جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دلایل عقلی و نقلی بر اصول دین

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    348
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    8 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    9

    دلایل عقلی و نقلی بر اصول دین




    دلایل عقلی و نقلی بر اصول دین در يك صفحه word دانلود كنيد .
    فايل هاي پيوست شده فايل هاي پيوست شده
    حدیث قدسی
    عبدی اطعنی اجعلک مثلی
    بنده من تو مرا عبادت کن من تو را مثل خودم قرار می دهم.
    عبد وافعی شدی قدرت خدایی پیدا می کنی

    آي دي من در ياهو مسنجر unas120@yahoo.com

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18



    بنام خدا
    اصول دين و مذهب در قرآن كريم آمده است ، برخى آياتى كه اشاره به اصول دين و مذهب (توحيد ، عدل نبوت ، امامت ، معاد) دارند ، عبارتند از:
    1 . توحيد ; بسيارى از آيات قرآن كريم درباره توحيد است از جمله : سوره اخلاص كه مى فرمايد: «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ * وَ لَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدُ ; بگو: اوست خداى يگانه ، خداوندى است كه همه نيازمندان قصد او مى كنند ،هرگزنزاد ، و زاده نشده ، و براى او هيچ گاه شبيه و مانندى نبوده است .» و.. .
    2 . عدل ; چنان كه خداوند متعال مى فرمايد: «.. . وَلاَ يَظْـلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا ; (كهف ، 49) .. . و پروردگار تو به هيچ كس ستم روا نمى دارد .» و نيز آيات 25 ، 108 ، 161 ، 182 ، سوره آل عمران و.. . .
    3 . نبوت ; خداوند متعال مى فرمايد: «رُّسُلاً مُّبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةُ بَعْدَ الرُّسُلِ;(نساء،165) پيامبرانى كه بشارت دهنده و بيم دهنده بودند تا براى مردم بعد از اين پيامبران ، بر خدا حجتى باقى نماند»
    و.. .
    4 . امامت ; افزون بر آياتى كه دلالت بر نبوت مى كند برخى ديگر از آيات در قرآن كريم وجود دارد كه بر اساس دلالت روايات و احاديث پيامبراكرم(ص) تصريح بر مقام امامت و جانشينى امامان معصوم(ع) بعد از رحلت پيامبراكرم(ص) دارد از جمله : قرآن كريم مى فرمايد: «.. . الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَرَضِيتُ لَكُمُ الاِْسْلَـمَ دِينًا... ; (مائده ، 3) .. . امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانيدم ، و اسلام را براى شما به عنوان آيينى برگزيدم .. .»
    آيه مذكور بر اساس روايات اهل تشيع و تسنن درباره جانشينى و ولايت و امامت حضرت على(ع) بعد از رحلت پيامبر اكرم (ص)مى باشد .(1)
    و نيز آيه تبليغ (مائده ، 67) ; آيه تطهير (احزاب ، 33) ; آيه ولايت (مائده ، 55) و.. .
    5 . معاد ; چنان كه قرآن كريم مى فرمايد: «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَـكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لاَ تُرْجَعُونَ ; (مؤمنون ، 115) آيا پنداشتيد كه شما را بيهوده آفريده ايم و اين كه شما به سوى ما باز گردانيده نمى شويد؟»
    و.. .
    *****
    1 : الدررالمنثور ، جلال الدين سيوطى ، ج 2 ، ص 457ـ458

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18



    نقل قول نوشته اصلی توسط meshkaat نمایش پست
    بنام خدا
    اصول دين و مذهب در قرآن كريم آمده است ، برخى آياتى كه اشاره به اصول دين و مذهب (توحيد ، عدل نبوت ، امامت ، معاد) دارند ، عبارتند از:
    1 . توحيد ; بسيارى از آيات قرآن كريم درباره توحيد است از جمله : سوره اخلاص كه مى فرمايد: «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ * وَ لَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدُ ; بگو: اوست خداى يگانه ، خداوندى است كه همه نيازمندان قصد او مى كنند ،هرگزنزاد ، و زاده نشده ، و براى او هيچ گاه شبيه و مانندى نبوده است .» و.. .
    2 . عدل ; چنان كه خداوند متعال مى فرمايد: «.. . وَلاَ يَظْـلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا ; (كهف ، 49) .. . و پروردگار تو به هيچ كس ستم روا نمى دارد .» و نيز آيات 25 ، 108 ، 161 ، 182 ، سوره آل عمران و.. . .
    3 . نبوت ; خداوند متعال مى فرمايد: «رُّسُلاً مُّبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةُ بَعْدَ الرُّسُلِ;(نساء،165) پيامبرانى كه بشارت دهنده و بيم دهنده بودند تا براى مردم بعد از اين پيامبران ، بر خدا حجتى باقى نماند»
    و.. .
    4 . امامت ; افزون بر آياتى كه دلالت بر نبوت مى كند برخى ديگر از آيات در قرآن كريم وجود دارد كه بر اساس دلالت روايات و احاديث پيامبراكرم(ص) تصريح بر مقام امامت و جانشينى امامان معصوم(ع) بعد از رحلت پيامبراكرم(ص) دارد از جمله : قرآن كريم مى فرمايد: «.. . الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَرَضِيتُ لَكُمُ الاِْسْلَـمَ دِينًا... ; (مائده ، 3) .. . امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانيدم ، و اسلام را براى شما به عنوان آيينى برگزيدم .. .»
    آيه مذكور بر اساس روايات اهل تشيع و تسنن درباره جانشينى و ولايت و امامت حضرت على(ع) بعد از رحلت پيامبر اكرم (ص)مى باشد .(1)
    و نيز آيه تبليغ (مائده ، 67) ; آيه تطهير (احزاب ، 33) ; آيه ولايت (مائده ، 55) و.. .
    5 . معاد ; چنان كه قرآن كريم مى فرمايد: «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَـكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لاَ تُرْجَعُونَ ; (مؤمنون ، 115) آيا پنداشتيد كه شما را بيهوده آفريده ايم و اين كه شما به سوى ما باز گردانيده نمى شويد؟»
    و.. .
    *****
    1 : الدررالمنثور ، جلال الدين سيوطى ، ج 2 ، ص 457ـ458
    بنام خدا
    الف ) امكان معاد ; خداوند متعال يادآورى آفرينش نخستين و قدرت مطلقه ، مرگ و حيات مكرر در جهان گياهان ، تطورات جنين ، بازگشت انرژى ها را ، گوش زد مى كند كه معاد امر محالى نيست ; مى فرمايد: «وَ ضَرَبَ لَنَا مَثَلاً وَ نَسِىَ خَلْقَهُ قَالَ مَن يُحْىِ الْعِظَـمَ وَ هِىَ رَمِيمٌ * قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِى أَنشَأَهَآ أَوَّلَ مَرَّة وَ هُوَ بِكُلِّ خَلْق عَلِيمٌ» . (يس 78 و 79)
    ب ) نمونه هاى عينى و تاريخى معاد ; قرآن كريم در ضمن آياتى به آن اشاره مى كند:
    1 . داستان عزير ; پيامبرى كه صدسال مُرد و سپس زنده شد ; 2 . داستان حضرت ابراهيم(ع) و احياى مرغ هاى چهارگانه او ; 3 . داستان اصحاب كهف ; 4 . ماجراى كشته بنى اسرائيل و داستان گاو .
    ج ) دلايل وقوع معاد و ضرورت آن :
    اين دلايل عبارتند از: 1 . حكمت : 2 . عدالت ; 3 . بقاى روح ; 4 . رحمت ; 5 . فطرت ; 6 . حركت و هدف ; 7 . نفى اختلاف . قرآن كريم براى هر يك از اين دلايل ، آياتى آورده مثلا مى فرمايد: «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَـكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لاَ تُرْجَعُونَ» . (مؤمنون ، 115)
    دلايل نبوت :
    برهان حكمت و لطف خداوند متعال ايجاب مى كند كه پيامبرانى را ارسال دارد تا مردم را هدايت نموده ، به مقصد برسانند ; قرآن كريم مى فرمايد: «رُّسُلاً مُّبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ ; (نساء،165) پيامبرانى كه بشارت دهنده و بيم دهنده بودند تا براى مردم بعد از اين پيامبران ، بر خدا حجتى باقى نماند .»
    امامت :
    همان دلايلى كه براى نبوت ، وجود «نبى » را ضرورى مى كند ، عيناً براى امامت نيز مطرح است . قرآن كريم «امامت » را مكمل دين و نبوت دانسته ، مى فرمايد: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَرَضِيتُ لَكُمُ الاِْسْلَـمَ دِينًا» (مائده ، 3)
    عدل :
    «عدل الهى » با ديگر صفات الهى تفاوتى ندارد و از آن جا كه اين صفت پروردگار مورد اختلاف بعضى از فرق مسلمين بوده ، اماميه آن را در كنار اصول ديگر يادآور مى شوند ; لذا عدالت خداوند متعال جزء مسلمات عقايد اماميه و عدليه است ; چنان كه قرآن كريم مى فرمايد: «وَلاَ يَظْـلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا» . (كهف ، 49)



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود