صفحه 1 از 32 123112131 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر سوره مبارکه سبا (مدیر بحث : درگاه محبوب )

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    850
    مورد تشکر
    3,450 پست
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9

    تفسیر سوره مبارکه سبا (مدیر بحث : درگاه محبوب )




    با سلام وعرض ادب واحترام خدمت همه علاقه مندان به قرآن
    در این تاپیک قرار است بحث تفسیر سوره سبا با مدیریت کاربربزرگوارماننسیم بهشت راه اندازی شود .از همه دوستان خواهشمندم این بحث قرآنی را دنبال کنند .

    قرار است مدیر محترم بحث از آیه 1 سوره مبارکه سبا شروع کنند وهر دفعه آیه ای را بیاورند ودر ذیل آیه سوالی را مطرح کنند تا سایر کاربران بتوانند دربحث تفسیری شرکت کنند .

    انشاءالله مباحث کاربردی وساده وهمه فهم ارائه شود .هدف آشنایی با محتوای سوره مبارکه می باشد.امیدوارم با این طرح توانسته باشیم قدمی در راه رفع مهجوریت قرآن برداریم.
    بنده از جناب نسیم بهشت به خاطر پذیرش مدیریت این بحث کمال تشکر را دارم واز ایشان عاجزانه می خواهم این بحث را با جدیت تمام اداره کنند.واگر قوانینی را مطلبی برای اداره بحث دارند درپست اول مطرح کنند تا دوستان عزیز با امادگی وارد این بحث شوند
    باتشکر از استقبال دوستان از این طرح قرآنی
    التماس دعا-عسکری(مدیر انجمن علوم قرآن)

    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۸/۰۱/۲۱ در ساعت ۱۴:۵۷ دلیل: تغییر نام مدیر بحث


  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    455
    مورد تشکر
    1,000 پست
    حضور
    16 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

    سلام. خدا را شاکرم که این فرصت را نصیب من فرمود تا به بحثی قرآنی بپردازم و از محضر دوستان قرآندوست فیض ببرم.

    فعلا قانون خاصی به ذهنم نمیرسد، فقط دوستان لطف کنند و بحث را منحرف نکنند. سؤالات من بر اساس تفسیر نمونه و تفسیر المیزان است.

    آیۀ نخست سورۀ سبأ میفرماید:

    الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَلَهُ الْحَمْدُ فِي الْآخِرَةِ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ



    ترجمه(آیت الله مکارم شیرازی):

    حمد (و ستایش) مخصوص خداوندی است که تمام انچه در آسمان و زمین است از آن اوست، و (نیز) حمد (و سپاس) برای اوست در سرای آخرت، و او حکیم و آگاه است.


    سؤال: چرا آیه با وجود حمد نخست، میفرماید "حمد (و سپاس) در سرای آخرت برای اوست"؟ و منظور از آوردن دو صفت خدا در آخر آیه یعنی "حکیم" و "خبیر" چیست؟





  3. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    3,252 پست
    حضور
    6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    3- در دنيا غير خداوند نيز ستايش مى‏شود، ولى در آخرت ستايش مخصوص اوست. «و له الحمد فى الاخرة»
    4- ستايش او در حصار زمان و شرايط خاصى نيست. «و له الحمد فى الاخرة» بهشتيان مى‏گويند: «و آخر دعواهم أنِ الحمدللّه ربّ العالمين» (454)

    http://www.qaraati.net/tafsir/



    ویرایش توسط طیب : ۱۳۸۷/۰۸/۱۶ در ساعت ۱۹:۳۲
    هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد


    سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما


    أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ



  4. تشکرها 3


  5. #4
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    850
    مورد تشکر
    3,450 پست
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط andishmand نمایش پست
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

    سؤال: چرا آیه با وجود حمد نخست، میفرماید "حمد (و سپاس) در سرای آخرت برای اوست"؟ و منظور از آوردن دو صفت خدا در آخر آیه یعنی "حکیم" و "خبیر" چیست؟


    با سلام وممنون از شما
    در پاسخ به سوال شما باید عرض کنم که :
    اگر حمد رادربخش دوم آیه اختصاص داد به ظرف آخرت، براى اين است كه جمله اولى متضمن حمد خدا در دنيا بود واین برای این است که نظام محسوس در آسمانها و زمين نظام دنيوى است، ونظام آخرتى آسمانها و زمين را غير از نظام دنيوى آنها دانسته است.
    پس درنتیجه حمد اولی به حمد خدا در دنیا اشاره دارد ودر حمد دومی به حمد خداوند در آخرت اشاره دارد.
    اکا در رابطه دو صفت حکیم وخبیر در" وَ هُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ"-عرض می شودکه : اين جمله آيه را با دو نام از نامهاى كريم خدا خاتمه مى‏دهد، يكى حكيم، و ديگرى خبير، تا دلالت كند بر اينكه تصرف خدا در نظام دنيا، و دردنبال آن پديد آوردن نظام آخرت، همه بر اساس حكمت و خبرويت است، پس با حكمتش آخرت را بعد از دنيا قرار داد، چون اگر قرار نمى‏داد، خلقت دنيا لغو و عبث مى‏شد، و نيكو كار از بد كار متمايز نمى‏گشت‏.
    موفق باشید


    مولایم علی فرموند:
    يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
    هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
    چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.

  6. تشکرها 2


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    6,046 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611



    نقل قول نوشته اصلی توسط askari110 نمایش پست
    با سلام وممنون از شما


    در پاسخ به سوال شما باید عرض کنم که :
    اگر حمد رادربخش دوم آیه اختصاص داد به ظرف آخرت، براى اين است كه جمله اولى متضمن حمد خدا در دنيا بود واین برای این است که نظام محسوس در آسمانها و زمين نظام دنيوى است، ونظام آخرتى آسمانها و زمين را غير از نظام دنيوى آنها دانسته است.
    پس درنتیجه حمد اولی به حمد خدا در دنیا اشاره دارد ودر حمد دومی به حمد خداوند در آخرت اشاره دارد.
    اکا در رابطه دو صفت حکیم وخبیر در" وَ هُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ"-عرض می شودکه : اين جمله آيه را با دو نام از نامهاى كريم خدا خاتمه مى‏دهد، يكى حكيم، و ديگرى خبير، تا دلالت كند بر اينكه تصرف خدا در نظام دنيا، و دردنبال آن پديد آوردن نظام آخرت، همه بر اساس حكمت و خبرويت است، پس با حكمتش آخرت را بعد از دنيا قرار داد، چون اگر قرار نمى‏داد، خلقت دنيا لغو و عبث مى‏شد، و نيكو كار از بد كار متمايز نمى‏گشت‏.
    موفق باشید
    جناب عسکری اگر میشه یکم بیشتر توضیح بدهید
    چه فرقی بین حمد است هر دو به معنی ستایش است ؟؟

    در دنيا غير خداوند نيز ستايش مى‏شود،


    جناب طیب میشه بگید منظورتان غیرازخدا کیست ؟؟
    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۸۷/۰۸/۱۷ در ساعت ۱۳:۰۲

    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى




  8. تشکر


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    455
    مورد تشکر
    1,000 پست
    حضور
    16 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط oma1 نمایش پست
    جناب عسکری اگر میشه یکم بیشتر توضیح بدهید
    چه فرقی بین حمد است هر دو به معنی ستایش است ؟؟



    جناب طیب میشه بگید منظورتان غیرازخدا کیست ؟؟

    سلام بر بانو امای عزیز،


    حمد همان حمد است. ولی حمد نخست میگوید در آسمانها و زمین از آن خداست از انجایی که آسمان و زمین مربوط به دنیا هستند میفرماید که در آخرت نیز حمد و ستایش از آن خداست.

    فرمایش جناب طیب بر اساس تفسیر نور است که خارج از منابع ماست. راستش من این استدلال رو نمیپذیرم چون ابتدای آیه میفرماید در دنیا سپاس مخصوص خداست.




  10. تشکر


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    6,046 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611



    علیک سلام بزرگوار
    جناب اندیشمند لطفا کمی درمورد حمد در آخرت توضیح دهید ؟؟
    تشکر

    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى




  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    455
    مورد تشکر
    1,000 پست
    حضور
    16 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط oma1 نمایش پست
    علیک سلام بزرگوار
    جناب اندیشمند لطفا کمی درمورد حمد در آخرت توضیح دهید ؟؟
    تشکر

    سلام بر شما.

    حمد در آخرت به معنای عبادت دنیوی نیست. ولی به معنای عام به معنای حمد ملائکه، حوریان و بهشتیان است.


  13. تشکر


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    3,252 پست
    حضور
    6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط oma1 نمایش پست
    جناب طیب میشه بگید منظورتان غیرازخدا کیست ؟؟
    هر چیزی که رنگ بوی غیر الهی داشته باشه.

    فعل : حمد
    معنی : ستايش، ثناگويى، ستودن، مدح، تعريف كردن «حامد» حمد کننده «محمود» ستوده. «حميد»: ستاينده، ستوده «محمّد » جامع تمام محامد «
    توضیح : حمد خدا به معنى ثنا گوئى اوست در مقابل فضيلت. حمد از مدح اخصّ و از شكر اعمّ است، زيرا مدح در مقابل اختيارى و غير اختيارى مى‏شود مثلا شخص را در مقابل طول قامت و زيبائى اندام كه غير اختيارى است و همچنين در مقابل بذل مال و سخاوت و علم مدح مى‏كنند، ولى حمد فقط در مقابل اختيارى است. و شكر تنها در مقابل نعمت و بذل به كار مى‏رود. پس هر شكر حمد است ولى هر حمد شكر نيست و هر حمدي مدح است ولى هر مدحي حمد نيست . «حميد» از اسماء حسناى الهي است و هفده بار در قرآن آمده است. محمود آن است كه ستوده شود، محمّد آن است كه خصال پسنديده‏اش بسيار و جامع تمام محامد باشد. احمد و محمد نام مبارك حضرت رسول صلى اللّه عليه و آله و سلم است احمد يکبار [صفّ:6] و محمد چهار بار در قرآن مجيد آمده است [آل عمران:144]، [احزاب:40]، [محمّد:2]، [فتح:29].


    http://tebyan.net/index.aspx?pid=72888&wi=6725
    ویرایش توسط طیب : ۱۳۸۷/۰۸/۱۸ در ساعت ۰۱:۵۹
    هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد


    سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما


    أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ



  15. تشکرها 3


  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    455
    مورد تشکر
    1,000 پست
    حضور
    16 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1

    آیه دوم از سوره سبأ




    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

    با درود و سپاس از پاسخهای دوستان به خصوص جناب عسکری که پاسخ مورد نظر را بیان نمودند آیۀ بعدی را میبنیم:

    يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا وَهُوَ الرَّحِيمُ الْغَفُورُ


    ترجمه(آیت الله مکارم شیرازی):

    آنچه در زمین فرو میرود و آنچه را از آن بر میاید میداند،و (همچنین) آنچه از آسمان نازل میشود و آنچه بر آن بالا میرود، او مهربان آموزنده است.

    سؤال: عبارت "
    الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ " که در آیۀ قبل دیدیم. بیان چه چیزی است؟ و در آیۀ دوم با چه برهانی این بیان را مطرح میکند؟



    ویرایش توسط andishmand : ۱۳۸۷/۰۸/۱۸ در ساعت ۱۹:۱۹

  17. تشکر


صفحه 1 از 32 123112131 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

((سبا)) (بر وزن سبد) نام كيست ؟, فلسفه وسعت رزق, قرآن و معاد جسمانی, قرآن و معاد روحانی, قرآن به منكرين معاد چگونه پاسخ مى دهد؟, مفهوم‌‌شناسی واژه حق, ملاك ارزشمندي مال, مراتب قیامت در تفکر صدرالمتألهین, معنای عقل در احادیث, معاد جسماني از نظر ملاصدرا و خواجه نصير, معاد جسمانی و شبهات آن, معاش, چگونه جسم فانی با حیات باقی سازگار است؟, چرا پروردگار این سوره سبارا با حمد از خود شروع میکنند؟, چرا خداوند مارا آفریده است ؟, ويژگيهاي مترفين در قرآن, آكل و مأكول چيست؟, آيا ايمان فقط در آخرت ثمر بخش است؟, آيا زمان قيامت جزء علوم غيبى است؟, آیا کره زمین برای معاد همگان کافی است؟, تفسیر سوره مبارکه سبا, جمع میان معاد روحانی و جسمانی چگونه ممکن است؟, حمد و ستايش خداوند در آخرت چيست ؟, حکمت در روزي انسان ها, دلیل کیفرهای مادی دوزخ, داستانی درباره ی حضرت عزیر, روزي, رزق, زیر بنای دین چیست؟, عقل لدنی, عقل نظری, عقل اکتسابی, عقل عملی, عالم به آیات خدا چه کسانی هستند؟, عذاب اخروي, عذاب دنيوي

نمایش برچسب‌ها

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود