جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وحی به امام

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    234
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    وحی به امام




    درود بر همه
    امامان از وقایع آینده خبر دارند . آیا این وقایع در دفتری نوشته شده و در دسترس انهاست یا انکه بر امامان وحی می شود ؟ کیفیت این وحی چگونه هست ؟ به نظر شما چه تعریفی از وحی می توان داشت ؟ الله به شما اجر عظیم عطا کند .
    ویرایش توسط sara.m : ۱۳۸۷/۰۸/۳۰ در ساعت ۲۱:۳۰ دلیل: توهین

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط mohajer نمایش پست
    درود بر همه
    امامان از وقایع آینده خبر دارند . آیا این وقایع در دفتری نوشته شده و در دسترس انهاست یا انکه بر امامان وحی می شود ؟ کیفیت این وحی چگونه هست ؟ به نظر شما چه تعریفی از وحی می توان داشت ؟ الله به شما اجر عظیم عطا کند .
    علم ائمه دو گونه است :

    قسمتی از علم ائمه اطهار اكتسابي است كه از پيامبر اكرم به آن‏ها رسيده است، رسول خدا تمام رموز معارف، حقايق، حتي علم بعضي از مغيبات را براي علي(علیه السلام) املاء كردند وحضرت نوشتند و به صورت كتابي درآوده كه دست به دست به ائمه اطهار رسيده و امروزه در دست امام زمان (علیه السلام) است.

    قسمتي هم لدّني است كه از طرف خداوند بزرگ به آن‏ها افاضه شده است، هرگاه اراده كنند با الهام مي‏ فهمند.


    علم لدني علمي است كه خداوند بدون اكتساب بندگان به آنان عطا مي‌كند، يعني علومي كه بدون استاد و تعليم و تعلم به افراد عنايت مي‌كند، مانند علم پيامبران و ائمه
    و برخي از اولياي الهي.
    اين اصطلاح برگرفته از قرآن كريم است: "و علمناه من لدنّا علماً"(کهف/67)

    در ارتباط به اين كه نوع معلوماتشان چه بوده، تنها به فرموده حضرت علي(علیه السلام) بسنده مي‏ شود كه فرمودند:

    ايّها النّاس سلّوني قبل ان تفقدوني فلأنا بطرق السماء اعلم منّي بطرق الأرض
    پيش از اين كه مرا از دست بدهيد، هر چه مي‏خواهيد از من بپرسيد، همانان من به راه‏هاي آسمان بيشتر از راه‏هاي زمين آشنائي دارم.
    (نهج البلاغه خطبه 189 صبحي صالحي.)


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط mohajer نمایش پست
    درود بر همه
    امامان از وقایع آینده خبر دارند . آیا این وقایع در دفتری نوشته شده و در دسترس انهاست یا انکه بر امامان وحی می شود ؟ کیفیت این وحی چگونه هست ؟ به نظر شما چه تعریفی از وحی می توان داشت ؟ الله به شما اجر عظیم عطا کند .

    با سلام و عرض ادب خدمت دوستان محترم
    و با تشكر از پاسخگوي ديني گرامي كه مطالب مفيدي در اين رابطه بيان فرمودند و جاي تقدير فراوان دارد ، با اجازه دوستان حقير از منظر حكمت متعاليه به موضوع وحي و چگونگي آن مي پردازم :
    قبل از اينكه نظر ملاصدرا شيرازي (رحمه الله) را بيان كنم لازم است مقدمه اي با عنوان اتحاد عاقل و معقول خدمت سروران گران قدر بيان شود :

    اتحاد عاقل و معقول

    اتحاد عاقل و معقول یكی از مباحث مهم فلسفه اسلامی در باب علم و ادراكات، می­با‌شد. در فلسفه ادراك كلیات،‌ تعقل و معلومات كلی، معقول نامیده می­شود. امّا مسئله اتحاد عاقل با معقول، ‌تنها اختصاص به معلومات كلی ندارد بلكه طرف‌داران این نظریه در مورد مطلق معلومات (اعم از علوم حسی و خیالی و عقلی) به اتحاد آنها با نفس قائلند.
    البته خود نفس نیز دارای مراتب است و هر كدام از این علوم با مرتبه‌ای از مراتب نفس متحد می‌شود. یعنی نفس در مرتبه ادراك حسّی با صورت محسوس یكی می‌شود در مرتبه ادراك خیالی با صورت متخیله متحد می‌شود. بنابراین اتحاد عاقل و معقول تنها بعنوان نمونه گفته می‌شود و مقصود اتحاد مطلق معلومات با عالم می‌باشد. (طباطبایی، ‌محمدحسین، ‌نهایة الحكمة)

    عاقل
    مقصود از عاقل‌، ادراك كننده كلیات است.

    معقول
    مقصود از معلوم، معلوم بالذات است. توضیح این­كه در هر ادراكی مانند ادراك به یك درخت سه چیز وجود دارد:
    1- عالم و نفس انسان‌؛
    2ـ درخت خارجی؛
    ‌3ـ صورت ذهنی درخت (علم ما به درخت)؛
    صورت علمی درخت ، معلوم بالذات نامیده می‌شود و وجود خارجی آن معلوم بالعرض نامیده می‌شود. زیرا علم نفس، بواسطه صورت علمی درخت حاصل شده‌است و درخت خارجی به تبع این علم (صورت ذهنی) برای ما معلوم می‌گردد.(مطهری، مرتضِی؛ ‌مجموعه آثار، ‌قم، ‌انتشارات صدرا، ‌1383، چ7، ج9، ص344)

    اتحاد
    اتحاد در لغت به معنی یكی شدن است، ‌امّا مقصود از اتحاد در این مسئله نوع خاصی از یكی­شدن می‌باشد. از آنجا كه شناخت معنای اتحاد، كلید دریافت نظریه اتحاد عاقل و معقول است، لذا كمی با تفصیل به معنای اتحاد می‌پردازیم:
    اتحاد عالم با معلوم از نوع اتحاد جوهر با عرض نیست بلكه نوع خاصی از اتحاد است كه از آن به اتحاد اندكاكی تعبیر می‌شود. توضیح این­كه درباره نسبت نفس با معلومات خود، دو نظریه مطرح است:
    1ـ فلاسفه مشاء معتقدند که نسبت نفس با معلومات خود از قبیل اتصاف موضوع به اعراض است مانند سفیدی كه بر دیوار عارض می‌شود. طبق این نظریه، ‌نفس با عالم شدنش در ذات خود هیچ تغییری نمی‌یابد و تنها اعراض آن زیاد می شود، ‌مانند اتاقی كه نقش و نگارش زیاد شده باشد.
    2- از نظر قائلین به اتحاد عاقل و معقول، مقصود از اتحاد فراتر از اتحاد عرض با موضوع خود است در اتحاد عرض با موضوع هرچند عرض حقیقتاً با موضوع خود متحد می‌شود امّا مرتبه عرض غیر از مرتبه جوهر است در اتحاد سفیدی با دیوار هیچگاه سفیدی، دیوار نشده‌است. امّا نفس به هنگام ادراك یك چیز ،‌همان چیز می‌شود. یعنی نفس به هنگام عالم شدن تحول پیدا می‌كند و با علم خود یكی می‌شود، همانند نطفه كه به انسان تبدیل می‌شود.


    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۸۹/۰۳/۰۳ در ساعت ۰۳:۴۸


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    صدرا با توجه به اينكه بر اتحاد عاقل و معقول تأكيد مي‌كند ؛ مي‌گويد نفس نبي پس از اتصال به عقل فعال با وي متحد مي‌شود و در پرتو اين اتحاد به معارف وحياني موجود نزد فرشته وحي جبرائيل عليه السلام (عقل فعال) دست مي‌يابد.
    بنابر نظر صدرا دريافت معارف كلي وحياني يا حاصل اتحاد نفس قدسي نبي با عقل فعال است ؛ به اعتقاد صدرا انسان موجودي است كه دو باب دارد. بابي به جانب عالم ملك و بابي به جانب عالم ملكوت. هم از اين عالم متأثر مي‌شود و هم از آن عالم و مدخل ورود علوم از عالم ملك، حواس او و مدخل ورود علوم از عالم ملكوت، عقل قدسي و عقل مستفاد است. اما اين نكته شايسته عنايت است كه به همان ترتيبي كه مدركات حسي در مراتب ادراك به مدرك خيالي و در نهايت به مدرك عقلي منتهي مي‌شود، يعني علم در قوس صعود از محسوس آغاز و به معقول ختم مي‌شود، به همين ترتيب، علمي كه از عالم ملكوت به دست مي‌آيد، مسيري عكس را مي‌پيمايد؛ يعني از مرتبه عقل به خيال و در نهايت به محسوس منتهي مي‌شود.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود