صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اثبات خدا نیازی به اثبات دین نداره.

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    191
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اثبات خدا نیازی به اثبات دین نداره.




    همه ی ما آگاهیم که همه ی ادیان به علت سود جویی هایی از مسیر اصلی خارج شدن، ( منظورم کتب نیست، بلکهتحریفاتی که توسط مبلغان مذهبی ایجاد شدهکه دراسلام هم کم نیستن)) چرا همه میخوان دین رو دلیلی برای اثبات خدا بدونن، دین راه پرستش هست نه راه اثبات، همه ی بی خدایان با استفاده از دلایل دینی خدارو رد می کنند که در بسیاری موراد حقدارن آیا من در اشتباهم؟؟؟؟ یعنی نمی شه بدوم دین خدارو اثبات کرد،؟؟؟؟

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    51
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط schindler نمایش پست
    همه ی ما آگاهیم که همه ی ادیان به علت سود جویی هایی از مسیر اصلی خارج شدن، ( منظورم کتب نیست، بلکهتحریفاتی که توسط مبلغان مذهبی ایجاد شدهکه دراسلام هم کم نیستن)) چرا همه میخوان دین رو دلیلی برای اثبات خدا بدونن، دین راه پرستش هست نه راه اثبات، همه ی بی خدایان با استفاده از دلایل دینی خدارو رد می کنند که در بسیاری موراد حقدارن آیا من در اشتباهم؟؟؟؟ یعنی نمی شه بدوم دین خدارو اثبات کرد،؟؟؟؟

    صددر صد همینطوره . کی گفته خدا رو باید از طریق مذهب بشناسونیم .
    شما فرض کن برای اثبات خدا از قران ایه بیاریم . این که نشد .

    قبل از اینکه برسیم به قران باید خدا رو اثبات شده بدونیم .
    قران معجزه اسلام است . بنابر این قبلش خدا رو اثبات کردیم .
    سوره مباركه انفال :


    ان شر الدواب عند الله الصم البکم الذین لا یعقلون


    بدترين جنبندگان نزد خدا، افراد كر و لالي هستند كه انديشه نمي‏كنند (22)


    dinvaimaan.blogfa.com



  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18



    بنام خدا
    وجود خداوند را از راه هاى مختلف مى توان اثبات كرد كه به برخى از آنها اشاره مى كنم:
    الف ) راه فطرت : به اين صورت كه با استفاده از وجود خود انسان ، وجود خدا اثبات مى شود; به اين معنى كه : احساس وجود خدا در انسان وجود دارد; يعنى در فطرت و در آفرينش هر كسى ، احساس و تمايلى هست كه او را خود به خود به سوى خدا مى كشاند; از اين جهت ، مَثَل خدا و انسان ، مثل مغناطيس و آهن است .
    قرآن كريم هم به اين راه معرفت و شناختِ خداوند (فطرت ) اشاره فرموده است: «پس تو اى رسول ! با همه پيروانت مستقيم به جانب آيين پاك اسلام روى آور و پيوسته از طريقه دين خدا ـ كه فطرتِ خلق را بر آن آفريده است ـ پيروى كن ; كه هيچ تغييرى در آفرينش خدا نبايد داد . اين است آيين استوار حق ; ليكن بيشتر مردم از اين حقيقت آگاه نيستند .» (روم ، 30)
    قرآن كريم ، براى تأكيد بيشتر افزوده است : «در آفرينش خداوند ، دگرگونى نيست »; يعنى چيزى كه در اعماق وجود انسان ريشه دوانده ، همواره به صورت يك اصل ثابت باقى و برقرار خواهد بود; همان گونه كه جريان مغناطيسى ، آهن را به سوى خود مى كشد ، اين احساس درونى هم ، انسان را به سوى خداوند كشانده ، و به طرف او هدايت مى كند . ممكن است انسان اين جاذبه را در شرايط عادى كمتر احساس كند; امّا در موقع احساس خطر بخوبى اين كشش درونى را درك كرده ، متوجه مى شود كه نيروى مرموزى او را به سوى خداوند راهنمايى مى كند; چنان كه خداوند هم ، در سوره اسراء ، آيه 67 ، و سوره لقمان ، آيه 32 به اين حس درونى انسان اشاره فرموده است .
    مطالعه و تحقيق هاى دانشمندان امروز ، نشان داده است كه علاقه مذهبى ، از ريشه دارترين علاقه هاى انسان است كه در طول تاريخ هميشه وجود داشته و همچنان استوار خواهد ماند .(1)
    ب ) برهان نظم : نظامهاى جهان آفرينش ، روشن ترين و همگانى ترين برهان خداشناسى است .
    قرآن مجيد و پيشوايان بزرگ اسلام با بيانهاى مؤكدى ، مردم را به مطالعه كتاب آفرينش ـ كه سراسر صفحه ها و سطرهاى آن بر نظم و ترتيب ، محاسبه و اندازه گيرى ، و دخالت علم و حكمت در آفرينش آن ، گواهى مى دهد ـ دعوت كرده ; حتى به اين دعوت كلى اكتفا نكرده و با بيان نمونه هايى از نظامهاى شگفت انگيز اين جهان ، راه مطالعه و بررسى را به روى عموم گشوده اند; پس در جهان هستى تا آن جا كه عقل و دانش بشر از روى آن پرده برداشته است ، بجز نظم و دقت ، چيزى وجود ندارد ، و دانشمندان جهان و مكتشفان بزرگ ، در بررسى هاى خود اعتراف مى كنند كه در سراسر جهان بجز محاسبه و اندازه گيرى و نظامها و تشكيلات شگفت انگيز ، چيزى نديده اند و اين نظم و دقت ، نيازمند ناظمى دقيق ، يعنى همان خداوند متعال است .(2)
    ج ) قانون عليت : بدون شك ، جهانى كه در آن زندگى مى كنيم ، مجموعه اى از علتها و معلولهاست ، و اصل علّيت ، يكى از روشن ترين قوانين اين جهان است و ما روى كره اى زندگى مى كنيم كه هميشه وجود نداشته ; بلكه خود ، معلول علت ديگرى است ، و اين سلسله علت و معلول تا بى نهايت نيست و سرانجام به وجودى مى رسد كه علت است و معلول نيست ; يعنى هستى آن از خودش مى جوشد و عين هستى و وجود بى پايان و واجب الوجود است .
    *********
    1: مجموعه آثار ، آيت الله شهيد مطهرى ، ج 4 ، ص 42 ، نشر صدرا ـ پيام قرآن
    2 : اقتباس از الهيات ، جعفر سبحانى ، ص 36 ـ 38 ، انتشارات شفق

    ویرایش توسط meshkaat : ۱۳۸۷/۰۷/۱۵ در ساعت ۱۷:۲۶

  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    77
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بحث اثبات خداوند مهربان که مهرش را من به تاکید عرض میکنم ،بحثی با سابقه طولانی در ادیان و نیز در این کانون بوده و هست و به گمان تا زندگانی مجازی این کانون گرامی همچنان مورد سوال است و بسیار از فرهیختگان هم سوالش میکنند و هم فرهیختگانی از این سو به جواب خواهند پرداخت .
    توصیه من به عزیزانی که بکلی وجود خالق را منکر میگردند این است :
    1- یا باید بسیار استثنائی و بسیار مطالعه گر باشید که بدون این وجود بتوانید خود را غنی فرض کنید و بی نیاز
    2-یا اگر مورد اول شمولی بر شما ندارد .باید وجودی پاک و مهربان را همواره در غایت تفکر خویش مفروض بدارید. و برایش احترامی مافوق هر چیزی که هست نگه دارید. اما این موجب نمی شود که به اشخاص انتقاد نورزید . چه دیندار و چه بی دین . خردمندانه باید با شجاعت آنچه را که در ذهن اما و اگر و شک باشد به پرسش گرفت . زیرا به نظر می رسد خداوند مهربان اهل اندیشه را دوست بیش می دارد.
    الميسور لا يترك بالمعسور

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    191
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط meshkaat نمایش پست
    بنام خدا
    وجود خداوند را از راه هاى مختلف مى توان اثبات كرد كه به برخى از آنها اشاره مى كنم:
    الف ) راه فطرت : به اين صورت كه با استفاده از وجود خود انسان ، وجود خدا اثبات مى شود; به اين معنى كه : احساس وجود خدا در انسان وجود دارد; يعنى در فطرت و در آفرينش هر كسى ، احساس و تمايلى هست كه او را خود به خود به سوى خدا مى كشاند; از اين جهت ، مَثَل خدا و انسان ، مثل مغناطيس و آهن است .
    قرآن كريم هم به اين راه معرفت و شناختِ خداوند (فطرت ) اشاره فرموده است: «پس تو اى رسول ! با همه پيروانت مستقيم به جانب آيين پاك اسلام روى آور و پيوسته از طريقه دين خدا ـ كه فطرتِ خلق را بر آن آفريده است ـ پيروى كن ; كه هيچ تغييرى در آفرينش خدا نبايد داد . اين است آيين استوار حق ; ليكن بيشتر مردم از اين حقيقت آگاه نيستند .» (روم ، 30)
    قرآن كريم ، براى تأكيد بيشتر افزوده است : «در آفرينش خداوند ، دگرگونى نيست »; يعنى چيزى كه در اعماق وجود انسان ريشه دوانده ، همواره به صورت يك اصل ثابت باقى و برقرار خواهد بود; همان گونه كه جريان مغناطيسى ، آهن را به سوى خود مى كشد ، اين احساس درونى هم ، انسان را به سوى خداوند كشانده ، و به طرف او هدايت مى كند . ممكن است انسان اين جاذبه را در شرايط عادى كمتر احساس كند; امّا در موقع احساس خطر بخوبى اين كشش درونى را درك كرده ، متوجه مى شود كه نيروى مرموزى او را به سوى خداوند راهنمايى مى كند; چنان كه خداوند هم ، در سوره اسراء ، آيه 67 ، و سوره لقمان ، آيه 32 به اين حس درونى انسان اشاره فرموده است .
    مطالعه و تحقيق هاى دانشمندان امروز ، نشان داده است كه علاقه مذهبى ، از ريشه دارترين علاقه هاى انسان است كه در طول تاريخ هميشه وجود داشته و همچنان استوار خواهد ماند .(1)
    ب ) برهان نظم : نظامهاى جهان آفرينش ، روشن ترين و همگانى ترين برهان خداشناسى است .
    قرآن مجيد و پيشوايان بزرگ اسلام با بيانهاى مؤكدى ، مردم را به مطالعه كتاب آفرينش ـ كه سراسر صفحه ها و سطرهاى آن بر نظم و ترتيب ، محاسبه و اندازه گيرى ، و دخالت علم و حكمت در آفرينش آن ، گواهى مى دهد ـ دعوت كرده ; حتى به اين دعوت كلى اكتفا نكرده و با بيان نمونه هايى از نظامهاى شگفت انگيز اين جهان ، راه مطالعه و بررسى را به روى عموم گشوده اند; پس در جهان هستى تا آن جا كه عقل و دانش بشر از روى آن پرده برداشته است ، بجز نظم و دقت ، چيزى وجود ندارد ، و دانشمندان جهان و مكتشفان بزرگ ، در بررسى هاى خود اعتراف مى كنند كه در سراسر جهان بجز محاسبه و اندازه گيرى و نظامها و تشكيلات شگفت انگيز ، چيزى نديده اند و اين نظم و دقت ، نيازمند ناظمى دقيق ، يعنى همان خداوند متعال است .(2)
    ج ) قانون عليت : بدون شك ، جهانى كه در آن زندگى مى كنيم ، مجموعه اى از علتها و معلولهاست ، و اصل علّيت ، يكى از روشن ترين قوانين اين جهان است و ما روى كره اى زندگى مى كنيم كه هميشه وجود نداشته ; بلكه خود ، معلول علت ديگرى است ، و اين سلسله علت و معلول تا بى نهايت نيست و سرانجام به وجودى مى رسد كه علت است و معلول نيست ; يعنى هستى آن از خودش مى جوشد و عين هستى و وجود بى پايان و واجب الوجود است .
    *********
    1: مجموعه آثار ، آيت الله شهيد مطهرى ، ج 4 ، ص 42 ، نشر صدرا ـ پيام قرآن
    2 : اقتباس از الهيات ، جعفر سبحانى ، ص 36 ـ 38 ، انتشارات شفق
    سلام، اگه یادتونباشه از اول باگونه ی اثباتی (ج) مخالف بودم،چون در اون تناقض هست،ما میگیم همه چیز آفریده شده تا برسیم به اونجایی که چیزی خود ،خودش رو پوشش داده باشه، حالا ما اون چیز رو خدا مینامیم. امادر این تناقض هست، چون با این سلسله اثبات شما بازهم نمیتوانید اثبات اولین چیز رو داشته باشین، چون درفرض اثبات ذکر میشه که همه چیز آفریده میشه تا برسیم به چیزی که خود آفریننده هست، اما با این نوع اثبات ما به یک دایره بر میخوریم که آغازینداره ، زیرا که برای همه چیز آفریده ای در ذهن خود خلق میکنیم.

  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    191
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط saraj نمایش پست
    بحث اثبات خداوند مهربان که مهرش را من به تاکید عرض میکنم ،بحثی با سابقه طولانی در ادیان و نیز در این کانون بوده و هست و به گمان تا زندگانی مجازی این کانون گرامی همچنان مورد سوال است و بسیار از فرهیختگان هم سوالش میکنند و هم فرهیختگانی از این سو به جواب خواهند پرداخت .
    توصیه من به عزیزانی که بکلی وجود خالق را منکر میگردند این است :
    1- یا باید بسیار استثنائی و بسیار مطالعه گر باشید که بدون این وجود بتوانید خود را غنی فرض کنید و بی نیاز
    2-یا اگر مورد اول شمولی بر شما ندارد .باید وجودی پاک و مهربان را همواره در غایت تفکر خویش مفروض بدارید. و برایش احترامی مافوق هر چیزی که هست نگه دارید. اما این موجب نمی شود که به اشخاص انتقاد نورزید . چه دیندار و چه بی دین . خردمندانه باید با شجاعت آنچه را که در ذهن اما و اگر و شک باشد به پرسش گرفت . زیرا به نظر می رسد خداوند مهربان اهل اندیشه را دوست بیش می دارد.
    مسئله ی من اینه که برای شناخت خدا حتمانباید دینی وجود داشته باشه. از راهی جز دین هم میشه خدارو شناخت که البته با صحبت های جناب مشکات طبق آیه قرآن حرف من رد میشه، که بازهم چون نظر قرآن با نظر من متفاوت هست مجبور میشم قرآن رو نپذیرم

  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    637
    تشکر:
    1
    حضور
    11 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    41



    سلام جناب شيندلر

    اولا تعريف شما از دين چيه؟

    ثانيا اگه يه چيز خوب رو بعضي ها بد استفاده كنن آيا بايد خوبي اونو انكار كرد؟
    لا یستیقن القلب أن الحق باطل ابدا
    و لا یستیقن أن الباطل حق أبدا

    قلب هیچ وقت یقین به حق بودن باطل و یا باطل بودن
    حق نمی نماید امام صادق علیه السلام

    *************
    و السلام علي من اتبع الهدى
    و درود بر هر آنكه ( بدون تعصب) به دنبال حق است و پذيراى آن سوره طه / آیه 47



  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    637
    تشکر:
    1
    حضور
    11 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    41



    با سلام

    جناب شيندلر؛ آيا سوال هاي بنده خيلي خارج از بحث شماست؟ در صورتي كه ارتباطي بين آن و مباحث خود مي بينيد آيا مي توانيد به آنها پاسخ دهيد؟
    البته شايد مقصود سوالهاي شما شخص خاصي باشد. و ورود ما به ميان بحث شما نادرست بوده. اگر چنين است لطف كنيد و ما را مطلع نمائيد تا پا از گليم خود فراتر نگذاريم.
    موفق باشيد


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    937
    تشکر:
    1
    حضور
    1 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط schindler نمایش پست
    مسئله ی من اینه که برای شناخت خدا حتمانباید دینی وجود داشته باشه. از راهی جز دین هم میشه خدارو شناخت که البته با صحبت های جناب مشکات طبق آیه قرآن حرف من رد میشه، که بازهم چون نظر قرآن با نظر من متفاوت هست مجبور میشم قرآن رو نپذیرم

    بله ، برای اعتقاد به توحید حتما نباید از کانال ادیان اقدام کرد . دلایل عقلی صرف هم برای اثبات وجود خدا و اثبات صفات او هست . اما نکته اینجاست که پذیرش توحید گام اول ادیان است و پس از آن مرحله ی دیگری آغاز می شود که از « بهترین راه ها برای رسیدن به کمال » سخن می گوید . اینجاست که موضوع شریعت و احکام باز می شود .


  13. تشکر


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    191
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مدافع نمایش پست
    سلام جناب شيندلر

    اولا تعريف شما از دين چيه؟

    ثانيا اگه يه چيز خوب رو بعضي ها بد استفاده كنن آيا بايد خوبي اونو انكار كرد؟
    سلام دوست گلم! شرمنده من به دلایلی خیلی وقت بود که به سایت نیومده بودم.
    از نظر من دین مجموعه شریعت هایی هست که خداوند برای آگاه کردن مردم از نوع سنجش اعمالشون قرار میده! مثلا با دستور دادن به دروغ نگفتن به ما نشون میده که برای رهایی از عذاب قضاوت خداوند و در واقع خشم خدا نسبت به خودمون دروغ نگیم ، در واقع قرار دادن یکسری قوانین برای رسیدن به سعادت.
    خوب تا اینجا خیلی خوبه! راهنمایی های خدا برای کمک به انسان! اما وقتی به مرحله ی عمل میرسه طبق کلام قرآن فقط عده ی کمی هستن که موفق میشن از این امتحان با نمره ی بالا قبول شن ، پس تکلیف ما باقی ی میشه؟ یعنی نمی شه یکی وجود خدارو انکار نکنه اما دروغ بگه؟ زنا کنه! و مال مردم رو بخوره؟؟ پس شناخت خدا وابسته به شناخت دین نیست. در روزگار فعلی حتی بی خدا ها هم می دونن مال یتیم خوردن کار درستی نیست و یا کمک کردن به دیگران کار خوبیه! آیا اینارو از دین یاد گرفتن؟؟
    در مورد سوال دومتون هم عرض می کنم زمانی که همه از اون چیز خوب استفاده بد کنند یا اون چیز مشکل داره و یا اون همه مشکل! حالا سوال من اینه که وقتی عده ی کسانی که بد استفاده می کنن زیاد باشه میشه به ماهیت خوبش پی برد؟ و از کجا؟ این ما هستیم که اون چیز خوب رو به نسل بعد میگیم! حالا شما فرض کن این عده ی زیاد این چیز خوب رو بد استفاده و اون چیز رو به همین روش بد انتقال بدن؟ آیا از اون چیز خوب اثری باقی می مونه؟

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود