-
۱۳۸۷/۰۷/۳۰, ۰۸:۵۴ #1
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 2,087
- مورد تشکر
- 2,686 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
آثار اعمال ما تاخر حتي پس از مرگ
اعمال انسان دو نوع است اعمال ما تقدم اعمال ماتاخر
اعمال ما تقدم اعمالي است كه تاثير آن بر نامه اعمال فرد وپرونده پاداش و يا جزاء آن تا زمان زندگي و حيات فرد است و پس از مرگ او اين اعمال ديگر تاثيري بر كارنامه روز قيامت فرد ندارند مثل غيبت يا دروغ
اما
اعمال ما تاخر اعمالي است كه حتي پس از مرگ افراد نيز ثواب يا جزاء آن ، عذاب يا بخشش گناهان در قيامت را براي فرد به دنبال دارد مثل ساختن مدرسه يا مسجد و يا...... كه مثلا هر شخصي كه در آن مسجدنماز بخواند ثوابي از آن نماز به روح متولي آن مي رسد و يا برعكس آن قاچاقچي كه افراد را معتا كرده تا روزي كه خانواده فرد معتاد شده در آتش اين اعتياد زجر مي كشند عذابي بر كارنامه گناهان فرد نوشته مي شود
دوستان اگر كسي اطلاعات بيشتري داره تو اين بحث شركت كنه
بهترين كارها سه كار است:
تواضع به هنگام دولت ، عفو هنگام قدرت و بخشش بدون منت
پيامبر اكرم (ص)
http://www.hamdardi.com/my_documents....com_8.com.jpg
-
۱۳۸۷/۰۷/۳۰, ۱۰:۲۱ #2
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 2,087
- مورد تشکر
- 2,686 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
مطابق کلام امام صادق (ع) شش چيز است که مومن بعد از مرگ نيز از آن ها بهره مند مي شود شش مورد است :
- فرزند صالحي که براي او طلب مغفرت کند .
- کتاب قرآن که از آن قرائت کند .
- چاه آبي که حفر کرده ( و به مردم آب مي دهد ) .
- درختي که کاشته است .
- آبي که براي خيرات جاري کرده است .
- روش پسنديده اي بنا نهاده و ديگران پس از وي ، آن را ادامه مي دهند .
ویرایش توسط rana_ : ۱۳۸۷/۰۷/۳۰ در ساعت ۱۰:۲۱
بهترين كارها سه كار است:
تواضع به هنگام دولت ، عفو هنگام قدرت و بخشش بدون منت
پيامبر اكرم (ص)
http://www.hamdardi.com/my_documents....com_8.com.jpg
-
۱۳۸۷/۰۷/۳۰, ۱۰:۵۴ #3
[quote=rana_;60483]اعمال انسان دو نوع است اعمال ما تقدم اعمال ماتاخر
اعمال ما تقدم اعمالي است كه تاثير آن بر نامه اعمال فرد وپرونده پاداش و يا جزاء آن تا زمان زندگي و حيات فرد است و پس از مرگ او اين اعمال ديگر تاثيري بر كارنامه روز قيامت فرد ندارند مثل غيبت يا دروغ
اعمالي كه آثار ونتايج آنها محدود به دوران عمر انسان مي باشند وبا مرگ او پرونده ي آنها نيز بسته مي شود" اثار ما تقدم" و اعمالي كه آثارشون حتي بعد از كوچ انسان از اين جهان از بين نمي رود وبا مرگ پرونده شون بسته نميشه و آثار مثبت يا منفي آنها در حيات برزخي نصيب او مي شه "آثار ما تأخر "گفته ميشه .
براي مثالي كه زديد جاي شبهه گذاشتيد . اعمالي كه براي دسته ي اول قيد مي شه اعمال خنثي هستند .مثل خوردن و آشاميدن و خوابيدن براي رفع نياز وكسب انرژي ...كه البته اگر آن هم با نيت خاصي همراه شد جنبه ي دوم را بخود اختصاص مي دهد .
به عنوان مثال كسي كه در زندگي دنيوي امور خيري را بنيان گذاري كرده است نتايج Lعنوي اين عمل در حيات برزخي نصيب او مي گردد يعني سبب برخورداري از مواهب خداوندي وحتي بخشش پاره اي از خطاهاي او مي شود .
عكس قضيه نيز صادق است ؛ كسي كه بدعتها وروشهاي غلطي را بنيان گذاري يا تقويت مي كند ؛ در همه ي نتايج سوئي كه اين بدعتها در زندگي فردي يا اجتماعي افراد برجاي مي گذارند؛ سهيم وشريك است از قبيل مدسازي ها؛ آداب و رسوم غلط در امر ازدواج ؛ نشر خرافات ؛ ايجاد انحرافات فكري در ديگران ؛ گسترش بي عفتي و بي بندوباري ؛ توسعه ي اعتياد به مواد مضر و مخدر و ... كه همگي تا مدت زمان بسيار طولاني آثار ونتايج شومي در زندگي مادي و معنوي انسانها برجاي مي گذارند وسرچشمه ي بدبختي هاي فراواني در جامعه مي گردند.
خداوند در قرآن كريم توجه انسان را به اين نكته ي اساسي جلب نموده و مي فرمايد :
"وَ نَكتُبُ مَا قَدَمـــوا وَ آثَرَهُم"
يعني ما تمامي اعمالي را كه شخص انجام داده و پيش فرستاده است ؛ با تمامي آثار آينده ي آن ؛ همه را ثبت مي كنيم . و در جاي ديگر مي فرمايد :
يُنَبـــؤُ الانسانُ يَومَئِــذٍ بِمــا قَدَمَ وَ أَخَر قيامت/13
آن روز انسان از آنچه پيشاپيش فرستاده و آنچه به آينده موكول كرده باخبر شود.
علاوه بر آن ؛ اعمال خيري كه بازماندگان براي درگذشتگان انجام مي دهند ؛ در سرنوشت آنها در عالم برزخ مؤثر است از قبيل طلب مغرفت ؛ دعاي خير ؛ انفاق ؛ اعمال صالحه و ... كه همه در بخشش گناهان وبالا رفتن مقام معنوي آنها اثر دارد . نفرين و طلب عذاب و طلب عذاب نيز( در صورتي كه به حق بوده باشد) در افزايش شقاوت وعذاب آنها مؤثر است.غيبت يا دروغ از گناهان كبيره در دين اسلام شمرده شده است لذا آثار ماتقدم اعمال انسان را در بر دارد .التماس دعا
-
۱۳۸۷/۰۷/۳۰, ۱۱:۲۰ #4
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 2,087
- مورد تشکر
- 2,686 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
[quote=وصال;60558]
دوست عزيز
خوردن آشاميدن يك كار غريزي است و در كار غريزي هدف بر طرف كردن نيازها براي زنده ماندن است بنابراين جز اعمال نيك و يا بد فرد به حساب نمي آيد شما به نيت قربه الي الله كه ناهار يا شام نمي خوريد !؟اعمال ما تقدم همان مثل دروغ هايي كه تبعات گسترده در آينده ندارد و در لحظه است غيبتي كه در لحظه فقط انجام مي گيرد و تبعاتي در آينده ندارد
بهترين كارها سه كار است:
تواضع به هنگام دولت ، عفو هنگام قدرت و بخشش بدون منت
پيامبر اكرم (ص)
http://www.hamdardi.com/my_documents....com_8.com.jpg
-
۱۳۸۷/۰۷/۳۰, ۱۱:۴۳ #5
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 937
- مورد تشکر
- 1,691 پست
- حضور
- 1 ساعت 48 دقیقه
- دریافت
- 2
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
[quote=rana_;60569]
دوست گرامی
کائنات مانند یک مجموعه ی به هم پیوسته است . همه ی اعمال و افعال ما ( حتی فکرهایمان ) به نحوی از انحا تاثیر گذار است اما ما قادر به محاسبه ی نتایج اعمال خود نیستیم . مثالی می زنم : یک ریاضیدان میزان تغییر مسیر یک ناو هواپیمابر را بر اثر نشستن یک مگس روی عرشه ی آن محاسبه کرده است . درست است که این یک اعشار بسیار کوچک می سازد اما به هر حال صفر نیست .
خداوند عالم که خالق و واضع قوانین کائنات است ، بر اساس مصلحت و رحمت خود برخی از اعمال بد ما را محو می کند و اثار آن را از بین می برد . اما چیزی که محرز است ، تمامی رفتارهای ما پس از مرگ مان تاثیرات خود را ادامه می دهد ولو این که به چشم نیاید و یا قابل محاسبه نباشد .
مثالی واضح تر می زنم : فرض کنیم کسی یک سیلی به کودکی می زند . تاثیر این سیلی را چگونه می توان برآورد کرد ؟ این سیلی می تواند آن کودک را بکشد ، می تواند او را خشمگین کند و باعث شود که کار بدی انجام بدهد که تاثیر آن در مسیر دیگری حرکت خواهد کرد ؛ می تواند یکی از مویرگ های بسیار ریز مغز او را آسیب بزند و مثلا این کودک در سی سالگی نابینا شود . خوب نابینایی او تاثیری روی خانواده اش خواهد داشت و در نهایت متوجه می شوید که رفتارهای ما مانند سنگی که در آب بیفتد ، موج پیرامونی ای را به وجود می آورد که هر چه دورتر می شود بزرگ تر است .
به همین خاطر است که باید مدام به خدا پناه ببریم از شر شروری که مرتکب شده ایم و از آن آگاه نیستیم.
-
۱۳۸۷/۰۸/۰۱, ۱۰:۱۸ #6
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 850
- مورد تشکر
- 3,450 پست
- حضور
- 35 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
-
9
[quote=rana_;60569]دوست عزیز سلام برشما
اگر خوردن وآشامیدن به منظور کسب قدرت وبالارفتن توانایی انسان وانرژی گرفتن ؛ برای انجام عبادت بهتر و بیشتر باشد این خوردن وآشامیدن هم عبادت است چون مقدمه است برای عبادتی بهتر.ومقدمه تا نباشد ذی المقدمه ای هم نخواهد بود.
آیا بین خوردن وآشامیدنی که به انسان نیرو می دهد برای انجام گناه با خوردن وآشامیدنی که به ما نیرو می دهد برای انجام عبادت وعمل به وظیفه فرقی وجود ندارد؟
امیدوارم همه حرکات وسکنات وحتی خوردن وآشامیدن ما برای خدا باشد.
موفق باشید
مولایم علی فرموند:
يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.
-
۱۳۸۹/۰۴/۱۱, ۱۸:۴۸ #7
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,246
- مورد تشکر
- 2,313 پست
- حضور
- 50 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
از دیدگاه قرآن، مراد از آثار "ما تقدّم" و "ما تأخّر" اعمال چیست؟
ر قرآن مجید، آیاتی آمده که به این حقیقت اشاره فرموده است که انسان در عالم آخرت، در برابر کارهایی که از قبل فرستاده و کارهایی که آخر میفرستد، مسئول است؛ بدیهی است که مراد از "اعمال ما تقدم"، طاعات و عبادات و یا گناهانی است که در مدّت زندگی خود مرتکب شده، چون دنیا به منزلة کشتگاه و زراعت گاه است، و بشر همانند کشاورز، هر چه کشت کند، در عالم آخرت همان را درو و برداشت خواهد کرد.
ادامه دارد
شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.
-
۱۳۸۹/۰۴/۱۱, ۱۸:۴۹ #8
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,246
- مورد تشکر
- 2,313 پست
- حضور
- 50 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
اما مراد از اعمال ]ما تأخّر[ آثار کارهایی است که نتیجة آن پس از مرگ انسان، در عالم آخرت به او میرسد و آن سنتهای خوب یا بدی است که انسان به جای گذاشته یا کتاب علمی مفید و ارزشمندی تألیف کرده که دیگران در طول قرنها از آن استفاده کردهاند و تا زمانی که این کتاب باقی است، اجر و پاداش در نامه عمل نویسنده ثبت میشود، و نیز اگر کتابی تألیف کند که عقیده جوانان را نسبت به دین، ضعیف نماید یا مرکزی تأسیس کند که جوانان را به انحراف بکشاند ـ تا زمانی که آثار این کارها موجود باشند ـ وزر و وبال آن، به گردن مؤسس است.
رسول خدا(ص) میفرماید:"چند عمل است که بعد از مرگ نیز، پاداش آن به انسان میرسد:اوّل:غرس کردن درخت؛ دوم:حفر چاه یا چشمه ]که این دو را وقف نماید و در اختیار عموم قرار دهد.[(میزان الحکمه، محمد محمدی ری شهری، ج 7، ص 14.) ؛ سوم:تألیف کتاب علمی؛ چهارم:ساختن مسجد؛ پنجم:تربیت فرزند صالح که بعد از وفات پدر برای وی استغفار کند."
ادامه دارد
شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.
-
۱۳۸۹/۰۴/۱۱, ۱۸:۴۹ #9
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,246
- مورد تشکر
- 2,313 پست
- حضور
- 50 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
در حدیث دیگری آن حضرت میفرماید:"کسی که سنّت حسنهای در اسلام از خود به جای گذارد که دیگران بعد از مرگ وی به آن عمل کنند، نوشته میشود برای او اجر کسی که به آن سنت عمل میکند و از اجر و پاداش عمل کنندگان نیز، چیزی کسر نمیشود."(صحیح مسلم، ج 4، ح 2059.)
در سورة قیامت آمده است:"یُنَبَّؤُاْ الاْ ؟ًِنسَـَنُ یَوْمَغذِم بِمَا قَدَّمَ وَ أَخَّرَ ؛(قیامه،13) روز قیامت، انسان آگاه میشود به آن چه جلو و آخر فرستاده."
هم چنین در سوره حشر میخوانیم:"یَـََّأَیُّهَ ا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَد؛(حشر،18) ای مؤمنین!از خدا بترسید و هر نفسی بنگرد، تا چه عملی برای فردای قیامت خود پیش فرستاده."
شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.
-
۱۳۸۹/۰۴/۱۲, ۰۰:۵۲ #10
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۸
- نوشته
- 2,042
- مورد تشکر
- 4,148 پست
- حضور
- 2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
- دریافت
- 4
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
با سلام و عرض ادب
آثار تشریعی اعمال (گناه)در صورت توبه برداشته می شود اما آثار تکوینی اعمال برداشته نخواهد شد .
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری