جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ْآيات

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    53
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ْآيات




    آنگاهکه تنها شدي و در جستجوي يک تکيه گاه مطمئن هستي بر من توکل کن (نمل آيه79)
    آنگاه که نوميدي بر جانت پنجهافکنده و رها نمي شوي به من اميدوار باش (زمر آيه 53)
    آنگاه که در پي تعالي وکمال هستي نيتت را پاک والهي کن (فاطر آيه29)
    آنگاه که سر مست زندگاني و مغرور به آن شدي به ياد قيامت باش (فاطرآيه 5)
    آنگاه که دوست داري به آرزويت برسي به درگاهم دعا کن تا اجابت کنم (غافر آيه 60)
    آنگاه که دوست داري کسي همواره به يادت باشد به يادمن باش(152بقره)

    YA ALI

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331



    آنگاه که نوميدي بر جانت پنجهافکنده و رها نمي شوي به من اميدوار باش (زمر آيه 53)



    قُلْ يَا عِبَادِىَ الَّذِينَ أَسْرَفُواْ عَلَى‏ أَنفُسِهِمْ لَاتَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ


    بگو: «اى بندگان من كه بر نفس خويش اسراف (و ستم) كرده‏ايد! از رحمت خداوند مأيوس نشويد، همانا خداوند همه‏ى گناهان را مى‏بخشد، زيرا كه او بسيار آمرزنده و مهربان است

    در تمام كلمات اين آيه لطف و مهر الهى نهفته است:


    1. پيام بشارت را رسول خدا صريحاً اعلام كند. «قل»

    2. خداوند انسان را مخاطب قرار داده است. «يا»

    3. خداوند همه را بنده‏ى خود و لايق دريافت رحمتش دانسته است. «عبادى»

    4. گناهكاران بر خود ستم كرده‏اند و به خدا ضررى نرسانده‏اند. «اسرفوا على انفسهم»

    5. يأس از رحمت، حرام است. «لا تقنطوا»

    6. رحمت او محدود نيست. «رحمة اللّه» ( «رحمة اللّه» به جاى «رحمتى» رمز جامعيّت رحمت است، چون لفظ «اللّه» جامع‏ترين اسم اوست).

    7. وعده‏ى رحمت قطعى است. «ان اللّه»

    8. كار خداوند بخشش دائمى است. «يغفر»

    9. خداوند همه‏ى گناهان را مى‏بخشد. «الذنوب»

    10. خداوند بر بخشش همه‏ى گناهان تأكيد دارد. «جميعاً»

    11. خدا بسيار بخشنده و رحيم است. «انه هو الغفور الرحيم»

    .




  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331



    آنگاه که در پي تعالي وکمال هستي نيتت را پاک والهي کن (فاطر آيه29)



    إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرّاً وَعَلَانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَّن تَبُورَ


    همانا كسانى كه كتاب خدا را تلاوت مى‏كنند و نماز بر پا مى‏دارند و از آن چه ما روزيشان كرده‏ايم، پنهان و آشكار انفاق مى‏كنند، به تجارتى دل بسته‏اند كه هرگز زوال نمى‏پذيرد.
    پيام ها :
    در قرآن بارها نماز و قرآن، در كنار هم مطرح شده‏اند:

    «يتلون كتاب اللّه و اقاموا الصلوة» كتاب خداوند را تلاوت مى‏كنند و نماز به پا مى‏دارند.

    1- تلاوت قرآن (گرچه مستحب است،) امّا قبل از واجبات آمده است. «يتلون... اقاموا... انفقوا»

    2- فكر و فرهنگ، مقدّمه‏ى عمل است. «يتلون كتاب اللّه - اقاموا الصلاة»

    3- نماز، بايد با رسيدگى به محرومان همراه باشد. «اقاموا - انفقوا»

    4-دارائى‏هاى انسان، داده الهى است. «رزقناهم»

    5- اگر توجّه داشته باشيم كه دارائى‏هاى ما از خداوند است، در انفاق، بخل نمى‏ورزيم. «انفقوا مما رزقناهم»

    6- بخشى از داده‏ها انفاق شود، باقى براى خودتان است. «مما رزقناهم» (كلمه «مِن» به معناى بعضى است)

    7- مورد انفاق، تنها مال نيست بلكه از علم و آبرو و قدرت نيز بايد به مردم كمك كرد. «ممّا رزقناهم»

    8-انفاق، هم سرى باشد هم آشكارا. (در انفاق پنهان، خلوص آدمى رشد مى‏كند و در انفاق آشكار، مردم تشويق مى‏شوند.) «سرّاً و علانية» البتّه انفاق مخفيانه برترى دارد، لذا نام آن قبل از انفاق علنى برده شده است. «سرّاً و علانية»

    9-اميد به رستگارى، بايد با فكر و عمل و انفاق همراه باشد وگرنه اميد بدون كار، پندارى بيش است. «يتلون، اقاموا، انفقوا، يرجون»

    10- با داشتن علم و خشيت الهى (كه در آيه قبل بود) و با تلاوت قرآن و اقامه نماز و كمك به محرومان، باز هم خود را مستحقّ ندانيد، تنها اميدوار باشيد. «يرجون»

    11- در معامله با خدا، حتّى يك درصد زيان نيست. «تجارة لن تبور»

    12- گمان نكنيد با انفاق، مال شما تمام مى‏شود. «تجارة لن تبور»

    13- در فرهنگ اسلام، دنيا بازار است و انسان فروشنده و نعمت‏هاى الهى، سرمايه و انتخاب مشترى با انسان است. او مى‏تواند با خدا معامله كند و مى‏تواند غير خدا را انتخاب كند.


    ..







  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331



    آنگاه که سر مست زندگاني و مغرور به آن شدي به ياد قيامت باش (فاطرآيه 5)
    يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَ لَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ


    اى مردم! وعده‏ى خداوندى حقّ است؛ پس زندگى دنيا شما را فريب ندهد و مبادا (شيطان) فريبكار شما را فريب دهد و به (كَرَم) خدا مغرور سازد.


    پیام ها :

    1- گروهى با زندگى مادّى و دنيوى فريب مى‏خورند، امّا گروهى زرق و برق دنيا آنان را گول نمى‏زند، بلكه شيطان فريبكار منحرفشان مى‏نمايد. «لا يغرنكم باللّه الغرور»

    2- براى تربيت، بايد هشدارها تكرار شود. «فلا تغرنّكم - ولا يغرنكّم»

    3- ايمان به معاد، بهترين وسيله‏ى بازدارنده از فريب دنيا است. «وعداللّه حقّ»

    4- وعده‏هاى الهى حقّ است، ولى وعده‏هاى شيطان پوچ و فريبنده. «وعداللّه حقّ»

    .


    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۸۸/۰۴/۳۱ در ساعت ۰۹:۱۰


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود