-
۱۳۸۷/۰۷/۱۸, ۱۹:۲۲ #1
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۷
- نوشته
- 170
- مورد تشکر
- 113 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
آثار ماه رمضان
با سلام به همه دوستان عزیزم
....
به نظر شما از ماه رمضان چه چیزی ميشه ياد گرفت ؟؟
ویرایش توسط hoseintabar : ۱۳۸۸/۰۵/۲۰ در ساعت ۲۲:۵۷
-
-
۱۳۸۸/۰۵/۲۰, ۲۲:۲۶ #2
سلام بر دوستان خوب قرآنی.
راستش این پست رو که دیدم دلم گرفت . آخه ننجون با اون دستای پیرش کلی زحمت کشیدند تا این تاپیک رو ایجاد کردند اون وقت از پارسال تا به حال یه نفر نیومد جواب بده
حالا عیبی نداره . میگن ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازست .
نزدیکه ماه رمضونه . بیا و آموخته هات رو از ماه های رمضان سال قبل اینجا بنویس تا ما هم اونها رو به ذهن بسپاریم و انشاءالله ازشون بهره ببریم .
یا علی علیه السلام .
[SIGPIC][/SIGPIC]
دلم تا دست بر دامان در زد/دو دستي سنگ شيون را به سر زداميدم مشت نوميدي به در کوفت/نگاهم قفل در، ميخ قدر کوفتچه درد است اين که در فصل اقاقي؟/به روي عاشقان در بسته ساقيبر اين در، واي من قفلي لجوج است/بجوش اي اشک هنگام خروج استدر ميخانه را گيرم که بستند/کليدش را چرا يا رب شکستند؟!دلم تا چند يا رب خسته باشد؟/در لطف تو تا کي بسته باشد؟==========================حبيبم قاصدي از پي فرستاد/پيامي بابلوري مي فرستادکه مي دانم تو را شرم حضور است/مشو نوميد، اين جا قصر نور استالا! اي عاشق اندوه گينم/نمي خواهم تو را غمگين ببينماگر آه تو از جنس نياز استدر باغ شهادت باز، باز است
-
تشکرها 5
Hakim, hoseintabar, مدافع, کلات, طلوع1
-
۱۳۸۸/۰۵/۲۱, ۰۲:۲۷ #3
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۸
- نوشته
- 1,017
- مورد تشکر
- 2,509 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 29
- آپلود
- 0
- گالری
-
3
در ماه رمضان یکی از اعمالی که بر انسان تکلیف میشود روزه است.
روزه ابعاد گوناگوني دارد و آثار فراواني از نظر مادي و معنوي در وجود انسان ميگذارد كه از همه مهمتر «بعد اخلاقي» و فلسفه تربيتي آن است.
يك. اثرات تربيتي و روان شناختي روزه:
1. تلطيف روح
روح انسان در تدبير بدن است و بدن بدون تدبير روح، مانندكشتي بدون ناخدا است. در ماه مبارك رمضان به دليل امساك از خوردن و آشاميدن و محدود كردن آن به ساعاتي مشخص و نيز كنترل حواس مانند چشم و گوش و تمامي مجاري ورود اطلاعات به درون ذهن انسان فراغت روح و نفس انساني بيشتر فراهم شود. فعاليت روح براي پرداخت به امور مادي و دنيوي كاهش مييابد و امكان پرداخت به امور معنوي بيشتر ميشود در نتيجه روح از لطافت بيشتري برخوردار ميگردد.
2. تقويت اراده
خداوند برنامه روزه داري را به گونهاي تنظيم كرده است كه انسان بايد در ساعت مقرري از خوردن و آشاميدن امساك كند و در يك ساعت خاصي، ميتواند آزادانه بخورد و بياشامد و از لذتهاي حلال استفاده كند.
ملزم شدن انسانها به اجراي دقيق اين برنامه و تكرار آن طي يك ماه، تمرين بسيار مناسبي براي عادت دادن نفس به اموري غير از آنچه در ماههاي ديگر عادت كرده بود و اين عمل قطعاً عزم و اراده انسان را تقويت ميكند.
3. كنترل غرايز و تعديل آنها
روزهدار بايد در حال روزه - با وجود گرسنگي و تشنگي - از غذا و آب و نيز ساير لذات از قبيل لذت جنسي چشم پوشي نموده و عملا ثابت كند كه او همچون حيوانات، در بند اسطبل و آب و علف نيست. او ميتواند زمام نفس را به دست گيرد و بر هوسها و شهوات خود مسلط شود و اين امر باعث ميگردد كه غرايز به كنترل او در آيد و علاوه بر اين، در بهره وري از آنها تعديلي به وجود آيد.
خلاصه اينكه روزه انسان را از عالم حيوانيت ترقي داده و به جهان فرشتگان صعود ميدهد.
تقوا و پرهيزگاري در تربيت اخلاق اسلامي يك مسلمان، نقش بسيار مهمي دارد و براي رسيدن به اين صفت شايسته است كه بهترين عبادت در ماه صيام، مبتني بر آن است كه خداوند ميفرمايد: «لعلكم تتقون» كه نتيجه و علت غايي روزه، تقوا از محارم الله است.
وقتي پيامبر(صلی الله علیه وآله) در خطبه «شعبانيه» فضايل ماه رمضان و روزه را برشمرد، اميرمؤمنان علي(علیه السلام) پرسيد: بهترين اعمال در اين ماه چيست؟ در پاسخ پيامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: «الورع عن محارم الله»؛ «پرهيز و اجتناب از معاصي و گناهان است». بنابراين روزه عامل بازدارنده از گناه و عامل سركوب كننده نفس عصيانگر است كه روزه دار با انجام دادن اين دستور الهي به نحو احسن روح تقوا و پرهيزگاري را در خويش زنده ميكند؛ زيرا كه با روزه و در ماه مبارك رمضان، اصلاح نفس و تربيت آن و تقوا پيشه كردن به مراتب آسانتر است؛ زيرا گرسنگي و ديگر محروميتهاي روزه، شعلههاي سركش غرايز حيواني و هواهاي نفساني را خاموش ميسازد.
به عبارت ديگر روزه شكم را - كه منبع همه فتنهها و مصدر همه شرها است - كنترل ميكند؛ زيرا هرگاه شكم از حرام و شبهه پر شد، شهوت تحريك ميشود و خواهشهاي باطل و تخيّلات عاطل در نفس خطور ميكند؛ چنان كه در حديث است: «اني اخاف عليكم من البطن والفرج» ؛ و شهوت فرج از شهوت بطن ناشي ميشود. اگر شكم عفيف باشد و به قدر ضرورت اكتفا كند و از حرام و شبهه اجتناب نمايد، بدون شك فرج نيز عفيف ميشود و هرگاه هر دو عفيف شد حيات دل - از صفا و جلاي باطن - حاصل خواهد شد.
4. تقويت روحيه ايثار و نوع دوستي
انسان موجودي است اجتماعي و انسان كامل كسي است كه در همه ابعاد وجودي رشد كند. روزه گرفتن بعد اجتماعي انسان را در كنار ساير ابعاد رشد ميدهد؛ اما چگونه و با چه مكانيزمي؟ شكي نيست كه روزه يك درس مساوات و برابري در ميان افراد اجتماع است. با انجام دادن اين دستور مذهبي، اولا افراد متمكن هم وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را به طور محسوس در مييابند و هم به دنبال آن درك، به اين نتيجه ميرسند كه بايد به فكر بيچارگان و محرومان بود. البته ممكن است با توصيف حال گرسنگان و محرومان، سيران را متوجه حال گرسنگان ساخت؛ ولي اگر اين مسأله جنبه حسي و عيني پيدا كند؛ اثر بيشتري دارد و روزه به اين موضوع مهم اجتماعي رنگ حسي ميدهد و اگر اين بعد اجتماعي انسان رشد كند، نسبت به همنوعان خود بي تفاوت نميشود و دردهاي فراگير اجتماعي (مانند فقر و گرسنگي) را حس ميكند و مصداق اين سخن حكيمانه سعدي ميشود كه:
بني آدم اعضاي يك پيكرند كه در آفرينش ز يك گوهرند
چو عضوي به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
ویرایش توسط محب نور : ۱۳۸۸/۰۵/۲۱ در ساعت ۱۰:۵۱ دلیل: رنگ بندی و تغییر فونت برای خوانا تر شدن .
-
-
۱۳۸۸/۰۵/۲۱, ۰۲:۲۹ #4
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۸
- نوشته
- 1,017
- مورد تشکر
- 2,509 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 29
- آپلود
- 0
- گالری
-
3
اثرات بهداشتي و درماني روزه:
بدون ترديد در طب امروز و طب قديم، اثر معجزه آساي امساك در درمان انواع بيماريهاي جسماني و رواني به اثبات رسيده است. عامل بسياري از بيماريهاي جسماني، زياده روي در خوردن غذاهاي مختلف است.
پيامبر خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: «المعدة بيت كل داء و الحمئة رأس كل دوا» ؛ «معده مركز و خانه هر دردي است و پرهيز و اجتناب (از غذاهاي نامناسب و زيادخوري) اساس و رأس هر داروي شفا بخش است».بحارالانوار، ج 14، ص
همانطور كه منشأ بسياري از بيماريهاي رواني، افكار غلط، سوء ظن، گناه و شناخت غير معقول و غير منطقي است و روزه هم در خوردن و آشاميدن برنامهاي خاص را ارائه ميدهد و با ايجاد محدوديت هايي، معده و دستگاه گوارشي را تقويت ميكند و هم با كنترل افكار، اجتناب از گناه روان انسان را از آلودگيها باز ميدارد.
به عبارت ديگر روزه زبالهها و مواد اضافي و جذب نشده بدن را ميسوزاند و در واقع بدن را «خانه تكاني» ميكند و روح را با تلاوت قرآن و خواندن ادعيه ويژه تقويت ميكند و خلاصه اينكه با روزه، سلامتي جسماني و رواني انسان تضمين ميشود و بر همين اساس پيامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) فرمود: «صوموا تصحوا»؛ «روزه بگيريد تا سالم شويد»همان، ص 255.
روزه اگر با شرايطي كه دارد انجام شود، اثرات مهم تربيتي، اجتماعي و بهداشتي براي انسان دارد.
ویرایش توسط محب نور : ۱۳۸۸/۰۵/۲۱ در ساعت ۱۰:۵۳
-
-
۱۳۸۸/۰۶/۲۶, ۲۰:۱۳ #5
بزرگترین اثر این ماه مبارک در سال هشتاد و هشت بر من این بود که تونستم توکلم رو بر خداوند باریتعالی بیشتر کنم .
انشاءالله ماه رمضان آینده کنار مولامون باشیم .
[SIGPIC][/SIGPIC]
دلم تا دست بر دامان در زد/دو دستي سنگ شيون را به سر زداميدم مشت نوميدي به در کوفت/نگاهم قفل در، ميخ قدر کوفتچه درد است اين که در فصل اقاقي؟/به روي عاشقان در بسته ساقيبر اين در، واي من قفلي لجوج است/بجوش اي اشک هنگام خروج استدر ميخانه را گيرم که بستند/کليدش را چرا يا رب شکستند؟!دلم تا چند يا رب خسته باشد؟/در لطف تو تا کي بسته باشد؟==========================حبيبم قاصدي از پي فرستاد/پيامي بابلوري مي فرستادکه مي دانم تو را شرم حضور است/مشو نوميد، اين جا قصر نور استالا! اي عاشق اندوه گينم/نمي خواهم تو را غمگين ببينماگر آه تو از جنس نياز استدر باغ شهادت باز، باز است
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری