جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پیشینه علوم قرآنى(پژوهشی در قرآن)

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    5,435
    مورد تشکر
    4,566 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    27

    پیشینه علوم قرآنى(پژوهشی در قرآن)




    بحث درباره قرآن و شناخت مسایل مختلف آن،از همان دوران نخست مطرح‏بوده و هم واره در طول تاریخ،بزرگان و دانش پژوهان در این زمینه به بحث وگفت و گو نشسته و آثار نفیس و گران‏بهایى از خود به یادگار گذارده‏اند و این‏مطالعات پیوسته ادامه دارد.

    بر پایه مدارک موجود،اولین کسى که درباره قرآن به بحث نشست و گفت و گو راآغاز نمود،یحیى بن یعمر شاگرد برومند ابو الاسود دؤلى(متوفاى 89)بود.نام برده‏کتابى در فن قرائت قرآن،در روستاى واسط،نگاشت که شامل انواع قرائت‏هاى‏مختلف آن دوره مى‏باشد.سپس حسن بصرى(متوفاى 110)کتابى در عدد آیات‏قرآن نوشت.نویسندگان و آثار دیگر موجود در این زمینه به ترتیب ظهور،عبارتند از: عبد الله بن عامر یحصبى(متوفاى 118)رساله‏اى در اختلاف مصاحف عثمانى ونیز رساله دیگرى در وقف و وصل در قرآن نوشته است و شیبة بن نصاح مدنى(متوفاى 130)کتاب‏«الوقوف‏»را نگاشت.آبان بن تغلب(متوفاى 141)نخستین‏کسى است که پس از یحیى بن یعمر در فن قرائات کتاب نوشت.محمد بن سائب‏کلبى(متوفاى 146)اول کسى است که در«احکام القرآن‏»کتاب نوشت.مقاتل بن‏سلیمان(متوفاى 150)نخستین نویسنده‏اى است که درباره‏«آیات متشابهات‏»

    کتاب نوشت.ابو عمرو،علاء بن زبان تمیمى(متوفاى 154)کتاب‏«وقف و ابتدا»و«قرائات‏»را نوشت.حمزة بن حبیب یکى از قراء سبعه(متوفاى 156)در فن قرائات‏کتاب نوشت.

    یحیى بن زیاد فراء(متوفاى 207)کتاب‏«معانى القرآن‏»را در سه مجلد نوشت.



    دست به دست من بده
    پا به پای من بیا
    نگو امروز مال ما
    بگو فردا رو میخوام


    به لطف الهی فردا از آن ماست....




  2. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    5,435
    مورد تشکر
    4,566 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    27




    این نویسنده هم چنین کتاب‏«اختلاف اهل کوفه و بصره و شام در مصاحف‏»و کتاب‏«جمع و تثنیه در قرآن‏»را به تحریر در آورد. محمد بن عمر واقدى(متوفاى 207)

    کتاب‏«رغیب‏»در علوم قرآنى و«غلط رجال‏»را نوشت.ابو عبیده معمر بن المثنى(متوفاى 209)کتاب‏«اعجاز القرآن‏»در دو جزء و«معانى القرآن‏»را نوشت.او اول‏کسى است که در اعجاز قرآن کتاب نوشته است.ابو عبید قاسم بن سلام(متوفاى 224)کتاب‏هاى فراوانى در علوم قرآنى نوشته و او اول کسى است که دراین زمینه به طور گسترده کتاب نوشته است.از جمله کتب او«فضائل القرآن‏»،«المقصور و الممدود»در فن قرائات،«غریب القرآن‏»،«ناسخ و منسوخ‏»و«اعجازالقرآن‏»و.. .،را مى‏توان نام برد.على بن مدینى(متوفاى 234)در«اسباب نزول‏»

    کتاب نوشت.احمد بن محمد بن عیسى اشعرى قمى(متوفاى حدود 250)کتاب‏«ناسخ و منسوخ‏»را نوشت.ابو زرعه عراقى(متوفاى 264)هزار بیت(الفیه)در«غریب الفاظ قرآنى‏»سرود.ابو عبد الله احمد بن محمد بن سیار(متوفاى 268)

    «ثواب القرآن‏»و«کتاب القرائة‏»را تالیف کرد.ابو محمد عبد الله بن مسلم(ابن قتیبة)

    (متوفاى 276)کتاب‏هاى:«تاویل مشکل القرآن‏»و«تفسیر غریب القرآن‏»و«اعراب‏القرآن‏ و«قرائات‏»را نوشت.ابو العباس محمد بن یزید مبرد نحوى(متوفاى 286)

    کتاب‏«اعراب القرآن‏»را نوشت.ابو عبد الله محمد بن ایوب بن ضریس(متوفاى 294)کتابى در آن چه در مکه و مدینه نازل شده و نیز کتاب‏«فضائل القرآن‏»

    را نوشت.ابو القاسم سعد بن عبد الله اشعرى قمى(متوفاى 299)رساله‏اى در انواع‏آیات قرآن نوشت.



    دست به دست من بده
    پا به پای من بیا
    نگو امروز مال ما
    بگو فردا رو میخوام


    به لطف الهی فردا از آن ماست....




  3. #3
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    5,435
    مورد تشکر
    4,566 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    27




    محمد بن زید واسطى متکلم امامى(متوفاى 307)کتابى در«اعجاز قرآن‏»

    نوشت و آن را در نظم و تالیف آن دانست.محمد بن خلف بن مرزبان(متوفاى 309)

    کتاب‏«الحاوى‏»در علوم قرآنى در(27)جزء نوشت.ابو محمد حسن بن موسى‏نوبختى(متوفاى 310)کتاب‏«التنزیه و ذکر متشابهات القرآن‏»را نوشت.ابو بکر بن‏ابى داوود عبد الله بن سلیمان سجستانى(متوفاى 316)کتاب معروف‏«المصاحف‏»

    و«الناسخ و المنسوخ‏»و رساله‏اى در«قرائات‏»نوشت.ابن درید ابو بکر محمد بن‏الحسن ازدى(متوفاى 321)کتابى در«غریب القرآن‏»نوشت.ابن مجاهد ابو بکراحمد بن موسى(متوفاى 324)کتاب‏«السبعة فی القراءات‏»را نگاشت.ابو البرکات‏عبد الرحمان انبارى(متوفاى 328)«البیان فی اعراب القرآن‏»و«عجائب علوم‏القرآن‏»را به نگارش در آورد.ثقة الاسلام محمد بن یعقوب کلینى(متوفاى 329)

    کتاب‏«فضائل القرآن‏»را تالیف کرد.ابو بکر محمد بن عزیز سجستانى(متوفاى 330)کتاب معروف‏«غریب القرآن‏»را نگاشت.ابو جعفر احمد بن محمدنحاس(متوفاى 338)کتب‏«اعراب القرآن‏»،«الناسخ و المنسوخ‏»و«معانى القرآن‏»

    را تحریر نمود.ابو محمد قصاب محمد بن على کرخى(متوفاى حدود 360)کتاب‏«نکت القرآن‏»را تقریر کرد.ابو بکر احمد بن على رازى جصاص(متوفاى 370)

    کتاب‏«احکام القرآن‏»را در سه جلد بزرگ تالیف کرد.ابو على فارسى(متوفاى 377)



    دست به دست من بده
    پا به پای من بیا
    نگو امروز مال ما
    بگو فردا رو میخوام


    به لطف الهی فردا از آن ماست....




  4. #4
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    5,435
    مورد تشکر
    4,566 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    27




    کتاب‏«الحجة فی القراءات‏»را نگاشت.ابو الحسن عباد بن عباس(متوفاى 385)دراحکام القرآن کتابى نوشت.ابو الحسن على بن عیسى رمانى(متوفاى 386)کتاب‏«النکت فی اعجاز القرآن‏»را نگاشت.محمد بن على ادفوئى(متوفاى 388)کتاب‏«الاستغناء»در علوم قرآنى را در 20 مجلد نوشت.ابو سلیمان حمد بن محمد بستى‏خطابى(متوفاى 388)کتاب‏«بیان اعجاز القرآن‏»را تالیف کرد.

    ابو بکر محمد بن طیب باقلانى(متوفاى 403)کتاب‏«اعجاز القرآن‏»را تقریرنمود.ابو الحسن محمد بن الحسین شریف رضى(متوفاى 404)«تلخیص البیان‏»در مجازات قرآن و«حقائق التاویل‏»در متشابه قرآن را تصنیف کرد.ابو زرعه‏عبد الرحمان بن محمد(متوفاى حدود 410)کتاب‏«حجة القرائات‏»را به رشته‏تحریر در آورد.هبة الله،ابن سلامة(متوفاى 410)کتاب‏«الناسخ و المنسوخ‏»رانوشت.ابو عبد الله محمد بن محمد بن النعمان(شیخ مفید)(متوفاى 413)«اعجازالقرآن‏»و«البیان »را در انواع علوم قرآنى نگاشته است.ابو الحسن عماد الدین قاضى‏عبد الجبار(متوفاى 415)«متشابه القرآن‏»و«تنزیه القرآن عن المطاعن‏»را به تحریردر آورده است.ابو القاسم حسین بن على مغربى(متوفاى 418)«خصائص القرآن‏»راتالیف کرد.ابو الحسن على بن ابراهیم حوفى(متوفاى 430) «البرهان فی علوم‏القرآن‏»را نوشت.ابو محمد مکى بن ابى طالب(متوفاى 437)«الکشف عن وجوه‏القراءات السبع‏»را در دو جزء بزرگ تالیف کرد.ابو عمرو دانى(متوفاى 444)

    «التیسیر»در قرائات سبع و«المحکم‏»در نقطه گذارى مصحف و«المقنع‏»را در رسم‏الخط مصحف تقریر نمود.ابو محمد على بن احمد بن حزم ظاهرى(متوفاى 456)

    «الناسخ و المنسوخ‏»را نوشت.ابو الحسن على بن احمد واحدى نیشابورى(متوفاى 468)«اسباب النزول‏»و«فضائل القرآن‏»را تالیف کرد.ابو بکر عبد القاهرجرجانى(متوفاى 471)«الرسالة الشافیه‏»در اعجاز قرآن و«دلایل الاعجاز»را تقریرنمود.

    ابو القاسم حسین بن محمد راغب اصفهانى(متوفاى 502)«المفردات‏»در الفاظ‏غریبه قرآن را به تحریر در آورد.ابو بکر محمد بن عبد الله،ابن عربى(متوفاى 543)

    «احکام القرآن‏»را در چهار مجلد نوشت.محمد بن حمزة بن نصر کرمانى(متوفاى حدود 550)«اسرار التکرار فى القرآن‏»را تالیف کرد. ابو جعفر محمد بن‏على بن شهر آشوب(متوفاى 588)«متشابهات القرآن و مختلفه‏»را تقریر نمود.

    ابو محمد قاسم بن فیره شاطبى(متوفاى 590)«حرز الامانى‏»قصیده معروف درقرائات سبع را انشاء نمود.ابو الفرج عبد الرحمان بن على بن جوزى(متوفاى 597)

    «فنون الافنان فی عجائب علوم القرآن‏»و«المجتبى فی علوم القرآن‏»را تالیف کرد.



    دست به دست من بده
    پا به پای من بیا
    نگو امروز مال ما
    بگو فردا رو میخوام


    به لطف الهی فردا از آن ماست....




  5. #5
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    5,435
    مورد تشکر
    4,566 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    27




    ابو البقاء عبد الله بن الحسین عکبرى(متوفاى 616)«املاء ما من به الرحمان‏»دراعراب قرآن را نوشت.على بن محمد سخاوى(متوفاى 643)«جمال القراء و کمال الاقراء»در قرائات سبع را تالیف کرد.ابو القاسم محمد بن عبد الله(متوفاى حدود 650) رساله‏اى در لغات قبائل عرب که در قرآن آمده نوشت.ابن‏ابى الاصبع عبد العظیم بن عبد الواحد(متوفاى 654)«بدیع القرآن‏»را به رشته‏تحریر در آورد.ابو محمد عبد العزیز بن عبد السلام(متوفاى 660)«مجاز القرآن‏»راتقریر نمود.ابو شامه شمس الدین عبد الرحمان بن اسماعیل(متوفاى 665)

    «المرشد الوجیز»را در علوم قرآنى تالیف کرد.محمد بن ابى بکر رازى(متوفاى 666)«اسئلة القرآن المجید و اجوبتها»را نوشت.

    در قرن هشتم جامع‏ترین کتاب در علوم قرآنى نوشته شد.این مهم بر دست‏تواناى امام بدر الدین محمد بن عبد الله زرکشى(متوفاى 794)انجام گرفت.کتاب او«البرهان فی علوم القرآن‏»نام دارد که در چهل و هفت فن از فنون علوم قرآنى بحث‏کرده و در این باب استقصاء کامل نموده است.و نیز بدر الدین محمد بن ابراهیم بن‏جماعه(متوفاى 733)«کشف المعانى‏»در متشابهات قرآن را تالیف کرد.کمال‏الدین عبد الرحمان بن محمد حلى معروف به ابن العتائقى(متوفاى 770)«الناسخ‏و المنسوخ‏»را نوشت.

    جلال الدین بلقینى شیخ و استاد جلال الدین سیوطى(متوفاى 824)«مواقع‏العلوم فی مواقع النجوم‏»را در انواع پنجاه‏گانه علوم قرآنى نوشت،که ابتداجلال الدین سیوطى کتاب معروف خود را بر آن پایه گذارى نمود.سپس بر کتاب‏برهان زرکشى دست‏یافت و آن را محور قرار داد.

    در قرن نهم معروف‏ترین و جامع‏ترین کتاب در علوم قرآنى کتاب‏«الاتقان‏»فی‏علوم القرآن،بر دست‏برومند جلال الدین سیوطى(متوفاى 911)نوشته شد.البته‏این کتاب را باید از شاه کارهاى قرن نهم به حساب آورد،زیرا فراغت از آن درسال(872)بوده است.هم چنین وى کتاب معروف‏«معترک الاقران‏»را در اعجازقرآن در سه مجلد بزرگ نوشته است.در همین قرن ابو الخیر شمس الدین محمد بن‏محمد بن جزرى(متوفاى 833)کتاب‏«النشر فی القراءات العشر»و کتاب‏«غایة النهایة‏»در طبقات قراء و کتاب‏«فضائل القرآن‏»را نوشت.

    قاضى زکریا بن محمد انصارى(متوفاى 926)«فتح الرحمان‏»در رفع و دفع اشکالات و ابهامات قرآن را تحریر نمود.ابو عبد الله محمد بن احمد مکى(متوفاى 930)«الاحسان‏»را در علوم قرآنى نوشت.محمد بن یحیى حلبى(متوفاى 963)«القول المذهب‏»را در کلمات رومى معرب در قرآن تقریر کرد که ازکتاب‏«المهذب‏»سیوطى گرفته شده است.

    اضافه بر موارد فوق،کسانى که در مقدمه تفسیر خود به مباحث علوم قرآنى‏پرداخته‏اند بسیارند،از جمله:

    مقدمه جامع التفاسیر راغب اصفهانى که شیواترین مباحث علوم قرآنى را دارااست.و مقدمتان فی علوم القرآن،که مقدمة کتاب‏«المبانى‏»و مقدمه کتاب تفسیرابن عطیه که به نام‏«المحرر الوجیز فی تفسیر القرآن العزیز»نوشته است،دو مقدمه‏بسیار نفیس در شؤون قرآن مجید است.مقدمه تفسیر قرطبى و تفسیر ابن کثیر وتفسیر طبرى از مهم‏ترین مقدمه‏ها در این زمینه است. مقدمه تفسیر«آلاء الرحمان‏»

    شیخ محمد جواد بلاغى،از جامع‏ترین مباحث علوم قرآنى برخوردار است.



    دست به دست من بده
    پا به پای من بیا
    نگو امروز مال ما
    بگو فردا رو میخوام


    به لطف الهی فردا از آن ماست....




  6. #6
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    5,435
    مورد تشکر
    4,566 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    27





    «البیان‏»حضرت استاد آیت الله خویى،که مقدمه‏اى بر تفسیر است و جامع‏ترین وکامل‏ترین مباحث مهم علوم قرآنى را شامل مى‏شود.مقدمه تفسیر صافى فیض‏کاشانى و مقدمه تفسیر برهان نیز از مهم‏ترین مباحث در جنبه‏هاى نقلى علوم قرآنى‏مى‏باشد. مقدمه مجمع البیان علامه طبرسى از متقن‏ترین مباحث علوم قرآنى‏برخوردار است.

    از قرن یازدهم به این طرف،کتب فراوانى در تفسیر علوم قرآنى نگاشته شده که‏ذکر آن‏ها موجب تطویل است.براى نمونه نام تعدادى از آن‏ها را در مقدمه‏«التمهید»آورده‏ایم که مى‏توان رجوع نمود.

    از میان آثار موجود مهم‏ترین کتاب‏ها در زمینه علوم قرآنى اساسا دو کتاب‏البرهان و الاتقان مى‏باشند.



    دست به دست من بده
    پا به پای من بیا
    نگو امروز مال ما
    بگو فردا رو میخوام


    به لطف الهی فردا از آن ماست....




  7. #7
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    5,435
    مورد تشکر
    4,566 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    27





    البرهان فی علوم القرآن،تالیف امام بدر الدین محمد بن عبد الله بن بهادر زرکشى‏است.ایشان از برجسته‏ترین علما و دانش‏مندان قرن هشتم مى‏باشد.ولادت او درقاهره مصر به سال 745 بوده است.وى در همان دیار بزرگ شده و در رشته‏هاى‏مختلف علوم اسلامى به سر حد استادى رسیده است.وى طبق مذهب شافعى تدریس فقه مى‏کرده و فتوى مى‏داده است.او در سال 794 بدرود حیات گفت.

    کتاب وى‏«البرهان‏»زبده‏ترین کتاب در مباحث علوم قرآنى است.این کتاب شمول‏و گستردگى را با ایجاز و ایفاء در عبارت به هم آمیخته است.نام برده مباحث علوم‏قرآنى را تا 47 نوع پیش برده و درباره هر یک آن چه لازم بوده گرد آورده است،درعین حال که گوى سبقت از سابقین خود ربوده،براى لا حقین الگوى گران‏بهایى‏به جاى گذاشته است.

    دومین کتاب،«الاتقان‏»فی علوم القرآن،تالیف جلال الدین عبد الرحمان سیوطى‏است.ولادت او در اسیوط مصر به سال 849 مى‏باشد(متوفاى 911 در قاهره).اودر تمامى علوم حدیث و تفسیر و دیگر علوم اسلامى ید طولایى دارد و تالیفات‏گران‏بهایى از خود باقى گذارده است.او ابتدا کتاب استاد خود جلال الدین بلقینى(متوفاى 824)،«مواقع العلوم..»را محور قرار داده،تحریر و تهذیب نمود و بر اوافزود و به نام‏«التحبیر فی علوم التفسیر»تالیف نمود.وى در این کتاب بالغ بر 202نوع از مباحث علوم قرآنى گرد آورد. سپس بر کتاب استاد استاد خود«البرهان‏»

    تالیف زرکشى دست‏یافت و آن را بهتر پسند کرد و بناى کتاب خود را بر آن نهاد.آن راتنقیح و تحریر نمود و مطالب بسیارى بر آن اضافه نمود و تا 80 نوع از عناوین علوم‏اسلامى را در آن فراهم کرد.امروزه این منابع از گسترده‏ترین و جامع‏ترین علوم‏قرآنى است که در اختیار محققین و پژوهش گران قرار دارد.

    کتاب‏«مناهل العرفان‏»فی علوم القرآن،نوشته محمد عبد العظیم زرقانى،موسع‏ترین کتاب در علوم قرآنى در عصر اخیر است و مجلس اعلاى از هر مصر این‏کتاب را براى تدریس در دانش‏گاه‏هاى از هر مقرر نموده است.مقدمه تفسیر«آلاء الرحمان‏»تالیف علامه بزرگ محمد جواد بلاغى(متوفاى 1352)که‏تحقیقى‏ترین نوشته‏ها در مهم‏ترین مسایل علوم قرآنى را شامل مى‏گردد و به جهت‏اهمیت آن،مستقلا در مقدمه تفسیر مختصر شبر در مصر(قاهره)به چاپ‏رسیده است.این اثر بیش‏تر به دفع شبهات و به دفاع از مقام منیع قرآن‏پرداخته است.در مقدمه تفسیر صافى دوازده فصل به عنوان 12 مقدمه در انواع‏مباحث علوم قرآنى سخن رانده شده است.مقدمه تفسیر«مرآت الانوار»که به طور تفصیل از نظر حدیثى به مقدماتى پرداخته و با عنوان مقدمه تفسیر البرهان سیدهاشم بحرانى به چاپ رسیده است.مقدمه مذکور تالیف ابو الحسن عاملى اصفهانى(متوفاى 1138)از شاگردان مرحوم مجلسى است.البیان فی تفسیر القرآن،نوشته‏استاد علامه سید ابو القاسم خویى رحمه الله تعالى مقدمه لطیف و جامعى است دربرخى مباحث علوم قرآنى و از تحقیقات عالیه در این زمینه برخوردار است.

    مباحث فی علوم القرآن نوشته دکتر صبحى صالح،استاد علوم اسلامى در دانش‏گاه‏لبنان شامل برخى از مباحث علوم قرآنى به صورت فشرده است.



    دست به دست من بده
    پا به پای من بیا
    نگو امروز مال ما
    بگو فردا رو میخوام


    به لطف الهی فردا از آن ماست....




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود