جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: تفسیر سوره مبارکه سبا (مدیر بحث : درگاه محبوب )
-
۱۳۸۷/۰۸/۱۶, ۱۸:۳۹ #1
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 850
- مورد تشکر
- 3,450 پست
- حضور
- 35 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
-
9
تفسیر سوره مبارکه سبا (مدیر بحث : درگاه محبوب )
با سلام وعرض ادب واحترام خدمت همه علاقه مندان به قرآن
در این تاپیک قرار استبحث تفسیر سوره سبا
با مدیریت کاربربزرگوارماننسیم بهشت راه اندازی شود .از همه دوستان خواهشمندم این بحث قرآنی را دنبال کنند .
قرار است مدیر محترم بحث از آیه 1 سوره مبارکه سبا شروع کنند وهر دفعه آیه ای را بیاورند ودر ذیل آیه سوالی را مطرح کنند تا سایر کاربران بتوانند دربحث تفسیری شرکت کنند .
انشاءالله مباحث کاربردی وساده وهمه فهم ارائه شود .هدف آشنایی با محتوای سوره مبارکه می باشد.امیدوارم با این طرح توانسته باشیم قدمی در راه رفع مهجوریت قرآن برداریم.
بنده از جناب نسیم بهشت به خاطر پذیرش مدیریت این بحث کمال تشکر را دارم واز ایشان عاجزانه می خواهم این بحث را با جدیت تمام اداره کنند.واگر قوانینی را مطلبی برای اداره بحث دارند درپست اول مطرح کنند تا دوستان عزیز با امادگی وارد این بحث شوند
باتشکر از استقبال دوستان از این طرح قرآنی
التماس دعا-عسکری(مدیر انجمن علوم قرآن)
ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۸/۰۱/۲۱ در ساعت ۱۴:۵۷ دلیل: تغییر نام مدیر بحث
-
-
۱۳۸۷/۰۸/۱۶, ۱۹:۱۰ #2
- تاریخ عضویت
تير ۱۳۸۷
- نوشته
- 455
- مورد تشکر
- 1,000 پست
- حضور
- 16 ساعت 38 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
1
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
سلام. خدا را شاکرم که این فرصت را نصیب من فرمود تا به بحثی قرآنی بپردازم و از محضر دوستان قرآندوست فیض ببرم.
فعلا قانون خاصی به ذهنم نمیرسد، فقط دوستان لطف کنند و بحث را منحرف نکنند. سؤالات من بر اساس تفسیر نمونه و تفسیر المیزان است.
آیۀ نخست سورۀ سبأ میفرماید:
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَلَهُ الْحَمْدُ فِي الْآخِرَةِ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ
ترجمه(آیت الله مکارم شیرازی):
حمد (و ستایش) مخصوص خداوندی است که تمام انچه در آسمان و زمین است از آن اوست، و (نیز) حمد (و سپاس) برای اوست در سرای آخرت، و او حکیم و آگاه است.
سؤال: چرا آیه با وجود حمد نخست، میفرماید "حمد (و سپاس) در سرای آخرت برای اوست"؟ و منظور از آوردن دو صفت خدا در آخر آیه یعنی "حکیم" و "خبیر" چیست؟
-
تشکرها 5
-
۱۳۸۷/۰۸/۱۶, ۱۹:۱۹ #3
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,758
- مورد تشکر
- 3,252 پست
- حضور
- 6 ساعت 31 دقیقه
- دریافت
- 7
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
3- در دنيا غير خداوند نيز ستايش مىشود، ولى در آخرت ستايش مخصوص اوست. «و له الحمد فى الاخرة»
4- ستايش او در حصار زمان و شرايط خاصى نيست. «و له الحمد فى الاخرة» بهشتيان مىگويند: «و آخر دعواهم أنِ الحمدللّه ربّ العالمين» (454)
http://www.qaraati.net/tafsir/
ویرایش توسط طیب : ۱۳۸۷/۰۸/۱۶ در ساعت ۱۹:۳۲
هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد
سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما
أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ
-
-
۱۳۸۷/۰۸/۱۷, ۱۲:۴۲ #4
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 850
- مورد تشکر
- 3,450 پست
- حضور
- 35 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
-
9
با سلام وممنون از شما
در پاسخ به سوال شما باید عرض کنم که :
اگر حمد رادربخش دوم آیه اختصاص داد به ظرف آخرت، براى اين است كه جمله اولى متضمن حمد خدا در دنيا بود واین برای این است که نظام محسوس در آسمانها و زمين نظام دنيوى است، ونظام آخرتى آسمانها و زمين را غير از نظام دنيوى آنها دانسته است.
پس درنتیجه حمد اولی به حمد خدا در دنیا اشاره دارد ودر حمد دومی به حمد خداوند در آخرت اشاره دارد.
اکا در رابطه دو صفت حکیم وخبیر در" وَ هُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ"-عرض می شودکه : اين جمله آيه را با دو نام از نامهاى كريم خدا خاتمه مىدهد، يكى حكيم، و ديگرى خبير، تا دلالت كند بر اينكه تصرف خدا در نظام دنيا، و دردنبال آن پديد آوردن نظام آخرت، همه بر اساس حكمت و خبرويت است، پس با حكمتش آخرت را بعد از دنيا قرار داد، چون اگر قرار نمىداد، خلقت دنيا لغو و عبث مىشد، و نيكو كار از بد كار متمايز نمىگشت.
موفق باشید
مولایم علی فرموند:
يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.
-
-
۱۳۸۷/۰۸/۱۷, ۱۲:۵۳ #5
- تاریخ عضویت
مرداد ۱۳۸۷
- نوشته
- 2,954
- مورد تشکر
- 6,046 پست
- حضور
- 16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
- دریافت
- 11
- آپلود
- 0
- گالری
-
611
ویرایش توسط Moamma : ۱۳۸۷/۰۸/۱۷ در ساعت ۱۳:۰۲
یارب
يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من
اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۸/۱۷, ۱۳:۰۸ #6
- تاریخ عضویت
تير ۱۳۸۷
- نوشته
- 455
- مورد تشکر
- 1,000 پست
- حضور
- 16 ساعت 38 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
1
سلام بر بانو امای عزیز،
حمد همان حمد است. ولی حمد نخست میگوید در آسمانها و زمین از آن خداست از انجایی که آسمان و زمین مربوط به دنیا هستند میفرماید که در آخرت نیز حمد و ستایش از آن خداست.
فرمایش جناب طیب بر اساس تفسیر نور است که خارج از منابع ماست. راستش من این استدلال رو نمیپذیرم چون ابتدای آیه میفرماید در دنیا سپاس مخصوص خداست.
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۸/۱۷, ۱۳:۲۸ #7
- تاریخ عضویت
مرداد ۱۳۸۷
- نوشته
- 2,954
- مورد تشکر
- 6,046 پست
- حضور
- 16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
- دریافت
- 11
- آپلود
- 0
- گالری
-
611
علیک سلام بزرگوار
جناب اندیشمند لطفا کمی درمورد حمد در آخرت توضیح دهید ؟؟
تشکر
یارب
يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من
اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى
-
۱۳۸۷/۰۸/۱۷, ۲۱:۳۹ #8
- تاریخ عضویت
تير ۱۳۸۷
- نوشته
- 455
- مورد تشکر
- 1,000 پست
- حضور
- 16 ساعت 38 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
1
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۸/۱۸, ۰۱:۵۶ #9
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,758
- مورد تشکر
- 3,252 پست
- حضور
- 6 ساعت 31 دقیقه
- دریافت
- 7
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
هر چیزی که رنگ بوی غیر الهی داشته باشه.
فعل : حمد
معنی : ستايش، ثناگويى، ستودن، مدح، تعريف كردن «حامد» حمد کننده «محمود» ستوده. «حميد»: ستاينده، ستوده «محمّد » جامع تمام محامد «
توضیح : حمد خدا به معنى ثنا گوئى اوست در مقابل فضيلت. حمد از مدح اخصّ و از شكر اعمّ است، زيرا مدح در مقابل اختيارى و غير اختيارى مىشود مثلا شخص را در مقابل طول قامت و زيبائى اندام كه غير اختيارى است و همچنين در مقابل بذل مال و سخاوت و علم مدح مىكنند، ولى حمد فقط در مقابل اختيارى است. و شكر تنها در مقابل نعمت و بذل به كار مىرود. پس هر شكر حمد است ولى هر حمد شكر نيست و هر حمدي مدح است ولى هر مدحي حمد نيست . «حميد» از اسماء حسناى الهي است و هفده بار در قرآن آمده است. محمود آن است كه ستوده شود، محمّد آن است كه خصال پسنديدهاش بسيار و جامع تمام محامد باشد. احمد و محمد نام مبارك حضرت رسول صلى اللّه عليه و آله و سلم است احمد يکبار [صفّ:6] و محمد چهار بار در قرآن مجيد آمده است [آل عمران:144]، [احزاب:40]، [محمّد:2]، [فتح:29].
http://tebyan.net/index.aspx?pid=72888&wi=6725
ویرایش توسط طیب : ۱۳۸۷/۰۸/۱۸ در ساعت ۰۱:۵۹
هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد
سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما
أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ
-
-
۱۳۸۷/۰۸/۱۸, ۱۹:۱۷ #10
- تاریخ عضویت
تير ۱۳۸۷
- نوشته
- 455
- مورد تشکر
- 1,000 پست
- حضور
- 16 ساعت 38 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
1
آیه دوم از سوره سبأ
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
با درود و سپاس از پاسخهای دوستان به خصوص جناب عسکری که پاسخ مورد نظر را بیان نمودند آیۀ بعدی را میبنیم:
يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا وَهُوَ الرَّحِيمُ الْغَفُورُ
ترجمه(آیت الله مکارم شیرازی):
آنچه در زمین فرو میرود و آنچه را از آن بر میاید میداند،و (همچنین) آنچه از آسمان نازل میشود و آنچه بر آن بالا میرود، او مهربان آموزنده است.
سؤال: عبارت " الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ " که در آیۀ قبل دیدیم. بیان چه چیزی است؟ و در آیۀ دوم با چه برهانی این بیان را مطرح میکند؟
ویرایش توسط andishmand : ۱۳۸۷/۰۸/۱۸ در ساعت ۱۹:۱۹
-
تشکر
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری