعی انتظار فرج است و ای بسا منتظران را سرخورده، دلسرد و ناامید سازد و یا اینکه در اصل اعتقاد ایشان به پدیده ظهور خدشه وارد آورد. چه آنکه وقتی گفته می شود ظهور در فلان زمان مشخص حتما واقع خواهد شد ولی در زمان وعده شده ظهور تحقق نپذیرد آنگاه فرد منتظر افزون بر اینکه ممکن است ایمان خویش را نسبت به اصل ظهور منجی از دست دهد سرشکسته، مأیوس و ناامید نیز خواهد شد. از سوی دیگر چنانچه گفته شود ظهور تا فلان زمان خاص به وقوع نخواهد پیوست آنگاه فرد منتظر به خیال اینکه هنوز تا زمان ظهور فرصت کافی در اختیار دارد تلاش خویش را برای دستیابی به آمادگی لازم برای واقعه ظهور فروخواهد گذاشت.

    ((این روزها در برخی از محافل دینی به نقل از مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی بهجت، (دامت برکاته) گفته می شود که ایشان در قبال سوالی مبنی بر بشارتهایی درباره ظهور فرموده اند که ظهور نزدیک است؛ آنقدر نزدیک که حتی افراد سالخورده نیز می توانند به درک واقعه ظهور حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) امیدوار باشند)).

    بدینسان می توان گفت کارکرد حقیقی انتظار در عصر غیبت در گرو عدم تعیین وقت خاص برای واقعه ظهور می باشد.
    از همین روست که در کثیری از روایات منقول از اهل بیت علیهم السلام، ادعای تعیین وقت ظهور برابر با "کذب" خوانده شده و شیعیان مأمور به تکذیب این مدعیان گردیده اند. چنانکه در توقیع مبارک امام زمان علیه السلام به "اسحاق بن یعقوب" آمده است:
    "... و اما ظهور الفرج فإنه إلی الله تعالی ذکره و کذب الوقّاتون"(3)
    (و اما آشکار شدن فرج وابسته به اراده حق تعالی است و وقت گزاران دروغزنانی بیش نیستند)
    البته نهی از "توقیت" نباید منجر به این شود که شیعیان و منتظران، امر ظهور را پدیده ای دور از دسترس و مستقل از اراده خویش،که در آینده ای محتمل و نامعلوم به وقوع خواهد پیوست، بیانگارند. بلکه باید با حفظ روحیه نشاط و امید، همواره ظهور را در چند قدمی خویش ببینند و این همان چیزی است که در برخی مجامع روایی و پاره ای از متون دینی بدان تصریح شده است چنانکه در دعای "عهد" آمده است:
    "... اللهم اكشف هذه الغمة عن هذه الامة بحضوره و عجل لنا ظهوره انهم یرونه بعیدا و نریه قریبا"(4)
    (پروردگارا! با حضور ولی و دوست خود اندوه را از دلهای این امت بزدای ودر ظهور وی شتاب کن (هرچند) دیگران ظهور حضرتش را دور می انگارند و لی ما آن را نزدیک می بینیم)

    بنا بر آنچه گذشت گفتنی است این روزها در برخی از محافل دینی به نقل از مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی بهجت، (دامت برکاته) گفته می شود که ایشان در قبال سوالی مبنی بر بشارتهایی درباره ظهور فرموده اند که ظهور نزدیک است؛ آنقدر نزدیک که حتی افراد سالخورده نیز می توانند به درک واقعه ظهور حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) امیدوار باشند. (این نقل قول را از زبان آیت الله ناصری از اینجا دریافت کنید).


    راقم این سطور از یک سو در امین و ثقه بودن این علمای فرزانه ذره ای تردید ندارد. از سویی دیگر ظاهر این سخن ممکن است با پاره ای از احادیث منقول از اهل بیت علیهم السلام(روایتهایی که با عنوان "توقیت" شهرت یافته‌اند(5)) سازگار نیفتد بنابراین دیدگاه معقول و روی آورد منطقی در قبال مساله یاد شده چیست؟

    به عقیده ما نمی توان و نباید از سر شتابزدگی و با اخذ موضع عجولانه، شأن و منزلت برخی از سرمایه ها و ذخیره های علمی و معنوی این کشور را زیر سوال برده آنها را در عداد وقت گزاران امر ظهور و مصادیقی برای این گونه روایتها به شمار آورد بلکه می بایست آنجا که سخنی چنین تامل برانگیز( آنهم به نقل از عالمی فرهیخته و دانشمند که خود بیش و پیش از ما بر اینگونه روایات اطلاع و اشراف کامل دارد) مطرح می شود تمام سعی و دقت خویش را در فهم صحیح مراد و مقصود گوینده به کار بندیم.

    ((به فراست می توان دریافت که مسأله "توقیت" اساسا بر خلاف فلسفه و مفهوم واقعی انتظار فرج است و ای بسا منتظران را سرخورده، دلسرد و ناامید سازد و یا اینکه در اصل اعتقاد ایشان به پدیده ظهور خدشه وارد آورد)).


    و اما رهیافت معقول و پاسخ به سوال مزبور در گرو تقدیم چند مقدمه است:
    یکم:

    همانگونه که غیبت بر دو گونه است: غبیت صغری و غیبت کبری؛ ظهور نیز بر دو گونه است: ظهور اصغر و ظهور اکبر.
    منظور از ظهور اکبر همان فرج حقیقی و تحقق حکومت عدالت محور آخرین حجت خدا در دوران آخر الزمان است اما مراد از ظهور اصغر، تحقق پاره ای از نشانه های آخر الزمان نظیر رویدادهای اجتماعی همانند قیامها و جنگها، وبرخی حوادث طبیعی همچون زلزله، سیلابها، خسوف و کسوف غیر عادی، و نیز برخی نشانه های خاص می باشد که در برخی کتب مانند کتاب"عصر ظهور" تألیف عالم فرزانه آیت الله کوران به تفصیل تبیین و بررسی شده است.
    دوم:

    وقوع برخی از نشانه های یاد شده حتمی است بدین معنا که تا این نشانه ها تحقق نپذیرد ظهور واقع نخواهد شد. برخی نشانه ها نیز محتمل الوقوعند.
    سوم:

    هر یک از نشانه های یاد شده به تنهایی در حکم معدّات (6) و به منزله علت ناقصه (7) برای تحقق ظهور اکبر انگاشته می شوند اما اراده و فعل انسانها به عنوان جزء اخیر علت تامه (8)در تحقق ظهور اکبر نقشی سرنوشت ساز و تعیین کننده دارد لذا در شماری از روایات، یکی از وظایف خطیر منتظران در عصر غیبت دعا و استغاثه به محضر ربوبی به منظور تعجیل در امر فرج معرفی شده است؛ و حضرت حجت علیه السلام خود راز گشایش این مسأله را به ما آموخته اند آنجا که درتوقیع صادر شده از ناحیه حضرتش می فرمایند:
    "... و اکثرو الدعا لتعجیل الفرج فإن ذلک فرجکم" (9)
    (... تا می توانید برای تعجیل در فرج دعا کنید چرا که فرج شما همان است.)

    نتیجه گیری:

    قدر مسلم پاره ای از نشانه های ظهور در عصر حاضر تحقق یافته است. ظهور این نشانه ها(ظهور اصغر) نوید بخش قریب الوقوع بودن ظهور اکبر است لکن اراده و فعل آدمیان می تواند در کنار سایر اسباب، موجب تسریع و یا تاخیر آن گردد.

    پایان بخش نوشتار حاضر تذکار این نکته است که:
    توقیت یاد شده از ناحیه علمای اعلام آن توقیت معهود در روایات نیست چرا که آن توقیت، تعیین زمان خاص الخاص و وقت دقیق برای امر ظهور است و این نحوه توقیت از کلام این بزرگان استنباط نمی شود.


    شکوری
    سایت تبیان

    پی نوشت ها:

    1- بقره/214
    2- با استفاده از مقاله"زمزمه های ظهور" نوشته شفیعی سروستانی
    3- صدوق، محمدبن على بن الحسین، كمال‌‌الدین و تمام‌‌النعمة، ج‌‌2، ص‌‌483، ح‌‌4; طوسى، محمد بن الحسن، همان، ص‌‌176.
    4- مفاتیح الجنان، دعای عهد
    5- منظور روایتهایی است که مفاد کلی آنها این است که هر کس برای امر ظهور حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف وقتی تعیین کند دروغزنی بیش نیست از جمله : حضرت مهدی حجت بن الحسن (ع) به سفیر خود نوشتند: خدایت ارشاد کناد و ثابت دارد و نگهداریت فرماید: سئوال از منکرانی که از خاندان وپسرعموهای من می باشند کرده بودی بدانکه میان خدای عزوجل و میان کسی قرابتی نیست و هر کس مرا انکار کند از من نیست و راه او راه پسر نوح (ع) خواهد بود و اما راه عمویم جعفر و فرزندش راه برادران یوسف (ع) است و اما مالهای شما را ما نمی پذیریم مگر برای آنکه پاک شوید و هر که خواهد برساند و هر که خواهد ببرد و قطع کند و آنچه خدا به ما داده بهتر از آن چیزی است که به شما داده و اما ظهور فرج آن امرش با خدا است و وقت گذاران دروغ می گویند. (بحار ج 53 ص 3، یوم الخلاص ص 204). و یا روایت های دیگری چون:""کذب الوقاتون، انا اهل بیت لانوقت " و " کذب الوقاتون، کذب الوقاتون، کذب الوقاتون " در جای دیگری فرموده اند:خداوند اراده کرده است که با وقت تعیین کنندگان، مخالفت ورزد: " والی اللهِ اَن یخالفَ وقتَ الموقّتین" (اصول کافی جلد 1 صفحه 368 )
    6- اموری که زمینه ساز ظهور پدیده ای خاص می باشند.
    7- در اصطلاح اهل فلسفه علت ناقصه، به شیء مؤثر در پیدایش معلول اطلاق می شود به عنوان مثال در پیدایش یک نهال مجموعه ای از عوامل با یکدیگر همکاری می کنند نظیر آب، خاک، نور خورشید، کود، باغبان و... هر یک از این عوامل به تنهایی در حکم علت ناقصه(علت تأثیر گذار) برای پیدایش معلول(نهال) به شمار می روند.
    8- اگر تحقق یک شیء مشروط به شرایطی چند باشد؛ در صورت تحقق مجموع آن شرایط اصطلاحا گفته می شود که علت "تامه" شد ه است و در این صورت پیدایش معلول ضروری و اجتناب ناپذیر خواهد بود. حکیمان بر این باورند که اراده در افعال آدمیان آخرین شرط ظهور فعل(جزء اخیر علت تامه) به شمار می رود.
    9- مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، ج‌‌53، ص‌‌177.




    ویرایش توسط سید بصیر : ۱۳۸۷/۰۹/۱۱ در ساعت ۲۲:۱۷


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    93
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بنا بر آنچه گذشت گفتنی است این روزها در برخی از محافل دینی به نقل از مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی بهجت، (دامت برکاته) گفته می شود که ایشان در قبال سوالی مبنی بر بشارتهایی درباره ظهور فرموده اند که ظهور نزدیک است؛ آنقدر نزدیک که حتی افراد سالخورده نیز می توانند به درک واقعه ظهور حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) امیدوار باشند. (این نقل قول را از زبان آیت الله ناصری از اینجا دریافت کنید).


  5. تشکرها 2


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خدایاتورابه پهلوی شکسته زهرا فرج امام زمان رابرسان


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,076
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 7 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    15



    سوره ی نجم ایه ی 57
    انچه باید نزدیک شود ! نزدیک شده است


    سوره ی نجم ایه ی 59
    ایا از این سخن تعجب میکنید

    هنگامي كه عذاب بر بني اسرائيل طولاني شد، چهل صبح به درگاه الهي "ضجه" و "گريه" كردند. پس خداوند به موسي و هارون وحي كرد كه آنها را از ظلم فرعون نجات دهند. پس [به واسطه اين دعا] خداوند 170 سال از دوران عذاب آنها را از بين برد (و در فرجشان تعجیل شد)

    و سپس حضرت صادق سلام الله عليه فرمودند:

    همينگونه شما (شیعیان) نيز اگر عمل نمائيد، خداوند فرج ما را خواهد رسانيد و اگر چنين نكنيد، امر به انتهاي خود مي‌رسد


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18



    زمان دقيق ظهور حضرت حجت (عج), تنها نزد خداوند است و حتی برای حضرت حجت (عج) نيز ميسر نيست. بنابراين درباره زمان ظهور حضرت مهدي(عج)، دو گونه نشانه بيان شدني است؛ نخست: تعيين دقيق زمان ظهور از نظر سال، ماه، روز که عرض شد, برای هيچ کس امکان پذير نيست. دوم بيان نشانه هاي كلي.
    2. در روايات به ذكر نشانه هاي كلي، بسنده شده و از بيان زمان ظهور، سخني به ميان نيامده است.
    3. افزون بر اينکه درباره زمان دقيق ظهور سخن گفته نشده، در روايات دست كم دو جهت گيري در اين باره ديده مي شود.
    الف. بر شمرده شدن زمان دقيق ظهور از اسرار و تنها در قلمرو علم الهي نمونه اي از اين دست روايات بيان مي شود:
    .....: عن علي بن الحسين عليهما السلام قال: ان امر القائم حتم من الله ... و لايكون القائم الا بسفياني، قلت جعلت فداك فيكون في هذه السنه؟ قال: ما شاء الله. قلت: يكون في التي تليها؟ قال: يفعل الله ما يشاء؛ ؛ امام سجاد(ع) [در پاسخ به پرسشي از زمان ظهور] فرمودند: «موضوع قيام حضرت مهدي(عج)، امري حتمي الوقوع از جانب خداوند است... و بدون رويداد خروج سفياني، واقع نمي شود. [پرسش گر مي گويد] به امام گفتم فدايت شوم. آيا در همين سال در پيش است، روي مي دهد؟ امام فرمود: خداوند هرگونه كه بخواهد، اقدام مي كند». (معجم احاديث المهدي، ج 3، ص 199)
    ملاحظه مي شود كه در اين روايت، امام سجاد(ع)، زمان ظهور را، به خواست و اراده الهي پيوند مي دهد.
    ب. رواياتي كه با شدت تمام هرگونه تعيين زمان را ، نكوهش مي كند. نمونه اي از اين دست روايت:
    «عن ابي بصير، عن ابي عبدالله(ع) قال: قلت له جعلت فداك متي خروج القائم(ع) فقال: يا ابا محمد انا اهل البيت لانوقت و قد قال محمد(ص) كذب الوقاتون» ؛ ابي بصير مي گويد از امام صادق(ع) درباره زمان ظهور حضرت مهدي(عج) پرسيدم، ايشان فرمود: اي ابا محمد، ما اهل بيت براي آن، زمان تعيين نمي كنيم چرا كه پيامبر(ص) فرموده است: هر كس درباره قيام حضرت حجت(عج) زمان تعيين كند، دروغ گفته است». (غيبت نعماني، ص 288) روايتي مشابه اين روايت از همين امام معصوم(ع)؛ يعني امام صادق(ع) آمده است كه: «يا مهزم كذب الوقاتون، و هلك المستعجلون، و نجا المسلمون»؛ اي مهزم، تعيين كنندگان زمان براي ظهور حضرت مهدي(عج)، دروغ مي گويند، كساني كه در اين باره شتاب مي كنند، هلاك مي شوند و تسليم شوندگان تقدير الهي درباره ظهور، نجات مي يابند». (معجم احاديث المهدي، همان، ص 379)
    اما اينكه آيا خود حضرت امام زمان(عج)به زمان ظهور علم دارند يا نه، از جمع روايات فهميده مي شود كه علم به زمان قطعي ظهور، جزء علوم غيبي است كه منحصرا نزد خداوند است و به امام(ع) تفويض نشده است. به عبارت ديگر امام(ع) به علم غيب، آگاهي دارند. اما اين علم به اذن و اجازه خداوند است. و به دليل حكمت الهي، علم به زمان ظهور، به آن حضرت تفويض نشده است.



  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    77
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    برسد به دست مبارک آقا امام زمان (عج)




    به نام خدا
    اللهم کن لولیک الفرج
    السلام علیک یا مهدی یابن فاطمه الزهرا
    مولا جان دیده به راهیم تا با ظهور جهانیتون غم دلمون کم بشه مهدی جان ،غم دلمو چه جوری بگم که منم گناهکارم هر چند اینا حرف دل تموم منتظرای ظهورتونه از کجا شروع کنم که آقا جان خود شما بهتر میدونید.
    ...مدتهاست که دیگه تو این سرای فانی کسی کاری به درجه ایمان کسی نداره و برتری آدما به مدل ماشینو خونه ولباسو اینجور چیزا شده .
    ....مدتهاست که یکی اونقدر تو دنیای رنگارنگ و پوشالی خودش سرگرمه و اونقدر میخوره که لذت خوردن رو هم از دست میده ، در حالیکه یکی دیگه از گرسنگی به هر کاری تن در میده .
    ....مدتهاست که حریم خونواده ها شکسته شده و بچه به بزرگ احترام نمیذاره وصداشو بلند میکنه ، زنو مرد به هم خیانت میکنن .
    ....مدتهاست که جوونا خیالی جز خیال بی خیالی خودشون ندارن و مقدسات بینشون کمرنگ شده .
    ....مدتهاست که ظالم بر سر مظلوم چیره شده و خون مردم بی گناه خونخواهی نداره .
    .... مدتهاست که ...
    آقای مظلومان مهدی جان هنوز هم بگم؟
    یابن الزهرا ،آیا وقت اون نرسیده که به این انتظار طولانی پایان بدین وحق مظلومو از ظالم بگیرین وهمه جارو از عدالت پر کنین؟ آقا به خدا خسته شدیم .به خدا دلمون گرفته وهیچ چیز دوای این دل بی طاقت نیست .
    آقا جان ما باز هم منتظر میمونیم تا یه جمعه دیگه از راه برسه شاید بیایید.
    تا اون موقع برا سلامتی شما دعا میکنیم ودعا میکنیم دست عدالت شما از آستین بیرون بیاد وبر سر همه مظلومان کشیده بشه .



  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    211
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    او کی می‏آید؟




    هنگام ظهور ...
    او کی می‏آید؟

    در موضوع مهدویت‏یکی از پرسش‏هایی که همواره مطرح شده، زمان آغاز ظهور حضرت مهدی به عنوان آخرین ذخیره الهی است . به گونه‏ای که تاریخچه این سؤال به سال‏ها قبل از تولد آن حضرت باز می‏گردد .
    همواره ائمه معصومین‏علیهم السلام به عنوان روشنگران طریق هدایت پاسخ این پرسش را به عنوان یکی از اسرار الهی یاد آور شده‏اند و علم به وقت ظهور را ویژه خداوند متعال، ذکر و کسانی را که برای قیام آن حجت الهی وقت معین کنند، را دروغگو معرفی کرده‏اند .
    در روایت مشهوری است که وقتی شاعر بلند آوازه شیعی «دعبل خزاعی‏» در محضر هشتمین پیشوای شیعیان در ضمن قصیده خود سخن از ظهور و قیام حضرت مهدی بر زبان جاری ساخت آن حضرت در حالی که سرشک از دیدگانش جاری بود، رو به دعبل کرده فرمودند:
    «ای خزاعی همانا روح القدس بر زبانت این دو بیت را جاری ساخت آیا می‏دانی این امام کیست و چه زمانی قیام می‏کند؟»
    آنگاه خود آن حضرت به معرفی آن امام پرداختند . سپس درباره زمان ظهور چنین فرمود: «و امادرباره اینکه چه زمانی ظهور خواهد کرد، پدرم از پدرش و ایشان از پدرانش از رسول گرامی اسلام نقل کرده‏اند که وقتی از آن حضرت پرسیده شد چه زمانی قائم از ذریه شما ظهور می‏کند؟ آن حضرت فرمود: مثل او مثل قیامت است که خداوند درباره زمان وقوع آن چنین فرمود: «هیچ کس جز او به هنگامش آن را آشکار نمی‏سازد این امر بر اهل آسمان‏ها و زمین دشوار است [قیامت] جز ناگهان به سراغ شما نمی‏آید .» از آنجایی که حضرت مخفی بودن زمان ظهور را همانند زمان قیامت و رستاخیز قلمداد فرموده است، می‏توان به نتایج ذیل دست‏یافت .
    . با مخفی بودن قیامت‏یک نوع آزادی عمل برای همگان پیدا می‏شود و از سوی دیگر چون وقت آن دقیق معلوم نیست ودر هر زمانی احتمال وقوع آن وجود دارد، نتیجه‏اش حالت آماده باش دائمی است و همین طور درباره قیام حضرت مهدی (عج) است چرا که اگر تاریخ قیام آن حضرت تعیین می‏شد، هرگاه زمانش دور بود، همه در غفلت و غرور و بی خبری فرو می‏رفتند و هرگاه زمانش نزدیک بود ممکن بود آزادی عمل را از دست‏بدهند و اعمالشان جنبه اجباری به خود بگیرد .
    . همانگونه که علم به زمان قیامت فقط در اختیار خداوند است، علم به زمان ظهور حضرت مهدی نیز در عهده خداوند است‏به علاوه در سخنان فراوانی از ائمه معصومین‏علیهم السلام وقتی سخن از قیام حضرت مهدی رانده شده، از قیامت نیز یاد شده است و از این رو برخی ویژگی‏های آن همانند رستاخیز بزرگ و قیامت است .
    از آنجایی که خداوند در ادامه آیه مذکور، علم به قیامت را حتی از پیامبرصلی الله علیه وآله نیز منتفی می‏داند، آنجا که فرموده است: «از تو می‏پرسند چنانکه گویا تو از چون و چند آن آگاهی، بگو همانا علم آن با خداوند است‏» .
    و حتی پیامبرصلی الله علیه وآله و خود امام زمان نیز از زمان دقیق ظهور آگاهی ندارند و اینکه متاسفانه عده‏ای به خود جرات داده، به راحتی تعیین وقت ظهور می‏کنند، خود محل تامل است .
    نه تنها این سؤال از اولین معصوم‏صلی الله علیه وآله پرسیده شده که آخرین معصوم‏علیه السلام نیز در جواب، چنین پاسخ فرمود: «و اما ظهور فرج همانا در اختیار و علم الهی است و دروغ گفتند وقتگذران‏»
    و هم آن حضرت در آخرین توقیع خود به آخرین سفیر، ظهور را تنها در اراده و اختیار خداوند دانسته، چنین می‏فرماید:
    «و ظهوری نخواهد بود مگر آنگاه که خداوند تبارک و تعالی اجازت فرماید .»
    از آنچه اشاره شد به خوبی به دست می‏آید که زمان آغاز ظهور، یکی از اسرار الهی است و دست اندیشه و فکر بشر از رسیدن به آن سخت کوتاه است .
    و دیگر اینکه این امر خطیر، ناگهانی و غیر قابل پیش‏بینی صورت می‏پذیرد .
    حضرت علی‏علیه السلام دراین‏باره فرمودند: «مهدی از ما اهل بیت است که خداوند امر (فرجش) را در یک شب اصلاح فرماید»
    و در روایاتی چند ظهور آن حضرت به آمدن شهاب تشبیه شده است و غیر منتظره بودن شهاب، بسیار واضح است .
    امام باقرعلیه السلام پس از بیان غیبت‏حضرت مهدی (عج) فرمود: «. . . او همانند شهابی شعله‏ور فرا خواهد رسید» .
    و نیز پیامبر اکرم‏صلی الله علیه وآله در این باره فرمود: . . . در آن هنگام چون شهابی فروزان خواهد آمد . . .
    البته آنچه گفته شد بدین معنا نیست که به کلی بحث زمان ظهور در روایات مورد اشاره قرار نگرفته، چرا که با بررسی روایات درباره زمان ظهور علاوه بر آنچه ذکر شد به موارد ذیل می‏توان دست‏یافت که بیانگر نوعی تعیین وقت فی الجمله است و نه به صورت دقیق:
    1 - روایاتی که ظهور حضرت مهدی را در روز جمعه ذکر کرده‏اند .
    امام صادق‏علیه السلام در این باره فرمود: «و قائم ما اهل بیت در روز جمعه ظهور خواهد کرد» .
    2 - روایاتی که روز ظهور را مصادف با روز عاشورا ذکر کرده‏اند .
    امام باقرعلیه السلام در ضمن فرمایشاتی درباره روز عاشورا فرمودند:
    «و این روز [عاشورا] روزی است که در آن قائم (عج) قیام خواهد کرد .»
    3 - روایاتی که ظهور حضرت مهدی را در سال فرد ذکر کرده است .
    امام صادق‏علیه السلام فرمود: «قائم ظهور نمی‏کند مگر در سال فرد»
    اما هیچ یک از موارد فوق دلالتی بر تعیین وقت ظهور ندارد . حال ممکن است‏به ذهن متبادر شود که اگر خود امام نیز از زمان ظهور بی اطلاع است، پس چگونه هنگامی که اراده الهی به ظهور تعلق گرفت آگاه خواهد شد؟
    در این باره نیز روایات فراوانی است که با بیان بخشی از آن‏ها این نوشتار را به پایان می‏بریم .
    1 - آگاه شدن از طریق الهام .
    بدون شک ائمه معصومین‏علیهم السلام مورد الهام خداوند قرار می‏گیرند و اگر چه وحی با رحلت پیامبرصلی الله علیه وآله پایان گرفت، ولی در موارد فراوانی به اهل بیت‏علیه السلام الهاماتی شده و خواهد شد .
    امام صادق‏علیه السلام دراین‏باره می‏فرماید: هنگامی که خداوند اراده فرمود که امر ظهور را اظهار نماید، در قلب حضرت مهدی خطور خواهد شد و ایشان به امر الهی قیام خواهد فرمود . . .
    2 - آگاه شدن آن حضرت از طریق برافراشته شدن پرچم قیام .
    در روایاتی چند اشاره شده که وقتی ظهور آن حضرت نزدیک شده وقت قیام فرا رسید، پرچمی که آن حضرت هنگام ظهور در دست‏خواهد داشت، به اذن و اراده الهی برافراشته شده، آن حضرت از زمان قیام آگاه خواهد شد .
    3 - آگاه شدن از طریق بیرون آمدن شمشیر از غلاف .
    از پیامبر گرامی اسلام‏صلی الله علیه وآله نقل است که فرمودند: و برای او شمشیری است در غلاف پس هنگامی که وقت ظهورش فرا رسید آن شمشی از غلافش خارج می‏شود . پس آن شمشیر به سخن درآمده به حضرت می‏گوید خارج شو (قیام کن) ای ولی خدا! که دیگر نشستن در مقابل ستم دشمنان جایز نیست، پس او ظهور می‏کند . . .
    در پایان ذکر این نکته خالی از فایده نیست که مخفی بودن زمان ظهور حضرت مهدی دارای حکمت‏هایی است فراوان که برخی از آنها عبارتند از: 1 - زنده نگه داشتن روح امید و انتظار در جامعه در طول غیبت‏حضرت مهدی (عج)، چرا که در صورت معلوم بودن زمان ظهور به کلی بحث انتظار با تمامی آثار تربیتی آن بی‏معنا خواهد بود .
    2 - معنا پیدا کردن امتحان شیعیان در عصر غیبت، که در صورت مشخص بودن وقت ظهور دیگر امتحان و آزمایش شیعیان مفهومی نداشت و از این رو دائما شیعه خود را در حال امتحان شدن می‏داند .
    3 - غافل‏گیر کردن مخالفان و دشمنان .
    چراکه یکی از حکمت‏های غیبت‏حضت مهدی (عج) تلاش دشمنان برای نابودی آن حضرت بود . از این رو، روشن بودن زمان ظهور، دشمنان را برای مقابله و از بین بردن آن حضرت آماده می‏ساخت . در حالی که نا معلوم بودن و ناگهانی بودن زمان ظهور باعث غافلگیری دشمنان نیز خواهد شد .
    هنگام ظهور ...


    چه انتظار عجيبي!
    تو بين منتظران هم عزيز من چه غريبي!
    عجيب تر که چه آسان نبودنت شده عادت!
    چه کودکانه سپرديم دل به بازي قسمت!
    چه بي خيال نشستيم، چه کوششي چه وفايي؟
    فقط نشستم و گفتم: خدا کند که بيايي!!!



  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    29
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    او کی می اید ؟؟؟
    مهم نیست کی میاید

    مهم اینست که او هر زمان که باید میاید

    مهم اینست که ما انسان باشیم و برای انسانیت تلاش کنیم نه اینکه منتظر باشیم تا او انسانیت ما رو کامل کنه
    مهم اینست که هر کس وظیفه خودش را داراست و وظیفه ما تنها این نیست که منتظر او بمانیم
    او میاید هر زمان که نیازش باشد نه با دعای ما میاید و نه با دعای ما میرود
    وقتش که برسه میاد
    ما باید خو ب باشیم چه بیاد و چه حتی قرار بر نیومدن کسی باشه
    هر کس به وظیفه خودش
    فکر نمیکنم انسانیت هنوز مرده باشه که بخواهیم با اومدنش به هدفی برسیم
    و...
    او خودش می اید

  12. تشکرها 3


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    514
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    وقتی دموکراسی غربی در غزه دفن شد وقتی که اسلامیت حکام عرب در غزه دفن شد یعنی کسی می آید وهمه را نجات می دهد آیا صدای ضجه وناله ی مادران وکودکان فلسطینی ولبنانی را شنیدی آری او می آیدوهمه را نجات می دهد وچه نزدیک است
    بقیه الله خیرلکم ان کنتم مومنین
    http://mhb90.blogfa.com/


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود