-
۱۳۸۶/۰۷/۲۹, ۱۵:۱۳ #1
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۸۵
- نوشته
- 134
- مورد تشکر
- 122 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
انسجام اسلامی در قرآن
درآغازين روز سال 1386 مقام معظم رهبري حضرت آيت الله العظمي خامنه اي بادرايت وتدبير والاي خود اين سال را سال «اتحادملي وانسجام اسلامي» ناميدند ، اين نامگذاري بهترين راه را براي امت اسلامي نمايانگر نمود و در شرايطي كه استكبارجهاني با توجه به تحولات منطقه دست به فتنه انگيزي ها و تهديدهاي بسياري زده است،چراغي است براي ايجاد جامعه اي منسجم وهمدل ؛چراكه يكي ازضروريات جهان اسلام وبايد گفت تنها راهكار براي مقابله با تهاجمات تخريبي و همه جانبه دشمنان عليه اسلام و به تعبير ديگر«ناتوي فرهنگي» انسجام امت اسلام حول مشتركاتشان مي باشد.
بدون ترديد اتحاد و انسجام اسلامي يكي از ضروري ترين موضوعات مورد توجه دين اسلام است ؛از اين رو قرآن ؛ مهم ترين منبع اسلامي، به طور ويژه اي پرداخته وبراي برقراري اين يگانگي و نيز حفظ آن، راهکارهاي گوناگوني را پيش بيني کرده است.
ما هم به دليل اهميت موضوع انسجام امت اسلامي از اين به بعد در وبلاگ پيامبر اعظم (ص) به بررسي اين مبحث از ديدگاه قرآن خواهيم پرداخت؛ اميد است كه دوستان با پيشنهادات خود ما را ياري نمايند.
ویرایش توسط seyyed : ۱۳۸۶/۰۷/۲۹ در ساعت ۱۵:۵۱
الهم صل علی محمد و آل محمد
-
-
۱۳۸۶/۰۷/۲۹, ۱۸:۴۵ #2
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,251
- مورد تشکر
- 2,255 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
10
موفق باشيد
ویرایش توسط seyyed : ۱۳۸۶/۰۸/۰۱ در ساعت ۰۷:۵۹
-
۱۳۸۶/۰۸/۰۷, ۱۰:۴۳ #3
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۸۵
- نوشته
- 134
- مورد تشکر
- 122 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
اشتراكات راهي براي انسجام اسلامی
يكي از مهم ترين راهكارها انسجام توجه به نقاط مشترك ميان افراد جامعه است؛ چرا كه اصول مشتركي ميان مردم جامعه وجود دارد مانند: توحيد، نبوت و معاد كه هر كدام ميتواند محور همگرايي مردم شود؛ اين اشتراكات ميتواند موجب وحدت بين جوامع بزرگ اسلاميو حتي اديان بزرگ بشري شود.
با توجه به اين نكته مردم به جاي آن كه به سوي اختلاف كشيده شوند، به اشتراكات خود توجه كرده و در مسير يكپارچگي حركت خواهند كرد. قرآن بر اين نقاط، انگشت گذاشته و بر اشتراكات جوهري انسان، اين چنين تأکيد كرده که منشأ انسان و مادّه اوّليه و عصاره وجودي انسانها يكي است و آنها همه از خاک آفريده شدهاند(حج/5) و پدر و مادرشان يكي است و از يك پدر و مادر زاده شدهاند؛ چنان که مىفرمايد: «اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم، و شما را تيرهها و قبيلهها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد.» (حجرات/13)
در سوره اسراء کرامت انساني را متعلق به همه انسانها دانسته، به بيان شخصيت والاى نوع بشر و مواهب الهى نسبت به او مىپردازد، مىفرمايد: ما فرزندان آدم را گرامى داشتيم؛ «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ». (اسراء/70) و اين برتري براي همه فرزندان آدم است كه خود يكي از مشتركات انسانهاست.
وبلاگ پيامبر اعظم(ص)
الهم صل علی محمد و آل محمد
-
تشکرها 4
-
۱۳۸۶/۰۸/۱۹, ۱۳:۳۷ #4
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۸۵
- نوشته
- 134
- مورد تشکر
- 122 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
به ريسمان الهي چنگ زنيد
در ادامه بررسي راهكار هاي قرآني انسجام، به چنگ زدن به ريسمان الهى (اعتصام به حبل الله ) اشاره مي كنيم كه ميتوان آن را يكي از مهمترين راهكارهاي وحدت بر شمرد؛ چنانکه قرآن کريم پس از آياتي كه به تفرقهافكني دشمنان اشاره كرده، در صريحترين آيه خود با دعوت به اتّحاد، به مومنان در مورد تفرقه هشدار داده و تمام آنها را به چنگ زدن به ريسمان الهي فراخوانده است: «همگى به ريسمان الهى چنگ بزنيد، و پراكنده نشويد.»
در آيات ديگر قرآن همچون 146 و 175 نساء و 101 آلعمران نيز از تمسّک جستن به خداوند، سخن به ميان آورده است. در اينکه مقصود از ريسمان الهي چيست، بين مفسرّان اختلاف نظر وجود دارد، قرآن، کتاب و سنّت، دين الهي، اطاعت خداوند، توحيد خالص، ولايت اهلبيت(ع) و جماعت، هر كدام وجوهي است که در تفسير آن گفته شده است. برخي نيز مفهوم حبل اللَّه را شامل همه اين معاني دانستهاند.
با اين حال، به نظر ميرسد که نزديکترين تفسير براي اين واژه، ديدگاه نخست يعني قرآن است؛ چنانکه در روايتي از رسول اکرم(ص) قرآن؛ ريسمان الهي کشيده شده ميان آسمان و زمين معرّفي شده است: قرآن، خود نيز از مؤمنان خواسته است تا در منازعات و اختلافات خود، به خداوند رجوع کنند.
الهم صل علی محمد و آل محمد
-
-
۱۳۸۶/۰۸/۲۰, ۰۹:۲۸ #5
-
تشکر
-
۱۳۸۶/۰۸/۲۱, ۰۹:۱۴ #6
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۵
- نوشته
- 742
- مورد تشکر
- 1,784 پست
- حضور
- 9 روز 5 ساعت 34 دقیقه
- دریافت
- 21
- آپلود
- 0
- گالری
-
119
انسجام اسلامی
آنچه در حال حاضر دشمنان اسلام مورد توجهشان است مسلمان بودن است كاری ندارند كه چه مذهب و چه فرقه ای هستیم بله از این تشتت نهایت بهره را تا كنون برده اند پس بیاییم دست از تشتت برداریم و در صفوفی كاملا منسجم فعالیت های دینی خود را انجام دهیم و همگی به ریسمان الهی چنگ بزنیم تا خداوند هم بهمان قدرت بدهد و هم یاری مان كند:d
-
تشکر
-
۱۳۸۶/۰۹/۱۰, ۱۵:۰۴ #7
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۸۵
- نوشته
- 134
- مورد تشکر
- 122 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
پيامبر(ص)، محور همبستگي
يكي ديگر از محورها و راهكارهاي انسجام اسلامي، مراجعه به پيامبر(ص) است. قرآن، علاوه بر آنكه وجود پيامبر(ص) را محورى براى همبستگى و يگانگى مسلمانان مىداند، مراجعه به سنّت حضرت را نيز راهكارى براى ايجاد و حفظ يگانگى معرّفى كرده، مرجعي براي رفع اختلافات ميداند؛ چنان كه در آيه 59 سوره نساء اينگونه ميفرمايد: «پس اگر درباره چيزى نزاع كرديد آن را به حكم خدا و پيامبر ارجاع دهيد، اگر به خدا و قيامت ايمان داريد. اين [ رجوع به قرآن و سنّت براى حلّ اختلاف] بهتر و پايانش نيكوتر است.»
پيامبر(ص) مرجع بسيار مطمئني است كه مىتواند برطرفكننده منازعات و مشاجرات باشد و به اين سبب پذيرش داورى وى مورد تأكيد قرآن است و آن را از نشانههاى ايمان ميداند و ميفرمايد: «به پروردگارت سوگند كه آنها مؤمن نخواهند بود، مگر اينكه در اختلافات خود، تو را به داورى طلبند و سپس از داورى تو، در دل خود احساس ناراحتى نكنند و كاملا تسليم باشند.»(نساء/65)
حضرت علي(ع) در نهج البلاغه بازگشت به رسول اكرم(ص) را مراجعه به سنّت پيامبر تفسير فرموده است؛ چرا كه سنّت آن حضرت، شارح و بيان كننده قرآن است و اگر در فهم قرآن ابهام و اشتباهي _ كه ممكن است زمينهساز پراكندگى باشد _ وجود آيد، آن را برطرف ميكند.
الهم صل علی محمد و آل محمد
-
-
۱۳۸۶/۰۹/۲۷, ۰۹:۲۱ #8
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۸۵
- نوشته
- 134
- مورد تشکر
- 122 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
حج، محور انسجام اسلامي
«حج فرصتي کم نظير براي مسلمانان به منظور شناخت آراء و افکار يکديگر و بررسي مشکلات دنياي اسلام و تبادل نظر در اين خصوص است.»[1]
بيانات فوق چکامه اي از سخنان اخير رهبر فرزانه انقلاب است که در ديدار کارگزاران فرهنگي و اجرايي حج امسال ايراد فرمودند: در اين روزها بخش عظيمي از مسلمانان جهان از اقوام و ملل مختلف و با رنگ ها و نژادهاي گوناگون ،باشور و اشتياق به سوي مركز عرفان و عشق؛ مكه مكرمه حركت مي كنند و با فراموش کردن همه تفاوتها و اختلاف هاي ظاهري و قومي و قبيله اي همايشي عظيم را طرح ريزي مي کنند .
حاجيان از هر مذهبي كه باشند و فارغ از رنگ و نسب و هرگونه برتري ، يك صدا و يك دل در يك زمان و مكان به سوي معبود خود مي شتابند و يک صدا، نداي «اللهم لبيک» را سر مي دهند و حج مرکزي مي شود براي قيام همه مسلمانان جهان که پروانه وار به گرد نماد توحيد مي چرخند و از برکات آن بهره ها مي برند؛ چنانکه قرآن مي فرمايد:« نخستين خانهاى كه براى مردم (و نيايش خداوند) قرار داده شد، همان است كه در سرزمين مكّه است، كه پر بركت، و مايه هدايت جهانيان است.»[2]قرآن يكى از حكمتهاى وجوب حج را منافعي مي داند كه مسلمانان آن را مشاهده مي كنند: «لِيَشهَدوا مَنـافِعَ لَهُم »[3]به نظر مرحوم علامه طباطبايي مهمترين منافع مورد نظر در اين آيه، استحكام هرچه بيشتر پيوند برادرى و همبستگي ميان مؤمنان و نشان دادن قدرت آنان درصورت حفظ اين يگانگى است[4]؛ و براي تحقق چنين هدف والايي در ايام حج جدال و منازعه حرام شده است.[5]مقام معظم رهبري حج را مظهر وحدت و اتحاد مسلمانان مي داند و مي فرمايد:« حج مظهر وحدت و اتحاد مسلمانان است. اينكه خداوند متعال همه مسلمانان و هر كه از ايشان را كه بتواند ،به نقطه اي خاص و در زماني خاص فرا مي خواند و در اعمال و حركاتي كه مظهر هم زيستي و نظم و هماهنگي است، آنان را روزها و شب ها در كنار يكديگر مجتمع مي سازد ، نخستين اثر نمايانش،تزريق احساس وحدت و جماعت در يكايك آنان و نشان دادن شكوه و شوكت اجتماع مسلمين به آنان و سيراب كردن ذهن هريك تن آنان از احساس عظمت است.»[6]
[1]. سخنان رهبر معظم انقلاب در تاريخ23/8/1386
[2]. إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدىً لِلْعالَمينَ ؛آل عمران /96
[3]. حج/28
[4]. الميزان، ج14، ص369.
[5]. لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِي الْحَجِّ؛بقره/ 197
[6]. سخنان مقام معظم رهبري در تاريخ26/3/1370
الهم صل علی محمد و آل محمد
-
تشکر
-
۱۳۸۶/۰۹/۲۷, ۱۰:۲۹ #9
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,251
- مورد تشکر
- 2,255 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
10
امروزه برخي از اين آقايان تقريبي مي گويند براي اينكه وحدت ما بيشتر بشه ...به برخي از اين صحابه فاسق وظالم هم لعن نفرستيد
ولي من كه دلم طاقت نمي ياره مي گم...هرچه بادا باد ...
خدا باعث وباني اين تفرقه بين مسلمانها را كه مسلمانها را دو گروه مقابل هم قرار داد را لعنت كند...الهم العن اول ظالم....
زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۶/۰۹/۲۷, ۱۵:۴۹ #10
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,957
- مورد تشکر
- 3,494 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 28
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
وحدت
با سلام دوست عزیز میتونید باسم فاسق و ظالم لعن کنی چنانچه در قرآن نیز بصورت ظالم اومده و فاسق و.. و الزامی در نام بردن فردی در ملاء عام نیست. بخصوص اگر جزو اعتقاد فرد یا گروهی و لو باطل باشه.
در قرآن هم از فحش و ناسزا به خدایان دیگران نهی شده
این مطلی دلبخواهی نیست که هر چه دل بخواد آدم انجام بده و بگه باداباد.
باید دید دین و قرآن چی میخواد بغیر از وحدت در مشترکات در مقابل دشمنان.
دلت با اهل بیت باشه.
الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد
-
تشکر
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری