-
۱۳۸۷/۰۷/۲۹, ۱۳:۲۰ #1
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,758
- مورد تشکر
- 3,252 پست
- حضور
- 6 ساعت 31 دقیقه
- دریافت
- 7
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
تفسیر سوره عنکبوت
سلام دوستان،
من میخواستم تفسیر سوره عنکبوت را بخونم میخواستم بدونم کسی دیگر هست که بخواد با هم بخونیم و بحث کنیم راجب آیاتش. روزی یک (چند) آیه.
فقط اگر میخواهید که با هم همراه بشیم چند تا خواهش دارم:
۱- اگر منکر خدا و پیغمبر و قرآن هستید مهم نیست فقط بحث را به انحراف نکشید.
۲-هر چی میخواین بگین ولی بدون توهین.
۳-بیشتر هدفم یادگیری هست تا اینکه بخوام چیزی را ثابت کنم که درست هست یا غلط.
ممنون
طیب
ویرایش توسط طیب : ۱۳۸۷/۰۷/۲۹ در ساعت ۱۵:۰۴
هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد
سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما
أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ
-
تشکرها 7
-
۱۳۸۷/۰۷/۲۹, ۱۷:۰۸ #2
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 850
- مورد تشکر
- 3,450 پست
- حضور
- 35 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
-
9
خدا خیرتان دهد شما راهش بیانداز دوستان همه هستند .بنده هم در خدمتگذاری حاضرم.موفق باشید
مولایم علی فرموند:
يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۷/۳۰, ۰۳:۴۲ #3
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,758
- مورد تشکر
- 3,252 پست
- حضور
- 6 ساعت 31 دقیقه
- دریافت
- 7
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
سیمای سوره عنکبوت
۱- مکی
۲- تعداد آیات: ۶۹
۳- علت نام گذاری : آیه ۴۱
۴- مضمون آیه ۴۱ : بناىِ شرك همچون خانهى عنكبوت سست و ناپايدار
۵- درسهایی که در این سوره مطرح شده است اين سوره دربارهى چند موضوع، مطالبى رابيان مىكند از جمله: ايمان، تكليف بشر، آزمايش الهى، تاريخ برخى انبيا، نهى از مجادلهى غير نيكو و تكيه بر غير خدا.
منبع: تفسیر نور
در پناه او
طیب
ویرایش توسط طیب : ۱۳۸۷/۰۷/۳۰ در ساعت ۰۳:۴۳
هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد
سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما
أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۷/۳۰, ۰۳:۵۱ #4
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,758
- مورد تشکر
- 3,252 پست
- حضور
- 6 ساعت 31 دقیقه
- دریافت
- 7
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
آیه اول
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه از استاد انصاریان:به نام خدا که رحمتش بی اندازه است و مهربانی اش همیشگی
اگر یک نفر بتونه یک شعر چه نو چه کلاسیک درباره بسم الله بنویسه خیلی خوب میشه.
چند سوال:
- حرف ب در بسم الله به چه معناست؟
- چرا پروردگار نگفتند بالله الرحمن الرحیم؟ اسم الله کیست؟
- کدام آیه اشاره به این دارد که خدا فقط در این دنیا رحمن نیستند بلکه در آخرت هم رحمن هستند؟
- کدام آیه اشاره به این دارد که پروردگار در همین دنیا هم رحیم هستند و نه فقط در آخرت؟
ویرایش توسط طیب : ۱۳۸۷/۰۷/۳۰ در ساعت ۰۴:۲۳
هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد
سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما
أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ
-
-
۱۳۸۷/۰۷/۳۰, ۰۴:۰۲ #5
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,758
- مورد تشکر
- 3,252 پست
- حضور
- 6 ساعت 31 دقیقه
- دریافت
- 7
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
اگر دوستان دوست دارند که به تلاوت این آیه گوش بدهند: (اگه تلاوتهای قشنگ دیگه ای هم برای این آیه دیدید لطفا بگذارید)
http://askquran.ir/showpost.php?p=59756&postcount=3
یا حق
طیب
ویرایش توسط طیب : ۱۳۸۷/۰۷/۳۰ در ساعت ۰۴:۱۲
هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد
سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما
أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ
-
۱۳۸۷/۰۷/۳۰, ۰۵:۲۸ #6
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 850
- مورد تشکر
- 3,450 پست
- حضور
- 35 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
-
9
مولایم علی فرموند:
يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.
-
-
۱۳۸۷/۰۷/۳۰, ۰۵:۴۴ #7
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 850
- مورد تشکر
- 3,450 پست
- حضور
- 35 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
-
9
1-( باء ) سر ( اسم ) به معنی استعانت است(یعنی:استعانت و کمک میجوییم از نام خدا آن خدایی که...)
2-( الله ) هم یکی از نامها و نشانه های خداوند است که این نام شامل همه اسماء و صفات الهی می گردد.
و ( الله ) یعنی ذاتی که از وهمها و دلائل عقلی و علمی پوشیده است وهمه عقول در وصف آن متحیر و سرگردان می باشند.در نتیجه معنای (بسم الله الرحمن الرحیم) اینگونه میشود: استعانت و کمک میجوییم از نام خدا آن خدایی که به همه مخلوقات مهربانی میکند و به آنها وجود و حیات و رزق میدهد و همه آنها از حیات عامه پروردگار میتوانند استفاده کنند و نسبت به مومنین در هدایتشان و دستگیری از آنها در دنیا بینهایت مهربان است و در آخرت آنها را در بهشت جاودان متنعم خواهد بود.
3-( الرحمن ):به معنای بسیار مهربان میباشد و صفتی است که فقط مخصوص خدای تعالی میباشد زیرا فقط خداوند متعال است که میتواند به تمام موجودات اعم از کافر و مشرک و مسلمان یا موجودات ریزی که باچشم دیده نمیشوند مهربان باشد وبه آنها روزی بدهد
4- ( الرحیم ):به معنی بسیار بسیار مهربان است ولی تنها نسبت به مومنین و آنهایی که قدم درراه کمالات برداشته اند میباشددرنتیجه مومنین از مهربانی خاص از پروردگار برخوردارند که عمده آن هدایت خاص ( ایمان به ولایت امیرالمومنین (علیه السلام)) میباشد.
مولایم علی فرموند:
يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.
-
تشکرها 5
-
۱۳۸۷/۰۷/۳۰, ۱۱:۵۰ #8
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 2,087
- مورد تشکر
- 2,686 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
آيه (1 - 3)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشندهى مهربان.
«1» الم «2» أَحَسِبَ النَّاسُ أن يُتْرَكُواْ أَن يَقُولُواْ ءَامَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ
الف، لام، ميم. آيا مردم پنداشتند كه چون گفتند: ايمان آورديم، رها مىشوند وديگر مورد آزمايش قرار نمىگيرند؟! «3» وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُواْ وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ
در حالى كه بدون ترديد كسانى را كه پيش از ايشان بودند آزموديم تا خداوند كسانى را كه راست گفتند معلوم دارد و دروغگويان را (نيز) معلوم دارد.
ویرایش توسط rana_ : ۱۳۸۷/۰۷/۳۰ در ساعت ۱۱:۵۱
بهترين كارها سه كار است:
تواضع به هنگام دولت ، عفو هنگام قدرت و بخشش بدون منت
پيامبر اكرم (ص)
http://www.hamdardi.com/my_documents....com_8.com.jpg
-
-
۱۳۸۷/۰۷/۳۰, ۱۱:۵۳ #9
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 2,087
- مورد تشکر
- 2,686 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
تفسير آيات 1تا 3نكتهها:
كلمهى «فتنة» به معناى گداختن طلا براى جدا كردن ناخالصىهاى آن است و چون در حوادث و سختىها، جوهرهى انسان از ناخالصىهايش جدا مىشود، حوادث و آزمايشها را «فتنه» مىگويند.
پيامها:
1- ايمان، تنها با زبان و شعار نيست، و مدّعيان ايمان حتماً آزموده مىشوند. «أحسب... هم لايفتنون» (ادّعا كافى نيست، بايد عملكرد را ديد وقضاوت كرد.)
سعديا گرچه سخندان و نصحيتگويى
زعمل كار برآيد به سخندانى نيست
2- آزمايش، يك سنّت و برنامهى الهى در طول تاريخ است. «ولقد فتنّا الّذين من قبلهم»
3- حوادث را تصادف نپنداريم؛ همه اسباب آزمايش است. «فتنّا»
4- آشنايى با تاريخ و حوادث پيشينيان، مردم را براى پذيرش حوادث آماده مىكند. «من قبلهم»
5 - دليل آزمايشهاى الهى، عينى و محقّق شدن علم ازلى خداوند و جدا شدن مؤمنان واقعى و شكوفا شدن استعدادهاى درونى و به فعليّت رسيدن آنهاست. «فليعلمنّ... الّذين صدقوا و... الكاذبين»
آزمايشهاى الهى
مجالس قانونگذارى در همه جاى دنيا، دو نوع قانون تصويب مىكنند:
يك قانون براى اداره امور داخلى مجلس، از قبيل تعداد نمايندگان هر دوره، شرايط لازم براى تصويب يك لايحه و وظايف هر يك از نمايندگان.
و يك قانون براى اداره امور كشور كه دولت را مكلف به اجراى آن مىكنند.
خداوند نيز دو نوع قانون و الزام دارد:
برنامههايى را براى مردم الزام كرده كه نامش احكام و تكاليف است و برنامههائى را بر خود لازم دانسته كه نامش سنّتهاى الهى است؛ مثل رزق دادن: «على اللّه رزقها» (5) و هدايت كردن: «انّ علينا للهدى» (6)
يكى از برنامههايى كه خداوند بر خود لازم كرده، آزمايش مردم است كه در آيات متعددى از قرآن كريم مطرح شده و در آيه 155 سوره بقره مىفرمايد: «و لنبلونّكم» قطعاً همه شما را آزمايش مىكنيم.
در اينجا به چند پرسش در اين باره پاسخ مىدهيم:
1- چرا خداوند انسان را مورد آزمايش قرار مىدهد، مگر ما را نمىشناسد و از گذشته و آينده ما خبر ندارد؟
پاسخ: آزمايش خداوند براى دانستن نيست، بلكه براى شناساندن است تا انسان خودش را بشناسد و مدعيان راستين از مدعيان دروغين جدا شوند. همه مومنان ادعا دارند كه مطيع خدا و دستورات او هستند اما به هنگام امتحان معلوم مىشود چه كسى راست مىگويد و چه كسى دروغگوست.
علاوه بر آنكه كيفر و پاداش خداوند بر اساس عملى است كه از انسان سر مىزند، نه بر اساس علم، همه مىدانيم كه نجار مىتواند در و پنجره بسازد، اما تا وقتى براى ما كارى انجام ندهد و پنجرهاى نسازد به او اجرت نمىدهيم. خداوند نيز ما را در معرض امتحان قرار مىدهد تا عكس العملى از ما سر بزند و متناسب با آن ما را كيفر كند يا پاداش دهد.
2- ابزار آزمايش چيست؟
پاسخ: تمام امور زندگى، خير يا شرّ مىتواند وسيله آزمايش باشد، چنانكه خداوند مىفرمايد: «نبلوكم بالشرّ و الخير» (7)
انسان، در حال فقر و تنگدستى و سختى و يا رفاه و آسايش و گشايش، در هردو حال، مورد امتحان و آزمايش است تا مشخص شود در حال سختى و تلخى، صبر مىكند يا از راه خارج مىشود و همينطور در حال رفاه و خوشى، به ديگران كمك مىكند يا تنها در فكر خويش است.
3- عكسالعمل مردم در آزمايشهاى الهى چگونه است؟
پاسخ: مردم در برابر آزمايشات الهى چند دستهاند:
گروهى در اولين برخورد با تلخىها سر و صدا كرده و ناله و جيغ مىزنند. «اذا مسّه الشرّ جزوعاً» (8)
گروهى صبور و پايدارند. «و بشّر الصّابرين» (9)
و گروهى حوادث تلخ را با جان و دل مىپذيرند و به استقبال آنها مىروند. «و منهم من ينتظر» (10)
چنانكه اعضاى يك خانواده در برابر خوردنىهاى تيز و تندى مثل فلفل و پياز، عكسالعمل متفاوتى نشان مىدهند:
كودك كه لب به فلفل و پياز مىزند، جيغ مىزند.
بزرگترها كه فلفل مىخورند، تحمل مىكنند.
امّا پدر خانواده، پول مىدهد و فلفل و پياز را مىخرد.
ویرایش توسط rana_ : ۱۳۸۷/۰۷/۳۰ در ساعت ۱۱:۵۵
بهترين كارها سه كار است:
تواضع به هنگام دولت ، عفو هنگام قدرت و بخشش بدون منت
پيامبر اكرم (ص)
http://www.hamdardi.com/my_documents....com_8.com.jpg
-
-
۱۳۸۷/۰۷/۳۰, ۱۲:۲۴ #10
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,758
- مورد تشکر
- 3,252 پست
- حضور
- 6 ساعت 31 دقیقه
- دریافت
- 7
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
دقیقه 30 از سخنرانی جلسه دوم
http://www.erfan.ir/farsi/occasion/hakim/
1- جلوه رحمانیت پروردگار در آخرت:
سوره مریم:
يَوْمَ نَحْشُرُ الْمُتَّقِينَ إِلَى الرَّحْمَنِ وَفْدًا «85»
[ ياد كن ] روزى را كه پرهيزكاران را به ضيافت و ميهمانى [ خداى ] رحمان گرد مي آوريم . « 85»
سوره مریم:
لَا يَمْلِكُونَ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِندَ الرَّحْمَنِ عَهْدًا «87»
[ شفيعان در آن روز ] قدرت بر شفاعت ندارند مگر كسانى [ مانند پيامبران ، امامان ، فرشتگان و اوليا ] كه از نزد [ خداى ]رحمان ، پيمانى [ بر اذن شفاعت ] گرفته باشند . « 87»
2- جلوه رحمانیت در دنیا:
سوره رحمن
الرَّحْمَنُ «1» عَلَّمَ الْقُرْآنَ «2» خَلَقَ الْإِنسَانَ «3» عَلَّمَهُ الْبَيَانَ
[ خداى ] رحمان « 1» قرآن را تعليم داد . « 2» انسان را آفريد ; « 3» به او بيان آموخت ; « 4»
سوره طه
وَإِنَّ رَبَّكُمُ الرَّحْمَنُ فَاتَّبِعُونِي وَأَطِيعُوا أَمْرِي «90»
، و بى ترديد پروردگارتان [ خداى ] رحمان است ، بنابراين از من [ كه پيامبر او هستم ] پيروى كنيد و فرمانم را اطاعت نماييد . « 90»
3- جلوه رحیمیت او در دنیا:
سوره نسا
وَأَن تَصْبِرُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ «25»
و شكيبايى كردن براى شما بهتر است ; و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است . « 25»
4- جلوه رحیمیت او در آخرت:
سوره توبه
سَيُدْخِلُهُمُ اللّهُ فِي رَحْمَتِهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ «99»
به زودى خدا آنان را در رحمتش در آورد ; زيرا خدا بسيار آمرزنده و مهربان است . « 99»
سوره یس
سَلَامٌ قَوْلًا مِن رَّبٍّ رَّحِيمٍ «58»
با سلام [ ى پرارزش و سلامت بخش ] كه گفتارى از پروردگارى مهربان است . « 58»
طیب
ویرایش توسط طیب : ۱۳۸۷/۰۷/۳۰ در ساعت ۱۲:۳۴
هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد
سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما
أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ
-
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری