جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: مسئله: دعوت كردن از شعبده بازها به منظور شعبده بازي در مجالس حرام است
-
۱۳۸۷/۰۹/۰۲, ۱۵:۱۶ #1
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۸۷
- نوشته
- 24
- مورد تشکر
- 20 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
مسئله: دعوت كردن از شعبده بازها به منظور شعبده بازي در مجالس حرام است
با توجه به اینکه برخی خانواده ها هنگام مراسم عروسی از شعبده باز و مطرب جهت سرگرمی حضار استفاده میکنند ، باید گفت که مسئله مطرب کاملا روشن است و از دید اسلام حرام می باشد و در مورد شعبده بازی هم که امری جایز نیست در زیر نظرات آیات عظام آورده می شود.
مسئله: دعوت كردن از شعبده بازها به منظور شعبده بازي در مجالس حرام است و بايد از آن اجتناب كرد.
نظر آیات عظام:
امام و گلپايگانى: استفتاء.
اراكى: شعبده بازي بنابر احتياط واجب جايز نيست و بايد از دعوت كردن آنها نيز خودداري كرد. توضيح المسائل، ص601 و استفتاء.
بهجت: جميع اقسام شعبده حرام است مگر آنكه خود عمل جايز و خارج از لهو باشد و غرض از آن غير باطل و عقلايي و مشروع باشد. استفتاء.
تبريزى: بر هر مسلماني واجب است از ترويج فساد جلوگيري نمايد. استفتاء.
خامنه اى: شعبده از اقسام سحر مي باشد و حرام است ولي تردستي يا سرعت خاص در حركت كه بيننده را به اشتباه مي اندازد وجهي
براي حرمت آن نيست. استفتاء.
سيستانى: شعبده عبارت است از: ارائه نمودن غيرواقع بصورت واقع بواسطه سرعت عمل كه از عادت مردم خارج باشد. حال اگر بر شعبده عنوان
محرمي مانند اضرار به مؤمن مترتب شود حرام است و دعوت كردن از چنين شخصي براي اين كار نيز جايز نيست. والا حرام نيست و دعوت كردن
نيز اشكالي ندارد. منهاج الصالحين، (مكاسب محرمه)، مسئله 25.
فاضل: شعبده بازي و تردستى، حتي اگر انجام دهنده اعلام كند اين امور حقيقت ندارد خالي از اشكال نيست و مؤمنين بايد از آن اجتناب كنند.
جامع المسائل، ج1، سؤال 962.
سؤال: نگاه كردن به شعبده بازي چه حكمي دارد.
الف) بصورت زنده و در حضور شعبده باز.
ب) در تلويزيون.
نظر آیات عظام:
بهجت، تبريزي و خامنه اى: در هر دو صورت حرمتي ندارد. استفتاء.
فاضل:شعبده بازي خالي از اشكال نيست و مؤمنين بايد از آنها اجتناب كنند. جامع المسائل، ج1، با استفاده از سوال 962.
منبع
-
-
۱۳۸۸/۰۱/۱۰, ۱۰:۵۴ #2
شما دقت نکردی، آقای خامنه ای میگن شعبده بازی اقسامی از سحر است پس حرام است اما تردستی مشکلی نداره چون سحر نیست.
اون چیزی که ما میدونیم هم اینه که اعمالی که امروزه به اسم شعبده بازی مطرح میشن، در حقیقت تردستی هستند و از خطای دید و حواس انسان استفاده میکنن و سحری در کار نیست.
پس حداقل از نظر آقای خامنه ای، شعبده بازی که سحر نیست حرام نیست و اشکالی هم نداره.
-
-
۱۳۸۸/۰۱/۱۰, ۱۷:۲۵ #3
خداوند رحمت کند روح پیرمرد جماران را که واقعا
نشان میدادند که چگونه "عقل" را باید ابزار تشخیص قرار داد.
حکمهای
"شطرنج" "حکم جنگ در ماههای حرام" و...یادتونه
و اعتراض برخی اقایان متعصب بر علیه پیرمرد عارف جماران و البته
تو دهنی ایشان
"من از آخوند های متحجر بیزارم"
وقتی "فلسفه" را حرام بدانند دیگر انتظار دارید به تردستی روی خوش نشان بدهند.
هر چی حرف نزنیم بهتره اما اون دویست سیصد تا "تدبر" و "تفکر" و "تعقل" را تو قران خدا نذاشته که فقط نگاهش کنیم.
آفت تفکر تعصب است
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.
ببخشید اینجا از حضور شما بزرگواران خداحافظی میکنم مدیر محترم سایت ترجیج دادند تاپیک خداحافظی بنده حذف شود. بهر حال بدی و خوبی بقول قدیمیها از ما دیدید حلال کنید.
حق نگهدارتان دلهایتان پرامید و شاد باد.
-
۱۳۸۸/۰۱/۱۳, ۲۱:۰۵ #4
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۷
- نوشته
- 637
- مورد تشکر
- 2,146 پست
- حضور
- 11 ساعت 38 دقیقه
- دریافت
- 11
- آپلود
- 0
- گالری
-
41
سلام به جناب غریبه و تشکر از اعلام نظر شخصیتان.
اما جناب غریبه ظاهرا شما گمان می کنید این فقهاء بزرگوار از روی هوا و هوس نظر فقهی خود را اعلام می دارند که این چنین در مقابلشان موضع گرفته اید!
یا اینکه این آیات تدبر و تفکر و تعقل در قرآن ناظر به فتاوای فقهی است!
به نظرم اطلاعات شما در مورد چگونگی صدور فتوا توسط این بزرگواران بسیار ناقص است. خوب است یک مطالعه ای در مورد این اشخاص و همچنین روند رسیدن به حکم شرعی توسط ایشان داشته باشید بعد بدین گونه شمشیر تعصب را بر ایشان بزنید.
خود حضرت امام رحمة الله علیه هم به هیچ وجه این گونه با فقهای بزرگواری که در نظر، مخالف نظر ایشان نظر می دادند برخورد نمی کرد و یقین دارم که اگر این متن شما به ایشان ارائه شود قطعا بر نوشتار شما اعتراض خواهند نمود.
بهتر است در گفتن و نوشتن در مورد این موارد تخصصی بیشتر دقت فرموده و بی جهت دیگران را متهم ننمائیم.
آرزومند سرفرازی شما در دنیا و قیامت
لا یستیقن القلب أن الحق باطل ابداو لا یستیقن أن الباطل حق أبدا
قلب هیچ وقت یقین به حق بودن باطل و یا باطل بودنحق نمی نماید امام صادق علیه السلام
*************و السلام علي من اتبع الهدىو درود بر هر آنكه ( بدون تعصب) به دنبال حق است و پذيراى آن سوره طه / آیه 47
-
تشکر
-
۱۳۸۸/۰۱/۱۴, ۲۳:۲۱ #5
سلام جناب مدافع و مدیر محترم جناب پارسا که نوشته های ایشان را تایید کردند.
در مورد قسمت اول در مورد فقها :
میدانید وقتی از کنیه و صلب رسول خدا هم کنیه او مهدی قائم که سلام ودرود بر او باد ظهور
میفرمایند مسلمان بر ضد ایشان قیام میکنند و دلیلشان این استکه چرا بر خلاف "قران" عمل
میکنید و جواب ایشان از کتاب قران است که جماعت این چه اسلامی است که از خودتان در
آوردید و ایات روشن قران را نشان میدهند.؟!
فرمودید اطلاعاتم در مورد این بزرگوارن کم است.!
گمان میکنم اگر شما زمان رحلت رسول اکرم تشریف داشتید حتما از ابوبکر و عمر
که زندگی ظاهریشان از رسول اکرم فقیرانه تر بود و بهر حال از صحابه هم بودند چشم بسته
تبعیت میکردید بهر حال خلیفه مسلمین! بودند و حکمشان سند معتبر!!!
واما شمشیر تعصب!!!!!
فکر میکنم همه پست های من گواهی میدهد سر سوزن هم تعصب ندارم چون طبق امضایم
آفت تفکر است. ولی مثل اینکه القاب حکومتی برای شما سند هر حکمی است پس من
تعصب ندارم.
اما در مورد و مبحث فقها
اگر سن جنابعالی قد دهد که انشالله میدهد یادتان باید باشد اگر نباشد لا اقل مطالعه کنید
جوابیه امام را در روز نامه های همگانی کیهان و اطلاعات یا اگر نیافتید و با فوت مرحوم حاج
احمد خمینی رحمت الله علیه همانند پدر بزرگوار اسرار هم دفن شده لا اقل از بیطرفان قدیمی
از دلسوختگان امام خمینی بپرسید.
ایا حوزه علمیه قم بعد از فتوی امام پیرامون شطرنج از کتاب "گناهان کبیره" مرحوم آیت الله
دستغیب پیراهن عثمان نساختند.
چند نفر را نام ببرم که الان در ارکان هستند و قهر کردند و....
بپرس ببین امام خمینی در مورد این قهر کردنهای آقایان که الان نور چشمی هستند و
بعضی هایشان کاندیدای ریاست جمهوری چه گفت.
من میدانم اما شما بپرس من تحقیق کردم شما هم برو تحقیق کن.
واعظان کاین جلوه در محراب و منبر میکنند
خود به خلوت میروند آن کار دیگر میکنند
منظورم شما دوست عزیزم که محققید نیست بلکه انهاکه خودتان با تحقیق پیدایشان
میکنید.
انهایی که سالیان سال رفتند و مردم پشت سرشان نماز میخواندند و بعد در جریان خارج
کردن شمش های طلا لو رفتند.
این را هم خداوکیلی تحقیق کن.
البته تعجب ندارد
مولای متقیان قبلا اشاره فرمودند که
تعجبم از فقها که خدایشان یکی و رسولشان یکی است اما اینهمه با هم اختلاف نظر دارند.
(دوست دارید اصل خطبه را عرض میکنم)
خدایا روزی را نمی خواهم ببینم و تر جیح میدم زنده نباشم که مولایم را به هر دلیلی به چند
اسم بفروشم.
بنده هم برای شما دوست گرامی دعای خیر را پشتوانه راهتان میکنم در جاده حقیقت هر چند لایق دعا کردن نیستم
آفت تفکر تعصب است
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.
ببخشید اینجا از حضور شما بزرگواران خداحافظی میکنم مدیر محترم سایت ترجیج دادند تاپیک خداحافظی بنده حذف شود. بهر حال بدی و خوبی بقول قدیمیها از ما دیدید حلال کنید.
حق نگهدارتان دلهایتان پرامید و شاد باد.
-
تشکر
-
۱۳۸۸/۰۱/۱۵, ۱۸:۵۱ #6
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۷
- نوشته
- 637
- مورد تشکر
- 2,146 پست
- حضور
- 11 ساعت 38 دقیقه
- دریافت
- 11
- آپلود
- 0
- گالری
-
41
بسم الله الرحمن الرحیم
دوست عزیز جناب غریبه ی آشنا؛ سلام و تشکر از جواب غیورانه ی شما. خوشحالم از اینکه با کسی بحث می کنم که دغدغه ی حفظ و پاسداری از اسلام ناب محمدی _ صلوات الله علیه و علی اهل بیته_ را دارد. اما به گمانم مواردی از مطالب شما ( به خاطر همان حس پاسداریتان از مکتب گوهر بار اهل بیت )، دارای کمی زیاده روی در تعبیر است. البته این را بدانید که بنده به هیچ وجه قصد جسارت به محضر شما و یا قصد توجیه اشتباهات دیگران را ندارم. فقط برداشت خود را از جریان مورد بحث مطرح می سازم. امیدوارم اگر اشتباهی در کلام من می بینید با بزرگواری برایم بازگو کنید تا به امید خدا ما نیز در سلک پیروان واقعی حریم اهل بیت باشیم و ناخواسته نیائیم و از فقرای صحابه ی رسول گرانقدر اسلام تبعیت نابجا بنمائیم. پس به من اجازه بدهید نظرات خویش را در مورد مطالب نوشتار شما عزیز بزرگوار به صورت زیر ارائه دهم.
دوست گرانقدر؛ نوشته بودید:
میدانید وقتی از کنیه و صلب رسول خدا هم کنیه او مهدی قائم که سلام ودرود بر او باد ظهور
میفرمایند مسلمان بر ضد ایشان قیام میکنند و دلیلشان این استکه چرا بر خلاف "قران" عمل
میکنید و جواب ایشان از کتاب قران است که جماعت این چه اسلامی است که از خودتان در
آوردید و ایات روشن قران را نشان میدهند.؟!
آیا در آن حدیثی که شنیده اید چیزی در مورد این سوال هم وجود دارد؟!
پس چرا باید بیائیم و آن را با کمال جرأت بر بزرگوارانی تطبیق نمائیم که شناخت نام و یاد آن حضرت را مدیون تلاشهای علمی آن بزرگواران هستیم؟!
البته من نمی خواهم بگویم در میان شیعه و حتی علمای شیعه کسی مخالف حضرت بر نمی خیزد اما خدا وکیلی کدام دسته اولی به این هستند که مصداق آن حدیث باشند؟
فرموده اید:
فرمودید اطلاعاتم در مورد این بزرگوارن کم است.!
گمان میکنم اگر شما زمان رحلت رسول اکرم تشریف داشتید حتما از ابوبکر و عمر
که زندگی ظاهریشان از رسول اکرم فقیرانه تر بود و بهر حال از صحابه هم بودند چشم بسته
تبعیت میکردید بهر حال خلیفه مسلمین! بودند و حکمشان سند معتبر!!!
اگر فقر و سادگی نشانه حقانیت است پس خیلی ها هستند که بیشتر و بهتر از این اشخاص مد نظر بنده، از این خصوصیات بهرمندند پس سزاوار بود بنده تابع ایشان باشم! اما مقصود من این نبود. اگر نیم نگاهی به نوشتار اول خود بنمایید متوجه می شوید که شما به چه کسانی طعنه ی آخوندهای متحجر زده اید چرا که حکمی که آنها با مبانی تخصصی ای که در طول سالیان متمادی به آن رسیده اند مطابق نظر غیر تخصصی حضرتعالی در نیامده فلذا نامشان متحجر می شود.
برایتان نوشته بودم که:
خود حضرت امام رحمة الله علیه هم به هیچ وجه این گونه با فقهای بزرگواری که در نظر، مخالف نظر ایشان نظر می دادند برخورد نمی کرد و یقین دارم که اگر این متن شما به ایشان ارائه شود قطعا بر نوشتار شما اعتراض خواهند نمود.
فرموده اید:
واما شمشیر تعصب!!!!!
فکر میکنم همه پست های من گواهی میدهد سر سوزن هم تعصب ندارم چون طبق امضایم
آفت تفکر است. ولی مثل اینکه القاب حکومتی برای شما سند هر حکمی است پس من
تعصب ندارم.
فرموده اید:
اما در مورد و مبحث فقها
... جوابیه امام را در روز نامه های همگانی کیهان و اطلاعات ... ( مطالعه نما و یا در این زمینه تحقیق کن که ) ایا حوزه علمیه قم بعد از فتوی امام پیرامون شطرنج از کتاب "گناهان کبیره" مرحوم آیت الله دستغیب پیراهن عثمان نساختند؟!
چند نفر را نام ببرم که الان در ارکان هستند و قهر کردند و....
بپرس ببین امام خمینی در مورد این قهر کردنهای آقایان که الان نور چشمی هستند و
بعضی هایشان کاندیدای ریاست جمهوری چه گفت.
...
عرض کردم من به دنبال توجیه اشتباهات دیگران نیستم و هرگز نمی خواهم با شمایی که واقعا دلسوز دین می دانمتان دعوای بیهوده بنمایم. بحثی را که من دنبال می کردم این بود که واقعا و خدا وکیلی وظیفه ی ما در مورد احکام چیست؟ آیا می توان به صرف اینکه اختلاف نظری بین فقها وجود دارد گروهی را متهم به تعصب و تحجر نمود و از گروهی که به نظر ما فتوای درستی داده اند به عنوان حق مطلق نام برد؟ آیا در روز قیامت نباید جوابگوی این قضاوت بود؟ اگر آری با چه استدلالی؟ اصلا این نوشتار بنده به خاطر علاقه ایست که نسبت به شما و سایر رفقای سایت دارم. دوست دارم با هم بیائیم و اشتباهات فکری خود را در این سایت اصلاح نمائیم تا بتوانیم در قیامت در پیشگاه حضرت حق روسفید باشیم ( اگر چه در ظلمات گناه غرق شده ام اما لااقل به خاطر اشتباه فکری نکند که دچار انحرافی بگردیم که حق الناسی از روی غفلت به گردنمان باقی بماند).
و در نهایت فرمایش مولای متقیان را ذکر کرده اید که ایشان فرموده اند:
تعجبم از فقها که خدایشان یکی و رسولشان یکی است اما اینهمه با هم اختلاف نظر دارند.
قال له أبو جعفر عليه السلام اجلس في مسجد الكوفة و أفت الناس، إني أحب أن يرى في شيعتي مثلك
برو و در مسجد شهر خود بنشین و به مردم از روایات ما فتوا بده.
و یا فرموده اند:
فَأَمَّا مَنْ كَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِينِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِيعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ يُقَلِّدُوه
اما هر فقیهی که نفس خویش را حفظ نماید و حافظ دینش باشد و مخالف خواست دلش عمل کند و اطاعت مولای خویش نماید پس بر عوام واجب است که از او تقلید نمایند.
حال به نظر شما این فقیهان به هیچ وجه در هیچ قضیه ای با همدیگر اختلاف ندارند؟! و آیا آن فرمایش گوهر بار مولای متقیان و آن خطبه ی زیبایی که می خواهد مردم را از فتاوای ایشان نجات دهد شامل حال این بزرگواران هست.
این بود که عرض کردم:
به نظرم اطلاعات شما در مورد چگونگی صدور فتوا توسط این بزرگواران بسیار ناقص است. خوب است یک مطالعه ای در مورد این اشخاص و همچنین روند رسیدن به حکم شرعی توسط ایشان داشته باشید بعد بدین گونه شمشیر تعصب را بر ایشان بزنید.
آرزو مند توفیقات بیشتر شما
ویرایش توسط مدافع : ۱۳۸۸/۰۱/۱۵ در ساعت ۱۸:۵۲
لا یستیقن القلب أن الحق باطل ابداو لا یستیقن أن الباطل حق أبدا
قلب هیچ وقت یقین به حق بودن باطل و یا باطل بودنحق نمی نماید امام صادق علیه السلام
*************و السلام علي من اتبع الهدىو درود بر هر آنكه ( بدون تعصب) به دنبال حق است و پذيراى آن سوره طه / آیه 47
-
۱۳۸۸/۰۱/۱۵, ۲۰:۰۵ #7
ببخشید میشه یک پست در مورد روشها و راهکار های علما برای تعیین احکام به من معرفی کنیید
من خیلی در این موضوع سوال دارم
من هم همانند جناب غریبه با بعضی ا حکام مشکل دارم و هرجا که بحثی در این ضمینه میشه به من می گویند تو که دکتر میری از دکتر سوال می پرسی که چرا این دارو بهت داده
من هم تو کتم نمیره
اگه هم نیست خودم یکی ایجاد کنم
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ
-
۱۳۸۸/۰۱/۱۵, ۲۱:۰۵ #8
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۷
- نوشته
- 637
- مورد تشکر
- 2,146 پست
- حضور
- 11 ساعت 38 دقیقه
- دریافت
- 11
- آپلود
- 0
- گالری
-
41
سلام به متفکر عزیز
سوال زیبایی پرسیدی و این حق هر انسان آزاده ایه که بدونه که این جناب متخصص ( در هر رشته ای که می خواهد باشد)، چگونه دارد برای او نسخه می پیچد. پس این سوال و توی کت نرفتن، نشانه ی آزادگی شماست نه نشانه ی انحراف فکری.
من در اولین فرصت، در خدمتتان خواهم بود منتهی فکر می کنم همانطور که گفتید، این موضوع رو با یه عنوان زیبای دیگر در یک تاپیک جدید ایجادش کنید خیلی بهتر است. پس همین الان به سراغ ایجاد موضوع جدید برو.
با تشکر
لا یستیقن القلب أن الحق باطل ابداو لا یستیقن أن الباطل حق أبدا
قلب هیچ وقت یقین به حق بودن باطل و یا باطل بودنحق نمی نماید امام صادق علیه السلام
*************و السلام علي من اتبع الهدىو درود بر هر آنكه ( بدون تعصب) به دنبال حق است و پذيراى آن سوره طه / آیه 47
-
تشکر
-
۱۳۸۸/۰۱/۱۶, ۰۰:۲۰ #9
سلام جناب مدافع امیدوارم در قصد و هدفتان موفق باشید که ذکر کردید:
هدفتان روشن کردن برادر دینیتان بود..
و اما من حتی ذر ه ای از حرف شما ناراخت نشدم.
این جمله شماست:
مدافع:
به نظرم اطلاعات شما در مورد چگونگی صدور فتوا توسط این بزرگواران بسیار ناقص است. خوب است یک مطالعه ای در مورد این اشخاص و همچنین روند رسیدن به حکم شرعی توسط ایشان داشته باشید بعد بدین گونه شمشیر تعصب را بر ایشان بزنید.
استعاره ای که به کار بردید اگر منظورتان تعصب بنده نیست پس منظورتان چیست؟
البته تهمت تعصب به کسی زدند به استعاره خوارج خواندنش در راستای روشن کردن
برادران دینیتان است!
این ترکیب استعاره ای را از هر که خواستید بپرسید.
یعنی شمشیر را از روی تعصب بر کسی زدند و این کار در خور خوارج بود که شمشیر را از روی تعصب بر یاران
مولای متقیان زدند.
بعد در پست بعدی میفرمایید
مدافع:
بنده به شما اتهام تعصب نزده ام بلکه عرض من این بود که شما این بزرگواران را متهم به تعصب نموده اید. یکبار دیگر به متن خود و متن بنده توجه کنید.
جناب مدافع خودمو مثال میزنم "گدا که روز پنج شنبه رو گم نمیکنه"
اگر من نتوانم معنای این کنایه را تشخیص بدهم که دیگر هیچ.
"شمشیر تعصب بر ایشان زدن"
و اما چرا؟
مگر همه باید موافق باشند.
مگر خداوند عقل نداده
دفتر احکام یکی از همین فقهای مشهور زنگ زدم و گفتم الکل سفید نجس است یا پاک
وقتی فرمول این الکل را ذکر کردم مات و متحیر بود در جواب
فرمولش در شیمی سال دوم دبیرستانه یا اول دبیرستان.
نتونست جواب بده مونده بود.
اینها میخواهند جواب مردم رابدهند.
این اقایان فقها چرا در حکومت اسلامی وجه مشترک ندارند
امگر مردان خدا نیستند و بقول شما شیعه
پس تفاوت اینها چیست؟
ایت الله را فاکتور میگیریم(منتظری- شریعت مداری- مکارم شیرازی- لنکرانی و...)
چرا بعضی ها در هنگام رای ریزی آن را تکلیف الهی میدانند.
لابد به این آقایان وحی شده که برای مردم تعیین تکلیف میکنند.
فرمودید شیعه:
علی و زندگینامه او را بخوانید و تطبیق دهید اگر بالای هفتاد درصد اختلاف نبود بگویید
غریبه ادم نیست بلکه خود شیطان است.
شما میخواهید چیکار کنیم جناب مدافع
با چشمان بسته بپذیریم ؟ یا نه تعقل کنیم و تفکر بعدا بپذیریم.
جناب مدافع و دوستان خودتان قضاوت کنید تا تناقضات را بیابید خداوکیلی کلاه شرعی هم
سر خودمون نذاریم.
فقط در مورد حکم شطرنج دقت کنید:
امام خمینی رحمت الله علیه که فرمودند شطرنج بعنوانبازی فکری است و اینک حرام نمیباشد چون رهبر ایران هم بودند از این فتوی بعنوان فتوی تاریخی یاد میکنند
اما دیگران
آیة الله العظمی گلپایگانی (ره) : بازی کردن با آلات قمار مثل نرد , شطرنج , و پاسور حرام است اگر چه قصد برد و باخت در کار نباشد. مجمع المسائل صفحه 11 سوال 2 ( احکام روابط زن و مرد و مسائل اجتماعی آنان , صفحه 140 )
آیت الله سیستانی : بازی با شطرنج مطلقا حرام است. مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید صفحه 189
آیت الله صافی گلپایگانی : بازی با شطرنج مطلقا حرام است. مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید صفحه 190
امام صادق (ع) : فروختن شطرنج حرام است و پولی هم که از فروختنش بدست می آید حرام است و داشتن و نگاه داشتن شطرنج کفر است و شطرنج بازی کردن شرک است و سلام کردن بر کسی که شطرنج بازی می کند گناه کبیره هلاک کننده است و کسی که شطرنج بازی می کند و دست در میان آن می برد چنان است که دست در میان گوشت خوک برده باشد.و کسی که شطرنج بازی می کند نمازش قبول نیست تا اینکه دست خود را بشوید و کسی که به شطرنج نگاه می کند مانند این است که به عورت مادر خود نگاه می کند و کسی که نگاه می کند به کسانی که در حال بازی شطرنج هستند و به آنها سلام می کند در آن حال گناهش با کسی که شطرنج بازی می کند یکسان است . و کسی که بنشیند به قصد بازی کردن شطرنج جای خود را در جهنم آماده کرده است و این زندگانی باعث حسرت او در قیامت است ( به سبب اینکه چرا معصیت ها را انجام داده است ) و از همنشینی قمار باز بپرهیز زیرا از جمله مجالسی است که اهلش مورد غضب الهی شده اند و هر ساعت منتظر غضبند ( بلا ) و چون نازل شود تو را و ایشان را فرا خواهد گرفت. وسائل الشیعه کتاب تجارت جلد 12 صفحه 241 حدیث 4 ، حق الیقین صفحه 568 ، گناهان کبیره جلد 1 صفحه 276 ، من لایحضرالفقیه
ایت الله دستغیب
قسم حضرت عباس را قبول میکنید یا دم خروس را؟
البته من فکر میکنم امام خمینی فتوایش درست است چون ایشان
زمان و مکان را در نظر میگیرد اما بعضی اقایان فقها خیر
البته در تیمم و نماز و روزه ........همه را قبول میکنند (مکان و زمان)
حالا مبحث شعبده باز:
شما میگید مباحث فقهی را دنبال کنید و .........
جناب مدافع:
یک نفر می اید در مجلس مثلا عروسی یک پرنده را از کلاه در میاورد
این حر ام است؟
یا مثلا از میان چند حلقه آتش میپرد؟
این حرام میشود ؟
این حرفها کدومه؟
اگر سرگرمی حرام است نگاه کردن به فوتبال و والیبال و تنیس و....
هم حرام است.
نگاه کردن به ورزش که ورزش نیست سرگرمیه پس حرومه
رسوا اکرم(ص)
دو طایفه کمر مرا شکستند یکی طایفه بی بند و بار و لا ابالی ودیگری طا یفه خشکه مذهب و مقدس ماب
چرا جماعت خدا میخواهند امام زمان ظهور کند؟
چون مردم را سردر گم کردند نمیدانند کی راست میگه کی دروغ؟
ممنوم از مطالعه پست بنده
یا حق
آفت تفکر تعصب است
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.
ببخشید اینجا از حضور شما بزرگواران خداحافظی میکنم مدیر محترم سایت ترجیج دادند تاپیک خداحافظی بنده حذف شود. بهر حال بدی و خوبی بقول قدیمیها از ما دیدید حلال کنید.
حق نگهدارتان دلهایتان پرامید و شاد باد.
-
-
۱۳۸۸/۰۱/۱۶, ۱۰:۴۹ #10
-
تشکر
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری