جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: یک سؤال

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    54
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش یک سؤال




    عصر ارتباطات و فن آوری و اطلاعات است . به طوری که در اکثر روستاهای ما نیز امکانات از جمله اینترنت و ماهواره ...!(به شخصه مشاهده کرده ام) وجود دارد .

    آیا با توجه به این پیشرفت علمی باز هم امروزه قاصر جاهل وجود دارد ؟


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    54
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    این لینک هم از وبلاگ خودم که بی ربط نیست
    ظاهر و باطن

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۵
    نوشته
    84
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    4



    نقل قول نوشته اصلی توسط aliyekta نمایش پست
    عصر ارتباطات و فن آوری و اطلاعات است . به طوری که در اکثر روستاهای ما نیز امکانات از جمله اینترنت و ماهواره ...!(به شخصه مشاهده کرده ام) وجود دارد .

    آیا با توجه به این پیشرفت علمی باز هم امروزه قاصر جاهل وجود دارد ؟
    آقا علي با سلام
    من يه سوال داشتم آيا واقعا در همه جاها از اينترنت استفاده مي شه و اگر استفاده مي شه درست استفاده مي شه در ضمن چقدر از اين اطلاعاتها دينيند؟
    در ضمن دوست گرامي مختصراً عرض مي كنم كه جاهل قاصر يعني شخصي كه به اصل وجود و وجوب تكاليف جهل داشته باشد وي مورد مؤاخذه و عذاب قرار نمي‌گيرد؛چنان كه خداوند مهربان مي‌فرمايد: إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ وَ الْوِلْدَانِ لَا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لَا يهَْتَدُونَ سَبِيلًا(98)فَأُوْلَئكَ عَسىَ اللَّهُ أَن يَعْفُوَ عَنهُْمْ وَ كاَنَ اللَّهُ عَفُوًّا غَفُورًا(99) (مگر آن دسته از مردان و زنان و كودكاني كه براستي تحت فشار قرار گرفته‌اند ]و حقيقتاً مستضعفند[; نه چاره‌اي دارند و نه راهي ]براي نجات از آن محيط آلوده‌[ مي‌يابند، ممكن است خداوند آن‌ها را مورد عفو قرار دهد؛ و خداوند، عفو كننده و آمرزنده است‌. نسأ،98 و 99)
    اين حكم براي شخصي است كه واقعا دسترسي به منبع و علمي نداشته باشد و اگر يك نفر آدم هم پيدا بشه كه به هيچ وجه دسترسي به امكانات نداشته باشه اين حكم بر وي حمل مي شه


  5. تشکرها 2


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    54
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط saba نمایش پست
    آقا علي با سلام
    من يه سوال داشتم آيا واقعا در همه جاها از اينترنت استفاده مي شه و اگر استفاده مي شه درست استفاده مي شه در ضمن چقدر از اين اطلاعاتها دينيند؟
    در ضمن دوست گرامي مختصراً عرض مي كنم كه جاهل قاصر يعني شخصي كه به اصل وجود و وجوب تكاليف جهل داشته باشد وي مورد مؤاخذه و عذاب قرار نمي‌گيرد؛چنان كه خداوند مهربان مي‌فرمايد: إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ وَ الْوِلْدَانِ لَا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لَا يهَْتَدُونَ سَبِيلًا(98)فَأُوْلَئكَ عَسىَ اللَّهُ أَن يَعْفُوَ عَنهُْمْ وَ كاَنَ اللَّهُ عَفُوًّا غَفُورًا(99) (مگر آن دسته از مردان و زنان و كودكاني كه براستي تحت فشار قرار گرفته‌اند ]و حقيقتاً مستضعفند[; نه چاره‌اي دارند و نه راهي ]براي نجات از آن محيط آلوده‌[ مي‌يابند، ممكن است خداوند آن‌ها را مورد عفو قرار دهد؛ و خداوند، عفو كننده و آمرزنده است‌. نسأ،98 و 99)
    اين حكم براي شخصي است كه واقعا دسترسي به منبع و علمي نداشته باشد و اگر يك نفر آدم هم پيدا بشه كه به هيچ وجه دسترسي به امكانات نداشته باشه اين حكم بر وي حمل مي شه
    سلام علیکم
    اول اینکه فقط اینترنت نیست و این یک مثال است . حالا با وجود اینترنت این که استفاده غیر صحیح بشه باز شخص مقصر است نه قاصر . امروزه کتب دینی و رساله مراجع محترم هم زیاد و در دسترس است و اینکه بخواهیم بگوئیم کسی تا به حال به ان دسترسی نداشته حرف غیر قابل قبولی است .
    همانطور که در وبلاگ شخصی ام هم نوشته ام مرحوم آیت الله اراکی در زمان خودشان فرمودند دیگر در این زمان هیچ جاهل قاصری وجود ندارد .
    با تشکر از شما

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۵
    نوشته
    84
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    4



    نقل قول نوشته اصلی توسط aliyekta نمایش پست
    سلام علیکم
    اول اینکه فقط اینترنت نیست و این یک مثال است . حالا با وجود اینترنت این که استفاده غیر صحیح بشه باز شخص مقصر است نه قاصر . امروزه کتب دینی و رساله مراجع محترم هم زیاد و در دسترس است و اینکه بخواهیم بگوئیم کسی تا به حال به ان دسترسی نداشته حرف غیر قابل قبولی است .
    با تشکر از شما
    دوست گرامي اين يك حكم شخصي است و بايد بر مصداق صدق كند من يه سوال دارم
    يه شخصي در يك روستايي زندگي مي كند كه در آن جا نه برق است نه راديو نه تلوزيون و نه.. حالا اين شخص كه حتي در خيلي از ماهاي سال هم نمي تواند به روستاهاي اطراف هم مراجعت كند آيا باز هم اين شخص جاهل مقصر است
    درضمن بسيازري ار علماي ما معناي‌ جاهل‌ قاصر را فقط‌ عدم دسترسي دسترسي‌ نمي دانند و براين عقيده اند كه مصاديق ديگري دارند شما به اين سخن دقت كنيد
    جاهل‌ قاصر معنايش‌ فقط‌ اين‌ نيست‌ كه‌ دسترسي‌ نداشته‌ باشيم‌، براي‌ اينكه‌ ما جاهل‌ قاصر كه‌ مي‌گوييم‌ چند معنا از آن‌ اراده‌اي‌ مي‌كنيم‌: يك‌ دفعه‌ دسترسي‌ ندارد، مثل‌ خيلي‌ از اروپاييها كه‌ اصلاً دسترسي‌ به‌ اسلام‌ ندارند و ماها نرفته‌ايم‌ آنجا اسلام‌ پياده‌ كنيم‌. يكي‌ هم‌ جاهل‌ قاصر آنجاست‌ كه‌ اصلاً به‌ ذهنش‌ نمي‌آيد.. كه‌ اين‌ زياد هم‌ اتفاق‌ مي‌افتد، مثلاً كسي‌ از فقهاست‌، سالها حمد و سوره‌اش‌ غلط‌ است‌، اما اصلاً به‌ ذهنش‌ نمي‌آيد كه‌ حمد و سوره‌اش‌ غلط‌ است‌، اصلاً اگر به‌ او بگويند، بدش‌ مي‌آيد و اينها هستند. نه‌ تجويديها، تجويديها و سوره ماها را باطل‌ مي‌دانند - البته‌ خودشان‌ باطل‌ اند - اما هست‌، من‌ ديده‌ايم‌ سراغ‌ دارم‌ كه‌ حمد و سوره بعضي‌ از بزرگان‌ غلط‌ فقهي‌ - نه‌ غلط‌ تجويدي‌ - دارد و اصلاً به‌ ذهنش‌ نمي‌آيد كه‌ اين‌ غلط‌ است‌ تا درستش‌ بكند. خب‌ اين‌ مي‌شود جاهل‌ قاصر، كه‌ جاهل‌ غافل‌ هم‌ به‌ او بگوييم‌ طوري‌ نيست‌. گاهي‌ كسي‌ جاهل‌ قاصر است‌ از اينكه‌ اصلاً فكرش‌ كشش‌ ندارد و راستي‌ عقيده‌اش‌ هم‌ همين‌ است‌، مي‌گويد حمد و سوهر اي‌ كه‌ از شما مي‌خواهند، از من‌ نمي‌خواهند و فكر اصلاً كشش‌ ندارد. كه‌ حالا اين‌ را سفيه‌ مي‌گويند، جاهل‌ قاصر هم‌ مي‌گويند.
    بنابراين‌ جاهل‌ قاصر فقط‌ آن‌ نيست‌ كه‌ دسترسي‌ نداشته‌ باشد، گاهي‌ دسترسي‌ ندارد، گاهي‌ كشش‌ فكري‌ ندارد، گاهي‌ غافل‌ است‌، بطوري‌ كه‌ يقين‌ دارد صحيح‌ است‌ و احتمال‌ غلط‌ نمي‌دهد و امثال‌ اينها. همه اينهاجاهل‌ قاصرند. و اگر بخواهيم‌ يك‌ كلي‌ برايش‌ درست‌ كنيم‌، جاهل‌ قاصر آن‌ است‌ كه‌ نشود به‌ او كتك‌ زد، در مقابل‌ جاهل‌ مقصّر كه‌ مي‌شود به‌ او كتك‌ زد. حالا عبادتش‌ صحيح‌ است‌ يانه‌؟ بحث‌ ديگري‌ است‌، اما مي‌شود كتكش‌ زد، روايت‌ هم‌ داريم‌ كه‌ روز قيامت‌ به‌ او مي‌گويند هلاً تعلّمت‌؟ چرا حمد و سوره‌ ات‌ باطل‌ بود؟ مي‌گويد نمي‌دانستم‌. مي‌گويند هلا علمت‌؟ چرا نرفتي‌ ياد بگيري‌؟ به‌ اين‌ جاهل‌ مقصر مي‌گويند، كه‌ قرآن‌ در سوره نساء مي‌فرمايد كتكش‌ به‌ اندازه‌اي‌ است‌ كه‌ ملائكه‌ دم‌ مرگ‌ مي‌آيند و با تازيانه‌ جانش‌ را مي‌گيرند. آن‌ وقت‌ بعد قرآن‌ استثناء مي‌كند، مي‌فرمايد مگر مستضعف‌، كه‌ «لايستطيعون‌ حيلة و لايهتدون‌ سبيلاً»؛ سوره‌ نساء /98.
    به نقل از پايگاه آية الله العظمى مظاهری
    همانطور که در وبلاگ شخصی ام هم نوشته ام مرحوم آیت الله اراکی در زمان خودشان فرمودند دیگر در این زمان هیچ جاهل قاصری وجود ندارد .
    بنابر صحت اينكه ايشان براي جاهل قاصر مصداقي قائل نباشد نظر فقهي ايشان است چراكه علماي كنوني بر صدق جاهل قاصر و حكم آن عقيده دارند
    در

  8. تشکر


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    54
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تشکر
    بله اگر چنین روستاهائی وجود داشته باشد درست است

  10. تشکر


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۶
    نوشته
    259
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در ضمن دوست گرامي مختصراً عرض مي كنم كه جاهل قاصر يعني شخصي كه به اصل وجود و وجوب تكاليف جهل داشته باشد وي مورد مؤاخذه و عذاب قرار نمي‌گيرد؛چنان كه خداوند مهربان مي‌فرمايد: إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ وَ الْوِلْدَانِ لَا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لَا يهَْتَدُونَ سَبِيلًا(98)فَأُوْلَئكَ عَسىَ اللَّهُ أَن يَعْفُوَ عَنهُْمْ وَ كاَنَ اللَّهُ عَفُوًّا غَفُورًا(99) (مگر آن دسته از مردان و زنان و كودكاني كه براستي تحت فشار قرار گرفته‌اند ]و حقيقتاً مستضعفند[; نه چاره‌اي دارند و نه راهي ]براي نجات از آن محيط آلوده‌[ مي‌يابند، ممكن است خداوند آن‌ها را مورد عفو قرار دهد؛ و خداوند، عفو كننده و آمرزنده است‌. نسأ،98 و 99)

    این آیه ای که اورده اید با بیانی که شما در مورد جاهل قاصر اورده اید فکر میکنم تفاوت زیادی دارد
    بد نیست آیات قبل آن را هم بیاورید :

    إِنَّ الَّذِینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِی أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِیمَ كُنْتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِینَ فِی الْأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِیهَا فَأُولَئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءَتْ مَصِیرًا«97»
    کسانی که فرشتگان (قبض ارواح)، روح آنها را گرفتند در حالی که به خویشتن ستم کرده بودند، به آنها گفتند: «شما در چه حالی بودید؟ (و چرا با اینکه مسلمان بودید، در صف کفار جای داشتید؟!)» گفتند: «ما در سرزمین خود، تحت فشار و مستضعف بودیم.» آنها [= فرشتگان‌] گفتند: «مگر سرزمین خدا، پهناور نبود که مهاجرت کنید؟!» آنها (عذری نداشتند، و) جایگاهشان دوزخ است، و سرانجام بدی دارند.

    إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ لَا یسْتَطِیعُونَ حِیلَةً وَلَا یهْتَدُونَ سَبِیلًا«98»
    مگر آن دسته از مردان و زنان و کودکانی که براستی تحت فشار قرار گرفته‌اند (و حقیقتا مستضعفند)؛ نه چاره‌ای دارند، و نه راهی (برای نجات از آن محیط آلوده) می‌یابند.

    فَأُولَئِكَ عَسَى اللَّهُ أَنْ یعْفُوَ عَنْهُمْ وَكَانَ اللَّهُ عَفُوًّا غَفُورًا«99»
    ممکن است خداوند، آنها را مورد عفو قرار دهد؛ و خداوند، عفو کننده و آمرزنده است.سوره نساء

    که به خوبی روشن است ضمن اینکه آیه در مورد مستضعفین که در قرآن آمده تفاوت دارد با کسی که جاهل به اصل وجود وجوب تکالیف است
    کسیکه جاهل به اصل وجود وجوب تکالیف است اعم از اینست که قاصر باشد یا مقصر
    اصلا مستضعف اگر به معنی ان دقت شود خیلی تفاوت دارد با جاهل به اصل تکلیفی که معلوم نیست دلیل جهل او عدم تحقیق و یا عناد او بوده


    به هرحال به گفته قرآن زمین خدا بزرگ است و به صرف نداشتن علم به تکلیف نمی توان شاخه کسی را خالی کرد


  12. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود