جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهه اي راجع به خلقت انسان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شبهه اي راجع به خلقت انسان




    علم ثابت كرده است كه موجودات درابتدا ناقص و تك سلولي بوده و بعد تكوين و رشد و نمو پيدا كرده و تبديل به يك موجود كامل شده است . بعضي مي گويند چه بسا انسان هم خلقتش به همين شكل بوده و ابتدا يك موجود تك سلولي بوده و بعد از گذشت هزارن سال تبديل به اين شكلي شده كه ما مي بينيم و حتي گفته شده اين كه خدا فرمود ما جهان را در شش روز خلق كرديم اولا تفسير دارد كه آيا اين شش روز وقت و زمانش مثل زمان ما بوده يا بيشتر از زمان ما بوده است گيريم كه مثل زمان ما بوده اگر قرار است خدا مجسمه اي بسازد و در آن روح بدمد كه اين كار در يك ساعت هم خدا مي توانست انجام دهد اما اينكه شش روز طول كشيده و محتملا اين شش روز هم به اندازه هزاران سال زمان ما باشد به اين نتيجه مي رسيم كه اين روايت كه خدا انسان را به شكل مجسمه درست كرد و در آن روح دميد صحت ندارد بلكه انسان موجودي تك سلولي بوده و به مرور زمان بعد از گذشت هزاران سال به اين شكل در آمده است .

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    35
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پيرسوك نمایش پست
    علم ثابت كرده است كه موجودات درابتدا ناقص و تك سلولي بوده و بعد تكوين و رشد و نمو پيدا كرده و تبديل به يك موجود كامل شده است . بعضي مي گويند چه بسا انسان هم خلقتش به همين شكل بوده و ابتدا يك موجود تك سلولي بوده و بعد از گذشت هزارن سال تبديل به اين شكلي شده كه ما مي بينيم
    به نام خدا
    1- اگر از نظر علمی آنچه نوشته اید ثابت شود باز هم مشکلی پیش نمی آید زیرا آنچه قرآن کریم بدان تاکید دارد این است که این نسل فعلی انسانها که روی زمین زندگی می کنند از آدم و حوا خلق شده اند ولی در باره نسل های قبلی ساکت است و شاید نسل های قبلی در ابتدا ناقص و تک سلولی بوده اند که منقرض شده اند

    قرآن كريم به طور آشكار، كيفيت پيدايش انسان در زمين را بيان نكرده كه آيا ظهور اين نوع موجود (انسان) در زمين، منحصر در همين دوره فصلى است كه ما در آن قرار داريم يا دوره هاى متعددى داشته و دوره ما انسان هاى فعلى آخرين دوره آن است؟
    ممكن است از بعضى آيات شريفه قرآن استنباط شود كه قبل از آفرينش حضرت آدم ابوالبشر و نسل او، انسان هايى ديگر در زمين زندگى مى كرده اند; مانند آيه شريفه «و إذ قال ربّك للملـئكة إنّى جاعل فى الأرض خليفة قالوا أتجعل فيها من يفسد فيها و يسفك الدّماء...; (بقره، 30) و زمانى كه پروردگارت به فرشتگان فرمود: مى خواهم در زمين، جانشينى بگذارم، گفتند: ]باز [در زمين كسانى مى گذارى كه در آن فساد كنند و خون ها بريزند.»
    از اين آيه شريفه، بر مى آيد، قبل از آفرينش بنى نوع آدم، دوره ديگرى بر انسانيت گذشته است.
    در بعضى از روايات وارده از امامان معصوم(عليهم السلام)، مطالبى آمده كه سابقه ادوار بسيارى از بشر را قبل از دوره حاضر اثبات مى كند.
    در كتاب توحيد، صفحه 277، مجلد 2 از امام صادق(عليه السلام) روايتى نقل شده كه در ضمن آن، امام(عليه السلام) به راوى فرموده است: «شايد شما گمان مى كنيد كه خداى ـ عزوجل ـ غير از شما هيچ بشر ديگرى را نيافريده است; نه، چنين نيست; بلكه هزار هزار آدم آفريده كه شما از نسل آخرين آن ها هستيد.»
    مرحوم صدوق در كتاب خصال، مجلد 2، صفحه 652، حديث 54 از امام باقر(عليه السلام) روايت كرده: «خداى ـ عزوجل ـ از روزى كه زمين را آفريده، هفت عالم را در آن خلق ]و سپس منقرض كرده است[ كه هيچ يك از آن عوالم از نسل آدم ابوالبشر نبوده اند و خداى متعال همه آن ها را از پوسته روى زمين آفريد و نسلى را بعد از نسل ديگر ايجاد كرد و براى هر يك، عالمى بعد از عالم ديگر پديد آورد تا در آخر، آدم ابوالبشر را بيافريد و ذريه اش را از او منشعب ساخت...»




    نقل قول نوشته اصلی توسط پيرسوك نمایش پست
    و حتي گفته شده اين كه خدا فرمود ما جهان را در شش روز خلق كرديم اولا تفسير دارد كه آيا اين شش روز وقت و زمانش مثل زمان ما بوده يا بيشتر از زمان ما بوده است گيريم كه مثل زمان ما بوده اگر قرار است خدا مجسمه اي بسازد و در آن روح بدمد كه اين كار در يك ساعت هم خدا مي توانست انجام دهد اما اينكه شش روز طول كشيده و محتملا اين شش روز هم به اندازه هزاران سال زمان ما باشد به اين نتيجه مي رسيم كه اين روايت كه خدا انسان را به شكل مجسمه درست كرد و در آن روح دميد صحت ندارد بلكه انسان موجودي تك سلولي بوده و به مرور زمان بعد از گذشت هزاران سال به اين شكل در آمده است .

    از آنچه گذشت بخشی از پاسخ این بخش نیز روشن می شود زیرا:
    1- خداوند جهان را در شش روز (شش دوره ) آفریده نه آدم را
    2- بین عالم امر و عالم فعل تفاوت وجود دارد عالم امر خدا کن فیکون است ولی عالم خلق زمان بردار است مثلا اراده خداوند بر این تعلق گرفته که فرزند انسان حدود نه ماه در رحم مادرش بماند و این اراده خداوند تحقق پذیر است.
    3- همان طور که نوشته اید مدت آفرینش جهان شش دوره داشته که هر دوره چندین هزار سال بوده است.

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ديگه كسي جواب نداره

  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    77
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوست عزبز
    مطلبی را که شما مطرح نمودید قسمتی از فرضیه تکامل است که البته خیلی با تعالیم اسلامی همخوانی ندارد.
    در تعالیم اسلامی خداوند ادم را از گل پخته افرید و سپس او را به گونه ای زیبا ( به روایتی مانند خود)صورت بندی کرد
    و سپس از روح خود در او دمید.
    چون تمام این مراحل به صورت روشنی در قران امده است اینجانب به گونه دیگری تفسیر میکنم شاید قبول افتد.

    شاید موضوع به این شکل بوده است که خداوند پس از تصمیم قاطع خود حتی پس از مخالفت فرشتگان ( بخوانید مخلوقات دیگری از خداوند که در سایر نقاط عالم ساکنند و به علت تکنولوژی بالای خود به درک بالاتری از انسان نسبت به خداوند نائل امده اند) این فرشتگان با استفاده از تکنولوژی خود مجسمه ای ( یا واقعا از گل رس و یا استفاده از دانشی مانند سلولهای پایه) ساختند. در این ساخت نظر خداوند و طراحی او مطلقا صائب بود. پس از اینکه فرم فیزیکی ادم موجود شد مرحله زیبا و عجیب افرینش اجرا گردید. در ان لحظه ادم جز یک پیکره بیجان و مادی نبود. ولی خداوند از روح خود در او دمید و ادم شد ادمی که ما و شما میشناسیم.و این مرحله جزو سری ترین مراتب خلقت میباشد چرا که خداوند اسرار این روح را حتی به پیامبران خود نگفتهاست. چیزی است مخصوص ذات او که به پیامبر هم دستئر داده است که در صورت پرسش مردم در باره روح بگو این فقط مربوط به خداوند است و فط اطلاعات کمی از ان دادهایم.
    متاسفانه ذهنیتی که انسانها از فرشتگان دارند یکموجود انسان نما با دو بال بر پشت خود میباشد. بنده این تعریف را قبول نداشته و معتقدم فرشتگان عاملین اوامر خدا بوده و با تکنولوژی برتری که به اراده خداوند بدست اورده اند قادر به اجرای فرامین الهی خصوصا بر روی زمین میباشند.
    موفق باشید

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    بسم الله الر حمن الر حيم
    سلام عليكم و رحمة الله و انواره

    1. لطفا آن اثبات علمي را كه فرموديد دقيق با جزئيات طرح كنيد و توضيح دهيد.

    منظور از آيه :

    1. ما دو عالم داريم كه در آيه اي به آن دو اشاره شده . در آيه ي (( علي له خلق و الامر )) اشاره به دو عالم دارد بنام هاي عالم امر و عالم خلق. هر كدام از اين دو عالم ويژگي هاي خاص خود را دارد. ويژگي عالم امر اين است كه هر چيز در آن به صورت دفعي به وجود مي آيد. كه نام اين عالم در فلسفه عالم عقل است . چون تجرّد در اين عالم بيش از پيش حاكم است اين اقتضاء ايجاد مي شود. و لذا كن فيكون اشاره به وجود آمدن در اين عالم دارد. حال همين چيزي كه به وجود آمده وقتي از آن عالم به عالم خلق يا همان عالم ناسوت در فلسفه تنزّل مي يابد ظهورش به تدريجح صورت مي گيرد. زيرا عالم خلق ويژگي تدريج در به وجود آمدن دارد.


    2. دوم اين است كه بيان ((ستّة ايّام )) اصلا اشاره به روز و شب و زمان ندارد. زيرا وقتي هنوز آسمان خلق نشده بود و در سير خلق بود پس مسلّما هنوز خورشيد و ستاره و سيّاره اي هم نبوده كه بخواهد به گردش درآيد و روز و شب را ايجاد كند. پس اشاره به شش روز اين روز ما نيست . بلكه اشاره دارد به 6مرتبه ي وجودي . يعني آسمان و زمين در يك آن به وجود آمد و همان كن فيكون است ولي همزمان در 6 نشئه و عالم و مرتبه ي وجودي به وجود آمد. در شش مقام وجودي به وجود آمد. كه منظور همان عوالم وجود است كه در فلسفه مطرح است از جمله عوالم ناسوت و مثال و عقل و اسماء و صفات(جبروت) و...
    پس در واقع چون خورشيد و سيارات هنوز نبودند پس روز در آيه منظور روز ما نيست بلكه اشاره به 6 مرتبه ي از عوالم وجودي دارد.

    الحمد لله الذي جعلنا من المتمسّكين بولاية اميرالمومنين
    زياده عرضي نيست.
    التماس دعا
    طارق

    ویرایش توسط طارق : ۱۳۸۷/۰۸/۰۹ در ساعت ۲۲:۰۸ دلیل: اصلاح و رنگ آميزي
    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]

  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    1,002
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    11 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    به اینجا رجوع کنید

    http://www.askquran.ir/showpost.php?p=59813&postcount=9

    آیا ما به آفرینش نخست خسته شده ایم ؟! خیر بلکه این افریدگان هم اکنون در حال تبدیل به آفرینشی نویین می باشند» ق 15
    « آیا روزگارانی دراز بر انسان نگذشت که چیز قابل بیانی هیچ نبود ؟!» انسان 1

    « چرا به خداوند شکوهمندانه نگاه نمیکنید در حالی که شما را در مراحل و خلقتهای گوناگون آفرید » نوح13و14
    «پروردگار تو (از خلق) بی نیاز و به همه مهربان است. اگر بخواهد شما را (از روی زمین) ببرد و همه را فانی کند .آنگاه پس از شما هر که را خواهد جانشین شما کند . چنان که شما را از ذریه گروهی دیگر پدید آورد.»انعام ۱۳۳
    ویرایش توسط mmj : ۱۳۸۷/۰۸/۱۰ در ساعت ۰۶:۳۵

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود