صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: همه چيز در مورد ارواح

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    213
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    16

    همه چيز در مورد ارواح




    در اين تاپيك مي خواهيم مقالات و مطالب مفيد و سالم (نه مطالب غير معتبر و غير علمي) در مورد ارواح را قرار بدهيم .


    خوانندگان عزيز اگر سوال خاصي در اين زمينه دارند ،‌ آن را در تاپيك جداگانه ‌اي متناسب با سوال خود قرار دهند.






  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    213
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    16

    تفسيرى از روح‏




    تفسيرى از «روح‏»


    دكتر محمد كاظم شاكر


    چكيده


    واژه «روح‏» از واژه‏هاى پر رمز و راز و ابهام‏آميز در حوزه‏هاى دين، فلسفه، عرفان و روان‏شناسى است.اين كلمه با گويشى يكسان در زبان‏هاى عبرى و عربى به كار رفته و در تورات، انجيل و قرآن كريم كاربرد فراوانى يافته است.

    اين مقاله، با ارايه معناى لغوى و اصطلاحى روح در زبان عربى و ضمن اشاره به نمونه‏هايى از كاربرد آن در كتاب مقدس، به بيان مفهوم و مصداق آن در قرآن كريم پرداخته است.

    نويسنده معتقد است كه بسيارى از تفاسير قرآن در شرح كاربرد روح دچار پراكندگى آراء شده و به جاى روشنگرى، ابهام‏آفرينى كرده‏اند.در اين ميان علامه‏طباطبايى منسجم‏ترين تفسير را از «روح در قرآن‏» بيان كرده است.اين مفسر بزرگ بر آن است كه روح در قرآن به آفريده‏اى آسمانى اطلاق شده كه نقش آن حيات آفرينى است; هر جا از حيات و آثار آن نشانى هست، اين نشان ، نشانگر وجود مرتبه‏اى از روح است.روح موجود در فرشتگان، انسانها، حيوانات و نباتات همگى از افاضات روح مطلق است.

    متن كامل مقاله را مي توانيد از ضميمه دانلود كنيد:
    فايل هاي پيوست شده فايل هاي پيوست شده

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    213
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    16



    كيفيت ارتباط ساحتهاى وجود انسان

    محمد بهشتى

    دفتر همكارى حوزه و دانشگاه

    يكى از بحثهاى اساسى انسانشناسى، ارتباط ساحتهاى وجود انسان، يعنى روح و بدن اوست. از ديرباز انديشمندان و صاحبنظران با سه سؤال در زمينه ارتباط روح و بدن و چگونگى تاثير و تاثر اين دو بر هم، روبروبوده اند:

    1 - اگر انسان آميخته اى از روح مجرد و بدن مادى است و از دو حقيقت بيگانه تركيب يافته است، ارتباط اين دو و نيز ماهيت واحده انسان چگونه توجيه پذير است؟ به عبارت ديگر، اگر انسان از جوهر مجرد نفسانى و جوهر مادى جسمانى تركيب يافته است، آيا روح و بدن در اصل هستى و در آغاز پيدايش هيچگونه ارتباطى با هم نداشته و به طور كلى از هم بيگانه بوده اند، يا اينكه در اصل هستى ارتباط عميق و بنيادين داشته و دارند؟ 2 - پس از تعلق روح به بدن، ارتباط اين دو چگونه است؟ ارتباط يك طرفه است يا متقابل؟ اگر ارتباط متقابل است نمونه هاى تاثير و تاثر هر يك چيست؟ آيا رفتار و اعمال انسان كه به وسيله بدن و اعضاى آن انجام مى شود، در ساختن شخصيت انسان و تكامل و انحطاط روح او تاثير دارند يا نه؟ 3 - پس از مرگ بدن، آيا «روح فناناپذير» با «بدن فروپاشيده » ارتباطى دارد يا نه؟ و اگر ارتباطى هست در عالم برزخ و هنگام رستاخيز چگونه است؟ قبل از پاسخ پرسشهاى فوق ، يادآورى دو نكته لازم است:

    1 - بحث ارتباط روح و بدن هنگامى مطرح است كه وجود روح در انسان، تجرد روح و آميختگى انسان از روح و بدن به اثبات رسيده باشد، و گرنه، در صورتى كه هويت انسان در بعد مادى خلاصه شود و روح، چيزى جز خاصيت ماده و برآيند فعاليتهاى عضوى بدن نباشد، نوبت به سؤالهاى فوق نمى رسد.

    2 - بحث ارتباط روح و بدن و چگونگى آن، يك بحث فلسفى است; گو اينكه در بيان نمونه هاى تاثير و تاثر روح وبدن و بيان آثار ارتباط متقابل اين دو، مى توان ازدانشهاى روز مانند: زيست شناسى، فيزيولوژى وروانشناسى بهره جست.

    با توجه با اين مقدمه و دو نكته فوق ، مقاله اي كه در ضميمه قرار داده شده ،‌ به پاسخ سه سؤال مطرح شده مى پردازد و ارتباط روح و بدن را در اصل پيدايش، بعد از تعلق روح به بدن و بعد از مرگ بدن، مورد بررسى قرار مى دهد.

    دانلود كنيد و از مطالعه آن لذت ببريد .
    فايل هاي پيوست شده فايل هاي پيوست شده

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    213
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    16

    حقيقت روح از ديدگاه قرآن و احاديث چيست




    حقيقت روح از ديدگاه قرآن و احاديث چيست ؟

    بسياري از شما اين آيه شريفه را شنيده ايد :

    «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَ ما اُوتِيتُمْ مِنَ العِلْمِ إِلاّ قَلِيلاً»1.

    «از تو درباره روح سؤال مي‏كنند بگو: روح از فرمان پروردگار من است و جز اندكي از دانش به شما درباره روح داده نشده است».



    اين مقاله اثر دكتر حسين حقاني در صدد تبيين اين موضوع است كه به پيوست تقديم مي گردد.

    فايل هاي پيوست شده فايل هاي پيوست شده

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    213
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    16

    روح و روح القدس در بيان علامه حسن زاده آملي




    روح و روح القدس در بيان علامه حسن زاده آملي

    علامه حسن زاده آملي يكي از شخصيت هاي مطمئن و چربدست در زمينه مباحث روح‌شناسي است كه آموزه‌هاي خواندني و جذابي را براي ارائه دارند.

    كتاب انسان و قرآن ايشان الحق و الانصاف ستودني است . بخشي از كتاب ايشان بحثي مختصر در باب روح و روح القدس ذيل تفسير سوره مباركه قدر آمده است كه آن را براي شما عزيزان و پژوهشگران روح شناسي انتخاب كرديم تا تقديمتان كنيم.
    فايل هاي پيوست شده فايل هاي پيوست شده

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    213
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    16

    ديدگاه ملا صدرا درباره روح و نفس انسانى




    ديدگاه ملا صدرا درباره روح و نفس انسانى



    حسين حقانى زنجانى

    آنچه براى اهل نظر از فلاسفه اسلامى ثابت‏شده، اين است كه غير از اعضاء و جوارح و ابدان مادى، امر ديگرى در باطن انسانها است كه منشا احساسات و ادراكات و تعقلات و حركات و سكنات و فعل و انفعالات ارادى و غيرآنها مى‏باشد و آن همان نفس ناطقه و جان و روان آدمى است.

    و اين امر نيز مسلم است كه منشا ادراكات و تعقلات و احساسات و آثار و خواص ديگر در تمام موجودات يكسان نيست و نيز واضح است كه هر يك از موجودات را آثار خاصى است كه موجب امتياز آنها از يكديگر است. از اينرو نفس ناطقه كه روح انسانى است، از نظر فلاسفه مجزا و غير از روح حيوانى است و غير از قلب است زيرا قلب و روح حيوانى نوعى از اجسام و اجرام‏اند و با فساد بدن از بين مى‏روند و آنچه باقى مى‏ماند، روح انسانى و نفس ناطقه است.

    ملا صدرا معتقد است كه روح علوى سماوى از عالم امر است و روح حيوانى بشرى از عالم خلق است و محل روح علوى و روح حيوانى جسمانى بوده، حامل قواى حس و حركت است .

    در اين مقاله به تبيين اين نظريه ملاصدرا و پاره‌اي ديگر از انديشه هاي وي در مقوله روح شناسي پرداخته مي‌شود.

    دانلود كنيد و براي سلامتي تهيه كننده اين مقالات هم اگر دوست داشتيد صلواتي هديه كنيد.
    فايل هاي پيوست شده فايل هاي پيوست شده

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    213
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    16

    نظريات گوناگون معتقدين به عدم تجرّد روح




    دكتر حسين حقّاني

    در قديم، در ميان متكلمان و فلاسفه، و مكاتب و مذاهب، هم درباره حقيقت روح، و هم در مورد امكان شناخت آن، نظريات مختلف و متضاد وجود داشته است.
    در اينكه روح يعني ركن اصلي وجود هستي انسانها در عالم واقع موجود بوده و متحقّق است، ميان فلاسفه و حكماء و اديان و مذاهب و حتّي نزد دانشمندان غربي و مادّي‏ها و ماركسيستها، شكّي وجود ندارد. همه انسانهاي عاقل به اين امر اذعان داشته، قبول دارند كه ارواح انسان‏ها موجود بوده، داراي حقيقت و واقعيّتي مي‏باشند. آري در مورد روح در دو مورد اختلاف وجود دارد:
    يكي اينكه حقيقت آن چيست؟ دوّم اينكه آيا مي‏توان به حقيقت آن به هر نحوي كه باشد پي برد و آن را شناخت يا نه؟ در اين دو مسأله اختلاف نظرهاي وسيعي بين مذاهب و متكلمان و فلاسفه جديد و قديم ديده مي‏شود، لازم است اين نظريات در اين مسأله مهم روانشناسي و ديني و علمي تا حدودي مورد بحث قرار گيرد و در نهايت، نظر اسلام از ديدگاه قرآن و احاديث اهل بيت عصمت و طهارت عليهم‏السلام مورد بررسي قرار گيرد.
    جمع كثيري از ارباب علم معاني و علم باطن و متكلمان معتقدند كه: «ما نمي‏دانيم حقيقت روح چيست؟ و صحيح نيست كه ما ذات آن را توصيف كنيم، زيرا انسانها درباره ذات و حقيقت روح در وادي جهالت قرار دارند با اينكه علم يقيني به وجود روح حاصل است».
    جمعي ديگر معتقدند كه شناخت روح محال عقلي نيست. معتقدين به نظريه دوم نيز اختلاف دارند بين دو قول: برخي حقيقت روح را جوهر مجرّد از مادّه و آثار و خواصّ مادّه از جسمانيّت و داراي حجم و وزن و كمّ و كيف و مقدار و ... مي‏دانند و برخي آن را غير مجرّد مي‏دانند.

    مقاله حاضر به بررسي اين نظريات مي پردازد كه اميدوارم برايتان مفيد باشد.

    براي استفاده از مقاله به تو روح من يه صلوات بفرستيد و گرنه شيرم رو حلالتون نمي كنما !
    فايل هاي پيوست شده فايل هاي پيوست شده

  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    213
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    16

    از تو از روح مي‌پرسند (روح در تفسير نمونه)




    يكي از آياتي كه مباحث مربوط به روح‌شناسي معمولا ذيل آن مطرح مي شود آيه هشتاد و پنجم سوره اسراء است .

    وَ يَسئَلُونَك عَنِ الرُّوح قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبى وَ مَا أُوتِيتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلا قَلِيلاً(سوره اسراء آيه 85)

    ترجمه : از تو در باره روح سؤ ال ميكنند، بگو: روح از فرمان پروردگار من است ، و جز اندكى از دانش به شما داده نشده است ؟


    آنچه در ضميمه تقديم شما مي شود ، مطالب تفسير نمونه ذيل آيه فوق است كه اميدواريم برايتان مفيد باشد .
    فايل هاي پيوست شده فايل هاي پيوست شده

  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    213
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    16

    دورنمائى از مسائل نفس و روح در قرآن!




    حسين حقانى زنجانى

    در قرآن متجاوز از سيصد آيه است كه كلمه نفس و روح در آنها ذكر شده است و از همه آيات تنها يك معنا و آن نفس ناطقه و روح انسانى استفاده نمى‏شود، بلكه در معانى متعددى بكار رفته، گاهى به معناى ناطقه (چنانكه در آيه 93 سوره انعام و... و به معناى تاكيدى چنانكه در آيه 12 سوره انعام و سوره آل عمران آيه 28 و ...) . گاهى به معناى شخص انسانى مركب از جسم و روح (چنانكه در آيه 189 سوره اعراف و آيه 32 سوره مائده) و غير اينها از معانى... .


    مقاله حاضر اين موضوع را به نحوي كلي مورد بررسي و ارزيابي قرار مي‌دهد.
    فايل هاي پيوست شده فايل هاي پيوست شده

  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    213
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    16

    روح افلاطوني در فلسفه ملاصدرا




    يكي‌ از مباني‌ مشهور و شناخته‌ شده‌ ملاصدرا، اصل‌ «جسماني‌ بودن‌ منشأ حدوث‌ نفس‌ انساني‌ و روحاني‌ (غير مادي‌) شدن‌ آن‌ بمرور زمان‌» است‌ كه‌ بنظرية‌ «جسمانية‌ الحدوث‌ و روحانيّة‌ البقاء» بودن‌ نفس‌ معروف‌ است‌.

    اين‌ نظريه‌ ـ برخلاف‌ عقيدة‌ حكما و فلاسفة‌ پيشين‌ اشراقي‌، كه‌ معتقد بودند نفس‌ انساني‌ غيرمادي‌ است‌ و پيش‌ از بدن‌ در ملكوت‌ زندگي‌ مي‌كند و پس‌ از شكل‌ يافتن‌ بدن‌ كودك‌ به‌ كالبد او وارد مي‌شود و زندگي‌ را با جسم‌ مادي‌ آغاز مي‌نمايد، ـ مي‌گويد كه‌ نفس‌ در مراحل‌ نخستين‌ آفرينش‌ خود مادي‌ است‌ و از ماده‌ تراوش‌ مي‌كند ولي‌ بتدريج‌ راه‌ جداگانه‌اي‌ در پيش‌ مي‌گيرد و رو به‌ تجرد از ماده‌ مي‌نهد و به‌ اوج‌ تجرد خود (از ماده‌) مي‌رسد.

    ملاصدرا در تمام‌ آثار و كتب‌ خود، مانند فلاسفة‌ ديگر مسلمان‌، نام‌ اين‌ موجود را «نفس‌» [1] مي‌گذارد؛ ولي‌ از آنجا كه‌ در منابع‌ فلسفي‌ و مذهبي‌ گاهي‌ كلمة‌ «روح‌» نيز بهمين‌ معنا (يا نزديك‌ به‌ آن‌) بكار رفته‌ است‌ و گاهي‌ در تعبيرات‌، جاي‌ اين‌ دو كلمه‌ با هم‌ عوض‌ مي‌شود و آنها را بجاي‌ يكديگر بكار مي‌برند، اين‌ پرسش‌ پيش‌ مي‌آيد كه‌: آيا روح‌، همان‌ نفس‌ است‌؛ يا معناي‌ ديگري‌ دارد!؟ و اگر روح‌ اشاره‌ به‌ مفهوم‌ غيرمادي‌ ديگري‌ است‌ آن‌ چيز چيست‌؛ و با نفس‌ چه‌ رابطه‌اي‌ دارد؟

    مقاله حاضر به پاسخ اين سوالات مي پردازد:
    فايل هاي پيوست شده فايل هاي پيوست شده

  13. تشکر


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود