جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قابل قبول نیست

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    91
    مورد تشکر
    188 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    1

    قابل قبول نیست




    میگم مگه تو روایت ها نیست که هر کی ازدواج نکنه نصف ایمانش کامل نیست. بعد یه حدیث هم از امام علی داریم که هر کی خوش اخلاق باشه نیمی از ایمانش کامله. (خوش خلقی نیمی از ایمان است) خوب در این صورت هر کی عروسی کنه و خوش اخلاق باشه ایمانش کامله؟


  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    3,862 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    بسم الله الر حمن الر حيم
    سلام عليكم ورحمة الله و انواره

    ضمن تشكر از سوال خوب شما بايد گفت:

    يك حقيقتي وجود دارد كه آن حقيقت نيك كه ما انسان هاي مسلمان به دنبال كسب آن هستيم كمال است.
    در دين از اين كمال به شكل هاي مختلف ياد شده از جمله تقوا و ايمان و صالح بودن و عبد بودن و مسلمان بودن و مخلص بودن كه اينها از يك حقيقت حكايت مي كنند كه درجات و سطحشان متفاوت است . حالا كسب اين كمالات از راه هاي مختلف ممكن است . از كار هايي كه از آنها به عمل صالح تعبير مي شود. حالا مصاديق عمل صالح مي تونه ازدواج باشه ، مي تونه خوش اخلاقي باشه و .... .
    پس منافاتي نداره كه اعمال نيك مختلف نتيجه و حاصلي يكسان داشته باشند.

    مثلا به دو حديث زير توجه كنيد :

    خير الاعمال الاستغفار
    خير الاعمال انتظار الفرج

    با خير ترين اعمال مي تونه مصاديق مختلف باشه از جمله انتظار فرج يا استغفار يا.... . كه در دو حديث زير مشهود است.
    حالا خود اين موارد گاهي با هم ارتباط مستقيم دارند گاهي ندارند . مثلا ارتباط مستقيمي اينجا بين استغفار و انتظار فرج نيست . گرچه حتما اين موارد با واسطه با هم مرتبطند زيرا همه از يك جنس هستند.
    چرا كه منتظر واقعي فرج دائما در حال استغفار از گناهانش است.

    الحمد لله الذي جعلنا من المتمسّكين بولاية اميرالمومنين
    زياده عرضي نيست.
    التماس دعا
    طارق

    ویرایش توسط طارق : ۱۳۸۷/۰۸/۲۲ در ساعت ۱۹:۴۵ دلیل: اضافات
    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]

  3. تشکرها 4


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    258
    مورد تشکر
    158 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط طارق نمایش پست
    بسم الله الر حمن الر حيم

    سلام عليكم ورحمة الله و انواره

    ضمن تشكر از سوال خوب شما بايد گفت:

    يك حقيقتي وجود دارد كه آن حقيقت نيك كه ما انسان هاي مسلمان به دنبال كسب آن هستيم كمال است.
    در دين از اين كمال به شكل هاي مختلف ياد شده از جمله تقوا و ايمان و صالح بودن و عبد بودن و مسلمان بودن و مخلص بودن كه اينها از يك حقيقت حكايت مي كنند كه درجات و سطحشان متفاوت است . حالا كسب اين كمالات از راه هاي مختلف ممكن است . از كار هايي كه از آنها به عمل صالح تعبير مي شود. حالا مصاديق عمل صالح مي تونه ازدواج باشه ، مي تونه خوش اخلاقي باشه و .... .
    پس منافاتي نداره كه اعمال نيك مختلف نتيجه و حاصلي يكسان داشته باشند.

    مثلا به دو حديث زير توجه كنيد :

    خير الاعمال الاستغفار
    خير الاعمال انتظار الفرج

    با خير ترين اعمال مي تونه مصاديق مختلف باشه از جمله انتظار فرج يا استغفار يا.... . كه در دو حديث زير مشهود است.
    حالا خود اين موارد گاهي با هم ارتباط مستقيم دارند گاهي ندارند . مثلا ارتباط مستقيمي اينجا بين استغفار و انتظار فرج نيست . گرچه حتما اين موارد با واسطه با هم مرتبطند زيرا همه از يك جنس هستند.
    چرا كه منتظر واقعي فرج دائما در حال استغفار از گناهانش است.

    الحمد لله الذي جعلنا من المتمسّكين بولاية اميرالمومنين
    زياده عرضي نيست.
    التماس دعا

    طارق

    به زعم بنده حقیر بهتره اون دائم رو بردارید چون اینجوری منتظر داره دائم گناه میکنه بعد استغفار میکنه
    البته ببخشید فضولی کردما

    خاتمی گفته به من زنده باد دشمن من
    زاهدا من که خراباتی و مستم به تو چه؟ *** ساغر و باده بود بر سر دستم به تو چه؟
    تو اگر گوشه ی محراب نشستی صنمی گفت چرا؟ ***من اگر گوشه ی میخانه نشستم به تو چه؟
    تو که مشغول مناجات و دعـــائی چه به من *** من که شب تا به سحر يکسره مستم به تو چه؟
    آتش دوزخ اگر قصد تو و ما بکند ***تو که خشکی چه به من ، من که ترهستم به تو چه؟
    بسیجی واقعی همت بودو باکری

  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    977
    مورد تشکر
    2,986 پست
    حضور
    4 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    5
    گالری
    56



    نقل قول نوشته اصلی توسط ahmadreza41072 نمایش پست
    میگم مگه تو روایت ها نیست که هر کی ازدواج نکنه نصف ایمانش کامل نیست. بعد یه حدیث هم از امام علی داریم که هر کی خوش اخلاق باشه نیمی از ایمانش کامله. (خوش خلقی نیمی از ایمان است) خوب در این صورت هر کی عروسی کنه و خوش اخلاق باشه ایمانش کامله؟
    سلام بر شما دوست عزیز
    این نکته رو هم در نظر داشته باشید که خیلی از این روایات منظورشون آماده شدن بستر و زمینه هدایت هست نه علت تام اون.
    شاید منظور این بوده باشه که فردی که ازدواج کند زمینه ترک بسیاری از گناهان در او کمتر هست و گویا این فراهم بودن زمینه اطاعت خداوند، برابر با حفظ نیمی از ایمان اوست.
    همچنین در مورد فردی که خوش اخلاق هست، زمینه عصبانیت و تصمیم گیری های عجولانه و شتابزده در او کمتر هست.

    ولی این منافات نداره با اینکه فردی که ازدواج کرده و خوش اخلاق هم هست، دیگر مرتکب گناه نشود و ایمانش کاملا محفوظ بمونه. بلکه منظور این هست که زمینه اطاعت و ترک گناه رو خداوند براش فراهم کرده، تا او چقدر قدر بدونه و استفاده کنه.

    شبیه به این روایات هم کم نداریم.

    فرض کنید آقا امام رضا (ع) میفرمایند: کسی که حضرت معصومه (س) را در قم زیارت کند بهشت بر او واجب هست. حالا آیا واقعا تمام زائرین حضرت معصومه (س) به صرف زیارت ایشان بهشتی میشن؟
    البته در روایات دیگه ای فرموده اند که این زائر باید "عارفا بحقها" باشه. یعنی بداند چه کسی را زیارت میکند و سعی کنه خودش رو همانند ایشان در رفتار و کردار و عمل قرار بده. اینطور شخصی اگر واقعا همینطور عمل کرد، بهشتی خواهد بود. یعنی از زمینه ای که به واسطه زیارت نصیبش شده، استفاده کنه!

    ضمن اینکه منظور از نیم یا ثلث یا ربع در روایات و احادیث، به معنای کامل ریاضی اون نیست. همونطور که اعداد و ارقامی هم که در روایات وارد شده غالبا به معنای واقی اون عدد نیست و منظور کثرت هست.

    دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
    مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


    و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!


  7. تشکرها 3


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    3,862 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    بسم الله الر حمن الر حيم
    سلام عليكم ورحمه الله و انواره

    نقل:
    به زعم بنده حقیر بهتره اون دائم رو بردارید چون اینجوری منتظر داره دائم گناه میکنه بعد استغفار میکنه

    __________________

    دوست عزيز آنطور كه در عرفان شيعي مطرح است بنده همين كه بنده است موضوعيت دارد كه استغفار كند و حقيقتا هميشه خويش راگنه كار بداند و براي همين حتي معصومي هم دائما در حال استغفار و طلب بخشش و ... بودند تمام غايت استغفار و مناجات ائمه براي تربيت ما نبوده بلكه كمال خودشان هم در آن بوده و به تعارف آن مناجات و ادعيه را هم كه نفرموده اند پس اين طور نيست كه اگر بنده اي گناه نكرد از استغفار بي نياز شود.

    نقل:
    البته ببخشید فضولی کردما

    خواهش مي كنم اين چه حرفيه شما لطف كرديد و مطلبتان منشا بحثي و تذكر نكته اي مهم شد.
    عظم الله اجورك

    الحمد لله الذي جعلنا من المتمسّكين بولايه اميرالمومنين
    زياده عرضي نيست.
    التماس دعا
    طارق

    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]

  9. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود