جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: **مطالب وبلاگهای اسلام ستیز را نقد کنید**

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    1,002
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    11 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0

    **مطالب وبلاگهای اسلام ستیز را نقد کنید**




    وبلاگی مطالبی درباره رد غدیر نوشته است که سزاوارست دوستان اگاه به ان پاسخ دهند :


    که خلاصه آن در باره غدیر خم است که واقعیت دارد یا تحریف شده

    روی هم رفته متنی است که در پی اثبات تحریف غدیر خم است
    گویا نویسنده توجه ندارد که واقعه غدیر خم از مسلمات تاریخ است و مطالب مسلم تاریخی را نمی توان با هوچی گری رد کرد هر چند متن آن قدر سبک است و بی خردانه نوشته شده که نیازی به نقد ندارد ولی در عین حال بخش هایی از متن که توهین کمتری دارد نقل می شود :
    هموطنان گرامی و خردورزان عزیز !
    درود بر شما
    ...سلسله پست هایی که از این پس با فرنام « غدیر خم ، واقعیت یا تحریف تاریخ ؟! » خدمتتان عرضه می گردد ....
    نویسندگان شیعی نوشته اند هنگامی که محمد مراسم « حجه الوداع » را در مکه انجام می داد ، جبرییل نزد او آمد و اظهار داشت که خداوند دستور می دهد علی بن ابی طالب را به جانشینی خود برگزینی . به همین سبب محمد در راه بازگشت به مدینه در روز هجدهم ذی الحجه سال دهم هجری در « غدیر خم » که گودال بزرگی است میان مکه و مدینه به پیروانش فرمان داد که در آن جا توقف کنند . پس از این که همراهانش که گفته اند میان ۷۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰ نفر بودند در آن محل توقف کردند محمد دستور داد تا جهاز های شتران را روی یکدیگر قرار دهند و سپس خود بالای آن رفت و به علی نیز دستور داد تا کنار او بایستد . آن گاه دست علی را بالا برد و گفت : « من کنت مولاه فهذا علی مولاه ، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه ... » . هر کس که من مولای او هستم از این پس این علی مولای اوست . هر کسی که او را دوست دارد تو هم او را دوست بدار و هر کس با او دشمنی ورزد تو هم دشمن او باش . آن هایی را که به او یاری می دهند یاری کن و آن هایی را که با او مخالفت می کنند مایوس و نا امید ساز .
    در این جا ذکر دو نکته لازم است .
    اول : نخستین نکته ای که در مواجهه با این سخنان به فکر هر خردورزی می رسد تناقض آشکار سخنان محمد با آیات مربوط به تقدیر و سرنوشت در قرآن است .اگر الله پیش از آفرینش انسان ، سرنوشت او را تعیین می کند و انسان در تغییر سرنوشتی که الله از پیش برایش مقرر داشته هیچ اختیاری ندارد . در این موردآمرانه به محمد فرمان می دهد که چنین و چنان کن !
    دوم : مهمترین بخش سخنان محمد در غدیر که ورد زبان هر شیعی گردیده و آن را بزرگترین دلیل بر حقانیت جانشینی علی بعد از محمد می دانند و به آن استناد می ورزند و بر طبق آن علی را امام اول خود می دانند جمله ی : « من کنت مولاه فهذا علی مولاه » می باشد و این بیانگر این موضوع است که روشن ترین جمله ای را که می توانستند حمل بر جانشینی علی نمایند و از دل سخنان محمد بیرون بکشند همین جمله می باشد .
    بخش های دیگری از سخنانی که به محمد نسبت می دهند عبارت است از :
    « ... ای مردم ! بدانید که خداوند علی را ولی و امام شما قرار داده و اطاعت او را بر مهاجران و انصار و کسانی که به نیکی از آن ها پیروی کنند ، و بر شهری و روستایی و عجم و عرب و آزاد و مملوک و بزرگ و کوچک و سفید و سیاه واجب ساخته ‌است . آگاه باشید که « امیرالمومنین » غیر از این برادرم کسی نیست و پیشوایی مؤمنان پس از من بر کسی جز او روا نخواهد بود . او جانشین من در امتم و پیشوای کسانی است که به من ایمان آورده‏اند و نیز جانشین من در تفسیر کتاب خداست . خداوند دین شما را به واسطه امامت او کامل گردانید . به دستورات او گوش فرا دهید تا در سلامت بمانید و از او پیروی کنید تا هدایت شوید .

    ای مردم ! من « صراط مستقیم » ام که خداوند شما را به پیروی آن امر فرموده ‌است . آن گاه پس از من ، علی و پس از او ، فرزندانم از نسل او . من ( از جانب خداوند ) دستور یافته‏ام که از شما در مورد آن چه که از سوی خداوند راجع به امیرالمومنین علی و اوصیای پس از او آوردم ، بیعت بگیرم و دست شما را بفشارم . خداوند به من امر کرده که از زبان‏های شما در مورد آن چه بیان نمودم راجع به علی امیر المؤمنین و امامانی که پس از او می‏آیند و از من و از اویند ، اقرار زبانی بگیرم و چنان که خبرتان دادم ، نسل من از صلب علی است . همگی بگویید : « شنیدیم و اطاعت می‏کنیم و خرسندانه در مقابل آن چه از سوی پروردگار ما و خویش درباره‏ی امامت علی امیرالمؤمنین و امامانی که از صلب او به دنیا می‏آیند ، به ما رساندی سر تسلیم فرود می‏آوریم . بر این عقیده زنده‏ایم و با آن می‏میریم و با آن محشور می‏شویم . تغییر نمی‏دهیم و تبدیل و انکار نمی‏کنیم ، تردید به دل راه نمی‏دهیم و از این عقیده بر نمی‏گردیم و پیمان نمی‏شکنیم ... » .
    اینک بایستی از اینان پرسید :
    ¤اگر این سخنان واقعا گفتارهای محمد در غدیر خم است چرا شیعیان بزرگترین دلیلشان بر حقانیت امامت علی جمله ی من کنت مولاه ... است ؟ چرا همین سخنان را به اهل تسنن نمی گویند ؟ آیا اگر محمد به راستی چنین روشن و واضح در مورد امامت علی سخن گفته ، دیگر نیازی به این همه بحث و جدل فقهای شیعه با سنی ها در مورد معنای کلمه ی مولا و ریشه ی لغوی آن و نظایر اینها باقی می ماند ؟ خب همین سخنان را بگویند و طرف مقابل را منکوب نمایند !
    ¤این سخنان آشکارا نشان می دهد که محمد پیشاپیش از امتش برای علی بیعت گرفته است و آنان نیز پذیرفته اند
    حال من می پرسم : همراهان محمد که این گونه محکم پیمان بستند و سوگند یاد نمودند و از آن ها به عنوان گروندگان نخستین و بهترین مسلمانان یاد می شود چه طور شد که سه ماه بعد از این قضیه به راحتی آب خوردن پیمان خود را شکستند و با ابوبکر بیعت نمودند ؟ مگر شکستن عهد و پیمان آن هم با برگزیده ی خدا و پیامبر از بزرگترین گناهان محسوب نمی شود ؟....آیا این نشان از شکست محمد در رسالتش ندارد
    ¤ نکته ی دیگری که باید به آن اشاره نمود آن است که چنین خطبه ی طولانی و مفصلی را چه کسی ثبت و ضبط نموده و با چنین جزییات دقیقی از زبان محمد بیان نموده است ؟ .... این تصور که مسلمانان به فکر بیافتند که به سرعت سخنان محمد را کلمه به کلمه بنویسند تصوری غریب و حتی خنده آور است . بگذریم که استفاده از قلم و دوات در آن روزگار چه مصیبتی بوده ...
    ¤یکی از سوتی هایی که نویسندگان اصلی این سخنان داده اند آن است که شرایط زمانی و فرهنگ آن هنگام حجاز را در بخش هایی از نوشته هایشان که به محمد نسبت داده اند رعایت نکرده اند . برای نمونه : ۱- استفاده از لفظ « عجم » در کنار عرب . در حالی که غیر از سلمان فارسی گمان نمی رود حتی یک ایرانی نیز آن زمان به اسلام گرویده باشد که محمد این چنین علی را امام عرب و عجم بگوید ! و حتی عجم را پیش از عرب نام ببرد ! ۲- استفاده از لقب « امیرالمومنین » برای علی در حالی که این لقب در آن زمان اصلا رایج نبود و اولین کسی که سال ها بعد از مرگ محمد در تاریخ اسلام بدین لقب خوانده شد عمر بود !
    [/quote]

    ویرایش توسط aqamohammadi : ۱۳۸۷/۰۸/۱۷ در ساعت ۰۷:۵۵

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    35
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط mmj نمایش پست
    وبلاگی مطالبی درباره واقعه غدیر خم نوشته است که سزاوارست دوستان اگاه به ان پاسخ دهند :

    روی هم رفته متنی است که در پی اثبات تحریف غدیر خم است گویا نویسنده توجه ندارد که واقعه غدیر خم از مسلمات تاریخ است و مطالب مسلم تاریخی را نمی توان با هوچی گری رد کرد هر چند متن آن قدر سبک است و بی خردانه نوشته شده که نیازی به نقد ندارد ولی در عین حال بخش هایی از متن که توهین کمتری دارد نقل می شود :
    هموطنان گرامی و خردورزان عزیز !
    درود بر شما
    ...سلسله پست هایی که از این پس با فرنام « غدیر خم ، واقعیت یا تحریف تاریخ ؟! » خدمتتان عرضه می گردد ....
    نویسندگان شیعی نوشته اند هنگامی که محمد مراسم « حجه الوداع » را در مکه انجام می داد ، جبرییل نزد او آمد و اظهار داشت که خداوند دستور می دهد علی بن ابی طالب را به جانشینی خود برگزینی . به همین سبب محمد در راه بازگشت به مدینه در روز هجدهم ذی الحجه سال دهم هجری در « غدیر خم » که گودال بزرگی است میان مکه و مدینه به پیروانش فرمان داد که در آن جا توقف کنند . پس از این که همراهانش که گفته اند میان ۷۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰ نفر بودند در آن محل توقف کردند محمد دستور داد تا جهاز های شتران را روی یکدیگر قرار دهند و سپس خود بالای آن رفت و به علی نیز دستور داد تا کنار او بایستد . آن گاه دست علی را بالا برد و گفت : « من کنت مولاه فهذا علی مولاه ، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه ... » . هر کس که من مولای او هستم از این پس این علی مولای اوست . هر کسی که او را دوست دارد تو هم او را دوست بدار و هر کس با او دشمنی ورزد تو هم دشمن او باش . آن هایی را که به او یاری می دهند یاری کن و آن هایی را که با او مخالفت می کنند مایوس و نا امید ساز .
    در این جا ذکر دو نکته لازم است .
    اول : نخستین نکته ای که در مواجهه با این سخنان به فکر هر خردورزی می رسد تناقض آشکار سخنان محمد با آیات مربوط به تقدیر و سرنوشت در قرآن است .اگر الله پیش از آفرینش انسان ، سرنوشت او را تعیین می کند و انسان در تغییر سرنوشتی که الله از پیش برایش مقرر داشته هیچ اختیاری ندارد . در این موردآمرانه به محمد فرمان می دهد که چنین و چنان کن !
    [/quote]
    بسم الله الرحمن الرحیم
    متن فوق در چند بخش آمده و آدمی وقتی نقد ها و اشکالات نویسنده به جریان غدیر خم را می بیند به یاد این حدیث امام صادق می افتد که آن حضرت فرمود خداوندی را سپاس می گویم که دشمنان ما را از نادانان قرار داد.
    در باره نوشته فوق به چند نکته کلیدی باید اشاره کرد :
    1- جریان غدیر خم از مطالبی است که بین مسلمانان متواتر است یعنی هیچ شیعه و سنی در اصل آن تردیدی ند ارند آیا مسائلی که این چنین از مسلمات تاریخ است را می توان با متدی غیر غلمی و غیر تاریخی رد کرد :
    این مسئله از مسلمات تاریخ است و برای اثبات آن باید به تاریخ مراجعه کرد و شبهاتی این چنینی نشان دهنده ناتوانی نویسنده در روش تحقیق است.
    2-از آنچه گذشت دروغ دوم نویسنده نیز مشخص می شود زیرا ادعا کرد که جریان غدیر را نویسندگان شیعی نوشته اند در حالی که نویسندگان اهل سنت نیز اصل ماجرا را نقل کرده اند ای کاش نویسنده به کتاب الغدیر مراجعه می کرد تا این گونه خود را رسوا نمی کرد. در کتاب الغدیر صدها نفر از یاران پیامبر که هم سنیان و هم شیعیان آنان را از یاران پیامبر بر شمرده اند جریان غدیر را نقل کرده اند
    3- اشکال شیرین تر نویسنده این است که تصور کرده دستور ابلاغ امامت حضرت علی با آیات مشیت و اختیار منافات دارد .
    گویا نوسینده به این نکته عنایت نکرده که در قرآن صدها دستور وجود دارد حال چرا این آیات با سایر دستورات خداوند مانند امر به نماز و روزه و حج و... منافات ندارد ولی با امر به امامت منافات دارد ؟
    وانگهی مورد بحث آیات مشیت این است که خداوند می داند چه کسی با اختیار خودش راه صواب یا ناصواب را می رود

    [quote=mmj;68881]
    دوم : مهمترین بخش سخنان محمد در غدیر که ورد زبان هر شیعی گردیده و آن را بزرگترین دلیل بر حقانیت جانشینی علی بعد از محمد می دانند و به آن استناد می ورزند و بر طبق آن علی را امام اول خود می دانند جمله ی : « من کنت مولاه فهذا علی مولاه » می باشد و این بیانگر این موضوع است که روشن ترین جمله ای را که می توانستند حمل بر جانشینی علی نمایند و از دل سخنان محمد بیرون بکشند همین جمله می باشد .
    بخش های دیگری از سخنانی که به محمد نسبت می دهند عبارت است از :
    « ... ای مردم ! بدانید که خداوند علی را ولی و امام شما قرار داده و اطاعت او را بر مهاجران و انصار و کسانی که به نیکی از آن ها پیروی کنند ، و بر شهری و روستایی و عجم و عرب و آزاد و مملوک و بزرگ و کوچک و سفید و سیاه واجب ساخته ‌است . آگاه باشید که « امیرالمومنین » غیر از این برادرم کسی نیست و پیشوایی مؤمنان پس از من بر کسی جز او روا نخواهد بود . او جانشین من در امتم و پیشوای کسانی است که به من ایمان آورده‏اند و نیز جانشین من در تفسیر کتاب خداست . خداوند دین شما را به واسطه امامت او کامل گردانید . به دستورات او گوش فرا دهید تا در سلامت بمانید و از او پیروی کنید تا هدایت شوید .

    ای مردم ! من « صراط مستقیم » ام که خداوند شما را به پیروی آن امر فرموده ‌است . آن گاه پس از من ، علی و پس از او ، فرزندانم از نسل او . من ( از جانب خداوند ) دستور یافته‏ام که از شما در مورد آن چه که از سوی خداوند راجع به امیرالمومنین علی و اوصیای پس از او آوردم ، بیعت بگیرم و دست شما را بفشارم . خداوند به من امر کرده که از زبان‏های شما در مورد آن چه بیان نمودم راجع به علی امیر المؤمنین و امامانی که پس از او می‏آیند و از من و از اویند ، اقرار زبانی بگیرم و چنان که خبرتان دادم ، نسل من از صلب علی است . همگی بگویید : « شنیدیم و اطاعت می‏کنیم و خرسندانه در مقابل آن چه از سوی پروردگار ما و خویش درباره‏ی امامت علی امیرالمؤمنین و امامانی که از صلب او به دنیا می‏آیند ، به ما رساندی سر تسلیم فرود می‏آوریم . بر این عقیده زنده‏ایم و با آن می‏میریم و با آن محشور می‏شویم . تغییر نمی‏دهیم و تبدیل و انکار نمی‏کنیم ، تردید به دل راه نمی‏دهیم و از این عقیده بر نمی‏گردیم و پیمان نمی‏شکنیم ... » .
    اینک بایستی از اینان پرسید :
    ¤اگر این سخنان واقعا گفتارهای محمد در غدیر خم است چرا شیعیان بزرگترین دلیلشان بر حقانیت امامت علی جمله ی من کنت مولاه ... است ؟ چرا همین سخنان را به اهل تسنن نمی گویند ؟ آیا اگر محمد به راستی چنین روشن و واضح در مورد امامت علی سخن گفته ، دیگر نیازی به این همه بحث و جدل فقهای شیعه با سنی ها در مورد معنای کلمه ی مولا و ریشه ی لغوی آن و نظایر اینها باقی می ماند ؟ خب همین سخنان را بگویند و طرف مقابل را منکوب نمایند !
    [/quote]

    باز هم نویسنده تنها به قاضی رفته و راضی برگشته
    مگر شیعیان با حدیث غدیر در برابر دوستان اهل سنت استدلال نمی کنند ؟
    مگر صدها بلکه هزاران نفر از دانشمندان آزاد اندیش اهل سنت که به مذهب شیعه گرویده اند با توجه به حدیث غدیر و سایر منابع نبوده ؟
    مگر رسول خدا هزاران بار در مقابل مردم نماز نخوانده بود پس این همه بحث در باره جزئیات نماز برای چیست ؟
    اگر اثبات مطالب علمی به این راحتی بود که نویسنده کشف کرده دیگر در کدام مسئله اختلافی باقی می ماند ؟

    [quote=mmj;68881]
    ¤این سخنان آشکارا نشان می دهد که محمد پیشاپیش از امتش برای علی بیعت گرفته است و آنان نیز پذیرفته اند
    حال من می پرسم : همراهان محمد که این گونه محکم پیمان بستند و سوگند یاد نمودند و از آن ها به عنوان گروندگان نخستین و بهترین مسلمانان یاد می شود چه طور شد که سه ماه بعد از این قضیه به راحتی آب خوردن پیمان خود را شکستند و با ابوبکر بیعت نمودند ؟ مگر شکستن عهد و پیمان آن هم با برگزیده ی خدا و پیامبر از بزرگترین گناهان محسوب نمی شود ؟....آیا این نشان از شکست محمد در رسالتش ندارد
    [/quote]

    اگر به تاریخ مراجعه می کردید می دیدید که نه تنها خود خلفا بلکه بسیاری از یاران پیامبر جریان غدیر را به خاطر دشتند مشکل این جا بود که توطئه ای شکل گرفت و مردم در برابر کار انجام شده قرار گرفتند و برای حفظ کیان ا سلام مصلحت را در سکوت دیدند .
    اگر به استدلالهایی که در جریان سقیفه رخ داد مراجعه می کردید این گونه سخن نمی گفتید
    ای کاش کمی هم وقت می گذاشتیدو کتابهایی مانند احتجاج را می خواندید و در آن جا می دیدید که چه کسانی به واقعه غدیر استدلال کردند
    این گفته که مسئله غدیر و سرباززدن مردم از پیروی پیامبراکرم ،نشاند هنده شکست حضرت محمد است نیز از عجایب است . اگر فرماندهی به افردادش هزاران دستور بدهد آنان همه دستورات را عمل کنند ولی به هر دلیل به یک دستور عمل نشود این نشان دهنده شکست آن فرمانده است ؟ مسلمانان همگی به دستورات رسول گرامی عمل می کردند در عین حال انسانهایی بودند که گاه نمی توانستد برخی از دستورات را عمل کنند که مشابه آن در قرآن نیز آمده است.

    [quote=mmj;68881]
    ¤ نکته ی دیگری که باید به آن اشاره نمود آن است که چنین خطبه ی طولانی و مفصلی را چه کسی ثبت و ضبط نموده و با چنین جزییات دقیقی از زبان محمد بیان نموده است ؟ .... این تصور که مسلمانان به فکر بیافتند که به سرعت سخنان محمد را کلمه به کلمه بنویسند تصوری غریب و حتی خنده آور است . بگذریم که استفاده از قلم و دوات در آن روزگار چه مصیبتی بوده ...
    [/quote]

    این اشکال نویسنده اشکال به جا قوی و مناسبی است . مگر می شود بین بش از یکصد هزار نفر که یک جا جمع شده اند یک نفر پیدا شود که قلم و کاغذ داشته باشد ؟! یا مگر می شود که مطالب را نوشت ؟ مگر در آن زمان حافظانی هم یافت می شدند که مطالب را حفظ کنند؟
    مگر امکان داشته که دهها بلکه صدها نفر مطالب را بنویسند و اگر در جایی برایشان سوالی پیش می آمد از رسول خدا بپرسند ؟
    اصلا مگر ان زمان باسواد هم پیدا می شده ؟ مگر پیامبر اکرم چند تن کاتب داشت که مطالبش را بنویسند ؟ کی گفته کاتبان فراوانی مطالب رسول خدا را می نوشتند؟ همه دروغ است دروغ است دروغ

    [quote=mmj;68881]
    ¤یکی از سوتی هایی که نویسندگان اصلی این سخنان داده اند آن است که شرایط زمانی و فرهنگ آن هنگام حجاز را در بخش هایی از نوشته هایشان که به محمد نسبت داده اند رعایت نکرده اند . برای نمونه : ۱- استفاده از لفظ « عجم » در کنار عرب . در حالی که غیر از سلمان فارسی گمان نمی رود حتی یک ایرانی نیز آن زمان به اسلام گرویده باشد که محمد این چنین علی را امام عرب و عجم بگوید ! و حتی عجم را پیش از عرب نام ببرد ! ۲- استفاده از لقب « امیرالمومنین » برای علی در حالی که این لقب در آن زمان اصلا رایج نبود و اولین کسی که سال ها بعد از مرگ محمد در تاریخ اسلام بدین لقب خوانده شد عمر بود !
    [/quote]

    این جا نیز نویسنده گل کاشته و سوتی نداده . چون در زبان عربی عجم به معنی فارس زبان است نه غیر عرب !!!!!!
    اصلا همه مردم یا عرب هستند یا ایرانی و هیچ ملیت دیگری نیز وجود ندارد . چون هر کس عرب نباشد عجم است و عجم به معنی ایرانی است دیگر !!!!!!!
    از نویسنده دانشمند هم تشکر می کنیم که لطف کرده و قبول کرده که حد اقل یک نفر عجم در یاران رسول اکرم بوده . یعنی هیچ رومی ، ایرانی مهاجر و.... در بین یاران رسول خدا نبوده و همه عرب بوده اند
    برای این که ببینیم آیا اصطلاح امیرمومنان بین مسلمانان رسم بوده یا نه بهترین راه مراجعه به صدها روایت رسول گرامی اسلام است که ثابت میکند این اصطلاح در زمان خود رسول خدا مطرح بوده است.
    در پایان این شعر حافظ به یادم آمد
    ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست
    عرض خود می بری و زحمت ما می داری



  4. تشکر

    mmj

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    108
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسجدي نمایش پست
    ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست عرض خود می بری و زحمت ما می داری
    :Sokhan:
    سال‌ها دل طلب جام جم از ما مي‌کرد

    وان چه خود داشت ز بيگانه تمنا مي‌کرد
    ......

    مشکل خويش بر پير مغان بردم دوش
    کو به تاييد نظر حل معما مي‌کرد
    ديدمش خرم و خندان قدح باده به دست
    و اندر آن آينه صد گونه تماشا مي‌کرد
    گفتم اين جام جهان بين به تو کي داد حکيم
    گفت آن روز که اين گنبد مينا مي‌کرد
    بي دلي در همه احوال خدا با او بود
    او نمي‌ديدش و از دور خدايا مي‌کرد
    ....

    گفتمش سلسله زلف بتان از پي چيست
    گفت حافظ گله‌اي از دل شيدا مي‌کرد

    سال نو مبارک

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود