صفحه 1 از 18 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر سوره عنکبوت

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    3,252 پست
    حضور
    6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تفسیر سوره عنکبوت




    سلام دوستان،

    من میخواستم تفسیر سوره عنکبوت را بخونم میخواستم بدونم کسی دیگر هست که بخواد با هم بخونیم و بحث کنیم راجب آیاتش. روزی یک (چند) آیه.

    فقط اگر میخواهید که با هم همراه بشیم چند تا خواهش دارم:
    ۱- اگر منکر خدا و پیغمبر و قرآن هستید مهم نیست فقط بحث را به انحراف نکشید.
    ۲-هر چی میخواین بگین ولی بدون توهین.
    ۳-بیشتر هدفم یادگیری هست تا اینکه بخوام چیزی را ثابت کنم که درست هست یا غلط.

    ممنون
    طیب
    ویرایش توسط طیب : ۱۳۸۷/۰۷/۲۹ در ساعت ۱۵:۰۴
    هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد


    سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما


    أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ




  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    850
    مورد تشکر
    3,450 پست
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9



    خدا خیرتان دهد شما راهش بیانداز دوستان همه هستند .بنده هم در خدمتگذاری حاضرم.موفق باشید

    مولایم علی فرموند:
    يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
    هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
    چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.

  3. تشکر


  4. #3
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    3,252 پست
    حضور
    6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سیمای سوره عنکبوت


    ۱- مکی
    ۲- تعداد آیات: ۶۹
    ۳- علت نام گذاری : آیه ۴۱
    ۴- مضمون آیه ۴۱ : بناىِ شرك همچون خانه‏ى عنكبوت سست و ناپايدار
    ۵- درسهایی که در این سوره مطرح شده است اين سوره درباره‏ى چند موضوع، مطالبى رابيان مى‏كند از جمله: ايمان، تكليف بشر، آزمايش الهى، تاريخ برخى انبيا، نهى از مجادله‏ى غير نيكو و تكيه بر غير خدا.

    منبع: تفسیر نور
    در پناه او
    طیب
    ویرایش توسط طیب : ۱۳۸۷/۰۷/۳۰ در ساعت ۰۳:۴۳
    هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد


    سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما


    أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ



  5. تشکر


  6. #4
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    3,252 پست
    حضور
    6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آیه اول



    بسم الله الرحمن الرحیم


    ترجمه از استاد انصاریان:
    به نام خدا که رحمتش بی اندازه است و مهربانی اش همیشگی


    اگر یک نفر بتونه یک شعر چه نو چه کلاسیک درباره بسم الله بنویسه خیلی خوب میشه.

    چند سوال:
    1. حرف ب در بسم الله به چه معناست؟
    2. چرا پروردگار نگفتند بالله الرحمن الرحیم؟ اسم الله کیست؟
    3. کدام آیه اشاره به این دارد که خدا فقط در این دنیا رحمن نیستند بلکه در آخرت هم رحمن هستند؟
    4. کدام آیه اشاره به این دارد که پروردگار در همین دنیا هم رحیم هستند و نه فقط در آخرت؟

    ویرایش توسط طیب : ۱۳۸۷/۰۷/۳۰ در ساعت ۰۴:۲۳
    هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد


    سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما


    أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ



  7. تشکرها 2


  8. #5
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    3,252 پست
    حضور
    6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اگر دوستان دوست دارند که به تلاوت این آیه گوش بدهند: (اگه تلاوتهای قشنگ دیگه ای هم برای این آیه دیدید لطفا بگذارید)

    http://askquran.ir/showpost.php?p=59756&postcount=3

    یا حق
    طیب
    ویرایش توسط طیب : ۱۳۸۷/۰۷/۳۰ در ساعت ۰۴:۱۲
    هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد


    سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما


    أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ



  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    850
    مورد تشکر
    3,450 پست
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط طیب نمایش پست
    آیه اول



    بسم الله الرحمن الرحیم


    ترجمه از استاد انصاریان:
    به نام خدا که رحمتش بی اندازه است و مهربانی اش همیشگی


    اگر یک نفر بتونه یک شعر چه نو چه کلاسیک درباره بسم الله بنویسه خیلی خوب میشه.

    این هم شعر بسم الله

    سرآغازگفتارنام خداست
    که رحمتگرومهربان خلق راست

    مولایم علی فرموند:
    يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
    هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
    چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.

  10. تشکرها 2


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    850
    مورد تشکر
    3,450 پست
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط طیب نمایش پست
    آیه اول



    بسم الله الرحمن الرحیم


    ترجمه از استاد انصاریان:
    به نام خدا که رحمتش بی اندازه است و مهربانی اش همیشگی


    اگر یک نفر بتونه یک شعر چه نو چه کلاسیک درباره بسم الله بنویسه خیلی خوب میشه.


    چند سوال:
    1. حرف ب در بسم الله به چه معناست؟
    2. چرا پروردگار نگفتند بالله الرحمن الرحیم؟ اسم الله کیست؟
    3. کدام آیه اشاره به این دارد که خدا فقط در این دنیا رحمن نیستند بلکه در آخرت هم رحمن هستند؟
    4. کدام آیه اشاره به این دارد که پروردگار در همین دنیا هم رحیم هستند و نه فقط در آخرت؟
    1-( باء ) سر ( اسم ) به معنی استعانت است(یعنی:استعانت و کمک میجوییم از نام خدا آن خدایی که...)
    2-( الله ) هم یکی از نامها و نشانه های خداوند است که این نام شامل همه اسماء و صفات الهی می گردد.
    و ( الله ) یعنی ذاتی که از وهمها و دلائل عقلی و علمی پوشیده است وهمه عقول در وصف آن متحیر و سرگردان می باشند.
    3-( الرحمن ):به معنای بسیار مهربان میباشد و صفتی است که فقط مخصوص خدای تعالی میباشد زیرا فقط خداوند متعال است که میتواند به تمام موجودات اعم از کافر و مشرک و مسلمان یا موجودات ریزی که باچشم دیده نمیشوند مهربان باشد وبه آنها روزی بدهد
    4- ( الرحیم ):به معنی بسیار بسیار مهربان است ولی تنها نسبت به مومنین و آنهایی که قدم درراه کمالات برداشته اند میباشددرنتیجه مومنین از مهربانی خاص از پروردگار برخوردارند که عمده آن هدایت خاص ( ایمان به ولایت امیرالمومنین (علیه السلام)) میباشد.
    در نتیجه معنای (بسم الله الرحمن الرحیم) اینگونه میشود: استعانت و کمک میجوییم از نام خدا آن خدایی که به همه مخلوقات مهربانی میکند و به آنها وجود و حیات و رزق میدهد و همه آنها از حیات عامه پروردگار میتوانند استفاده کنند و نسبت به مومنین در هدایتشان و دستگیری از آنها در دنیا بینهایت مهربان است و در آخرت آنها را در بهشت جاودان متنعم خواهد بود.

    مولایم علی فرموند:
    يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
    هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
    چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    2,087
    مورد تشکر
    2,686 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آيه (1 - 3)
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
    به نام خداوند بخشنده‏ى مهربان.
    «1» الم «2» أَحَسِبَ النَّاسُ أن يُتْرَكُواْ أَن يَقُولُواْ ءَامَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ
    الف، لام، ميم. آيا مردم پنداشتند كه چون گفتند: ايمان آورديم، رها مى‏شوند وديگر مورد آزمايش قرار نمى‏گيرند؟! «3» وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُواْ وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ
    در حالى كه بدون ترديد كسانى را كه پيش از ايشان بودند آزموديم تا خداوند كسانى را كه راست گفتند معلوم دارد و دروغگويان را (نيز) معلوم دارد.



    ویرایش توسط rana_ : ۱۳۸۷/۰۷/۳۰ در ساعت ۱۱:۵۱
    بهترين كارها سه كار است:
    تواضع به هنگام دولت ، عفو هنگام قدرت و بخشش بدون منت
    پيامبر اكرم (ص)
    http://www.hamdardi.com/my_documents....com_8.com.jpg


  13. تشکرها 2


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    2,087
    مورد تشکر
    2,686 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسير آيات 1تا 3
    نكته‏ها:
    كلمه‏ى «فتنة» به معناى گداختن طلا براى جدا كردن ناخالصى‏هاى آن است و چون در حوادث و سختى‏ها، جوهره‏ى انسان از ناخالصى‏هايش جدا مى‏شود، حوادث و آزمايش‏ها را «فتنه» مى‏گويند.
    پيام‏ها:
    1- ايمان، تنها با زبان و شعار نيست، و مدّعيان ايمان حتماً آزموده مى‏شوند. «أحسب... هم لايفتنون» (ادّعا كافى نيست، بايد عملكرد را ديد وقضاوت كرد.)
    سعديا گرچه سخندان و نصحيت‏گويى
    زعمل كار برآيد به سخندانى نيست
    2- آزمايش، يك سنّت و برنامه‏ى الهى در طول تاريخ است. «ولقد فتنّا الّذين من قبلهم»
    3- حوادث را تصادف نپنداريم؛ همه اسباب آزمايش است. «فتنّا»
    4- آشنايى با تاريخ و حوادث پيشينيان، مردم را براى پذيرش حوادث آماده مى‏كند. «من قبلهم»
    5 - دليل آزمايش‏هاى الهى، عينى و محقّق شدن علم ازلى خداوند و جدا شدن مؤمنان واقعى و شكوفا شدن استعدادهاى درونى و به فعليّت رسيدن آنهاست. «فليعلمنّ... الّذين صدقوا و... الكاذبين»
    آزمايش‏هاى الهى
    مجالس قانون‏گذارى در همه جاى دنيا، دو نوع قانون تصويب مى‏كنند:
    يك قانون براى اداره امور داخلى مجلس، از قبيل تعداد نمايندگان هر دوره، شرايط لازم براى تصويب يك لايحه و وظايف هر يك از نمايندگان.
    و يك قانون براى اداره امور كشور كه دولت را مكلف به اجراى آن مى‏كنند.
    خداوند نيز دو نوع قانون و الزام دارد:
    برنامه‏هايى را براى مردم الزام كرده كه نامش احكام و تكاليف است و برنامه‏هائى را بر خود لازم دانسته كه نامش سنّت‏هاى الهى است؛ مثل رزق دادن: «على اللّه رزقها» (5) و هدايت كردن: «انّ علينا للهدى» (6)
    يكى از برنامه‏هايى كه خداوند بر خود لازم كرده، آزمايش مردم است كه در آيات متعددى از قرآن كريم مطرح شده و در آيه 155 سوره بقره مى‏فرمايد: «و لنبلونّكم» قطعاً همه شما را آزمايش مى‏كنيم.
    در اينجا به چند پرسش در اين باره پاسخ مى‏دهيم:
    1- چرا خداوند انسان را مورد آزمايش قرار مى‏دهد، مگر ما را نمى‏شناسد و از گذشته و آينده ما خبر ندارد؟
    پاسخ: آزمايش خداوند براى دانستن نيست، بلكه براى شناساندن است تا انسان خودش را بشناسد و مدعيان راستين از مدعيان دروغين جدا شوند. همه مومنان ادعا دارند كه مطيع خدا و دستورات او هستند اما به هنگام امتحان معلوم مى‏شود چه كسى راست مى‏گويد و چه كسى دروغگوست.
    علاوه بر آنكه كيفر و پاداش خداوند بر اساس عملى است كه از انسان سر مى‏زند، نه بر اساس علم، همه مى‏دانيم كه نجار مى‏تواند در و پنجره بسازد، اما تا وقتى براى ما كارى انجام ندهد و پنجره‏اى نسازد به او اجرت نمى‏دهيم. خداوند نيز ما را در معرض امتحان قرار مى‏دهد تا عكس العملى از ما سر بزند و متناسب با آن ما را كيفر كند يا پاداش دهد.
    2- ابزار آزمايش چيست؟
    پاسخ: تمام امور زندگى، خير يا شرّ مى‏تواند وسيله آزمايش باشد، چنانكه خداوند مى‏فرمايد: «نبلوكم بالشرّ و الخير» (7)
    انسان، در حال فقر و تنگدستى و سختى و يا رفاه و آسايش و گشايش، در هردو حال، مورد امتحان و آزمايش است تا مشخص شود در حال سختى و تلخى، صبر مى‏كند يا از راه خارج مى‏شود و همينطور در حال رفاه و خوشى، به ديگران كمك مى‏كند يا تنها در فكر خويش است.
    3- عكس‏العمل مردم در آزمايش‏هاى الهى چگونه است؟
    پاسخ: مردم در برابر آزمايشات الهى چند دسته‏اند:
    گروهى در اولين برخورد با تلخى‏ها سر و صدا كرده و ناله و جيغ مى‏زنند. «اذا مسّه الشرّ جزوعاً» (8)
    گروهى صبور و پايدارند. «و بشّر الصّابرين» (9)
    و گروهى حوادث تلخ را با جان و دل مى‏پذيرند و به استقبال آن‏ها مى‏روند. «و منهم من ينتظر» (10)
    چنانكه اعضاى يك خانواده در برابر خوردنى‏هاى تيز و تندى مثل فلفل و پياز، عكس‏العمل متفاوتى نشان مى‏دهند:
    كودك كه لب به فلفل و پياز مى‏زند، جيغ مى‏زند.
    بزرگترها كه فلفل مى‏خورند، تحمل مى‏كنند.
    امّا پدر خانواده، پول مى‏دهد و فلفل و پياز را مى‏خرد.

    ویرایش توسط rana_ : ۱۳۸۷/۰۷/۳۰ در ساعت ۱۱:۵۵
    بهترين كارها سه كار است:
    تواضع به هنگام دولت ، عفو هنگام قدرت و بخشش بدون منت
    پيامبر اكرم (ص)
    http://www.hamdardi.com/my_documents....com_8.com.jpg


  15. تشکرها 3


  16. #10
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    3,252 پست
    حضور
    6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط طیب نمایش پست
    آیه اول






    بسم الله الرحمن الرحیم





    ترجمه از استاد انصاریان:
    به نام خدا که رحمتش بی اندازه است و مهربانی اش همیشگی





    اگر یک نفر بتونه یک شعر چه نو چه کلاسیک درباره بسم الله بنویسه خیلی خوب میشه.





    چند سوال:
    1. حرف ب در بسم الله به چه معناست؟
    2. چرا پروردگار نگفتند بالله الرحمن الرحیم؟ اسم الله کیست؟
    3. کدام آیه اشاره به این دارد که خدا فقط در این دنیا رحمن نیستند بلکه در آخرت هم رحمن هستند؟
    4. کدام آیه اشاره به این دارد که پروردگار در همین دنیا هم رحیم هستند و نه فقط در آخرت؟
    دقیقه 30 از سخنرانی جلسه دوم
    http://www.erfan.ir/farsi/occasion/hakim/

    1- جلوه رحمانیت پروردگار در آخرت:

    سوره مریم:
    يَوْمَ نَحْشُرُ الْمُتَّقِينَ إِلَى الرَّحْمَنِ وَفْدًا «85»
    [ ياد كن ] روزى را كه پرهيزكاران را به ضيافت و ميهمانى [ خداى ] رحمان گرد مي آوريم . « 85»

    سوره مریم:
    لَا يَمْلِكُونَ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِندَ الرَّحْمَنِ عَهْدًا «87»
    [ شفيعان در آن روز ] قدرت بر شفاعت ندارند مگر كسانى [ مانند پيامبران ، امامان ، فرشتگان و اوليا ] كه از نزد [ خداى ]رحمان ، پيمانى [ بر اذن شفاعت ] گرفته باشند . « 87»

    2- جلوه رحمانیت در دنیا:
    سوره رحمن
    الرَّحْمَنُ «1» عَلَّمَ الْقُرْآنَ «2» خَلَقَ الْإِنسَانَ «3» عَلَّمَهُ الْبَيَانَ
    [ خداى ] رحمان « 1» قرآن را تعليم داد . « 2» انسان را آفريد ; « 3» به او بيان آموخت ; « 4»

    سوره طه
    وَإِنَّ رَبَّكُمُ الرَّحْمَنُ فَاتَّبِعُونِي وَأَطِيعُوا أَمْرِي «90»
    ، و بى ترديد پروردگارتان [ خداى ] رحمان است ، بنابراين از من [ كه پيامبر او هستم ] پيروى كنيد و فرمانم را اطاعت نماييد . « 90»


    3- جلوه رحیمیت او در دنیا:
    سوره نسا
    وَأَن تَصْبِرُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ «25»
    و شكيبايى كردن براى شما بهتر است ; و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است . « 25»

    4- جلوه رحیمیت او در آخرت:
    سوره توبه
    سَيُدْخِلُهُمُ اللّهُ فِي رَحْمَتِهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ «99»
    به زودى خدا آنان را در رحمتش در آورد ; زيرا خدا بسيار آمرزنده و مهربان است . « 99»

    سوره یس

    سَلَامٌ قَوْلًا مِن رَّبٍّ رَّحِيمٍ «58»
    با سلام [ ى پرارزش و سلامت بخش ] كه گفتارى از پروردگارى مهربان است . « 58»





    طیب
    ویرایش توسط طیب : ۱۳۸۷/۰۷/۳۰ در ساعت ۱۲:۳۴
    هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد


    سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما


    أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ



  17. تشکرها 2


صفحه 1 از 18 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

فرق سبیل و صراط چیست؟, فسق, قبلا لوط فرشتگان ندیده بودندکه نمی شناخت آنها را؟, معنای کلمه جحد؟, نتایج پژوهش های علمی در مورد عنكبوت, چرا لوط فقط درخواست نصرت برای خود کرد؟, چرا لوط محزون شد و همچنین ترسید؟, چرا پروردگار اول میگویند که مومنین را میشناسم؟, چرا حضرت لوط از هدايت قومش نا اميد شده بود ؟, چرا سبیل در قرآن جمع بسته شده است ولی صراط نه؟, پدر و مادر کافر, آیا قرآن در سینه غیر صاحبان علم هم هست؟, آیا بغیر از قرآن پیامبر معجزه ای دیگر داشته اند؟, آیا دیدن فرشتگان لیاقت نمی خواهد؟, امتحان, انواع رزق, انواع سه گانه‏ى ظلم, اهل کتاب چه کسانی هستند؟, اصحاب صراط مستقيم, بهترین عبادت, بركات اینکه مرگ بازگشت به مبدا هست یعنی چه؟, تفسیر, تفسیر سوره عنکبوت, تأخير عذاب و قهر الهى, جلوه خدا در دنیا, جلوه رحمانیت پروردگار در آخرت, جلوه رحمانیت در دنیا, جلوه رحیمیت خدا در آخرت, جدال احسن, حزن ممدوح, حزن مذموم, خوف ممدوح, خوف مذموم, خانه عنكبوت در نظر مفسران, دلایل آزمایشهای الهی؟, سيماي زيانكاران, سیمای سوره عنکبوت, سبيل مؤ منين نيز تقسيمات و درجاتى دارد, صالحین, صالحین طبق آیات قران و احادیث, صاحبان علم چه کسانی هستند؟, ظلم به خويشتن, ظلم به خداوند, ظلم به ديگران, عنکبوت, عوامل کاهش رزق, عبادت احرار, عذاب فرعون و هامان, عذاب قوم ثمود, عذاب قوم عاد, عذاب قارون

نمایش برچسب‌ها

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود