-
۱۳۸۷/۰۸/۱۸, ۱۶:۵۵ #1
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 850
- مورد تشکر
- 3,450 پست
- حضور
- 35 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
-
9
تفسیر سوره مبارکه طه
با سلام وعرض ادب واحترام خدمت همه علاقه مندان به قرآن
در این تاپیک قرار استبحث تفسیر سوره طه
با مدیریت کاربربزرگوارمان elham راه اندازی شود .از همه دوستان خواهشمندم این بحث قرآنی را دنبال کنند .
قرار است مدیر محترم بحث از آیه 1 سوره مبارکه طه شروع کنند وهر دفعه آیه ای را بیاورند ودر ذیل آیه سوالی را مطرح کنند تا سایر کاربران بتوانند دربحث تفسیری شرکت کنند .
انشاءالله مباحث کاربردی وساده وهمه فهم ارائه شود .هدف آشنایی با محتوای سوره مبارکه می باشد.امیدوارم با این طرح توانسته باشیم قدمی در راه رفع مهجوریت قرآن برداریم.
بنده از جناب elhamبه خاطر پذیرش مدیریت این بحث کمال تشکر را دارم واز ایشان عاجزانه می خواهم این بحث را با جدیت تمام اداره کنند.واگر قوانینی را مطلبی برای اداره بحث دارند درپست اول مطرح کنند تا دوستان عزیز با امادگی وارد این بحث شوند
باتشکر از استقبال دوستان از این طرح قرآنی
التماس دعا-عسکری(مدیر انجمن علوم قرآن)
ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۸/۱۰/۰۷ در ساعت ۱۵:۳۵ دلیل: تغییر نام مدیر بحث
-
-
۱۳۸۷/۰۸/۱۹, ۲۲:۱۶ #2
با عرض سلام و تبریک به مناسبت فرارسیدن میلاد امام رضا (ع)
دوستان عزیز در طی بحث تفسیر سوره مبارکه طه برای هرچه کارآمد شدن بحث نیاز به همکاری و مشارکت شما همراهان صمیمی است . در ابتدا مسائلی را برای روشن تر شدن روال بحث به حضورتان عرض می کنم :
1. در این بحث برای ترجمه آیات سعی خواهیم کرد ، گویا ترین و روشن ترین ترجمه را در اختیار شما قرار دهیم .
2. در هر بار بحث سعی می کنیم روایاتی که در تفاسیر روایی ذیل آیات آمده ، برای شما ذکر کنیم که در این زمینه ذکر حدیث از ما و ارائه ترجمه مناسب از شما .
3. در تفسیر سوره منبع تفسیری واحدی نداریم و سعی می کنم ، حتی المقدور اکثر نکات تفسیری که در تفاسیر مختلف ذیل آیات آمده ، برای شما بیان کنم .
4. به سوالاتی که ذیل هر آیه برای دوستان گرامی ایجاد شود ، قبل از شروع تفسیر آیه جدید ، پاسخ داده خواهد شد .
به امید همراهی شما عزیزان ـ elham
-
-
۱۳۸۷/۰۸/۲۰, ۰۴:۳۲ #3
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 850
- مورد تشکر
- 3,450 پست
- حضور
- 35 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
-
9
بی صبرانه منتظر شروع تفسیر سوره مبارکه طه هستیم .انشاءالله همه دوستان با جدیت وبا علاقه برای کسب معارف این آیات در این بحث تفسیری به مانند سایر بحثهای تغسیری شرکت می کنند....همگی در پناه قرآن سربلند باشید
ویرایش توسط askari110 : ۱۳۸۷/۰۸/۲۰ در ساعت ۰۴:۳۳
مولایم علی فرموند:
يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.
-
-
۱۳۸۷/۰۸/۲۳, ۰۰:۱۲ #4
شان نزول:
روايات فراوانى در شان نزول نخستين آيات فوق آمده كه از مجموع آنها استفاده مىشود، پيامبر ص بعد از نزول وحى و قرآن، عبادت بسيار مىكرد، مخصوصا ايستاده به عبادت مشغول مىشد آن قدر كه پاهاى او متورم گرديد، گاه براى آنكه بتواند به عبادت خود ادامه دهد، سنگينى خود را بر يك پا قرار مىداد، و گاه بر پاى ديگر، گاه بر پاشنه پا مىايستاد و گاه بر انگشتان پا.
آيات فوق نازل شد و به پيامبر ص دستور داد كه اينهمه رنج و ناراحتى بر خود تحميل نكند.
-
-
۱۳۸۷/۰۸/۲۳, ۰۰:۱۸ #5
طه
طه
ذیل این آیه علاوه بر نظراتی که همواره ذیل حروف مقطعه ذکر شده و تقریبا همه دوستان از آن آگاهند نظر دیگری مطرح شده که شرح آن بدین صورت است :
ممكن است همه يا حد اقل قسمتى از حروف مقطعه، داراى معانى و مفاهيم خاصى باشد، درست همانند يك كلمه كه محتوايى در بردارد.
اتفاقا در بسيارى از روايات و كلمات مفسران در آغاز اين سوره و سوره يس به چنين مطلبى برخورد مىكنيم كه:" طه" به معنى يا رجل (اى مرد) است، و در پارهاى از اشعار عرب نيز به كلمه" طه" برخورد مىكنيم كه مفهومى شبيه" يا رجل" و يا نزديك به آن دارد كه بعضى از اين اشعار ممكن است مربوط به آغاز اسلام يا قبل از اسلام باشد.
بعضى از دانشمندان غرب كه پيرامون مسائل اسلامى مطالعه مىكنند اين مطلب را به همه حروف مقطعه قرآن تعميم دادهاند و معتقدند حروف مقطعه در آغاز هر سوره، كلمهاى است، داراى معنى خاص كه بعضى با گذشت زمان متروك مانده، و بعضى به ما رسيده است، و الا بعيد به نظر مىرسد كه مشركان عرب، حروف مقطعه را بشنوند و مفهومى از آن درك نكنند و به سخريه و استهزاء برنخيزند، در حالى كه در هيچيك از تواريخ ديده نشده كه اين بهانهجويان سبك مغز، حروف مقطعه را دستاويز براى چنين عكس العملى كرده باشند.
البته اين نظر را به طور كلى و در باره همه حروف مقطعه قرآن، مشكل بتوان پذيرفت، ولى در باره بعضى قابل قبول است و در منابع اسلامى نيز از آن بحث شده است.
-
تشکرها 5
-
۱۳۸۷/۰۸/۲۳, ۰۰:۲۱ #6
اين موضوع نيز جالب توجه است كه در حديثى از امام صادق ع مىخوانيم" طه" از اسامى پيامبر است و معنى آن يا طالب الحق، الهادى اليه:
" اى كسى كه طالب حقى، و هدايت كننده به سوى آنى".
از اين حديث چنين برمىآيد كه" طه" مركب از دو حرف رمزى است
" طا" اشاره به" طالب الحق" و" ها" اشاره به" هادى اليه" مىباشد، مىدانيم استفاده از حروف رمزى و علائم اختصارى در زمان گذشته و حال، فراوان بوده است، مخصوصا در عصر ما بسيار مورد استفاده است.
آخرين سخن در اين زمينه اينكه كلمه" طه" مانند" يس" بر اثر گذشت زمان، تدريجا به صورت" اسم خاص" براى پيامبر اسلام ص درآمده است، تا آنجا كه آل پيامبر ص را نيز" آل طه" مىگويند، و از حضرت مهدى ع در دعاى ندبه" يا بن طه" تعبير شده است.
-
تشکرها 5
-
۱۳۸۷/۰۸/۲۳, ۰۰:۲۵ #7
و من طريق المخالفين، (تفسير الثعلبي) في قوله تعالى: «طه»قال:قال جعفر بن محمد الصادق (عليه السلام): «طهارة أهل بيت محمد (صلى الله عليه و آله)- ثم قرأ-: إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً»
-
-
۱۳۸۷/۰۸/۲۳, ۰۰:۲۶ #8
سعد بن عبد الله: عن إبراهيم بن هاشم، عن عثمان بن عيسى، عن حماد الطنافسي، عن الكلبي، عن أبي عبد الله (عليه السلام)، قال: قال لي: «يا كلبي، كم لمحمد (صلى الله عليه و آله) من اسم في القرآن؟» فقلت: اسمان أو ثلاثة.
فقال: «يا كلبي، له عشرة «1» أسماء وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ «2» و قوله: وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ «3»، و لَمَّا قامَ عَبْدُ اللَّهِ يَدْعُوهُ كادُوا يَكُونُونَ عَلَيْهِ لِبَداً «4»، و طه ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى، و يس وَ الْقُرْآنِ الْحَكِيمِ إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ عَلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ «5»، و ن وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ ما أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ «6»، و يا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ «7»، و يا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ «8»، و قوله: فَاتَّقُوا اللَّهَ يا أُولِي الْأَلْبابِ الَّذِينَ آمَنُوا قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكُمْ ذِكْراً «9»، قال: «الذكر: اسم من أسماء محمد (صلى الله عليه و آله)، و نحن أهل الذكر، فاسأل- يا كلبي- عما بدا لك». قال: نسيت- و الله- القرآن كله، فما حفظت منه حرفا أسأله عنه.
__________________________________________________
1- مختصر بصائر الدرجات: 67.
(1) و المذكور في هذه الرواية تسعة أسماء.
(2) آل عمران 3: 144.
(3) الصفّ 61: 6.
(4) الجنّ 72: 19.
(5) يس 36: 1- 4.
(6) القلم 68: 1 و 2.
(7) المدّثّر 74: 1.
(8) المزمّل 73: 1.
(9) الطلاق 65: 10.
-
-
۱۳۸۷/۰۸/۲۳, ۰۶:۱۵ #9
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,758
- مورد تشکر
- 3,252 پست
- حضور
- 6 ساعت 31 دقیقه
- دریافت
- 7
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
تفسیر مجمع البيان
- و نيز آوردهاند كه فرمود: انّ اللّه تعالى قرأ «طه» و «يس» قبل اَن يخلق آدم... فلمّا سمعت الملائكة القرآن قالوا طوبى لأمّةٍ نزل هذا عليها.(242) خدا دو سوره «طه» و «يس» را دو هزار سال پيش از آفرينش آدم بر فرشتگان بيان فرمود، و آنان هنگامى كه اين آيات را شنيدند يكصدا گفتند: خوشا به حال جامعه و مردمى كه اين آيات و اين سورهها بر آنان فرستاده مىشود، و خوشا بر دلها و جانهايى كه پذيرشگر اين آيات مىباشند؛ و خوشا به زبانهايى كه به تلاوت اينها به گردش در مىآيند.
ویرایش توسط طیب : ۱۳۸۷/۰۸/۲۳ در ساعت ۰۶:۲۵
هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد
سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما
أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ
-
تشکرها 7
-
۱۳۸۷/۰۸/۲۳, ۰۶:۲۳ #10
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,758
- مورد تشکر
- 3,252 پست
- حضور
- 6 ساعت 31 دقیقه
- دریافت
- 7
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
-
تشکر
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری