صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ازدواج با 4 زن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۶
    نوشته
    27
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ازدواج با 4 زن




    خداوند يكجا در قران ازدواج با 4 زن را جايز شمرده است و درجاي ديگر گفته شما هيچ وقت نمي توانيد ميان زنان (همسران) به عدالت رفتار كنيدآيا اين دو مساله با هم تعارض ندارند ؟


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10

    نقل قول : ازدواج با 4 زن




    نقل قول نوشته اصلی توسط aber نمایش پست
    خداوند يكجا در قران ازدواج با 4 زن را جايز شمرده است و درجاي ديگر گفته شما هيچ وقت نمي توانيد ميان زنان (همسران) به عدالت رفتار كنيدآيا اين دو مساله با هم تعارض ندارند ؟
    دوست عزيز .هيچ تعارضي در كار نيست.
    كسانى كه خواسته‏اند از ضميمه كردن آيه3نساء (فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً) به آيه 129 (وَ لَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ) چنين نتيجه بگيرند كه تعدد زوجات در اسلام مطلقا ممنوع است، زيرا در آيه نخست آن را مشروط به عدالت كرده، و در آيه دوم عدالت را براى مردان در اين مورد امرى محال دانسته است، سخت در اشتباهند.زيرا عدالتى كه مراعات آن از قدرت انسان بيرون است عدالت در تمايلات قلبى است، و اين از شرائط تعدد زوجات نيست و آنچه از شرائط است عدالت در جنبه‏هاى عملى است.شك نيست كه" عدالت" در محبت‏هاى قلبى خارج از قدرت انسان است چه كسى ميتواند محبت خود را كه عواملش در بيرون وجود اوست از هر نظر تحت كنترل درآورد؟ بهمين دليل رعايت اين نوع عدالت را خداوند واجب نشمرده‏ .بنا بر اين محبت‏هاى درونى مادامى كه موجب ترجيح بعضى از همسران بر بعضى ديگر از جنبه‏هاى عملى نشود ممنوع نيست، آنچه مرد موظف به آن است رعايت عدالت در جنبه‏هاى عملى و خارجى است.
    در نتيجه بين آيه 3 وآيه 129 سوره نساء هيچ تعارضي در بين نيست چون آيه 3 عدالت را در عمل مي داند ولي آيه 129 عدالت در محبت قلبي را مد نظر دارد.



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    513
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : ازدواج با 4 زن




    به نام خدا
    با عرض سلام
    اقاي عابر هرگز اين دو آيه با هم تضاد ندارند زيرا در آيه ىاوّل مى فرمايد: شرط تعدد زوجات، عدالت بين همسران است و در آيه ى دوم مى فرمايدشما كه اين قدر خودتان را به زحمت مى اندازيد كه حتّى نسبت به ميل و علاقه و محبتدرونى بين همسران عدالت برقرار نماييد. اين چنين خود را به مشقّت نياندازيد; چرا كهمحبت قلبى خارج از اختيار انسان است ولى نسبت به اعمال و رفتار و رعايت حقوق دربين همسران، شما موظف به عدالت مى باشيد و چنين عدالتى تحت قدرت شما است و قابليتاجرا در زندگى دارد (تفسير نمونه، ذيل آيه ى 129، سوره ى نساء)
    عدالت دربيان امام صادق(عليه السلام)
    از روايات اسلامى برمى آيد كه نخستين كسى كه اين ايراد رامطرح كرد، ابن ابى العوجاء از ماديين معاصر امام صادق(عليه السلام)بود كه اين ايرادرا با هشام ابن حكم ـ دانشمند مجاهد اسلامى ـ در ميان گذاشت. او كه جوابى براى اينسؤال نيافته بود، از شهر خود كه ظاهراً كوفه بود به سوى مدينه (براى يافتن پاسخهمين سؤال) حركت كرد و به خدمت امام صادق(عليه السلام)رسيد عرض كرد كه چنين سؤالى پيش آمده است كه تعددزوجات مشروط به عدالت است و عدالت هم كه ممكن نيست بنا بر اين تعدد زوجات در اسلامممنوع است؟
    امام صادق(عليه السلام)فرمودند: منظور از عدالت در آيه ى سوم سوره ىنساء، عدالت در نفقه و رعايت حقوق همسرى و طرز رفتار و كردار است و اما منظور ازعدالت در آيه ى 129 سوره ى نساء كه امرى محال شمرده شده، عدالت در تمايلات قلبى است (بنابراين تعدد زوجات با حفظ شرايط اسلامى، نه ممنوع است و نه محال) هنگامى كه هشاماز سفر بازگشت و اين پاسخ را در اختيار ابن ابى العوجاء گذاشت، او سوگند ياد كرد كهاين پاسخ از خود تو نيست (تفسير نمونه، ج 4، ص 155 به نقل از تفسيربرهان، ج 1، ص 420)
    يا حق


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    74
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 2 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    راستش. بخواهين يكمي عجيب و غريبه
    البته به نظر من منظور اينه كه
    اگر خانمي را انتخاب كرديد بعد از مدتي او را نپسنديد مي توانيد او را طلاق دهيد و با كس ديگري ازدواج كنيد .
    نه اينكه همزمان با چهار خانم ازدواج كنيد .

    البته بايد بگم اگر كسي امكاناتش را داشت مي تواند 2 خواهر را هم زمان به ازدواج خود در آورد .

    البته بايد خواهر اول و دوم با هم توافق كنند و راضي باشند .
    اي پادشه خوبان داد از غم تنهايي دل بي تو به جان آمد وقت است كه باز آيي


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط aber نمایش پست
    خداوند يكجا در قران ازدواج با 4 زن را جايز شمرده است و درجاي ديگر گفته شما هيچ وقت نمي توانيد ميان زنان (همسران) به عدالت رفتار كنيدآيا اين دو مساله با هم تعارض ندارند ؟

    علامه طباطبایی (ره) در تفسیر شریف المیزان بیان می کنند که بین این دو آیه هیچگونه تعارضی نمی باشد.(به قسمت ها ی رنگی توجه کنید.)


    خداوند در آیه 129 سوره نساء می فرمایند :

    وَ لَن تَسْتَطِيعُواْ أَن تَعْدِلُواْ بَينْ‏َ النِّسَاءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلَا تَمِيلُواْ كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ وَ إِن تُصْلِحُواْ وَ تَتَّقُواْ فَإِنَّ اللَّهَ كاَنَ غَفُورًا رَّحِيمًا


    شما هرگز نمى ‏توانيد (از نظر محبّت قلبى) در ميان زنان، عدالت برقرار كنيد، هر چند كوشش نماييد! ولى تمايل خود را بكلّى متوجّه يك طرف نسازيد كه ديگرى را بصورت زنى كه شوهرش را از دست داده درآوريد! و اگر راه صلاح و پرهيزگارى پيش گيريد، خداوند آمرزنده و مهربان است.


    " عدل" به معناى حد وسط در بين افراط و تفريط است و تشخيص اين حد وسط از امور صعب و بسيار دشوار است و مخصوصا از اين جهت كه ارتباط با دلها دارد، چون رعايت دوستى عادلانه در بين زنان و اينكه يك مرد به اندازه مساوى زنان خود را دوست بدارد، امرى ناشدنى است، چون بطور دائم از حيطه اختيار آدمى بيرون است.
    لذا خداى تعالى بيان مى ‏كند كه رعايت عدالت به معناى حقيقى آن در بين زنان و اينكه يك مرد حد وسط حقيقى دوستى را در بين زنان خود رعايت كند چيزى است كه هيچ انسانى قادر بر آن نيست، هر قدر هم كه در تحقق دادن آن حرص بورزد.

    پس آنچه در اين باب بر مرد واجب است اين است كه يكسره از حد وسط به يكى از دو طرف افراط و تفريط منحرف نشود و تا آنجا كه برايش ممكن است رعايت عدالت را بكند و مخصوصا مراقب باشد كه به طرف تفريط يعنى كوتاهى در اداى حق همسر خود منحرف نگردد و زن خود را بلا تكليف و مانند زن بى‏شوهر نگذارد كه نه شوهر داشته باشد و از شوهرش بهره‏مند شود و نه نداشته باشد تا بتواند همسرى ديگر اختيار نموده، و يا پى كار خود برود.

    پس، از عدالت در بين زنان آن مقدارى كه بر مردان واجب است اين است كه در عمل و سلوك بين آنان مساوات و برابرى را حفظ كند، اگر حق يكى را مى‏دهد حق ديگرى را نيز بدهد و دوستى و علاقمندى به يكى از آنان وادارش نكند كه حقوق ديگران را ضايع بگذارد، اين آن مقدار واجب از عدالت است و اما مستحبّ از عدالت اين است كه به همه آنان احسان و نيكى كند و از معاشرت با هيچ يك از آنان اظهار كراهت و بى ميلى نكند و به هيچ يك بد اخلاقى روا ندارد، هم چنان كه سيره و رفتار رسول خدا (ص) با همسرانش اينطور بود.


    ==== > جمله:" فَلا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَةِ"، خود دليل بر اين است كه منظور از جمله:" هرگز نمى‏توانيد بين زنان عدالت بر قرار كنيد، هر چند كه بر اين معنا حرص بورزيد" اين نيست كه قدرت بر عدالت را بطور مطلق نفى كند تا نتيجه‏اش اين باشد كه به انضمام آن با جمله:" فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً"، ازدواج متعدد در اسلام لغو شود، هم چنان كه بعضى از مفسرين اين نتيجه را گرفته (و گفته‏اند جمله اول مى‏فرمايد: هر قدر هم كه كوشش كنيد و حرص بورزيد نمى‏توانيد بين چند زن رفتارى عادلانه داشته باشيد و جمله دوم مى‏فرمايد: اگر نتوانستيد عدالت برقرار كنيد به يك زن اكتفاء كنيد، پس نتيجه حاصل از انضمام اين دو آيه اين مى‏شود كه تعدد زوجات در اسلام ممنوع و ملغى است).

    و اين اشتباه بزرگى است، براى اينكه جمله:" فَلا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ ..." مى‏فرمايد: چنان نباشد كه يكى از زنها بطور كلى مورد اعراض شما واقع گشته، مثل زنى بشود كه اصلا شوهر ندارد و اين خود دليل بر اين است كه جمله:" هرگز نمى‏توانيد ..." مى‏خواهد عدالت واقعى و حقيقى را نفى كند و بفرمايد شما نمى ‏توانيد بين چند همسر عدالت واقعى را بر قرار نموده، (حتى علاقه قلبى خود را بين آنان بطور مساوى تقسيم كنيد) پس آن مقدار عدالتى كه تشريع شده، عدالت تقريبى است، آن هم در مرحله رفتار نه در مرحله علاقه قلبى و عدالت تقريبى در مرحله رفتار امرى است ممكن (هم چنان كه مى‏بينيم بسيارى از افراد با تقوا و متدين اين عدالت را رعايت مى‏كنند و رفتارى يكسان با همسران خود دارند، هر چند كه در دل يكى را از ديگران بيشتر دوست بدارند).


    پس همان طور که مشاهده کردید این دو آیه با هم هیچگونه تعارضی ندارند.(به تفاوت بین عدالت واقعی و عدالت تقریبی توجه کنید.)


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط sebastian1361j نمایش پست
    سلام
    راستش. بخواهين يكمي عجيب و غريبه
    البته به نظر من منظور اينه كه
    اگر خانمي را انتخاب كرديد بعد از مدتي او را نپسنديد مي توانيد او را طلاق دهيد و با كس ديگري ازدواج كنيد .
    نه اينكه همزمان با چهار خانم ازدواج كنيد .
    نه این نظر شما کاملا اشتباه است و بنا به دستور اسلام مرد مسلمان همزمان می تواند 4 مسر دائم داشته باشد.البته به شرطی که بنا به آیه 129 سوره نساء بتواند بین آن ها عدالت را برقرا کند.



    نقل قول نوشته اصلی توسط sebastian1361j نمایش پست

    البته بايد بگم اگر كسي امكاناتش را داشت مي تواند 2 خواهر را هم زمان به ازدواج خود در آورد .

    البته بايد خواهر اول و دوم با هم توافق كنند و راضي باشند .


    در اسلام ازدواج با دو خواهر به صورت همزمان حرام است.( یعنی تا وقتی که یک خواهر در عقد مردی است نمی تواند با خواهر زنش ازدواج کند.)

    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۸۹/۰۲/۲۰ در ساعت ۲۳:۴۶


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    223
    تشکر:
    1
    حضور
    11 دقیقه
    دریافت
    49
    آپلود
    0
    گالری
    6



    تا نیت ادم از زن گرفتن چی باشد
    سرپرستی زن بیوه و سر پناه دادن یا هوسرانی حیوانی
    الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    واحفظ سیدنا و قائدنا سید علی خامنه ای



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    41
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    کمک کردن به یه زن بیوه کار اخلاقی است .ولی دلیل نداره با اون خانم ازدواج کرد
    تا بشه کمکش کرد



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی معارف دینی نمایش پست

    در اسلام ازدواج با دو خواهر به صورت همزمان حرام است.( یعنی تا وقتی که یک خواهر در عقد مردی است نمی تواند با خواهر زنش ازدواج کند.)

    حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهاتُكُمْ وَ بَناتُكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ وَ ْ ... وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحيماً (نساء/23)

    [ازدواج با اين زنان‏] بر شما حرام شده است: مادرانتان و دخترانتان و خواهرانتان و ... و هم‏چنين جمع ميان دو خواهر [در يك زمان یعنی ازدواج همزمان با هر دو حرام است‏] ...


    نقل قول نوشته اصلی توسط sebastian1361j نمایش پست
    سلام
    راستش. بخواهين يكمي عجيب و غريبه

    البته بايد بگم اگر كسي امكاناتش را داشت مي تواند 2 خواهر را هم زمان به ازدواج خود در آورد .
    البته بايد خواهر اول و دوم با هم توافق كنند و راضي باشند .

    واقعا این سخن شما عجیب و غریب ترین کلامی بود، که تا کنون در کانون گفتمان قرآن دیده بودم؛ لطفا در بیانات خود کمی دقت نمایید.

    به جز آیه 34 سوره نساء که به حرمت ازدواج همزمان با دو خواهر تصریح دارد، تمام فقهاء هم بر اساس این آیه و روایات قائل به این حرمت اند.

    خواهر زن نسبت به شوهر خواهرش نامحرم است و علاوه بر احکام نامحرم بودن، حرمت ازدواج با شوهر خواهرش را هم دارد یعنی تا زمانیکه خواهرش همسر اوست، نمی تواند با او ازدواج کند.




    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۲/۲۱ در ساعت ۰۵:۲۱
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    12
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مطلب




    با سلام
    من فکر می کنم اینکه گفته شده مرد می تواند چهار زن داشته باشه و از طرفی گفته شده اجرای عدالت بین انها هم کار سختی است. به طور غیر مستقیم این عمل را در شرایط خاصی تجویز کرده (جنگ- و بلاهای طبیعی ...) نه در شرایط معمول . همین که گفته کاری دشوار است یعنی برای وضعیت معمولی نیست .چرا که هم سرشت زن با ان جور در نمی اید و برایش ناخوشایند است و هم در حالت عادی چیزی جزئ شهوترانی و حوسرانی مرد را نشان نمی دهد .حال مرد هر توجیهی هم از این حوس بازیش می خواهد داشته باشد.

    می شود دزدی کرد توجیه کرد می شود ظلم کرد توجیه کرد می شود حوسرانی کرد توجیه کرد .
    خوب مردی بول و بله ای دارد و می خواهد تجدید فراش کند بقول خودش صواب کند .چرا به جوانی که در سن ازدواج است و وضع مادی خوبی ندارد کمک نمی کند. اگر راست می گوید می خواهد صواب کند. چرا بنگاهی نمی زند تا چها ر تا در ان مشغول بکار شوند با این وضعیت یبکاری .چرا بولش را در کمک های عمومی خرج نمی کند .چرا خرج یتیمی را به عهده نمی گیرد اصلا لازم هم نیست با مادرش ازدواج کند کمیته امداد قبلا ترتیب کار را داده حتی لازم هم نیست یتیم را ببیند و حتی بشناسد .چرا به فقرا کمک نمی کند .خوب شاید بگویید بس اون زن بیوه 40 و50 و60 ساله با کی ازدواج کنه .جواب این است که لازم نیست با یک مرد حوسران و فرصت طلب ازدواج کندو وارد هرمسرا شود .مرد بیوه40و50و60 ساله برای ازدواج وجود دارد.
    البته برای مردی که زنش بچه دار نمی شود یا بیماری خاصی دارد که از انجام وظایف زناشویی ناتوان است یا به عمد انجام نمی دهد و با مرد جمع نمی شود ازدواج مجدد منطقی و منصفانه است .
    ازدواج مجدد هم یکی از موارد خاصی است که در شرایط خاصی لازم می شود نه اینکه به مردها را تشویق کنیم بول جمع کنند و حرمسرا درست کنند .شاید مردان خاصی بتوانند عدالت برقرار کنند ولی واقعا از صدی نود مردهای دو زنه و سه زنه هم نمی بینیم که حتی در مورد خرجی و نفقه عدالت برقرار باشد .یک زن با بچه هایش کاملا مطرود و دور افتاده و در فقر و فلاکت .زن و بچه های دیگر بهره مند از همه امکانات مادی مرد.اگر نگوییم در همه موارد ولی در اکثریت موارد وضعیت همین گونه هست که گفتم .مرد بعد از مدتی یکی از زنها و بچه هایش را به حال خود می گذارد .صدی نود همینطوره .
    بس بزرگوارانی که غرق درمنابع فقهی و دینی و تخصصی و کارشناسی دینی هستند هر چند می دانم بهشان برمی خورد و یا این بست را خذف می کنند و یا مرا به قوانین سایت ارجاع می دهند تا بدانم به اندازه کوبنم حرف بزنم ولی توصیه ای دارم وان این است که علاوه بر توجه به کار کارشناسی که مهم و ارزشمند است به واقعیت و ضرورت و عرف و اقتضای ومصلحت زمان هم توجه کنند.
    اگر خطایی در نوشته ام می بینید لطفا از راهنمایی و تصحیح دریغ نفرمایید .

    یا حق



صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود