جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نامه ی محبوب

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    793
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    13

    نامه ی محبوب




    دراین مبحث به این مبانی می پردازیم:

    • بادلایل واشاراتقرآنی تلاوت به خودی خوداصالت داردهرچندفهم معانیپرده ازشگفتی آیات برمی دارد.


    • دانش قرآنی چون ازطرف خدای حکیم است به حکمت می انجامدولی هردانش بشری ممکن است به حکمت نیانجامد


    • محل القاءحقایق ومعارف قرآنی قلب است.اگرقفل قلب بازنشود نه تنهاحقایق نورانی درانسان اثرنمی کندبلکه دمادم شک برشک می افزاید.

    این مباحث برگرفته ازسخنرانی استادتقی اژه ای استاد دانشگاه است.

    [SIGPIC][/SIGPIC]
    اللهم انی اسئلک بحق روح ولیک
    علی بن ابی طالب
    الذی مااشرک بالله طرفه عین ابدا
    ان تعجل فرج ولیک القائم المهدی
    --------------------------------------
    همه نام بسیج در گمنامی است و عزت او در مظلومیت او و افتخار او حضور در صحنه های حساس در روز های حادثه.... بسیجی دلگیر نباش ،تو خار چشم دشمنی....


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    793
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    13



    تلاوت مهم است یافهم؟

    اگر بپذیریم که تلاوت قرآن برای فهم آیات است،درحقیقت پذیرفته ایم که اگر فهم محقق شود ،تلاوت لازم نیست.اگر این استدلال رابپذیریم،تحلیل آیات زیرچیست؟
    -وَأُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِینَ و َأَنْ أَتْلُوَ الْقُرْآنَ (91-92نمل)
    فرمان یافته ام که از تسلیم شدگان [فرمان ها و احکام او] باشم و اینکه قرآن را بخوانم؛

    -فَاقْرَءُوا مَا تَیسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ (مزمل20)
    بنابراین آنچه را از قرآن برای شما میسر است بخوانید.

    -فَاقْرَءُوا مَا تَیسَّرَ مِنْهُ(مزمل20)
    پس آنچه را از آن میسر است بخوانید .

    -أَوْ زِدْ عَلَیهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا(مزمل5)
    یا [مقداری] بر نصف بیفزا، و قرآن را شمرده و روشن و با تأمل و دقت بخوان.

    ازمقایسه آیات فوق کاملا معلوم می گرددکه:

    1-به تلاوت قرآنوقرائت آن امرمستقیم شده است.

    2-شخص پیامبرکه ازجهت فهم معانی آیات کریمه قرآن درحدنهایت فهم بودند،مامور به تلاوت هستند.آن هم باتاکیدی که درآیات1-5 سوره مزمل خطاب به ایشان است که تلاوت نیمه شب که هیچ مخاطبی روی در روری پیامبر(ص)برای شنیدن پیام قرآن نیست تاتلاوت رسول گرامی را برای فهم وهدایت قرآن تلقی کنیم.
    همین دلیل محکمی است برقداست ذاتی تلاوت،آن هم تکرار تلاوت.باتوجه به اینکه سوره مزمل بعدازسوره علقوقلم نازل شده(به روایت ابن عباس از سیوطی)پیامبر بایدبراساس نص این سوره ،نیم ازشب یا بیشتر آن رابه تلاوت آیات محدودی که تا آن زمان نازل شده است ،قیام کند.
    دراین تکرارتلاوت،آثاری است که باید رسول خدا که دراحاطه کامل به فهم معانی وحقایق قرآن کریم هستند،باتلاوت مکرر به آن دست یابند وازاین آثاربهره ببرند.

    3-هرکجانزول قرآن کریم برپیامبر درآیات این کتاب ازسوی خداوند مطرح است یا واژه تلاوت ویاواژه قرائت آمده است:
    تِلْكَ آیاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَیكَ (آل عمران108)
    اینها [که سرگذشت اهل کتاب، مژده ها، بیم ها و امور مربوط به آخرت است] آیات خداست که آن را به درستی و راستی بر تو می خوانیم.

    فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ(قیامة18)
    پس هنگامی که آن را [به طور کامل] خواندیم، [به همان صورت] خواندنش را دنبال کن.

    اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِی خَلَقَ(علق1)
    بخوان به نام پروردگارت که [همه آفریده ها را] آفریده؛




    [SIGPIC][/SIGPIC]
    اللهم انی اسئلک بحق روح ولیک
    علی بن ابی طالب
    الذی مااشرک بالله طرفه عین ابدا
    ان تعجل فرج ولیک القائم المهدی
    --------------------------------------
    همه نام بسیج در گمنامی است و عزت او در مظلومیت او و افتخار او حضور در صحنه های حساس در روز های حادثه.... بسیجی دلگیر نباش ،تو خار چشم دشمنی....


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    793
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    13

    « قلب » محل نزول اجلال آیات قرآن




    « قلب » محل نزول اجلال آیات قرآنی
    قران کریم از جنبه های بی نازی با سایر کتب تفاوت ماهوی دارد ، هرچند به صورت ، مانند بقیه کتاب ها شکل گرفته از الفاظ و کلمات است . اگر چه در صورت ظاهر الفاظ و کلمات نیز آیات تحد ی اثبات می کند ، هیچ کتابی نیز از حیث ظاهر نظیر آن نبوده و بشر را تاب مثل و مانند سازی آن نیست .
    هدف نهایی نزول قرآن ، مجذوب ساختن دل و جاری شدن و ثبوت هدایت در جایگاهی از ساختار معنوی وجود انسان است که قرآن کریم برای آن واژه « قلب » را برگزیده است . از دیدگاه این کتاب مبین هرچه دایره دانش و دانایی وسیع باشد اما در شنونده «قلب » وجود نداشته باشد ، نزول قرآن برای او اگر چه کوشش و سعی در دانستن آن هم بکند تاثیر هدایت را نخواهد داشت
    إِنَّ فِی ذَلِكَ لَذِكْرَى لِمَنْ كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَهُوَ شَهِیدٌ(ق37)
    بی تردید در سرگذشت پیشینیان مایه پند و عبرتی است برای کسی که نیروی تعقّل دارد، یا با تأمل و دقت [به سرگذشت ها] گوش فرا می دهد در حالی که حاضر به شنیدن و فراگیری شنیده های خود باشد.
    در مورد پیامبر اکرم (ص) نیزکه کانون اصلی نزول وحی بودند فرمود :
    نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ،عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِینَ(شعراء193-194)
    که روح الامین آن را نازل کرده است،بر قلب تو، تا از بیم دهندگان باشی.
    به همین دلیل ، این آیات و مجموعه دیگری از آنها ، تاثیر و نفوذ هدایت در «قلب آدمی » را مهم شمرده است .
    طرح بهترین انسان ها نیز از زاویه دیگاه قرآن ، آن است که همین تصویر تحقق یابد :
    إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ(انفال2)
    مؤمنان، فقط کسانی هستند که چون یاد خدا شود، دل هایشان ترسان می شود.
    ُثمَّ تَلِینُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ(زمر23)
    دلشان به یاد خدا نرم می گردد و آرامش می یابد.
    و چون قلب بیمار است دانایی ها و فهم ها و شناخت ها نیز شک بر شک می افزاید .شکی که محصول آن هرگز هدایت و رسوخ ایمان نخواهد بود .
    وَإِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لَا یؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ(زمر45)
    و هنگامی که خدا به یگانگی یاد می شود [و نامی از معبودانشان به میان نمی آید] دل های کسانی که به آخرت ایمان ندارند، به تنهایی بلرزد.
    با مراجعه به آیات فوق و آیات دیگر پیرامون موضوع ، کاملا آشکار می شود که « دانایی و فهم » اصل نیست بلکه اصل ، « قلب سالم » است که اگر بر این قلب ، دانایی عرضه شود انسان به « تفقه » و « علم » یعنی راهیابی به حقیقت و بریدن از هرگونه شک می رسد .
    قلب سالم در انس با تلاوت چنین کتابی در پرتو «القاء» الهی قرار می گیرد .
    فَأَمَّا الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ زَیغٌ فَیتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ(آل عمران7)
    بخشی دیگر آیات متشابه است [که کلماتش غیر صریح و معانی اش مختلف و گوناگون است و جز به وسیله آیات محکم و روایات استوار تفسیر نمی شود] ولی کسانی که در قلوبشان انحراف [از هدایت الهی] است برای فتنه انگیزی و طلب تفسیرِ [نادرست و به تردید انداختن مردم و گمراه کردن آنان] از آیات متشابهش پیروی می کنند.
    به همین دلیل، فرمان قرآن کریم است که در مقام پیروی و اطاعت نیز «صاحب قلب غافل »را بر نگزینیم.
    وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِی رَیبِهِمْ یتَرَدَّدُونَ(توبه 45)
    دل هایشان [در انجام فرمان های حق] دچار تردید است و همواره در تردیدشان سرگردانند.
    طَبَعَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا یعْلَمُونَ(توبه93)
    خدا بر دل هایشان مهر تیره بختی زد به همین سبب [حقایق را] نمی دانند.
    بامراجعه به آیات فوق وآیات دیگر پیرامون موضوع کاملا آشکار می شود که دانایی وفهم اصل نیست بلکه اصل،«قلب سالم»است که براین قلب دانایی عرضه می شود.قلب سالم درانس باتلاوت چنین کتابی درپرتو«القاء»الهی قرارمی گیرد.
    وَإِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكِیمٍ عَلِیمٍ(نمل6)
    ای رسول یقینا آیت قرآن عظیم ازجانب خداوندحکیم به وحی برتوالقاءمی شود.
    چنین القایی ، دارای مبدا ، مقصد و ماهیتی است :
    مبدا القاء : خدای کریم (جل جلاله )
    مقصد القاء : پیامبر اکرم (ص)
    ماهیت القاء : حکمت و علم

    ویرایش توسط مرصاد : ۱۳۸۷/۰۷/۲۲ در ساعت ۲۱:۱۴
    [SIGPIC][/SIGPIC]
    اللهم انی اسئلک بحق روح ولیک
    علی بن ابی طالب
    الذی مااشرک بالله طرفه عین ابدا
    ان تعجل فرج ولیک القائم المهدی
    --------------------------------------
    همه نام بسیج در گمنامی است و عزت او در مظلومیت او و افتخار او حضور در صحنه های حساس در روز های حادثه.... بسیجی دلگیر نباش ،تو خار چشم دشمنی....


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود