جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چند سوال از دوستان زرتشتي

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    35
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چند سوال از دوستان زرتشتي




    سلام دوستان
    در باره آيين زرتشي سوالاتي برام پيش اومده دوستان زرتشتي مي تونن جواب بدن ؟

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    35
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با تشكر از پاسخ شما من جوابهامو تو اين سايت نتونستم پيدا كنم
    حالا يكي از سوالاتم رو مطرح مي كنم شايد دوستان جواب بدن
    تو ونديداد مي خونيم :
    زنى كه بچه مرده بزايد، محل او را سى قدم از آب و آتش و از مردان مقدس ‍ و مذهبى سه گام دور نموده و لباس و خوراك جداگانه براى او فراهم نمايند. و مقدارى ادرار گاو نر، چند قطره ، و مقدار كمى خاكستر در رحم او بريزند و آنگاه با شاش گاو او را بشويند تا پاك شود
    واقعا من فلسفه اين احكام رو نمي تونم بفهمم
    قصد توهين يا جسارت ندارم فقط مي خوام بدونم فلسفه اين كارها چيه؟و آيا الان زرتشتي ها از اين كارها انجام ميدن ؟

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    57
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    کتاب وندیداد قابل استناد نیست!این مطلب را میتوانید در تاپیک زیر مطالعه کنید
    اینجا


    من خودم شخصا از انجمن زرتشتیان شیراز(واقع در بلوار زند) پرس و جو که کردم دیدم خود آنها هم این کتاب وندیداد را اصلا قبول ندارند.
    مثل اینکه به شما بگویند:آقای فلانی!شما مسلمانید،بن لادن هم مسلمان است!آیا شما 2 تا صرفا همدیگر را قبول دارید؟

  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    332
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درود به شما

    من مسلمانم ، ولی می دانم اکنون کمینه از رسم مغان خبری نیست و این رسم ها از درون شد ، دیدگاه مغان به دین زرتشت بوده است

    می دانیم که سطح اوره حیوانات از ما بالا تر است و اوره در فرآیندی به آمونیاک تبدیل می شود
    آمونیاک هم که هم اکنون و در گذشته برای ضد عفونی بهره می بردند
    با توجه به گسترش بیماری های واگیر ، نخست به گونه ای تجویز پزشکی موبدان بوده است.
    یعنی دیدگاه های پزشکی هم آورده شده است.

    سپاس
    ______________
    جشن مهرگان خجسته باد


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    1,002
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    11 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط babak_deghat نمایش پست
    کتاب وندیداد قابل استناد نیست!این مطلب را میتوانید در تاپیک زیر مطالعه کنید
    اینجا


    من خودم شخصا از انجمن زرتشتیان شیراز(واقع در بلوار زند) پرس و جو که کردم دیدم خود آنها هم این کتاب وندیداد را اصلا قبول ندارند.
    مثل اینکه به شما بگویند:آقای فلانی!شما مسلمانید،بن لادن هم مسلمان است!آیا شما 2 تا صرفا همدیگر را قبول دارید؟

    برخی با اهداف خاص از حس میهن دوستی جوانان سو استفاده میکنند!


    خواهشا راست بگویید :
    برخلاف پندار تبلیغی برخی از معاصرین لاییک که محتوای وندیداد را جدای از اوستا میدانند میان یشتهای کهن و محتوای وندیداد هماهنگی کامل وجود دارد :

    1- وندیداد مجموعه فقهی و حقوقی (= مدنی .جزایی) روزگار دراز تاریخی دوران ایینی ایران باستان است و از جمله میراث هایی میباشد که از گزند حوادث مصون مانده است و نمایانگار تمدن مغان است و بخشی از اوستا را تشکیل میدهد . گروهی سیاسی ناسیونالیست لاییک هوادار باستان به دلایلی از ترجمه وندیداد به فارسی خشنود نبلودند ( چون با وجود این کمتر میتوانستند مردم را خر کنند) از دیگر سوی از دهه ی چهل خورشیدی به این سو بر سر ترجمه میراث باستانی برای مدعیان اوستا شناسی کار به رقابت و عداوت و حسادت کشیده شد .

    شادروان مرحوم استاد پور داود بزرگترین و اولین مترجم اوستا که در تعصب و تصلب به ایین باستان بینظیر بود وندیداد را نیز به فارسی ترجمه و تفسیر کرده بود او انقدر متعصب بود که دربین اسلا میون شهره بود تاجایی که مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام وایران میگوید او از هرچیزی که منشا عرب داشته باشد نفرت دارد .
    گفتیم که شادروان پورداود وندیداد را به فارسی ترجمه و تفسیر کرد اما هواداران ناسیونالیست لاییک بشدت با او بمخالفت برخاستند و مانع چاپ ان میشدند زیرا وندیداد را مایع ابروریزی میدانستند اما روان شاد پور داود طرفدار مطلق سنن شفاهی و کتبی ایینی دوره باتانی بود و در کتب خود بسیار به وندیداد استناد میکرد . گویا در دوران زندگی استاد پور داود چاپ وندیداد با موانع و مشکلاتی روبرو بوده است . مرحوم شادروان فره وشی شاگرد و ادامه دهنده راه استاد پورداود در اغاز دهه چهل در مقدمه چاپ اول ویسپرد خبر میدهد که : « وندیداد ترجمه استاد پورداود زیر چاپ است .» ن.ک : ویسپرد . مقدمه فره وشی ۱ : خرداد ۱۳۴۳
    ولی گویا هرگز از زیر جاپ بیرون نیامد و سرنوشت وندیداد استاد در پرده ابهام است .. باز روان شاد مرحوم فره وشی در مقدمه چاپ دوم جلد یسنا میگوید و مینویسد : « درپی درگذشت استاد پورداود یادداشتها و نوشته های بسیاری از استاد ناپدید شده است » ن.ک : یسنا ۲ / مقدمه فره وشی

    میبنید که تعصب چه برسر اینها که نیاورده است به اثار و نظرات و گفته های استاد بزرگ خود که اینهمه متون باستانی را ترجمه نمود و اولین و بزرگترین مترجم اوستا نیز بود رحم نکردند.



    2- بین وندیداد و دیگر قسمتهای اوستا هماهنگی وجود دارد
    در مهریشت بر اصل تطهیر و حدود تصریح شده است ، انجا که مزدا میگوید زایران مهر باید پیش از تقدیم قربانی و نذر و نیاز و هوم دو تا سه روز خودرا با شاش گاو بشویند و برای کفاره گناهان بیست تا سی تازیانه بخورند ، این همان موضوع تطهیر و حد شرعی است که در وندیداد بصورت کامل تبیین و تشریع و تفریع شده است . مثلا در خرداد یشت از رموزی سخن رفته که در وندیداد تبیین و شرح داده شده است و بخش از اداب و احکام است و نیز در ارت یشت از گناهانی سخن به میان امده که در وندیداد احکام ان بیان شده است .

    بعلاوه بسیاری از احکام وندیداد در یشتها امده است :
    ن.ک : یشته /1 /491 / 30 /122 : « مزدا گفت : مدت سه روز و سه شب انان باید بدن خود را بشویندو برای کفاره گناهان سی تازیانه بخورند ... مدت دو روز و دوشب باید بدن خود را بشویند و بیست تازیانه بخوردند »
    نیز موضوع شیار کندن در خرداد یشت : سه شیار ، شش شیار ، نه شیار و در وندیداد اداب ان امده : شیار برای راندان دیوها برای دفن ناخن و مو کندن گودال برای تطهیر زنان و غسل
    ن.ک : یشتها 1/ 155 + 2 / 199 / 57. 56 .59 + وندیداد جلد 2 ترجمه هاشم رضی

    اهورا مزدا یار و مددکار شما باشد

    خورشید چشم مزدا اهورا است . یسنا 1/1/11+2/36 / 6.

    اهورا مزدا را سری است مانند سر شاهین.. یشتها 1/ 39 و 40


    چنانکه قبلا گفتم این احکام فقط برای رعایای بدبخت و بینوا بوده است رعایایی که بیش از نود درصد مردم را تشکیل میدادند چون اشراف و روحانیون چون برای خود نژاد اهورایی قایل بودند و فربه کیانی را تنها یاور خود میدانستند و رعایا را پست نژاد و اهریمنی نژاد میدانستند از اینرو از قوانین مصونیت داشتند مصونیت که خود به خود بخشیده بودند .


    احکام وندیداد و شبیه ان در دیگر جاهای اوستا فراوان است مثالهای من از یشتهای کهن بود یشتها بعد از گاتها قدیمی ترین قسمت اوستا است

    ازدواج با محارم در ایران باستان !
    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=5144

    اهورا مزدا با مادر و خواهرش همبستر شدخورشید و ماه پدیدار گشت!
    نوشته اصلی توسط !mohammad! چند سوال از دوستان زرتشتي
    وجود نسکی به نام وندیداد رو هیچکس نمیتونه رد بکنه اما نه تنها زرتشتیان امروز بلکه اکنون مدارکی در دست است که حتا مردم آن زمان (ساسانیان) از موبداناز دید زرتشتیان نسک وندیداد، ارزش دینی ندارد. پس بایسته و شایسته است که جهت آگاهی با خوی و رفتار زرتشتیان به گات ها سروده های خود اشو زرتشت مراجعه کنید.

    نکته ی دیگه که پرسیده بودید ویژگی های گات ها بیان کنیم. دوست گرامی ما برای سدمین بار است که میگوییم وندیداد ارزش دینی ندارد آنگاه شما میگویی با گات ها آشنایتان کنیم ؟ در این باره خیلی بهتر است مطالعه خود را در این زمینه بیشتر کنید. سد در سد پاسخ تان را دریافت خواهید کرد و چنانچه شبه ای به وجود امد ما شما را یاری خواهیم داد. همانگونه که ما از شما یاری میخواهیم جهت شناساندن دین جهانی اسلام.:rose:
    دوست عزیز ، خب مسلم است که زرتشتیان امروز به احکام وندیداد عمل نمیکنند نتنها به احکام وندیداد به احکام دیگر جاهای اوستا هم عمل نمیکنند . مثل ما مسلمونها که خیلی از احکامی که فقهای سلف فتوا داده بودند را عمل نمی کنیم

    در بامداد وقتی از خواب برمیخیزید ابتدا باید با گومیزمقدس (= شاش گاو تقدیس شده) دست و روی و چشم و گوش و پای بشویند و خشک کنند سپساجازه دارند با اب سه بار دست و روی بشویند» ن.ک : وندیداد 2/ 24 - و بندهشن 35 50و 74 نیز شایست ناشایت ص21 نیز خرده اوستا 226


    خوشبختانه علاوه بر وندیداد برجسته ترین منابع حقوقی یعنی کتاب شایست ناشیست اجکام را بخوبی بیان کرده است شایست ناشایست قوانین دوره ساسانی است که از وندیداد گرفته شده و احکام ان با وندیداد بسیار نزدیک است


    مگر زرتشتیان اکنون هنگام نماز باشاش گاو دست و سر و صورت میشورند ؟ خرده اوستا ... مگر زنانشان را با شاش گاو غسل میدهند؟! ووووو مگر شرکت نکردن در جشنها اکنون حکم اعدام را دارد


    زنی که خون حیض بیند باید که در دشتی بی آب و علف و بدور از مقدسات به سر برد و فردی از فاصله دور برای او خوراک بریزد . باید خوراک از پست ترین فلز اهنی یا سربی باشد ، خوراک و آب او باید بسیار اندک باشد» وندیداد 3/1517 /16 /


    تطهیر زن حایض :
    «باید سه گودال بکنند ، در دو گودال با شاش گاو او را شستشو دهند و در گودال سوم با آب اورا بشویند» وندیداد 16/12 + ویسپرد
    «زنی که حیض خود را پنهان کند باید دویست تازیانه اسب رانی و دویست تازیانه چرمین بخورد» وندیداد 16 /13 نیز شایست ناشایست فصل احکام زنان



    مسلم است که برخی روشنفکران زرتشتی لاییک برای برون رفت از فضای جهل و جور حاکم بر باستان که ناشی از حکومت اخوندیسم ساسانی بود با هزار دروغ و دغل بگویند وندیداد قابل استناد نیست چه بقول یکی از اسانید همانها جلوی چاپ وندیداد مرحوم پورداود را گرفتند بدین دلیل که معتقد بودند مایه ابروریزی است
    ویرایش توسط mmj : ۱۳۸۸/۱۲/۲۰ در ساعت ۱۴:۳۲

  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    1,002
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    11 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط shapour نمایش پست
    درود به شما

    من مسلمانم ، ولی می دانم اکنون کمینه از رسم مغان خبری نیست و این رسم ها از درون شد ، دیدگاه مغان به دین زرتشت بوده است

    می دانیم که سطح اوره حیوانات از ما بالا تر است و اوره در فرآیندی به آمونیاک تبدیل می شود
    آمونیاک هم که هم اکنون و در گذشته برای ضد عفونی بهره می بردند
    با توجه به گسترش بیماری های واگیر ، نخست به گونه ای تجویز پزشکی موبدان بوده است.
    یعنی دیدگاه های پزشکی هم آورده شده است.

    سپاس
    ______________

    جشن مهرگان خجسته باد

    برادرم

    1- اول اینکه مغان بیش دوره باستانی از دین زرتشت سر در می اوردند و به کتب بیشتری هم دسترسی داشتند

    2- زرتشت دینی نداشته دین قانون میخواهد شما در گاتها هیچ حکم دینی عبادی نمی بینید گاتها زندگی نامه و سرگذشت حضرت زرتشت است نه قانونی دارد و نه دستور العملی

    3- مهم اینست که تعالیم زرتشت پس از او توسط روحانیون مهر و میترا بکلی استخاله شد و مهم اینست که همین دین استحاله شده و با قوانین عجیب و غریب بود که بر رعایا حکومت میکرد از اینرو رعایای ایرانی مسیحی میشوند مانویی می شوند و مزدکی میشوند و همگی هم توسط مغان و اشراف قتل عام میشوند..

    نهضت زرتشت
    http://www.askquran.ir/showpost.php?...2&postcount=23
    ویرایش توسط mmj : ۱۳۸۷/۰۷/۱۷ در ساعت ۰۰:۵۲

  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,245
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فعلا چند سؤال از دوستان زرتشتي؟


    1- تاريخ و مكان تولد و ظهور آشوزرتشت؟
    2- آيا وي مخلوق اهورامزداست و از طرف وي به طور مستقيم به پيامبري مبعوث شده است؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، در مورد تاريخ و چگونگي بعثت وي توضيح دهيد.
    3- نخستين آفريده اهورا چه بوده؟ آيا اهريمن هم مخلوق اورمزد است؟
    4- زرتشتيان براي پايان جهان چه نظري دارند؟
    5- در حال حاضر مبناي تقويم زرتشتيان چيست؟ آيا در اين تقويم كبيسه اعمال مي شود؟

    ویرایش توسط شهودي : ۱۳۸۷/۰۷/۱۷ در ساعت ۱۰:۲۴
    علم و عمل اي دوست به مايي و مني نيست

    هر كس به بَرَش خرقه، اويس قرني نيست

    هر شيشه ي گلرنگ عقيق يمني نيست

    خوبي به خوش اندامي و سيمين زَقَني نيست

    حُسن آيت روح است، به نازك بدني نيست

  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    57
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط hmehr نمایش پست
    فعلا چند سؤال از دوستان زرتشتي؟


    1- تاريخ و مكان تولد و ظهور آشوزرتشت؟
    2- آيا وي مخلوق اهورامزداست و از طرف وي به طور مستقيم به پيامبري مبعوث شده است؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، در مورد تاريخ و چگونگي بعثت وي توضيح دهيد.
    3- نخستين آفريده اهورا چه بوده؟ آيا اهريمن هم مخلوق اورمزد است؟
    4- زرتشتيان براي پايان جهان چه نظري دارند؟
    5- در حال حاضر مبناي تقويم زرتشتيان چيست؟ آيا در اين تقويم كبيسه اعمال مي شود؟
    اگه یه سرچ ساده در اینترنت می کردید به نتایج می رسیدید.
    اما....

    چند سوال از دوستان زرتشتي

    زرتشت در ششمین روز از بهار سه هزار و هفتصد و چهل و پنج سال پیش در نزدیکی دریاچه ارومیه به دنیا آمد و در سن 30 سالگی به پیامبری رسید.
    اهورا مزدا واژه ای است که زرتشت برای نامیدن خدای یگانه به کار برده است و خیرخواه بندگانش است و ستایش آن ها را می شنود.
    از نظر زرتشت تنها اهورامزدا شایسته پرستش است و با توجه به سخنان او می توان ادعا کرد به خدای یکتا و قادر مطلق ایمان داشته و هم توحید ذاتی و هم توحید خالقی داشته است.
    همچنین در آموزه های زرتشتی جهان به 4 دوره 3 هزار ساله تقسیم می شود که در این 12 هزار سال طبق پیمان اهورامزدا و اهریمن جنگ می کنند و در پایان این دوره یعنی در 3 هزار سال پایانی سوشیانت (رهاننده یا نجات دهنده) یا موعود آخرالزمان خواهد آمد.
    چیزی که شایان ذکر است این است که زرتشتیان یکتاپرستند و اهریمن را به عنوان "خدای شر"نمیشناسند.بلکه به عنوان چیزی که آنرا با نام شیطان میشناسیم، میشناسند.
    و در اکثر جاهای اوستا آمده که صفت اشو از جانب اهورامزدا به او اختصاص یافته است که به معنی مقدس و روحانی صفت یا عنوان پیامبر است.
    در گاها آمده است:
    زرتشت در سن 70 سالگی در 7 دی ماه به دست یک تورانی کشته شد.

  12. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود