صفحه 1 از 93 1231121314151 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بحث تفسیری درباره سوره مبارکه نساء ( مدیر بحث : فاطمه ایمانی )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    850
    تشکر:
    1
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9

    بحث تفسیری درباره سوره مبارکه نساء ( مدیر بحث : فاطمه ایمانی )




    با سلام وعرض ادب واحترام خدمت همه علاقه مندان به قرآن
    در این تاپیک قرار است بحث تفسیر سوره نساء با مدیریت کاربر بزرگوارمان فاطمه ایمانی راه اندازی شود .از همه دوستان خواهشمندم این بحث قرآنی را دنبال کنند .

    قرار است مدیر محترم بحث از آیه 1 سوره مبارکه نساء شروع کنند وهر دفعه آیه ای را بیاورند ودر ذیل آیه سوالی را مطرح کنند تا سایر کاربران بتوانند دربحث تفسیری شرکت کنند .

    انشاءالله مباحث کاربردی وساده وهمه فهم ارائه شود .هدف آشنایی با محتوای سوره مبارکه می باشد.امیدوارم با این طرح توانسته باشیم قدمی در راه رفع مهجوریت قرآن برداریم.
    بنده از جناب فاطمه ایمانی به خاطر پذیرش مدیریت این بحث کمال تشکر را دارم واز ایشان عاجزانه می خواهم این بحث را با جدیت تمام اداره کنند.واگر قوانینی را مطلبی برای اداره بحث دارند درپست اول مطرح کنند تا دوستان عزیز با امادگی وارد این بحث شوند
    باتشکر از استقبال دوستان از این طرح قرآنی

    کارشناس بحث: پاسخگوی محترم قرآنی


    التماس دعا-عسکری(مدیر انجمن علوم قرآن)

    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۹/۰۸/۲۸ در ساعت ۱۲:۲۵


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118




    سلام علیکم

    از جناب عسکری ممنونم که این موقعیت را برای ما فراهم کردند که کمی بیشتر در معانی و تفاسیر آیات قرآن تأمل کنیم.

    در سوره نساء به مسائل مهمی پرداخته شده است که انشاء الله هر کدام در وقت خاص خود مورد بررسی قرار خواهد گرفت لذا همین ابتدا از دوستان خواهش میکنم به همین ترتیبی که آیه به آیه پیش می رویم بحث را دنبال کنند و نظرات خود را پیرامون آیات مورد بحث و تفسیر آنها و سؤالاتی که مطرح می شود بدهند.

    ضمنا خواهش میکنم سعی کنید موضوع تاپیک را از مسیر اصلی خودش خارج نکنید.


    باتشکر: فاطمه ایمانی
    شنبه 18 / 8 / 1387



    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    بسم الله الرحمن الرحیم


    سوره نساء از سوره های مدنی می باشد و طبق نظر قرّاء بصری 175 آیه دارد و به نظر قرّاء کوفی 176 آیه دارد.

    قرّاء کوفی آیه ی ( أن تضلّوا السّبیل ) را یک آیه به حساب آورده اند.

    أبیّ از رسول خدا نقل میکند: هر کس این سوره را بخواند گویی بر تمام کسانی که ارثی می برند صدقه داده ( کنایه از اینکه به همه ی بنی آدم صدقه داده ) و آنچنان از اجر و پاداش به او إعطاء می کند مانند کسی که برده هایی می خرد در حالیکه آزاد کننده است ( آنها را آزاد می کند ) و از شرک پاک می شود. و در مشیّت خداوندی از کسانی می شود که گناهانشان می گذرد و بر آنها چشم پوشی می کند.


    موضوعاتی که در سوره نساء به آنها اشاره و احکامشان ذکر شده عبارتند از:


    احکام ازدواج ( مانند: تعدد زوجات و محرمات نکاح و غیره )، احکام ارث ، احکام طلاق ، احکام نماز و جهاد و شهادت و تجارت و تشریح روحیات منافقین و حالات اهل کتاب و شئون جامعه اسلامی و دستورات اجتماعی اسلام و ...







    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۷/۰۸/۱۸ در ساعت ۲۱:۰۹

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118




    بسم الله الرحمن الرحیم


    یا أیّها انّاس اتّقوا ربّکم الّذی خلقکم من نفس واحدة و خلق منها زوجها و بثّ منهما

    رجالا کثیرا و نساء واتقوا الله الذّی تساءلون به و الأرحام إنّ الله کان علیکم رقیبا ( 1 )



    ترجمه:

    ای مردم بترسید از پروردگارتان ، کسی که شما را از یک نفس آفرید، و از آن جفت او را خلق کرد و از آن دو تن خلقی بسیار از مرد و زن در اطراف عالم برانگیخت و بترسید از آن خدایی که به نام او از یکدیگر مسئلت و درخواست می کنید و درباره ارحام کوتاهی نکنید که همانا خدا مراقب اعمال شماست.


    *******************


    چکیده ی تفسیر آیه:



    1 . این آیه خطاب به همه مکلّفین از مرد و زن از بنی آدم است که: بترسید از مخالفت و معصیت کردن پروردگارتان.


    2. شما را از یک نفس آفرید؛ یعنی شما را از یک اصل آفرید و آن نفس پدرتان حضرت آدم است. منظور این است که حقیقت افراد انسان یکی است و تمام انسان ها با این همه کثرتی که در بینشان ملاحظه می شود از یک اصل می باشند.

    3. نفس انسان عبارت از چیزی است که انسان بواسطه آن انسان شده است و آن مجموع روح و جسم وی در این زندگی و روح تنها در زندگی برزخی است.

    4. از ظاهر آیه چنین استفاده می شود که مقصود از « نفس واحدة »، آدم و از « زوجها » زن او است. و این دو پدر و مادر نسل انسان کنونی می باشند که ما از آنان هستیم و انسان های کنونی همه به آن دو منتهی می شوند.

    5. « خلق منها زوجها » : عده ای بر این عقیده اند که مراد از این جمله این است که خداوند حضرت آدم را از خاک ایجاد کرد و حوّا را از دنده ای از دنده های آدم خلق کرد. یعنی جفت آدم از خودش گرفته شده و خداوند او را از جزء بدن وی آفریده است، ولی به نظر علامه طباطبایی در تفسیر المیزان هیچ شاهدی از خود آیه بر این مطلب نمیتوان یافت. بلکه منظور این است که زوج این فرد هم مثل خودش از همین نوع است.

    6 . « و اتّقوا الذی تساءلون به و الأرحام » : معنی « تسائل » این است که شخصی از دیگری چیزی را به خاطر خدا بخواهد و او را به خدا قسم دهد. منظور این است که بترسید از معصیت و نا فرمانی نسبت به خدایی که جذب محبّت و مهربانی همدیگر را می کنید با یاد او و یاد آوری ارحام.

    7. أرحام به معنی أقرباء و نزدیکان است از آن جهت که نزدیکان همه از یک رحم منشأ گرفته اند.

    8 . با دقّت در این آیه میتوان ارتباط آیاتی که درباره سرکشی و ستم و فساد در زمین و طغیان و غیره بحث می کند با آیاتی که انسان را به منظور حفظ وحدت انسانی و جلوگیری از تباهی و سقوط بشدّت تهدید میکند به خوبی دریافت.





    فايل هاي پيوست شده فايل هاي پيوست شده
    • نوع فایل: mp3 4-0.mp3 (15.9 کیلو بایت, 138 نمايش)


    • نوع فایل: mp3 4-1.mp3 (168.9 کیلو بایت, 178 نمايش)


    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۸/۱۰/۲۸ در ساعت ۲۳:۵۲

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118




    خلقت انسان:


    بعضی ها نسل انسان را با توجه به سفید پوستان و سیاه پوستان و زرد پوستان و سرخ پوستان به چهار دسته تقسیم می کنند و معتقدند نسل هر یک از این چهار دسته باید مبدأ خاصی داشته باشد زیرا اختلاف رنگ موجب اختلاف در خون نیز می شود. لذا مبدأ نوع انسان حداقل چهار زوج بوده است. در حالی که این عقیده اشتباه است و اختلاف خون نمی تواند موجب اختلاف رنگ شود.

    قرآن کریم تصریح می کند که نسل موجود بشر به یک زن و مرد که پدر و مادر تمام افراد بشرند می رسد.

    پدر را خداوند در قرآن به نام آدم نامیده است. از همسر آدم نامی در قرآن نیامده ولی در روایات از او به نام حوّا یاد کرده اند.


    ********** ********** **********




    انسان نوعی مستقل و غیر متحول از نوع دیگر است:


    بر اساس این آیه نسل انسان موجود که با نطفه زاد و ولد می کند به آدم و زنش می رسد و خلقت آن دو را نیز از خاک می داند. بنابراین انسان تحول یافته از حیوان یا چیزی مانند آن نمی باشد.




    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118




    بحثی در ازدواج فرزندان بلافصل آدم :


    اولین طبقه انسان یعنی آدم و زنش با هم ازدواج نموده و توالد و تناسل کردند و پسران و دخترانی آوردند که خواهر و برادر بودند.

    آیا این فرزندان با اینکه خواهر و برادر بودند با هم ازدواج کردند یا آنکه راه دیگری در پیش گرفتند؟

    از ظاهر اطلاق آیه « و بثّ منهما رجالا کثیرا و نساءا ... » می توان فهمید که نسل موجود انسان تنها به آدم و زنش بر می گردد و نر و ماده دیگری در این ماجرا شرکت نداشته اند و قرآن منشأ انتشار افراد انسان را تنها همان زوج اولیه می داند و اگر موجود دیگری هم در کار می بود لازم بود که چنین بفرماید: « از آن دو و از غیر آن دو انسان را منتشر ساختیم » و یا بالأخره به هر لفظ دیگری که ممکن بود این مضمون را بیان می کرد.

    و معلوم است که مبدأ نسل بشر اگر منحصر به آدم و زنش باشد ناچار باید پسران آدم و حوا با خواهران خود ازدواج کرده باشند. در حالیکه ما می دانیم که در اسلام و همچنین در ادیان گذشته این نوع از ازدواج حرام است.

    برای حل مطلب لازم است بگوییم:

    اصولا این حکم یک حکم تشریعی است و تابع مصالح و مفاسد است. و حکم تکوینی نیست که قابل تغییر نباشد. خداوند هر چه اراده کند فرمان می دهد. بنابراین ممکن است روزگاری که ضرورتی در کار است آن را حلال کند و سپس آن را حرام کند.





    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118




    دوستان لطف کنند با توجه به تفسیر این آیه به سؤالات زیر پاسخ دهند:


    1 ـ چرا خطاب این آیه به همه مردم از بنی بشر است؟ چرا فقط مؤمنان را مورد خطاب قرار نداده است؟


    2 ـ چرا در این آیه انسان ها را به پرهیز از نافرمانی پروردگارشان امر کرده؟ چرا از لفظ ( پروردگار ) استفاده کرده و نگفته ( خدا ) ؟

    3 ـ منظور از أرحام در این آیه چیست؟ چرا اهمیت توجه به أرحام در کنار اهمیت به خدایی که به نامش قسم می خورند آمده؟


    4 ـ منظور از تقوا در این آیه چیست؟


    5 ـ برداشت شخصی شما از این آیه و تفسیرش چیست؟




    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    850
    تشکر:
    1
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط فاطمه ایمانی نمایش پست

    دوستان لطف کنند با توجه به تفسیر این آیه به سؤالات زیر پاسخ دهند:


    1 ـ چرا خطاب این آیه به همه مردم از بنی بشر است؟ چرا فقط مؤمنان را مورد خطاب قرار نداده است؟


    2 ـ چرا در این آیه انسان ها را به پرهیز از نافرمانی پروردگارشان امر کرده؟ چرا از لفظ ( پروردگار ) استفاده کرده و نگفته ( خدا ) ؟

    3 ـ منظور از أرحام در این آیه چیست؟ چرا اهمیت توجه به أرحام در کنار اهمیت به خدایی که به نامش قسم می خورند آمده؟


    4 ـ منظور از تقوا در این آیه چیست؟


    5 ـ برداشت شخصی شما از این آیه و تفسیرش چیست؟


    :rose::rose::rose::rose::rose:
    با سلام
    1-اینکه خطاب به عموم مردم شده شاید به خاطر این باشد که چون این سوره بیشتر درباره خانواده ومسائل مورد نیاز بشر برای زندگی ایده آل مطالبی بیان کرده برای همین به همه مردم خطاب میکند که اگر بخواهید زندگی خوبی داشته شید همگی باید اهل تقوا باشیدنمی شود عده ای تقوا داشته بشند وعده ای بی تقوا باشتد چون باز بی تقوایی ها مشکلاتی را برای همه به بار می آورد.البته احتمالی هم در تفسیر نمونه آمده است که : خطاب عمومی دراین آیه برای این است که چون محتويات اين سوره در حقيقت همان مسائلى است كه تمام افراد بشر در زندگى خود به آن نيازمند هستند.
    2-چون در این آیات هدف تربیت انسان دنبال می شود وخداوند است که رب الارباب همه است یعنی بهتربن پرورش دهنده اوست برای همین با ((رب ))آمده است
    3-به تعبیری شاید گقت منظور تقوای اجتماعی است یعنی رعایت حقوق دیگران و...
    4-به نظر من این آیه داره فریاد می زنه ...ای انسانها همتون از یک پدرومادرید هوای همدیگرو داشته باشید وبه داد سائلین واقوامتون برسید از حال هم خبر دار باشید وبه داد هم برسید.
    موفق باشید

    مولایم علی فرموند:
    يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
    هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
    چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611



    1:جناب عسکری من هنوز متوجه نشدم چرابه جای خدا گفته پروردگار؟؟
    این دو یک معنی را میدهند و از نامهای خداهستند
    2:چرا از کلمه ارحام استفاده کرده؟؟آیا منظورش فقط اقوام نیست؟؟
    3:طبق آیات ما از یک نسلیم ((آدم وحوا))یعنی خواهر برادر. پس دلیل این محرم, نامحرمی چیه؟؟


    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى





  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    نقل قول نوشته اصلی توسط oma1 نمایش پست
    1:جناب عسکری من هنوز متوجه نشدم چرابه جای خدا گفته پروردگار؟؟
    این دو یک معنی را میدهند و از نامهای خداهستند

    ربّ از اسماء خداوند نیست. ربّ عمومیت داره و مختصّ مسلمانان نیست .






    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





صفحه 1 از 93 1231121314151 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

فلسفه وضوء چیست؟, فايده اخلاقى تیمم, فايده بهداشتى تیمم, فاحشه مبينه, فرق عدالت و تساوی چیست؟, مفهوم سلام کردن در دین مبین اسلام, منظور از مکلفین چیه؟, منظور از مشاهد روحانی چیست؟, منظور از حفظ شخصیت شوهر چیست؟, مهریه عطیه الهی است, محرمات نسبی, مصادیق معاملات باطل و حرام, معنى جبت چيست؟, چرا نباید در حالت جنب نماز خواند یا وارد مساجد شد؟, چرا تعدّد زوجات یک ضرورت اجتماعی است ؟, چراتقاص گناه پدر را فرزند پس بدهد؟, چراخدامردم دنیاراخطاب میکند اونها که قرآن نمیخونند؟, همسران متعدّد, وصیّت مضارّ چگونه وصیّتی است ؟, یتیم چه کسی است؟, آيا ازدواج موقّت نقابى برچهره‏ى فحشانيست؟, آیا مفهوم سلام کردن دردین اسلام بادیگرادیان فرق دارد؟, آیا انسان مشرک آمرزیده می شود؟, آیا از دیدگاه قرآن مرد از زن برتر است؟, آیا صدق، تنها زبانی است؟, آیاعملیات استشهادی مردم فلسطین خودکشی است؟, اجازه اسلام, ادیان مختلف, ارث بانوان در مسیحیت, ارث بانوان در یهودیت, ارث بانوان در زردتشت, ارث بردن از چه تاريخى آغاز شد؟, ازدواج فرزندان بلافصل آدم, ازدواج موقّت, ازدواج موقت در چه مواردی جایز است؟, اسلام, بحث تفسیری سوره مبارکه نساء, بزرگترین ظلم انسان چه می باشد؟, تفاوت شنیدن مادی و شنیدن روحانی در چیست؟, تفاوت عدوان و ظلم, تفسیر سوره نساء, تكليف فرزندان مُتعه چيست؟, تنبیه بدنی زن, تکلیف زنانی که شرایط ازدواج براشون فراهم نیست چیه؟, حد معمول مهریه, حدیث به چه چیزهای میگویند؟, خودکشی چیست ؟, خودکشی در دفاع از عفت, خيانت در اموال يتيمان ممنوع, دليل نامگذاري ولي فقيه به ولي امر مسلمين جهان, دلیل این محرم نامحرمی, درجات توكل, راه های نشر اخبار سرّی, رابطه ی امانت و عدالت در چیست؟, زكاة مستحب, زنا حق الله یا حقّ النّاس؟, زنان وچند همسر, سه دستور مهم درباره اموال يتيمان, سوره زنان, سکر به چه معناست؟, شرایط پذیرش توبه, طاغوت كيست؟, طبقات ارث, طبقات ارث در ادیان مختلف, طبقات ارث در اسلام, ظلم چیست؟, عدالت, عدالت میان همسران متعدّد, عدالت درباره دختران یتیم, غریزه جنسی بانوان

نمایش برچسب‌ها

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود