جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خلقت زمين در شش روز

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    91
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    1

    خلقت زمين در شش روز




    مدتیه واسه ی من یه شبهه ای شده (همین جا تاکید می کنم من هیچ قصدی ندارم) چرا خداوند در آیه ای می فرماید: کن فیکن(بشو پس می شود) اون وقت تو یه آیه ی دیگه داریم: وخلقنا السماوات والارض فی سته ایام( و ما آسمان ها و زمین را در شش روز خلق کردیم)؟؟؟؟!!!!


    ویرایش توسط Ahmadreza : ۱۳۸۷/۰۷/۳۰ در ساعت ۱۰:۴۴

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    حکمتش را من نمیدونم. اما آیه اول میگه اگر خدا به چیزی بگند باش هست و رست خدا بسته نیست ( بعنوان مثال وقتی به ذکریا خبر ÷سر دار شدنش را دادند به پروردگار گفت چگونه ممکن است که برای من فرزندی باشد در حالیکه خود ÷یر و همسرم نازاست و پروردگار در جوابش گفتند دست من که بسته نیست با آوردن این آیه) یا زمانی که مریم ÷اک دامن را مزده عیسی روح الله را دادند به فرشته گفت چگونه مرا فرزندی باشد ...؟ و ÷رودگار در جوابش این حرف را زدند.

    ÷س این آیه فقظ میخواد بگه که خدا دستشون بسته نیست...نه اینکه خدا هر کار که بکنن باید در آنی انجام شود

    اما در مورد آیه بعد خوب خیلی واضح هست ÷رودگار به عالم گفتند که در 6 روز باش نه اینکه نتونن در آنی اون را خلق کنن بلکه اینطوری اراده کردند. حال اینکه حکمتش چیه من راستش دیدم تویه تفسیر نور ولی یادم نیست.
    در هر صورت اگر فکر میکنید که این جواب سوال شما نبود دو مرتبه ب÷رسید لطفا تا بقیه دوستان جواب بدن

    اگر تعقیبات نماز عشا را با دقت بخونین شاید یکم بهتر بتونین مفهوم این آیه را بفهمید
    یا علی
    طیب
    ویرایش توسط طیب : ۱۳۸۷/۰۷/۳۰ در ساعت ۱۱:۱۰
    هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد


    سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما


    أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من اینطور فهمیدم اگر دوستان فکر میکنن اشتباه تذکر بدن
    هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد


    سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما


    أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    77
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0

    حکم حکومتی




    با سلام
    اولا نمیدانم چرا هیچکس ار مسئولین سایت با سایر کاربران به این سوال بسیار خوب جواب منطقی نداده اند. تنها یکی از دوستان با استفاده از حکم حکومتی ان را توجیه کرده اند.
    موضوع عدم استفاده از قدرت کن فیکون که بارها در قران امده است تنها در مورد افرینش اسمانه و زمین نبوده و سایر جاها مانند افرینش انسان و ادم نیز صدق دارد.
    امید است افراد مطلع تر به این شبه پاسخ گوییند
    بر سر بالین فقیهی نومید...... کوزه ای دیدم لبریز سوال

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,245
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به اين موضوع از دو منظر مي توان نگاه كرد:


    1- از جايگاه خداوندي، كه او فوق مكان و زمان است و در قالب آنها نمي گنجد، لذا براي او گذشته و حال و آينده مطرح نيست و همه چيز براي او حاضر است و همه چيز را با اراده و مشيت خودش خلق مي كند، حتي قالب زمان و مكان كه براي ما محدوديت ايجاد مي كند. بر اين اساس براي او همه چيز از ازل تا ابد حاضر است و خداوند علم به همه ي احوال عالم دارد و اراده ي خداوند به ايجاد از آن منظر مطرح است:


    إِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ


    چنين است [كار] پروردگار خدا هر چه بخواهد مى‏آفريند چون به كارى فرمان دهد فقط به آن مى‏گويد باش پس مى‏باشد.


    2- از جايگاه ما بندگان، كه در محدوده ي زمان و مكان قرار داريم و طبيعتا موضوع كاملا متفاوت خواهد بود، و به همين جهت آياتي اشاره به مراحل خلقت دارد. براي ما انسان هاست كه زمان به سوي آينده در حركت است.

    علم و عمل اي دوست به مايي و مني نيست

    هر كس به بَرَش خرقه، اويس قرني نيست

    هر شيشه ي گلرنگ عقيق يمني نيست

    خوبي به خوش اندامي و سيمين زَقَني نيست

    حُسن آيت روح است، به نازك بدني نيست

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    73
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    • آيه كه فرمود: "خداوند آسمان و زمين (جهان) را در شش روز خلق كرده" مي‌تواند اشاره به اسراري فراتر از آن چه از ظاهر آن به دست مي‌آيد باشد. تفصيل آن را در منبع ذيل جويا شويد.(1)
    • برخي در تفسير آن آيه گفته‌اند: براي خداوند هيچ مانعي وجود نداشت كه تمام عالم را در يك لحظه خلق نمايد، ولي اگر چنين بود، كمتر عظمت و قدرت و علم آفريدگار ظاهر مي‌گشت، ولي هنگامي كه آن را طي ميلياردها سال در دوران‌هاي مختلف و چهره‌هاي گوناگون طبق برنامه‌هاي منظم و حساب شده بيافريند، دلائل آشكارتري بر قدرت و حكمت او در برخواهد داشت.(2)
    • جاي ترديد نيست كه خداوند همان گونه كه قرآن فرموده و در سؤال اشاره گرديده هر گاه چيزي را اراده كند، در همان لحظه ايجاد مي‌گردد، ولي خداوند، همه كارهايش بر اساس حكمت است. گاه ممكن است چيزي را با محض اراده در همان لحظه خلق نمايد اما گاه ممكن است بر اساس حكمت و مصلحت كه خود مي‌داند، چيزي را در طي چند دوره و در ظرف زمان طولاني بيافريند. بر همين اساس در خلقت آسمان‌ها و زمين كه در طي شش روز آفريده شده، ممكن است اسرار نهفته فراوان وجود داشته باشد كه براي ما درك آن مقدرو نيست.
    • گرچه خداوند قادر مطلق است و در فاعليت خود كامل و فوق كمال است، ولي چون "قابل‌ها" گاهي به گونه‌اي است كه قابليت پذيرش فيض را به طور دفعي و آني ندارند، ممكن است بر اثر نقص "قابل" به تدريج فيض الهي را دريافت كند و در طي مدت زماني موجود شود.
    بنابر اين آيه "إذا أراد الله شيئاً اَنْ يقول له كن فيكون" كه در سؤال اشاره گرديده، ناظر به تام بودن فاعليت حق تعالي است، ولي اين كه آسمان‌ها و زمين در شش روز آفريده شده، ممكن است ناظر به نقص قابليت جهان خلقت باشد.

    1ـ امام خميني، چهل حديث، ص 658 نشر مؤسسه آثار امام، 1378ش.
    2ـ تفسير نمونه، ج 23، ص 303 و 304، نشر دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1379ش.


  9. تشکرها 2


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    بسم الله الر حمن الر حيم
    سلام عليكم و رحمة الله و انواره

    در مورد شبهه ي جالب توجّه شما دو پاسخ هست:

    1. ما دو عالم داريم كه در آيه اي به آن دو اشاره شده . در آيه ي (( علي له خلق و الامر )) اشاره به دو عالم دارد بنام هاي عالم امر و عالم خلق. هر كدام از اين دو عالم ويژگي هاي خاص خود را دارد. ويژگي عالم امر اين است كه هر چيز در آن به صورت دفعي به وجود مي آيد. كه نام اين عالم در فلسفه عالم عقل است . چون تجرّد در اين عالم بيش از پيش حاكم است اين اقتضاء ايجاد مي شود. و لذا كن فيكون اشاره به وجود آمدن در اين عالم دارد. حال همين چيزي كه به وجود آمده وقتي از آن عالم به عالم خلق يا همان عالم ناسوت در فلسفه تنزّل مي يابد ظهورش به تدريجح صورت مي گيرد. زيرا عالم خلق ويژگي تدريج در به وجود آمدن دارد.

    2. پاسخ دوم اين است كه بيان ((ستّة ايّام )) اصلا اشاره به روز و شب و زمان ندارد. زيرا وقتي هنوز آسمان خلق نشده بود و در سير خلق بود پس مسلّما هنوز خورشيد و ستاره و سيّاره اي هم نبوده كه بخواهد به گردش درآيد و روز و شب را ايجاد كند. پس اشاره به شش روز اين روز ما نيست . بلكه اشاره دارد به 6مرتبه ي وجودي . يعني آسمان و زمين در يك آن به وجود آمد و همان كن فيكون است ولي همزمان در 6 نشئه و عالم و مرتبه ي وجودي به وجود آمد. در شش مقام وجودي به وجود آمد. كه منظور همان عوالم وجود است كه در فلسفه مطرح است از جمله عوالم ناسوت و مثال و عقل و اسماء و صفات(جبروت) و...
    پس در واقع چون خورشيد و سيارات هنوز نبودند پس روز در آيه منظور روز ما نيست بلكه اشاره به 6 مرتبه ي از عوالم وجودي دارد.

    اگر سوالي بود در خدمتم.
    با تشكّر از اساتيد عزيزم كه هر چه دارم از آنهاست. لطفا صلواتي براي سلامتي آنجنابان بفرستيد.ممنون

    الحمد لله الذيجعلنا من المتمسّكين بولاية اميرالمومنين
    زياده عرضي نيست.
    التماس دعا
    طارق

    ویرایش توسط طارق : ۱۳۸۷/۰۸/۰۵ در ساعت ۱۵:۵۷ دلیل: اصلاح
    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۶
    نوشته
    259
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    برخي در تفسير آن آيه گفته‌اند: براي خداوند هيچ مانعي وجود نداشت كه تمام عالم را در يك لحظه خلق نمايد، ولي اگر چنين بود، كمتر عظمت و قدرت و علم آفريدگار ظاهر مي‌گشت، ولي هنگامي كه آن را طي ميلياردها سال در دوران‌هاي مختلف و چهره‌هاي گوناگون طبق برنامه‌هاي منظم و حساب شده بيافريند، دلائل آشكارتري بر قدرت و حكمت او در برخواهد داشت.(2)
    این پاسخ مردود است ..
    بگذریم
    .................

    اما به نظر من تفاوتی بین خلق یک لحظه ای و خلق در شش روز نیست !

    به این دلیل که خلقت در شش روز یقینا شش روز طبیعی و سال و زمان مطرح نیست بلکه ظاهرا شش دوران یا شش وقت است به تعبیر دقیق تر شش مرحله !

    به حکم عقل و محکمات قرآن خلق توسط خداوند در کمتر از آن تحقق می یابد (همان کن فیکون)
    اما اینکه در آیات گفته شده در شش روز این خلقت به طول انجامیده اولا تا زمین و چرخی نباشد روزی در کار نیست
    پس یقیقا مراد شش وقت است نه شش روز !
    وقت هم کمترین معیار زمان می توان گرفت همان (آن)

    پس تا بحال شش روز تنزل یافت به شش آن !

    حالا این شش وقت لزومی ندارد که حتما پی در پی و یکی پس از دیگری باشد . امکان تداخلش هم هست
    مانند یک تراشه در یک زمان چند کار را انجام می دهد که هرکدام یک مرحله و دوره زمانی محسوب می شود

    پس در مقام اول امکان دارد این شش زمان در یک لحظه باهم اتفاق بیفتند و لزومی ندارد که این شش زمان نسبت به هم قبل و بعدی داشته باشند

  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    168
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    اشاره به 6 روز نشان از عظمت كار دارد تا توجه انسان به اين آفرينش عظيم جلب شود و حتي در آياتي اشاره فرموده كه آفرينش مجدد انسان سخت تر از آفرينش آسمانها و زمين نيست .
    ویرایش توسط روشن بيان : ۱۳۸۷/۰۸/۰۵ در ساعت ۱۹:۱۲

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود