جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تحلیلی فلسفی برای حجاب .

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما تحلیلی فلسفی برای حجاب .




    همان طور که می دانیم ذات انسان تایید طلب و توجه طلب است ، ما نمی توانیم جلوی تایید طلبی خود را بگیریم در واقع جلوگیری از این میل درست نیست چرا که می تواند باعث خاموش شدن انسان شود به همین دلیل بهترین راه این است که از راه درست این حس خود را تامین کنیم .

    بزرگترین چیزی که ظاهر یک زن ،برای خود آن زن ایجاد می کند توجه است ، در واقع ذات مرد طوری است که جذب و جلب ظاهر زن می شود یا می شود این طور گفت که خلقت زنان طوری است که مردان را نا خود آگاه جذب می کند ،
    این جذب و توجه مرد به ظاهر یک زن سبب می شود که حس توجه طلبی و تایید طلبی زن تامین شود حالا یا خواسته یا ناخواسته و از آنجایی که این حس تایید طلبی و جاه طلبی است که سبب حرکت و رشد انسان می شود (البته اگر کنترل شود و از تعادل خارج نشود) با ارضا و تامین این میل به طور نا خود آگاه تمایل یک زن برای حرکت کردن و رشد و تعالی شخصیتش کم می شود همین امر است که سبب می شود زن ها و یا مرد های ظاهر گرا شخصیت کاملی نداشته و بعضاً از درون پوچ باشند.
    از طرفی همان طور که ما برای زنده ماندن نیاز به غذا
    (یک بعد مادی) داریم نمی شود از ظاهر صرف نظر کرد یعنی نمی شود برای مثال بگوییم من به هیچ وجه به ظاهر توجه نمی کنم تا شخصیتم را خیلی رشد دهم ،
    از نظر من یک بخشی از انسان مادی است و همان طور که پرداختن زیاد به آن قسمت می تواند مشکل ساز باشد نپرداختن به آن هم می تواند ایجاد مشکل کند .

    ممکن است یک خانم اینو بگه که من ظاهر خودم رو خیلی آراسته می کنم و از طرف دیگه با انرژی گذاشتن زیاد شخصیتم رو هم رشد می دهم ، این غیرممکن نیست ولی از آنجایی که تمامی فعالیت های انسان از یک نیاز درونش نشات می گیرد این کار اون خانم باعث می شود که رشد روحی همه جانبه ای نداشته باشه و اصطلاحاً حفره هایی داشته باشد در درونش ، پاسخی که در تعابیر دینی برای خواسته اون خانم گفته می شود این است که : هوای نفسش عملکرد خود را طوری در جلوی چشمانش جلوه داده است که برایش توجیح شود تا به کاری که خواهان آن است ادامه دهد.

    بزرگی می گوید :
    هنگامی که انسانی می خوابد ،گوشه ای از این جهان را به خاموشی فرو می برد . این خوابها مرگ های رنگ باخته هستند که آدمی آنها را به غلط جزئی از زندگی می داند.

    (مطالب مذکور به جز جمله پایانی برداشت های شخصی خودم هست و احتمال اشتباه وجود دارد اگر انتقادی بود خوشحال
    می شوم بحث کنیم).


  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    147
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    كاركردهاي فردي و اجتماعي حجاب
    براي حجاب كاركردهايي در دو حوزه فردي و اجتماعي، قابل تصوّر است:


    الف. كاركردهاي فردي؛ همچون: پاسخ گويي به نياز فطري «خوداستتاري» و تأمين امنيّت در برابر گرما و سرما و... .

    ب. كاركردهاي اجتماعي؛ مانند: هويّت‏بخشي و ايجاد امنيّت اجتماعي و...

    نظرات شخصی نگارنده به صورت *نظرشخصی*درج میشوند .
    سایر جوابیه ها رونوشتی است از بانک سوالات نشریه الکترونیکی "پرسمان" به آدرس:

    http://porseman.org/q/

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    147
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    زن با عنصر حجاب اسلامي،
    نه تنها به تهذيب، تزكية نفس و ملكات نفساني پرداخته و قرب الهي را فراهم مي‏سازد
    ؛
    بلكه باعث گسترش روزافزون امنيّت اجتماعي و ايجاد زمينه‏اي جهت رشد معنوي مردان مي‏گردد

    . خداوند سبحان، خطاب به پيامبر خود مي‏فرمايد:
    «به مردان مؤمن بگو:

    تا چشمان خود را از نگاه ناروا بپوشانند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند كه اين بر پاكيزگي جسم و جان ايشان، بهتر است». نور(54)، آية 30.
    همچنين مي‏فرمايد:

    «به زنان و دختران خود و به زنان مؤمن بگو:
    خويشتن را با چادرهاي خود بپوشانند كه اين كار براي آن است كه آنها به عفّت شناخته شوند تا از تعرّض و جسارت، آزار نكشند (در امنيّت كامل باشند)‏؛ خداوند در حقّ خلق، آمرزنده و مهربان است»

    . احزاب(33)، آية 59

    نظرات شخصی نگارنده به صورت *نظرشخصی*درج میشوند .
    سایر جوابیه ها رونوشتی است از بانک سوالات نشریه الکترونیکی "پرسمان" به آدرس:

    http://porseman.org/q/

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    147
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    همان‏گونه كه ذكر گرديد،
    حجاب و پوشش اسلامي براي مردان و زنان، تنها از كاركرد فردي برخوردار نيست و فقط براي سامان‏دهي خلقيّات و ملكات نفساني آدميان، مؤثر نمي‏باشد؛ بلكه از كاركرد اجتماعي نيز برخوردار است
    . حجاب،
    غرايز، التهاب‏هاي جسمي و معاشرت‏هاي بي‏بند و بار را كنترل کرده،
    بر تحكيم نظام خانواده مي‏افزايد
    . همچنين از انحلال كانون مستحكم و پايدار زناشويي جلوگيري کرده، امنيّت اجتماعي را فراهم مي‏سازد.

    حال اگر كساني با نگرش ديني، اسلامي يا با رويكرد جامعه‏شناختي و روان‏شناسي به چنين كاركردها و تأثيرات مطلوب ـ به ويژه تأمين امنيّت اجتماعي پي ببرند ـ نه تنها هدفمندانه، زندگي مي‏كنند؛ بلكه براي رفتارها و انديشه‏هايشان دست به گزينش مي‏زنند تا به اهداف متعالي الهي ـ انساني دست يازند.
    از اين‏رو به مورد حجاب نيز به عنوان راهبردي كارساز، جهت تأييد و ترويج ارزش‏هاي اجتماعي، تأمين‏كنندة سعادت آدمي و منشأ قرب الهي مي‏نگرند

    نظرات شخصی نگارنده به صورت *نظرشخصی*درج میشوند .
    سایر جوابیه ها رونوشتی است از بانک سوالات نشریه الکترونیکی "پرسمان" به آدرس:

    http://porseman.org/q/

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    147
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بنابراين
    پوشش اسلامي به منزله يك حفاظ ظاهري و باطني در برابر افراد نامحرم، قلمداد مي‏شود
    كه
    مصونيت اخلاقي و خانوادگي و پيوند عميق ميان حجاب ظاهري و بازداري باطني
    و از همه مهمّ‏تر
    امنيّت اجتماعي را فراهم مي‏سازد
    و پيشينة آن به اندازه تاريخ آفرينش انسان است؛
    چراكه پوشش و لباس هر بشري، پرچم كشور وجود او است.
    پرچمي كه وي بر خانه وجودش نصب كرده و با آن اعلام مي‏دارد كه از كدام فرهنگ تبعيّت مي‏كند
    . غلامعلي حداد عادل، فرهنگ برهنگي و برهنگي فرهنگي، ص 40

    در ادامه به بيان هدف و فلسفه اين مصداق مهمّ اسلامي و رابطه فراگير و تنگاتنگ آن با امنيّت اجتماعي از جنبه‏هاي مختلف مي‏پردازيم:

    نظرات شخصی نگارنده به صورت *نظرشخصی*درج میشوند .
    سایر جوابیه ها رونوشتی است از بانک سوالات نشریه الکترونیکی "پرسمان" به آدرس:

    http://porseman.org/q/

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    147
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امنيّت اجتماعي، هدف اساسي وجوب حجاب
    با توجه به آيات قرآن مجيد،
    به خوبي روشن مي شود كه هدف از تشريع وجوب حكم حجاب اسلامي
    ، دستيابي به تزكيه نفس، طهارت، عفّت و پاكدامني، جهت استحكام و گسترش امنيّت اجتماعي است

    : «و اِذا سَأَلْتُموهُنَّ مَتاعا فَسْئلوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُم أطْهَرُ لِقلوبِكُم و قُلُوبِهِنَّ؛». احزاب(33)، 53

    چون نگاه نامحرم توسط مردان، باعث تحريك و تهييج جنسي آنان و در نتيجه
    منجر به فساد و ريشه‏كني امنيّت اجتماعي مي‏شود، خداوند در كنار دستور حجاب و پوشش بدن به بانوان،
    مردان را نيز امر به حجاب و پوشش چشم داده و نگاه به نامحرم را بر ايشان، حرام كرده است.

    در اين‏باره از امام رضا(ع) نقل شده است:

    «حرّم النَّظَر الي شُعورِ النّساء المَحْجوبات بالاَزْواج و غَيْرهِنَّ مِنَ النّساء لما فيه مِنْ تَهْييجِ الرّجال و ما يَدْعوا التَّهْييج الي الفَساد و الدُّخول فيما لا يحلّ و لا يجمل»؛ بحارالانوار، ج 104، ص 34

    «نگاه به موهاي زنان باحجاب ازدواج‏كرده و بانوان ديگر، از آن جهت حرام شده است كه نگاه، مردان را برمي‏انگيزد و آنان را به فساد فرامي‏خواند در آنچه كه ورود در آن نه حلال است و نه شايسته».

    از مجموع اين گفتار به دست مي آيد كه هدف از وجوب حجاب اسلامي ـ علاوه بر موارد مذكور ـ ايجاد صلاح و پيشگيري از فساد، جهت تأمين و گسترش امنيّت اجتماعي است.


    نظرات شخصی نگارنده به صورت *نظرشخصی*درج میشوند .
    سایر جوابیه ها رونوشتی است از بانک سوالات نشریه الکترونیکی "پرسمان" به آدرس:

    http://porseman.org/q/

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    147
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امنيّت اجتماعي، فلسفه حقيقي وجوب حجاب

    يكي از فلسفه‏هاي حقيقي وجوب حجاب، حفظ آرامش زن، مصونيّت جامعه از فساد و عمق و معنا بخشيدن به امنيّت اجتماعي با توسعه آن است
    ؛ زيرا نفس آدمي،
    دريايي موّاج از تمايلات و خواسته‏هاي او است كه
    مهم‏ترين آنها به خوراكي‏ها، امور جنسي و مال و جاه و مقام، مربوط مي‏شود و بدون شك بالاترين خواسته‏هاي مردان، تمايل به جنس زن است.

    در سخنان عرفا آمده است:
    «أعْظَمُ الشَّهْوَة، شَهْوَة النّساء»؛ محجة البيضاء، ج 5، ص 177
    «بزرگ‏ترين خواسته‏هاي مرد، رغبت به زنان است».

    ارائه زيبايي‏ها و مواضع بدن زن، به شهوت و طمع مردان، دامن مي‏زند و آنها را به يك كانون جدّي خطر، مبدّل مي‏سازد كه به سلب آرامش زن و امنيّت اجتماعي منتهي مي‏گردد.
    آنچه مي‏تواند از اين نا امني پيشگيري كند، پوشش زن از چشمان گرسنه نامحرمان است كه با حجاب كامل اسلامي، عملي خواهد شد.

    پوشش ديني، پيام عفّت، شخصيّت و خداترسي زن مسلمان است و
    مردان جامعه، نه تنها به چنين بانويي چشم طمع نخواهند داشت كه او را نيرويي بالفعل در هرچه سعت بخشيدن امنيّت اجتماعي دانسته و نجابتش را مي‏ستايند.
    در اين صورت زن نه تنها در سنگر حجاب خود، از تير نگاه‏هاي زهرآلود، سخنان آزاردهنده و برخوردهاي اراذل جامعه در امان خواهد بود؛ بلكه امنيّت و آرامش دروني خود و اجتماع خويش را برقرار خواهد كرد.

    نكته معنوي و عرفاني قابل ذكر در اين باب، پيام آسماني، خطاب به زنان است:

    «اي زن! آگاه باش، دنيا خراب‏آبادي است كه هر نقطه آن به مين‏هاي شيطان و نگاه‏هاي آلوده، ناامن گشته است. اما فرشته‏هاي حجاب در محفل انس و ياد خدا در امنيّتي بي‏نظير به سر مي‏برند كه ديگران از طعم آن بي‏خبرند»

    . محمدرضا اكبري، تحليلي نو و عملي از حجاب در عصر حاضر، ص 14 ـ 16
    شب تاريك و بيم موج و گردابي چنين حايل كجا دانند حال ما سبكباران ساحل‏ها

    نظرات شخصی نگارنده به صورت *نظرشخصی*درج میشوند .
    سایر جوابیه ها رونوشتی است از بانک سوالات نشریه الکترونیکی "پرسمان" به آدرس:

    http://porseman.org/q/

  10. تشکر


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    17
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خدا به همه ما رحم کند




    شاید برای خواندن یک مطلب بلند بالا و مفصل حوصله نداشته باشید بنابرین سعی می کنم خلاصه بنویسم:
    من امروز خیلی ناراحتم، دلم شکسته، بغض دارم، برای چیزی که شنیدم در مورد نابودی یک خانواده، در مورد از هم پاشیدن بنای یک عشق.
    ببخشید که آرامش و صبری که بتوانم این بحث را بصورت منظم برایتان برگزار کنم ندارم.
    من به حال جامعه ای افسوس می خورم که حدود الهی را رعایت نمی کند. من به حال مردان و زنانی افسوس می خورم که بی آنکه بدانند روز به روز سرمایه عشق و توجه به کانون خانواده را از دست می دهند.

    به حال زنان و دخترانی افسوس می خورم که با جلوه های شیطانی در کوچه و خیابان شهرمان به این و آن گناه و غفلت تعارف می کنند.
    من به حال آن عشق های پاکی افسوس می خورم که ساقه ساقه می بالد و شاخه شاخه سایه می گستراند و گرمی خانه های بندگان خدا می شود اما درین آشفته بازار با اندک غفلتی تباه می شود و نابود.
    من برای دخترانی افسوس می خورم که با هزار جلوه و عشوه، توجه و نگاه از مردان و پسران گدایی می کنند. شاید هم نه. شاید این جلوه گران،گدای نگاه و توجه نباشند. شاید دزدانی هستند که بیرحمانه سرمایه ی ایمان و عشق و توجه رهگذران را می دزدند. عشق و توجهی که فقط و فقط باید نثار محبوبشان شود. من به نیت این دختران کاری ندارم شاید از درون از خیلی ها پاکتر باشند.اما اتفاقی که برای رهگذران می افتد اینست : تباهی تدریجی ایمان و نابودی عشق.
    من متأسفم در جامعه ای زندگی می کنم که (بعضی) زنان و دخترانش دانسته یا نادانسته مسئول تباهی ایمان مردان و پسرانش هستند. زنان و دخترانی که بی هیچ واهمه ای حیا و عفت را به کناری نهاده اند و با دام روی و موی هر لحظه دل و دین شکار می کنند!. « بنازم دست و بازوی تو صیاد !! » هیهات که صید بیچاره به این سادگیها بفهمد که به چه ورطه ای افتاده است.
    من اما ، نه مسئولیت مردان را در کنترل خود نادیده می گیرم و نه آنانرا موجوداتی معصوم و بی گناه می دانم. چه بسیارند مردانی که از این جهت شریک شیطانی زنانند. اما کیست که نداند و نگوید که اگر زنان و دختران جامعه ای عفیف باشند و منزه، مردان هرزه هرگز جسارت تعدی پیدا نمی کنند. کیست که نداند و نگوید که لباسها و حرکات و آرایشهای جلوه گرانه دختران یک پیام مشخص برای اطرافیان دارد : من حریم خصوصی ندارم، به من تعدی و جسارت کنید، من باکی ندارم.

    و من خنده ام می گیرد از اینکه گاه میبینم زنانی که مقید به حفظ خود و رعایت حجاب و عفاف نیستند از جسارت ها و چشم چرانی ها شکایت می کنند ! واقعا خنده دار نیست ؟ آیا زبان رفتاری خود را درک نمی کنند ؟ آیا درک نمی کنند اگر هر طور که دلشان خواست و هوی نفسشان فرمان داد به کوچه و خیابان بیایند ، باید تاوان آنرا هم بدهند. تاوان آن بی حرمتی دیدن است، تاوان آن جامعه ای هرزه است که نا امنی آن حتی دامان زنان و مردان با عفت را هم می گیرد.
    آری ، می گویم هرزه ! اگر چشم چرانی و دید زدن ناموس خلق الله زنای چشم باشد، چرا خود را در معرض نگاههای آلوده گذاشتن هرزگی نباشد ؟
    اینطور نیست که با روی خندان و موی پریشان در جامعه ظاهر شویم و انتظار داشته باشیم که مثل قدیسه ها با ما برخورد کنند، هیهات.
    برای همه مان متأسفم. همه ما در این مضع مسئولیم ، همه.


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    10
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    فلسفه حجاب




    تحلیلی فلسفی برای حجاب .

    فلسفه حجاب چیست‌؟
    پوشش زن در اسلام به این معنا است که‌، زن در معاشرت با مردان بدن خود را بپوشاند و از جلوه‌گری و خودنمایی خودداری کند. بنابراین‌; لزوم حجاب از سوی اسلام در حقیقت برای حفظ کرامت زن است تا مورد بهره‌برداری هوسبازان‌، قرار نگیرد.
    درست است که حجاب‌، در ظاهر محدودیت زن را نشان می‌دهد; اما واقع و روح مسئله‌، حکایت از محدودیت کامیابیها به محیط خانوادگی و همسران مشروع و همچنین سلامت جامعه و حفظ آن از لجنزار فساد است‌. به طور کلی‌; فلسفة حجاب از چهار جهت قابل بررسی است‌:
    1 ـ آرامش روانی‌:زیرا آزادی معاشرتهای بی‌بند و بار، هیجانها و التهابهای جنسی را زیاد می‌کند. از سوی دیگر، غریزه جنسی نیز غریزه‌ای نیرومند است که هر چه بیشتر اطاعت شود، سرکش‌تر می‌شود. افزون بر این‌، تقاضای نامحدود، خواه ناخواه انجام نشدنی است و دست نیافتن به آنها منجر به اختلالات روحی و روانی می‌شود. لذا اسلام راه فساد جامعه را از سرچشمه می‌بندد. یعنی نگاه که اولین واسطة ارتباط زن و مرد است‌، باید کنترل شود. به مرد می‌گوید: «قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم ...»(1)به زن هم می‌گوید: «قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن‌ّ و یحفظن فروجهن‌ّ ... »(2) یعنی زن و مرد نباید چشم چرانی کنند و نباید به قصد لذت به هم نگاه کنند، و یک وظیفه خاص نیز برای زن دارد; و آن این که خود را از مردان بیگانه بپوشاند.
    2 ـ استحکام پیوند خانواده‌: اختصاص یافتن استمتاعات و التذاذهای جنسی به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج مشروع‌، پیوند زن و شوهر را محکم می‌سازد و به هر یک از طرفین این اعتماد را می‌دهد که او تنها کسی است که مورد عنایت و علاقه شریک زندگی خود قرار دارد. در حالی که در جوامع غربی و سیستم‌های آزاد; رقیب و مزاحم‌، امنیت خاطر زوجین را از بین می‌برد.
    3 ـ استواری اجتماع‌:ارتباط حساب نشده و بی‌بند و باری‌ها، نیروی کار و فعالیت اجتماع را ضعیف می‌کند. اسلام با فعالیتهای فرهنگی‌، اقتصادی‌، اجتماعی زن و تحصیل او مخالف نیست‌. ولی با آلوده کردن محیط کار و فساد مخالف است‌. لذا در اجتماعی که حریم بین زن و مرد رعایت نشود، رکود فعالیتهای اجتماعی و انحطاط اخلاقی خواهد بود.
    4 ـ ارزش و احترام زن‌: زن از نظر عاطفی و تأثیر پذیری‌، همیشه بر مرد تفوق دارد. لذا با رعایت حریم بین خود و مرد باعث حفط ارزش و موقعیت خویش می‌شود. اسلام تأکید دارد که هر اندازه زن متین‌تر و با وقارتر باشد، احترامش افزوده می‌شود.
    برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه‌، مطالعة کتاب «مسألة حجاب‌» از شهید مطهری را توصیه می‌کنیم‌


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود