جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تشبيه و مقايسه خداوند(شبهه قرآني)

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تشبيه و مقايسه خداوند(شبهه قرآني)




    در سوره اعلي آمده است كه ( سبح اسم ربك الاعلي ) : تسبيح بگوي برتر پروردگارت را با اين كه يكي از شرايط مقايسه دو چيز اينست كه آن دو چيز از يك نوع و يك سنخ باشند در حاليكه ما اگر خدا را با هر چيز ديگر مقايسه كنيم و بگوييم كه خدا از آن برتر است سنخيتي ما بين خدا و آن چيز موجود نيست . پس چرا قرآن خدا را با چيزهايي كه با او هيچ سنخيتي ندارند مقايسه كرده در حالي كه اين مقايسه صحيح نمي باشد.
    ویرایش توسط آسموني : ۱۳۸۷/۰۷/۱۹ در ساعت ۲۰:۲۰

  2. تشکر


  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۶
    نوشته
    259
    مورد تشکر
    337 پست
    حضور
    23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اولا اسم تفضیل همیشه برای برتری نیست بلکه گاهی برای تعیین است !

    این هم که گفتید شرط مقایسه این هست که بین هم سنخین صورت پذیرد هم حرف صحیحی نیست .

    شرطی اگر باشه تشابه هست نه سنخ واحد ..

    اینگونه که شما گفتید ما نمی توانیم بگوییم انسان از حیوان بهتر است یا نمی توانیم بگوییم جانداران از بی جانان برترند چون هم سنخ نیستد!

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    2,255 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10



    نقل قول نوشته اصلی توسط آسموني نمایش پست
    در سوره اعلي آمده است كه ( سبح اسم ربك الاعلي ) : تسبيح بگوي برتر پروردگارت را با اين كه يكي از شرايط مقايسه دو چيز اينست كه آن دو چيز از يك نوع و يك سنخ باشند در حاليكه ما اگر خدا را با هر چيز ديگر مقايسه كنيم و بگوييم كه خدا از آن برتر است سنخيتي ما بين خدا و آن چيز موجود نيست . پس چرا قرآن خدا را با چيزهايي كه با او هيچ سنخيتي ندارند مقايسه كرده در حالي كه اين مقايسه صحيح نمي باشد.:gig:
    باسلام
    فکر کنم اگر به مفهوم اعلی درآیه دقت کنیم این شبهه مرتفع می شود.
    چرا که چنانچه در المیزان آمده است کلمه" الاعلى"- به معناى كسى است كه بر فراز هر بلندى كه تصور شود در آمده، و بر هر چيزى قاهر و چيره باشد، و اين كلمه صفت" ربك" است، نه صفت" اسم"، و همين صفت حكم آيه را تعليل مى‏كند، و مى‏فهماند كه چرا گفتيم نام پروردگارت را منزه بدار، براى اينكه او از هر علوى كه تصور شود عالى‏تر است.
    ودر مجمع البیان آمده که: الاعلى: بمعناى قادر و توانايى است كه هيچ قادرى تواناتر از او نيست غالب و قاهر بر هر كس.
    ودر تفسیرنمونه هم آمده که :تعبير به" اعلى" بيانگر اين حقيقت است كه او از هر كس و هر چيز و و هر چه تصور كنيم، و هر خيال و قياس و گمان و وهم، و هر گونه شرك جلى و خفى برتر و بالاتر است.
    در نتیجه این مقایسه هیچ ایرادی بر آن وارد نیست.االبته هرچند که از لحاظ واقع هیچ کس وهیج چیزی قابل مقایسه با خدانیست.چون او قادر مطلق است و هر قدرت دیگری هم اگر باشد در طول قدرت الهی قرار دارد.واین آیه هم همین را بیان می کند که تسبیح گوی خدای بلند مرتبه را که هیچ چیزی در حد واندازه او نیست واوغالب وقاهر بر همه است واز همه برتری دارد.
    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    2,255 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10



    همین قابل مقایسه نبودن خدا دلیل اعلی بودن او نسبت به سایر موجوداته ....واقعا خدا قابل مقایسه به هیچ موجودی نیست.
    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود