صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالاتي در باره استخاره

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۶
    نوشته
    247
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سوالاتي در باره استخاره




    می خوام بدونم برای چه کارهایی باید استخاره کرد، آیا زمان خاصی باید این کارو کرد؟
    مهمه که شخص استخاره کننده چه کسی باشد ؟

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10

    پاسخ: یه سوال در مورد استخاره




    نقل قول نوشته اصلی توسط کاوشگر نمایش پست
    می خوام بدونم برای چه کارهایی باید استخاره کرد، آیا زمان خاصی باید این کارو کرد؟
    مهمه که شخص استخاره کننده چه کسی باشد ؟
    استخاره يعني طلب خير نمودن و اينکه انسان در انجام هر کاري به ويژه کارهاي مهم از خداوند با خواندن نماز يا دعا طلب خير کند و بعد سراغ آن برود و از خداوند بخواهد که خير او در اين کار مقدر شود و اگر خير او در اين کار نيست به گونه اي اسبابي مقدر کند که اين کار انجام نشود (که در احاديث زيادي بر آن تاکيد شده) نه فقط معناي متعارف آن ، اما معناي متعارف اين کلمه در بين مردم به طلب خير از خدا ، تنها به وسيله قرآن و حداکثر تسبيح يا کاغذ ، محدود شده ،...
    تأثيرات روحي و رواني استخاره يکي از فوايد غير قابل انکار اونه که باعث رفع تحير و واماندگي ها در امور مهم ميشه.

    استخاره بعد از مشورت و تدبير جايگاه پيدا ميکنه و الا هرگز استخاره نميتونه جايگزين تدبير و انديشه و تحقيق و مشورت بشه.
    اينکه گاهي اوقات توسل به استخاره، حالت زياده ‏روي به خودش مي گيره و جاي تحقيق و مشورت و تصميم‏گيري عاقلانه ميشينه ، درست نيست ، مخصوصا در مورد ازدواج.

    قبل از استخاره بايد همه مقدمات و شرائط لازم رو بر هر کاري فراهم کرد مثل مطالعه و فکر، مشورت با اهل فن و افراد مجرب ، و اگر اقدامات فکري و فيزيکي ديگه اي مثل بررسي و تحقيق لازم باشد انجام بديم بعد از همه اينها اگه باز 50-50 بوديم نوبت به استخاره ميرسه. و بين مردم هم اين حرف معروفه که : « در کار خير حاجت هيچ استخاره نيست.»
    طبق نظر تمامي علما ، استخاره از دليل شرعي يک حکم نيست و اگر متقضاي استخاره در تضاد با يکي از احکام شرع و وظايف مکلف باشد، مسلما هيچ گونه اعتباري ندارد مانند اين که شخصي استخاره کند که نماز بخواند يا نه و استخاره بد بيايد و يا استخاره کند که کار حرامي را انجام دهد و خوب بيايد. از اين رو استخاره در صورت تضاد با احکام شرعي هيچ اعتباري ندارد.
    اگه استخاره با شرايطش انجام بشه ، خوب اومدن اون نشان دهنده اينه که حقيقت اون عمل داراي مصلحت و خير و خوبيه ، حتي اگه واقعيت (اون چيزي که رخ ميده) و نتيجش خوشايند نباشه يا برعکس.
    يکي از راه هاي طلب خير از خدا براي رفع تحير ، قرآنه که در مورد اون در احاديث دعاها و آدابي ذکر شده که براي نمونه ميتونين به مفاتيح (که براي همه قابل دسترسيه) مراجعه کنين.
    مثلا از امام‌ صادق‌ عليه السلام داريم که شخص‌ استخاره‌ كننده‌ به‌ هنگام‌ آماده‌ شدن‌ و قيام‌ براي‌ نماز ، مصحف‌ را مي‌گشايد و به‌ نخستين‌ امري‌ كه‌ در آن‌ مي‌ بيند ، عمل‌ مي‌كند(شيخ طوسي‌، تهذيب‌، 3/310)
    اما در روايتي از همين امام تفأل زدن به قرآن مورد نهي قرار گرفته «لا تتفأل بالقرآن» که در باب معني تفال در اين روايت ، بزرگان گفتن که منظور ايناست :
    1- آينده نگري و پيش بيني آينده به وسيله قرآنه ، مثل اين که برخواهيم بدونيم فلان مريض خوب ميشه يا ميميره و يا فلان گمشده اي پيدا ميشود يا نه و ...
    2- يا اينکه کسي هنگام خوندن يا شنيدن آيه اي، از اون آيه تفأل به چيزي بزنه و بگه فلان اتفاق قراره بشه.

    در حاشيه مفاتيح گفته شده که در باب زمان استخاره روايتي نداريم (لا موجود!) اما يه زمان هاي خاصي ميگن بهتره.
    اما بنا به نظر صاحب جواهر ، چون استخاره يه نوع دعاکردنه ، همه شرايط استجابت دعا مثل خلوص دعا کننده و زمان و مکان ، در استخاره هم خوبه رعايت بشه
    که اين حرف ايشون ناظر به معناي واقعي استخاره است که در احاديث و سنت ديده ميشه نه فقط استخاره خاص با نيابت و به وسيله قرآن!
    موفق باشید

  5. تشکرها 3


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10

    شاد پاسخ: یه سوال در مورد استخاره




    نقل این داستان هم می تواند كمك خوبی برای ما باشد تا بفهمیم حقیقت استخاره چیست؟
    نقل شده كه فرزند يكي از علما تصميم به تحصيل در رشته‏اي دانشگاهي مي‏گيره اما پدر موافق نبوده و نظر ديگري داشته بالاخره به استخاره متوسل ميشن ، ولي با توجه به اختلاف نظر دو طرف ، نمي‏تونن با استخاره مشكل رو حل كنن و بر يك تصميم اتفاق نظر کنن.
    ناچار از امام خميني (قدس ‏سره) كمك و استخاره مي‏طلبن. امام مي‏فرمايند :
    « فرزند خود را در انتخاب آزاد بگذاريد و شما و مادرش دعا كنيد موفقيت در راهي كه انتخاب مي‏كند، نصيب او گردد.» (صحيفه امام، ج21، ص309)
    امام نه فقط در اينجا و نه فقط به ديگران بلکه براي خودشان هم ، روي معناي واقعي استخاره تاکيد داشتند.
    همچنين عروس ايشان ميگويد : يک بار از خانم (همسر امام) پرسيدم که آيا امام در مورد انتخاب دامادهايشان استخاره مي کردند ؟ ايشان گفتند : به اين معنا که اگر استخاره خوب آمد قبول کنند و اگر بد آمد رد کنند ، نه. امام اعتقادي به اين استخاره در اين معني نداشتند.
    در مورد يکي از دخترهايشان دقيقاً يادم هست که اول وضو گرفتند ،بعد سر سجاده نشسته دو رکعت نماز خواندند و از خدا طلب خير کردند.



  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10

    پاسخ: یه سوال در مورد استخاره




    خواندن این داستان هم به ما كمك می كنه تا حكمت نتیجه برخی استخاره هارا رابهتر بفهمیم...
    يكي از علما نسبت به همه اعمال خود دچار ترديد مي شد، به نحوي كه چندان مقيد به استخاره بود كه شبي براي رفتن به بام و خوابيدن به پشت بام هم استخاره مي گيرد كه آيا از نردبان بالا رود يا از پلكان ؟ استخاره از نردبان خوب مي آيد. ايشان از نردبان بالا مي رود و اتفاقاً از نردبان مي افتد پاي او مي شكند طوري که پاي اين عالم لنگ مي ماند. اين عالم مي گويد : من متحير بودم كه حكمت آن استخاره چه بود ؟ تا آنكه سي سال از آن قضيه گذشت ، و هنگامه حملات مغول رسيد. در حمله به نجف سركرده مغولها دستور مي دهد همه علما را از دم تيغ بگذرانند. وقتي نوبت به اين عالم مي رسد و او را به حضور آن ظالم مي آورند، آن ظالم نگاهي به آن عالم مي كند و مي گويد او را رها كنيد. وقتي از او علت را مي پرسند مي گويد، او لنگ است و مانند مادرم راه مي رود. آن عالم مي گويد : آن وقت بود كه حكمت استخاره سي سال پيش برايم آشكار شد.


  8. تشکرها 3


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    15
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مبنای فقهی استخاره چیست؟؟؟




    با سلام
    این سؤالی که میپرسم اگر مربوط به اینجا نیست لطفا تصحیح فرمایید
    میخواستم بدانم مبنای فقهی استخاره چیست ؟ آیا ما کتاب خدا را در حد یک وسیله قرعه کشی تنزل نداده ایم وآیا این خود نوعی استهزا به کلام خداوند نیست؟ کدام روایت یا حدیث از معصومین داریم که حداقل یک بار برای یکی از دوستانشان به قرآن یا حتی تسبیح استخاره کرده باشند. واقعا جای استخاره کجاست؟ منظور همین استخاره مصطلح بین متقدسین است. در حالی که خدای متعال وحی را خاتمه داده و بندگانش را به تفکر و تعقل و بحث و تبادل نظر و مشورت با افراد کاردان و کارشناس و فقیه دعوت نموده و از همه مهمتر از آنها خواسته که مسؤولیت اعمال خود را به عهده گرفته و همچون ابلیس مأیوس از رحمت خدا کارهای اشتباهشان را به خدا نسبت ندهند، دیگر چه جایی برای این نوع استخاره ها باقی میماند. درست است قرآن همچون خدای متعال کریم است اما در همین قرآن آیاتی نداریم که میفرماید (یضل به کثیرا) و (نستدرجهم) آیا اگر واقعا کسی به قرآن ایمان داشته باشد باید به آن عمل کند یا به آن استخاره بگیرد؟ آیا آیاتی که در سر صفحه قرآن وارد نشده اند از آیات الهی شمرده نمیشوند؟ و هزاران آیای دیگر

  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    977
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    5
    گالری
    56



    سلام. استخاره جزو احکام واجب یا حرام نیست که همانند این احکام بخوایم دنبال مبنای فقهی براش باشیم. بلکه جزو موضوعات هست. البته حدیث و روایت هم در این مورد کم نداریم...!

    شما به همین مفاتیح الجنانی که دم دستتون هست مراجعه کنید، در فهرست حاشیه اون در مورد استخاره مطالب نسبتا کاملی داره!
    نماز استخاره، آداب استخاره، معنی استخاره و کیفیت آن، کیفیت استخاره به تسبیح منسوب به امام عصر (عج)، استخاره با تسبیح، ساعات استخاره و ...! خب اینا روایت هست دیگه...!

    البته قبول دارم که گاهی مواقع استخاره بین برخی از ماها اون جایگاه اصلی خودش رو نداره. بعضیا برای هر کاری سریع استخاره میگیرن و زندگیشون شده استخاره...!!!

    اما باید اینو توجه داشته باشیم که استخاره شرایط خودش رو داره...!

    اول اینکه اگر مورد استخاره کاری هست که مطمئنیم انجام یا ترکش لازمه، دیگه این جای تردید و استخاره نیست! بعضیا میگن حالا یه استخاره هم بزنیم ببینیم چی در میاد! این درست نیست و یقینا جواب صحیح هم نمیده..!!!

    دوم اینکه حالا اگر در کاری تردید داشتیم و واقعا شک کردیم چه کنیم، اینجا هم نباید سریع سراغ استخاره رفت! اول خود شخص باید در مورد انجام یا ترک این کار فکر و بررسی کنه و اگر به نتیجه نرسید و کار هم مهم بود، باید با افراد دیگه در این مورد مشورت کنه..!! اگر باز هم به نتیجه نرسید و همچنان تردید باقی بود، اونوقت جای استخاره هست و البته اونم با شرایطش...!
    یعنی وقتی استخاره میگیریم واقعا از ته قلب به تصمیم الهی معتقد باشم و نخوایم اونطوری که دل ما میخواد بشه...! بعد هم وقتی جواب رو گرفتیم، به اون راضی باشیم و دوباره استخاره نگیریم که شاید یه جور دیگه و مطابق میل ما در بیاد....! این که دیگه استخاره نیس!!!

    البته نمیخوام بگم مخالفت با استخاره حرام هست، نه...! .ولی اینو دقت داشته باشیم که اگر مقدمات استخاره (یعنی تفکر و تعقل و مشورت) رو رعایت کردیم و نوبت به استخاره رسید، دیگه مخالفت نکنیم! چون بدترین نتیجه ش اینه که دیگه اعتقادمون به استخاره کم میشه و از این به بعد هر وقت میخوایم استخاره کنیم ته دلمون این هست که اگر مطابق میلمون نبود عمل نمیکنیم!!!

    خلاصه اینکه استخاره اگر در جای خودش و با شرایط صحیحش انجام بشه، واقعا بهترین راه حل برای مواقعی هست که در کاری گیر کردیم و متحیر موندیم و فقط استخاره هست که با توجه به اون بر خدا توکل میکنیم و پیش میریم.

    به نظر من بدترین حالت برای هر انسانی این میتونه باشه که در انجام وظیفه ش متحیر و مردد بمونه! در اینطور مواقع اگر بعد از تفکر و تعقل و مشورت به جایی نرسید، به غیر از استخاره چه راهی وجود داره؟؟؟

    ویرایش توسط parsa : ۱۳۸۶/۱۲/۱۴ در ساعت ۱۵:۱۴ دلیل: تصحیح اغلط تایپی...!
    دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
    مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


    و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!



  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    15
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با تشکر از پاسخ
    اما اون روایاتی که فرمودید هیچکدومشون تأیید کننده این لای قرآن باز کردنی که امروز باب شده نیست اکثرشون هم ضعف سند دارن به همین خاطر هم جناب محدث قمی اونها رو توی خود مفاتیح نیاورده اگر مقدمه مفاتیح الجنان رو بخونید معلوم میشه.
    اتفاقا این لای قرآن باز کردن باعث میشه که مردم کمتر عقلشونو بکار بگیرن کمتر دنبال مشورت با بزرگترها باشند
    بهترین کار هم برای این چیزی که من اسمشو میگذارم "بدعت در دین" اینه که ممنوع بشه این لای قرآن باز کردن

  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۶
    نوشته
    2,483
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    22
    آپلود
    0
    گالری
    51



    دوست عزیز قبل از اینکه مطالب ذیل را مطالعه کنید، لطفا آنچه که در ذهن دارید را دقایقی کنار بگذارید تا مطلب را انشاءالله بهتر متوجه شوید!! در غیر اینصورت قضیه دور خواهد خورد!!!

    درباره‌ی استخاره سه دیدگاه وجود دارد

    ‏1- دیدگاه افراطی: كه این دیدگاه از آنِكسانی است كه عقل را محدود دانسته و ‏مشورت را نیز رایزنی با عقل‌های محدود تلقی می‌كنند. از نظر این گروه در همان ابتدای ‏كار باید به سراغ تسبیح یا قرآن رفت و ازخداوند راه صحیح و خیر را طلب نمود‏.

    ‏2- دیدگاه تفریطی: این دیدگاه به كلی منكر استخاره و تفأل است.‏

    ‏3-‏دیدگاه معتدل: كه صاحبان آن معتقدند با توجه به جایگاه عقل و مشورت، استخاره و ‏تفأل عین خردورزی است. بسیاری از روایات وجود دارد كه درآن‌ها استخاره و تفأل مورد ‏تأیید و سفارش امامان معصوم ـ علیهم السلام ـ واقع شده‏است. در این نوشتار ضمن ‏تبیین مفهوم استخاره دلایل جواز استخاره با قرآن را ذكر می‌نماییم و نیز روایاتی راكه در ‏آن‌ها تفأل به قرآن مورد نهی واقع شده است را بررسی می‌نماییم.

    معنای استخاره

    استخاره
    دو معنی دارد: یكی از آن‌ها معنای حقیقی استخاره است (یعنی استخاره‌ی ‏مطلق) و در اخبار و روایات(1) ما از آن بیشتر نام برده شده و پیش خواص، متعارف است و ‏آن، طلب خیر نمودن از خدا است. این نوع استخاره در تمام كارهایی كه انسان می‌كند، ‏خوب و مستحب است.‏ ‏ معنای دیگر استخاره این است كه پس از آن ‌كه انسان به كلی در امری متحیر و وامانده ‏شد، به طوری كه نه عقل خودش وی را به خوبی و بدی آن راهنمایی كرد، و نه عقل‏ دیگری راه خیر و شر را به او فهماند، و نه خدای جهان در باره‌ی آن كار، تكلیفی و فرمانی ‏داشت كه راهنمای او باشد، در این صورت كه هیچ راهی برای پیدا كردن خوب و بد در كار ‏نیست، اگر یكی پیدا شود و انسان را به یك سوی كار، دلگرم كند و با اراده‌ی راسخ و ‏امیدوارانه به كار وادار كند، چه منّت بزرگی به انسان دارد. ‏ اینجا دین‌داران می‌گویند: خدای عالم كه پناه بیچارگان و دادرس افتادگان است، در حالت تحیر و دودلی، یك راه امیدی بر روی انسان باز كرده و اگر انسان با این حال اضطرار به او ‏پناه ببرد و از او راهنمایی جوید، خدای جهان كه قادر بر پیدا ونهان است، یا‏دل او را به ‏یك‌ سو می‌كشاند و راهنمای قلب او می‌شود (دراستخاره قلبی) كه او مقلبالقلوب ‏است، یا دست او را به یك طرف تسبیح می‌اندازد (در هنگام استخاره با تسبیح)‏یا به ‏وسیله‌ی قرآن، دل او را گرم می‌كند (دراستخاره با قرآن)‏.(2) لازم به ذكر است كه از روایات، صحّت هر دومعنی استفاده می‌شود.

    دلایل جواز
    استخاره

    با قرآن درباره‌ی استخاره با قرآن روایاتی از پیشوایان معصوم ـ علیهم السلام ـ نقل شده است ‏كه به برخی از آنها اشاره می‌شود:

    ‏1ـروایت شده است كه: یَسع بن عبدِالله قمی به امام صادق ـ علیهالسلام- عرض كرد: ‏گاهی می‌خواهم كاری انجام دهم ولی متحیر هستم كه آیا انجام دهم یا نه؟ امام صادق ‏ـ علیه السلام ـ به او فرمود: هنگام نماز ـ كه شیطان از هر وقت دیگر از انسان دورتر ‏است ـ قرآن را بگشا، اولین آیه‌ای كه درآغاز صفحه دست راست می‌بینی، عمل كن.‏(3)

    ‏2‏ـ از رسولخدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نقل شده است كه فرمود: هنگام ‏استخاره با قرآن، ابتدا سه بار سوره‌ی توحید را بخوان سپس سه بار صلوات بر محمد و ‏آلش بفرست، سپس بگو: «اللهم تفألتُ بِكِتابكَ و تَوكلتُ عَلیكَ فَأرِنی مِن كِتابكَ مَاهُو ‏مَكتومٌ مِن سِركَ المَكنونِفِی غَیبكَ». یعنی: خدایا به كتاب تو تفأل می‌زنم، و بر تو توكل ‏می‌كنم و از كتابت آنچه را كه در نهان غیب تو، پوشیده شده به من بنمایان.» پس از این ‏دعا، قرآن رابگشا و از سطر اول، صفحه‌ی سمت راست، مقصود خود را به دست آور.(4)

    ‏3ـ وقتی خبر تولد زید را به پدر بزرگوارش امام سجاد ـ علیه السلام ـ، امام ـ علیه السلام ‏ـ به اصحاب خود رو كرد و فرمود:‏نام این كودك را چه بگذارم؟ هر كس، نامی گفت، حضرت‏قرآن طلبید قرآنی را به آن حضرت دادند، قران را باز كرد، این آیه آمد: «و فضل اللهُ ‏المجاهدینَ علی القاعدینَ اجراً‏عظیماً»(5) بار دیگر قرآن راگشود، این بار در آغاز صفحه‌ی اول قرآن، این آیه آمد: «اِناللهَ اشتَرَی مِنَ ‏المؤمنینَاَنفسَهم وَ اَموالَهُم باَنَّ لَهُمالجَنّةَ یُقاتِلونَ فِی سَبیلِ اللهِ... وَ ذلك هِو الفَوزُ ‏العَظیم»(6).امام سجاد ـ علیه السلام ـ به این دو آیه نظر انداخت و دید هر دو درمورد ‏جهاد در راه خدا است و از آنچه كه رسول خداـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و علی ـ ‏علیه السلام ـ در مورد «زید» فرموده بودندكه در صلب امام سجاد ـ علیه السلام ـ پدید ‏می‌آید، دریافت كه این كودك همان زید است، آنگاه مكرّر به حاضران فرمود: «سوگند به ‏خدا این همان «زید» است و نام او را زید گذاشت».(7)

    روایتی كه از تفأل به قرآن نهی می‌كند

    شیخ بزرگوار كلینی (ره) از امام صادق ـ علیه السلام ـ روایت
    كرده است كه «به قرآن ‏تفأل مكن».(8) علامه مجلسی (ره) می‌فرماید: « این حدیث را تأویل ‌كرده‌اند به این كه از فالگشودن ‏قرآن برای استنباط احوال آینده از آیات [پیشگویی] نهی شده است،چنان كه برخی از ‏جاهلان،این روش را وسیله‌ای برای كسب روزی خود قرار داده‌اند و به این صورت، مردم را ‏فریب می‌دهند و ممكن است مقصود، نهی از تفألی باشد كه بیشتر مردم از دیدن یا ‏شنیدن بعضی امور اعتقاد پیدا می‌كنند و برخی را مبارك و برخی دیگر را شوم می‌گیرند، ‏بدین صورت كه از آیات قرآن كریم نیز فال نیك و فال بد گرفته شود. و شاید یك حكمتش ‏این باشد كه اگر موافق نیفتاد باعث كم اعتقادی مردم به قرآن نگردد.‏(9)‏ تذكر این نكته نیز لازم است كه كسانی كه با قرآن، انس و الفتی ندارند و محكم و ‏متشابه آن را نمی‌شناسند و از علم تفسیر، بهره‌ای ندارند، باید ازاستخاره و تفأل با ‏قرآن، سخت بپرهیزند و آیات خدا را به بازی نگیرند، شاید این حدیث شریف در اصول ‏كافی، خطاب به این دسته از افراد باشد. زیرا استخاره و فال معمولاً معنای یكسانی ‏دارند، چنان‌كه در دعای ا ستخاره با قرآن می‌گوییم: «اللهمتفألتُ بكِتابكَ، یعنی خدایا به ‏كتاب تو فال می‌زنم» شاید بتوان این فرق را هم قائل شدكه از میان انواع استخاره، ‏استخاره‌هایی كه ابزار محسوسی مثل قرآن، تسبیح، دیوان، شعر، كاغذ و.... دارند، آنها ‏را فال هم می‌گویند؛ و استخاره‌هایی كه هیچ ابزاری جز دعا و قلب ندارند، آنها را فقط ‏استخاره می‌گویند؛ مثل استخاره‌های مطلق، قلبی، مشورتی.(10)

    معرفی منابع جهتمطالعه بیشتر

    ‏1ـ شیخ میرزا ابوالمعالی، الاستخاره، (قم؛ مؤسسة الامام المهدی،ج 1، 1411، هـ).
    ‏2ـ بهاءالدین خرمشاهی، دانشنامة قرآن، تهران،انتشارات دوستان، 1377، ج 1، ص 198
    ---------------------------------------
    پی نوشت ها
    ‏1-‏ر.ك: وسائل الشیعه، باب صلوةاستخاره.
    ‏2-‏ابوالفضل طریقه‌دار، كندوكاوی در باره‌ی استخاره و تفأل، قم، انتشارات مدین، چاپ ‏دوم، 1374،ص 98 الی 100، به نقل از كشف اسرار، امام خمینی، قم، انتشارات پیام ‏اسلام، ص 89‏.
    ‏3- مجلسی، محمد باقر، مفاتیحالغیب، ص 42 و 43‏.
    ‏4- مجلسی،‏محمد باقر، بحارالانوار، ج 91، ص 241‏.
    ‏5- نسأ/ 95‏.
    ‏6- توبه/ 111‏.
    ‏7- ابوالفضل طریقه‌دار، استخاره و تفأل، ص 26 به نقل از عیون‏اخبار رضا، ج 1، ص 195‏.
    ‏8-‏كلینی، محمد بن یعقوب، اصول كافی، ج 2، ص 629‏.
    ‏9- مجلسی،محمد باقر، مفاتیح الغیب، ص 42 و 43‏.
    ‏10- ابوالفضل طریقه‌دار، كندوكاوی در باره‌یاستخاره و تفأل، قم، انتشارات مدین، چاپ ‏دوم، 1374، ص 21‏


  13. تشکر


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    15
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با تشکر از توضیحات
    اما با ین حال مردم عادی و حتی متقدس هیچ نگاهی به دلایل و شرایط نمیکنند میبینند که علما آنرا جایز دانسته اند لذا در کارهایشان هر کاری هم که باشد استخاره میگیرند شما یک سری به دفاتر آقایان بزنید عمده کار اغلب دفاتر استخاره گرفتن برای این و آن است هیچ مشورتی هم اکثرا نمیشود حد اکثرش این که میپرسند برای ازدواج طلاق نباشد(این هم شاید بخاطر اینکه از عواقبش نگران هستند) در این مورد باید به مردم اطلاع رسانی بیشتری شود

  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    15
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    البته بدیهی است وقتی به چیزی اعتقاد داشته باشیم آن نظریه را معتدل بدانیم و الا حق و واقع این است که این نوع استخاره رایج و لای قرآن باز کردن چیزی است که در دین خدا تازه وارد شده حتی من بین مردم 100سال پیش نشنیده ام که اینقدر استخاره و لای قرآن باز کردن رواج داشته باشد!

صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود