صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: لا اکراه فی الدین

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    7
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    لا اکراه فی الدین





    من این موضوع زیر که توسط یکی از دوستان بیان شده در هیچ کتاب تفسیری ندیده ام اگر اطلاعاتی در اثبات یا ردش دارید کمکم کنید
    اصلاً قصدم این نیست که بخواهم به این موضوع بپردازم...بیشتر می خواستم به این اشتباه روزمره و عادی که حتی در بعضی از قرآن ها به عنوان ترجمه اشاره کنم...
    حتماً با دیدن تیتر این مطلب یاد یک آیه افتادید که..." لا اکراه فی الدین " سوره مبارکه بقره آیه 256 و سریع معنی کردید...در دین اجباری نیست!!!! و در پذیرش دین اجباری نیست!!! فکر می کنم یکی از آیه های مظلوم قرآن همین آیه است...خوب! آیا اکراه، مکروه، کراهت برابر اجبار و مجبور بودن است...مثلاً شما اگر گفتی خوردن پنیر مکروه است یا کراهت دارد یعنی اجبار دارد و یا مجبوری!!! نه...این معنا کردن غلط است...تا اونجایی که عقل ما می رسه موردی که مکروه است یعنی موردی که ضرر و بحثی بدی دارد و به طور کامل شفاف و روشن نیست....و با توجه به این موضوع این آیه این طور معنا می شود....در دین هیچ گونه تاریکی و بدی و ضرر وجود ندارد و نه در دین اجباری نیست!!!! پس از این به بعد هر کس گفت آقا در دین اجبار نیست و همین آیه شاهد مثال آورد....جلویش بگیر و بهش بگو داری اشباه می کنی....در ضمن من نگفتم در دین اجباری هست....فقط منظورم این است که این آیه دلیل این مدعا نیست!! البته می تواند این نظر بنده غلط باشد
    فايل صوتي سخنراني شيخ مهدي دانشمند كه اين مطلب را بر اساس آن نوشتم...فايل براي موبايل و ۳ دقيقه مي باشد...شب دهم ماه رمضان امسال
    http://mobarezh.persiangig.com/audio/for%20hemmat.amr


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    1,002
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    11 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0





    این کجا و آن کجا

    مولوی : این که گفتی این کنم یا آن کنم ** این خود نشان اختیار است ای صنم

    این درباره جبر نه اجبار در دین . فرد باید انتخاب کند

    کرده اند تاویل حرف بکر را ** خویش را تاویل کنید نه ذکر را

    در مورد ازادی در پذیرش اسلام بدین نوشته رجوع کنید :
    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=4616

    «لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی » در پذیرش دین اجباری نباشد زیراه راه حق از باطل (به ادله و براهین عقلیه و آیات قران وبه معجزاتی که بدست پیامبر اسلام صورت گرفته) آشکار و بر همگان روشن است. بقره 256

    یعنی فرد با ایمان و برهاین عقلی و قلبی باید اعمال دینی خودش را انجام دهد نه اجباری و یا کور راه حق از باطل روشن است
    ویرایش توسط mmj : ۱۳۸۷/۰۷/۱۶ در ساعت ۱۰:۵۴


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    7
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    البته من هم همین جواب رو داشتم ولی طرف به سخنرانی استاد داشنمند استناد میکند

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط majal نمایش پست

    من این موضوع زیر که توسط یکی از دوستان بیان شده در هیچ کتاب تفسیری ندیده ام اگر اطلاعاتی در اثبات یا ردش دارید کمکم کنید
    اصلاً قصدم این نیست که بخواهم به این موضوع بپردازم...بیشتر می خواستم به این اشتباه روزمره و عادی که حتی در بعضی از قرآن ها به عنوان ترجمه اشاره کنم...
    حتماً با دیدن تیتر این مطلب یاد یک آیه افتادید که..." لا اکراه فی الدین " سوره مبارکه بقره آیه 256 و سریع معنی کردید...در دین اجباری نیست!!!! و در پذیرش دین اجباری نیست!!! فکر می کنم یکی از آیه های مظلوم قرآن همین آیه است...خوب! آیا اکراه، مکروه، کراهت برابر اجبار و مجبور بودن است...مثلاً شما اگر گفتی خوردن پنیر مکروه است یا کراهت دارد یعنی اجبار دارد و یا مجبوری!!! نه...این معنا کردن غلط است...تا اونجایی که عقل ما می رسه موردی که مکروه است یعنی موردی که ضرر و بحثی بدی دارد و به طور کامل شفاف و روشن نیست....و با توجه به این موضوع این آیه این طور معنا می شود....در دین هیچ گونه تاریکی و بدی و ضرر وجود ندارد و نه در دین اجباری نیست!!!! پس از این به بعد هر کس گفت آقا در دین اجبار نیست و همین آیه شاهد مثال آورد....جلویش بگیر و بهش بگو داری اشباه می کنی....در ضمن من نگفتم در دین اجباری هست....فقط منظورم این است که این آیه دلیل این مدعا نیست!! البته می تواند این نظر بنده غلط باشد
    فايل صوتي سخنراني شيخ مهدي دانشمند كه اين مطلب را بر اساس آن نوشتم...فايل براي موبايل و ۳ دقيقه مي باشد...شب دهم ماه رمضان امسال
    http://mobarezh.persiangig.com/audio/for%20hemmat.amr
    سلام مجال

    سوره = البقرة آيه = 256 صفحه = 42 جزء = 3 حزب= 5
    لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
    در دين ، هيچ اكراه و اجبارى نيست [ كسى حق ندارد كسى را از روى اجبار وادار به پذيرفتن دين كند ، بلكه هر كسى بايد آزادانه با به كارگيرى عقل و با تكيه بر مطالعه و تحقيق ، دين را بپذيرد ] . مسلماً راه هدايت از گمراهى [ به وسيله قرآن ، پيامبر و امامان معصوم ] روشن و آشكار شده است . پس هر كه به طاغوت [ كه شيطان ، بت و هر طغيان گرى است ] كفر ورزد و به خدا ايمان بياورد ، بى ترديد به محكم ترين دستگيره كه آن را گسستن نيست ، چنگ زده است ; و خدا شنوا و داناست .


    در این که در انتخاب دین هیچ اجباری نیست هیچ شکی نیست. درست؟ ایمان یک چیز قلبی هست. بدن را میشه مجبور به یک کاری کرد ولی هیچ کس نمی تونه قلب کسی را مجبور به یک کاری بکنه.

    ۱- یک سوال: آیا ساحران و بنی اسرايیل مجبور بودند به رب موسی ایمان بیاورند؟
    سوره طه:
    [ چون عصايش را انداخت و ساخته هاى جادوگران را بلعيد ، جادوگران از عظمت كار دريافتند كه امرى است خدايى نه جادويى ] پس سجده كنان به رو درافتادند و گفتند : ما به پروردگار هارون و موسى ايمان آورديم . « 70» [ فرعون ] گفت : آيا پيش از آنكه به شما اذن دهم ، به او ايمان آورديد ؟ يقيناً او بزرگ شماست كه به شما جادو آموخته است ، پس بى ترديد دست ها و پاهايتان را يكى از راست و يكى از چپ قطع خواهم كرد ، و شما را بر تنه هاى درخت خرما خواهم آويخت تا كاملاً بدانيد كه كدام يك از ما [ من يا خداى موسى ] عذابش سخت تر و پايدارتر است ؟ ! « 71»

    ۲-اگر خیر، آیا بعد از ایمان آیا مجبور به اطاعت از رب موسی هستند یا خیر؟ آیا مثلا میتونستند بگند که در دین اکراهی نیست ما نمیایم با تو؟
    و همانا به موسى وحى كرديم كه بندگانم را شبانه [ از مصر ] حركت بده ، و براى آنان راهى خشك در دريا قرار ده كه [ در آن موقعيت ] نه از رسيدن فرعونيان بترسى و نه از غرق شدن بهراسى . « 77»


    ۳-اگر ایمان به موسی دارند ولی نه به دستوراتش پس این ایمان به چه دردی میخوره! چه فرقی دارند با اونهایی که ایمان نداشتند. آخه این ایمانی که با بی ایمانی هیچ فرقی نمی کنه چه سودی داره؟ آیا اسلام چیزی غیر از تسلیم در برابر پروردگار بودن هست؟

    سوره عنکبوت آیه ۲:
    أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ «2»
    آيا مردم گمان كرده اند ، همين كه بگويند : ايمان آورديم ، رها مي شوند و آنان [ به وسيله جان ، مال ، اولاد و حوادث ] مورد آزمايش قرار نمي گيرند ؟ « 2»



    سوره جمعه:
    وصف كسانى كه عمل كردن به تورات به آنان تكليف شده است ، آن گاه به آن عمل نكردند ، مانند درازگوشى است كه كتاب هايى را [ كه هيچ آگاهى به محتويات آنها ندارد ] حمل مي كند . چه بد است سرگذشت مردمي كه آيات خدا را تكذيب كردند . و خدا مردم ستمكار را هدايت نمي كند . « 5» بگو : اى يهوديان ! اگر گمان مي كنيد كه فقط شما دوستان خداييد نه مردم ديگر ، پس آرزوى مرگ كنيد اگر راستگوييد [ چون دوستان خدا براى رسيدن به لقاء او مشتاق مرگ هستند . ] « 6» ولى آنان به سبب گناهانى كه مرتكب شده اند هرگز آروزى مرگ نمي كنند ، و خدا به ستمكاران داناست . « 7» بگو : بى ترديد مرگى را كه از آن مي گريزيد با شما ديدار خواهد كرد ، سپس به سوى داناى نهان و آشكار بازگردانده مي شويد ، پس شما را به اعمالى كه همواره انجام مي داديد ، آگاه خواهد كرد . « 8»

    ----------------------------------
    یک چیزی هر وقت بهش فکر میکنم موهای بدنم را سیخ میکنه:
    روز قیامت باشه بعد پروردگار یک انسان کافر کافر کافر به همه چیز را بیاورند و من را هم بیاورند و بعد بگند

    این برای یک تکه سنگ، برای یک گاو، برای یک توهم

    حاضر شد دست از گناه بکشه ولی تو حاضر نشدی بخاطر من دست از گناه بکشی.

    بعنوان مثال من دیدم کسی که هندو بوده ولی دوست دختر نداشته بدلیل مذهبش و کسی را هم دیدم که مسلمان هست ولی ...(با ۱۱۰۰ توجیه خیالی)

    مسلمان دیدم که بخاطر پروردگار حاضر نیست از گوشت حرام بگذره و گفته که ما مجبوریم در این شهر و از اون طرف افرادی که به احترام گاو در همه عمرشون لب به گوشت نزدند.

    آه!

    آیا منی که اسما مسلمان هستم از یک الاغ پست تر نیستم؟!

    ....

    ------------------------------------
    راستی شما اینها را به این رکی به اون بنده خدا نگیا ممکن حسابی مسلمونیش گل کنه و با اجبار شما را به دین اسلام دعوت کنه


    سوره = الاعراف آيه = 23 صفحه = 153 جزء = 8 حزب= 16
    قَالاَ رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ
    گفتند : پروردگارا ! ما بر خود ستم ورزيديم ، و اگر ما را نيامرزى و به ما رحم نكنى مسلماً از زيانكاران خواهيم بود .


    در پناه پروردگار
    ویرایش توسط طیب : ۱۳۸۷/۰۷/۱۶ در ساعت ۱۳:۱۱

  6. تشکرها 2


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    راستی من اون سخنرانی حاج آقا دانشمند را نشنیدم (دانلود نشد) ولی حدس میزنم باید در مورد روش نهی از منکر باشه؟ نه؟

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    7
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با تشکر از همه دوستان عزیز واقعا استفاده کردم

    اما مساله اینجاست که استاد دانشمند سخنرانی در مورد لا اکراه فی الدین دارند که همانطور که عرض کردم اینطور برداشت می شود که

    ! آیا اکراه، مکروه، کراهت برابر اجبار و مجبور بودن است...مثلاً شما اگر گفتی خوردن پنیر مکروه است یا کراهت دارد یعنی اجبار دارد و یا مجبوری!!! نه...این معنا کردن غلط است...تا اونجایی که عقل ما می رسه موردی که مکروه است یعنی موردی که ضرر و بحثی بدی دارد و به طور کامل شفاف و روشن نیست....و با توجه به این موضوع این آیه این طور معنا می شود....در دین هیچ گونه تاریکی و بدی و ضرر وجود ندارد و نه در دین اجباری نیست!!!! پس از این به بعد هر کس گفت آقا در دین اجبار نیست و همین آیه شاهد مثال آورد....جلویش بگیر و بهش بگو داری اشباه می کنی....در ضمن من نگفتم در دین اجباری هست....فقط منظورم این است که این آیه دلیل این مدعا نیست!! البته می تواند این نظر بنده غلط باشد
    http://mobarezh.persiangig.com/audio/for%20hemmat.amr

    ولی من این معنی را در هیچ تفسیری پیدا نکردم نه المیزان نه مجمع البیان نه نمونه نه نور و نه تفسیرجاوید
    اگر شما جایی دیده اید به من هم بگویید

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    "اما مساله اینجاست که استاد دانشمند سخنرانی در مورد لا اکراه فی الدین دارند که همانطور که عرض کردم اینطور برداشت می شود که


    آیا اکراه، مکروه، کراهت برابر اجبار و مجبور بودن است...مثلاً شما اگر گفتی خوردن پنیر مکروه است یا کراهت دارد یعنی اجبار دارد و یا مجبوری!!!"




    یعنی واجب یا مکروه؟

    من واقعا متوجه نمیشم شما چی میخواهید بگویید؟

    یعنی در شریعت و احکام اسلام مکروه نیست و همه چیز یا واجب یا مستحب یا حرام؟
    ویرایش توسط طیب : ۱۳۸۷/۰۷/۱۶ در ساعت ۱۴:۲۲

  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    اولین تابلو در اتوبان اسلام (نه آخرین تابلو و تنها تابلو)

    گوش دادم حرف ایشون که کاملا درست هست که اسلام زلال و هیچ حکم دینی نمی تونه وجود داشته باشه که با عقل در تضاد باشه و بنابرین چه احتیاجی هست که کسی را مجبور کنی که دین را بپذیره.

    اگه ادامه همین آیه را بخونیم ادامه آیه تاکیید میکنه روی این مطلب.

    به نظر من این اصلا اصلا حرف جدیدی نیست فقط نحوه بیان فرق میکنه.

    یا علی
    ویرایش توسط طیب : ۱۳۸۷/۰۷/۱۶ در ساعت ۱۴:۲۳

  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    7
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اشتباه متوجه شدید
    منظور من این نیست که در اسلام عمل مکروه تعریف نشده

  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    7
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط majal نمایش پست
    اشتباه متوجه شدید
    منظور من این نیست که در اسلام عمل مکروه تعریف نشده
    اتفاقا من هم میخواشتم به همین برسم که شما در آخرین کامنت فرمودید

صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود