جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: در غدير چه گذشت؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    125
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    1

    نیشخند در غدير چه گذشت؟




    در غدير چه گذشت؟
    واپسين ماههاى عمر پيامبر خدا(ص) همانند ابر رحمت از روى سر مردم آن روز مى‏گذشت. آن بزرگوار همراه هزاران ميهمانديگر خانه خدا، كه از ضيافت رسمى حضرت حق برمى‏گشتند، به نزديكى سرزمين «جحفه‏» رسيد. در آخرين محدوده ميقات، جبرئيل بر آن حضرت نازل شد و اولين پيام رسالت‏بعد ازتوحيد را، كه اهميتش به اندازه‏23 سال رسالت‏بود،

    بر پيامبر(ص) ابلاغ كرد تا او براى آخرين بار پيام ولايت (1) را بازگويد و حجت را بر مردم آن روزو نسل‏هاى آينده تمام كند. از اينرو در آن جمعه مبارك در سه منزلى ميقات جحفه (2) فرمان تجمع حاجيان از بيت‏برگشته را صادر كرد. بلال اذان نماز را شروع نمود وپيامبر خدا(ص) كلام وحى نازل شده بر خويش را چنين زمزمه كرد:

    يا ايهاالرسول بلغ ما انزل اليك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته، و الله يعصمك منالناس ان الله لا يهدى القوم الكافرين (3) .

    اى پيامبر آنچه از طرفپروردگارت بر تو نازل شده كاملا به مردم برسان; اگر آن را [به جهاتى مانند تقيه و ...] ابلاغ نكنى، رسالت‏خداوند را انجام نداده‏اى. خداوند تو را از جميع خطرات [احتمالى] نگاه مى‏دارد و خداوند جمعيت كافران [لجوج] را هدايت نمى‏كند.

    پساز اجتماع مردم، درست كردن جايگاهى از جهاز شتران براى پيامبر گرامى اسلام و برگزارشدن نماز ظهر به جماعت (4) ، رسول خدا(ص) در برابر آنان ايستاد، ولى ايستادنش هياتخاصى داشت; زيرا مى‏خواست وحى را ابلاغ كند و در آخرين حج‏خود به آنان بگويد كه،خلا وجودى رسالت را امامت پر خواهد كرد، وصايت جايگزين آن خواهد شد و زمين ازحجت‏خالى نخواهد بود. شما در پناه زعامت وصى من به سعادت هميشگى خواهيد رسيد. اوپرچمدار دينى، سياسى، اجتماعى و الهى شما خواهد بود و شما را به ساحل نجات خواهدرساند.

    تثبيت امامت توسط پيامبر(ص)
    پيامبر گرامىاسلام(ص) به خاطر حساسيت و موضع‏گيرى‏هاى بعضى از افراد در برابر اعلان وصايت علىبن‏ابى‏طالب(ع) آن را براى مدتى پنهان داشته، و ابلاغش را به تاخير انداخته بود. حال تصميم داشت اين امر عظيم و پر بركت را اعلام كند. بنا بر اين سكوت مردم را شكستو سخنانش را چنين آغاز كرد:

    ايها الناس انى قد نبانى اللطيف الخبير...

    اى مردم، بخشنده نعمت‏ها و آگاه به دقايق خلقت‏به من خبر داد كه هر پيامبرىنصف پيامبر قبلى خويش عمر كرده است و من گمان دارم كه بزودى بايد دعوت خداى رااجابت كنم. همانا من و شما همگى مسؤوليم; آيا من رسالتم را به شما نرسانده‏ام؟!

    همگى پاسخ دادند: ما گواهيم كه تو رسالت‏خويش را انجام دادى، ما را پنددادى و در راه خدا جهاد كردى; خداوند جزاى خير به شما عنايت كند.

    بعد همگىخداى را بر گفتار خويش شاهد گرفتند. آنگاه پيامبر خدا(ص) فرمود: آيا شما بر اينكهخداوند تنها معبودى است، جز او معبودى نيست، محمد بنده و پيامبر اوست و بهشت و دوزخو برانگيخته شدن بعد از مرگ امرى حتمى است،شهادت‏نداديد؟

    همگى در جوابگفتند: آنچه را فرمودى مورد گواهى و اقرار ما است.

    بعد فرمود: بارالها، خودبر تصديق اينان گواه باش.

    سپس چنين ادامه داد: اى مردم، خداوند ولى وسرپرست و اختياردار من است و من بر شما و همه مؤمنان ولايت دارم. آگاه باشيد، هركسى كه من ولى او بودم، على ابن‏ابيطالب[عليه السلام] مولاى او خواهد بود. پروردگارا، هر كس او را دوست دارد، دوست‏بدار و هر كس با وى دشمنى كند، دشمن بدار (5) .

    واقعهغدير و راويان
    روايات بيانگر واقعه غدير، خطبه پيامبر خدا(ص) ومعرفى على بن‏ابى‏طالب به وسيله آن حضرت، متواتر است و بيشتر كتب تفسيرى و تاريخىاهل سنت و شيعه را فرا گرفته است. محدثينى چون ابوسعيد خدرى و عبدالله بن‏عباس، هريك به طور جداگانه، حديث غدير را با يازده طريق نقل كرده‏اند و براء بن‏عاذب آن رابا سه طريق باز گفته است; افراد ديگرى مانند جابر بن‏عبدالله انصارى، عمار ياسر،سلمان فارسى، عمر بن‏خطاب، زيد بن‏ارقم و همسرش نيز آن را نقل كرده‏اند (6) .

    دانشمند عالى مقام، پاسدار بزرگ ولايت‏حضرت علامه امينى(ره) در اين بارهچنين مى‏نويسد: حديث غدير را يكصد و ده تن از صحابه و ياران پيامبر خدا(ص) و نيزهشتاد و چهار نفر از تابعين نقل مى‏كنند.

    آن بزرگوار سپس از سيصد و شصت نفراز نويسندگان و كتب معروف اسلامى نقل‏مى‏كند: حديث غدير از قطعى‏ترين روايات متواتراست. چنانچه كسى در تواتر اين روايت ترديد كند، نمى‏تواند هيچ حديث متواتر ديگرى رابپذيرد (7) .

    امت در پرتو امامت
    اعلان امامت علىبن‏ابى‏طالب(ع) طرفداران اسلام ناب محمدى(ص) را مسرور كرده، سره را از ناسره وطالبان حقيقت را از جويندگان زر و زور جدا كرد. تزويرگرانى كه حالاتشان نشان‏دهندهمعتقدات و بينش آنان بود. خداوند اين دو پيامد مهم را براى پيامبرش چنين بازگومى‏كند:

    اليوم ياس الذين كفروا من دينكم فلا تخشوهم اخشون اليوم اكملت لكمدينكم و اتممت عليكم نعمتى و رضيت لكم الاسلام دينا (8) .

    ياس و نااميدىكافران، كوردلان از خدا بى‏خبر كه اسلام حقيقى را پنهان داشتند را فرار گرفت، شمااز [تحركات] آنان هيچ وحشتى به خود راه ندهيد و فقط از من بترسيد. [به مؤمنين بگو] امروز [با نصب امامت و رهبرى] دين شما را كامل و نعمتهاى خود را بر شما تمام كردم واسلام را براى شما دين قرار دادم.

    بعد از معرفى پيامبر خدا(ص) نيروهاىمتعهد و مؤمن پيشواى خود را يافتند و سعى كردند در همه دوران كارهاى خود را بر محوروجودى امامشان انجام دهند. آنها حضرت على(ع) را چنان يافتند كه پيامبر(ص) فرمودهبود:

    على مع الحق و الحق مع على يدور معه حيثما دار (9) هر جا على وجوددارد حقيقت آنجاست و هر جا حقيقت است على آنجاست هميشه گفتار، كردار و وجود علىبن‏ابى‏طالب(ع) محور حق است.

    بدين ترتيب غدير روز بلوغ حق، عزت، شكوه وتوان اسلام شد. در آن روز امامت عزت و اميد نبوت شد. مردم از عمق جان دست على رامى‏فشردند و مى‏گفتند: بخ، بخ لك يا على اصحبت مولاى و مولى كل مؤمن و مؤمنة (10) ; آفرين بر تو، آفرين بر تو اى فرزند ابوطالب; تو مولا و رهبر من و تمام مردان و زنانبا ايمان شدى.

    حسان بن‏ثابت، شاعر معروف، آن روز از پيامبر خدا (ص) اجازهخواست و در باره واقعه بزرگ اسلامى چنين سرود:

    يناديهم يوم الغدير نبيهمبخم و اسمع بالرسول مناديا فقال و من مولاكم و وليكم فقالوا و لم يبدوا هناكالتعاديا الهك مولانا و انت ولينا فلن تجدن منا لك اليوم عاصيا فقال له قم يا علىفاننى رضيتك من بعدى اماما و هاديا فمن كنت مولاه فهذا وليه فكونوا له اتباع صدقمواليا هناك دعا اللهم وال وليه و كن للذى عادى عليا معاديا (11)

    پيامبرخدا(ص) آنان را در روز غدير ندا داد، چه نداى ارزشمندى. او فرمود: مولاى شما وسرپست‏شما چه كسى است؟ آنان بى‏درنگ گفتند: خداى تو مولاى ماست و تو سرپرست و ولىامر مايى. ما هرگز از فرمان تو سرپيچى نخواهيم كرد. در آن هنگام، پيامبر(ص) به علىفرمود: برخيز من تو را انتخاب كردم تا بعد از من امام و رهبر باشى. بعد فرمود: هركس من مولا و رهبر اويم اين مرد مولا و رهبر او خواهد بود; پس شما همگى، از سر صدق،از او پيرورى كنيد. بارالها، دوست او را دوست‏بدار و دشمن او را دشمن بدار.

    رسول خدا(ص) از حسان بن‏ثابت تقدير و تشكر كرد و از خداوند خواست پيوسته اورا با روح‏القدس تاييد كند (12) ; زيرا او از آرمان پيامبر(ص) كه تثبت جانشينىعلى‏بن ابى‏طالب بود حمايت كرده، مردم را نيز به حمايت طلبيد. اشعار او براى هميشهدر تاريخ باقى ماند و سند عزت و افتخارش شد.

    عيد غدير سنت جاويد
    پيامبر خدا(ص) دوست داشت عيد غدير، كه جشن ولايت و تعيين رهبرىاست، براى هميشه باقى بماند و مسلمانان در همه اعصار آن را زنده و جاويد بدارند; زيرا ياد على، نام على و غدير على چيزى جز استمرار رسالت و اسلام ناب محمدى(ص) نيست. در بسيارى از كتابهاى تاريخى چنين مى‏خوانيم: در روز غدير، بعد از انتصاب علىبن‏ابى‏طالب(ع) به جانشينى پيامبر(ص)، رسول خدا در خيمه اختصاصى خويش نشست و فرمانداد امير مؤمنان(ع) در خيمه ديگرى به تنهايى بنشيند. سپس دستور داد تا همه مردان،يكى پس از ديگرى، داخل خيمه آن حضرت شوند و بر امام و رهبر آينده خويش تبريك وتهنيت گويند. چون مردان همگى تبريك گفتند، رسول خدال(ص) به زنان نيز فرمان داد تاداخل خيمه آن حضرت شوند و تبريك گويند. پس زنان نيز تبريك گفتند (13) .

    اينفرمان پيامبر خدا(ص) معنايى جز بيعت نداشت. آن حضرت دوست داشت اين سنت الهى براىهميشه در ميان مسلمانان باقى بماند و عيدى از اعياد مسلمين شود.

    امامصادق(ع) در جمع يارانش بود; از عيد غدير و هجدهم ذى‏حجه سال دهم هجرى سخن به ميانآمد، آن حضرت از جدش پيامبر خدا(ص) چنين نقل كرد:

    يوم الغدير افضل اعيادامتى و هو اليوم الذى امرنى الله - تعالى ذكره - فيه بنصب اخى على بن‏ابى‏طالب علمالامتى يهتدون به من بعدى و هو اليوم الذى اكمل الله فيه الدين و اتم على امتى فيهالنعمة و رضي لهم الاسلام دينا (14) ;

    برترين عيدهاى امت من روز غدير است وآن روزى است كه خداوند مرا امر كرد كه على [عليه السلام] را رهبر امت اسلامى قراردهم تا مردم بعد از من به وسيله او هدايت‏شوند; و آن روزى است كه خداوند [با اعلاموصايت و امامت على(ع)] دين خويش را كامل و نعمت‏هايش را بر امت تمام كرد; و ديناسلام را [به عنوان آيين هميشگى] براى آنان انتخاب كرد.

    «امام رضا(ع) و عيد غدير» فياض بن‏محمد طوسى، كه 90 سال از عمرش گذشته بود، در سال‏259 ه.ق درطوس در برابر جمعى چنين گفت: روز عيد غدير همراه گروهى در خدمت على بن‏موسى‏الرضا (عليه السلام) بوديم. آن حضرت به مناسبت عيد غدير همه ما را جهت افطارى نگه داشت،براى خانواده‏هاى اين گروه غذا فرستاد و لباس و انگشتر و نعلين هديه كرد. آنگاهدرباره فضيلت روز غدير و آنچه پيش آمده بود سخن گفت و از پدر گرامى و اجدادش چنيننقل كرد: در زمان جدم اميرالمؤمنين (عليه السلام) عيد غدير با روز جمعه مصادف شد،حضرت آن روز نماز جمعه را اقامه كرده، خطبه‏اى مفصل خواند و مردم را به برپا داشتنعيد ولايت و وصايت‏بسيار تشويق و ترغيب كرد. آنگاه حضرت رضا(ع) خطبه جدش را براى مانقل كرد (15) .

    پس برگزارى عيد سعيد غدير خواسته پيامبر خدا(ص) اهل بيت(ع) و همه مسلمانان بوده است. از سوى ديگر، بنى‏اميه و بنى‏عباس همواره سعى مى‏كردندمراسم عيد سعيد غدير به فراموشى سپرده شود، زيرا احياى اين سنت الهى چيزى جزمشروعيت‏حكومت اهل بيت - عليهم السلام - نبود. از اين رو تا نيمه قرن چهارم اينشعار اسلامى از سوى حكومتها فراموش شده بود. سر انجام وقتى كه آل‏بويه قدرت پيداكرد، عيد سعيد غدير را رسميت‏بخشيد. در سال 352 ه.ق معزالدوله مراسم عيد غدير و نيزسوگوارى عاشورا در دربار برپا كرد. در سايه حكومت آل‏بويه اين مراسم بتدريج در گوشهو كنار علنى شد (16) .

    به هر حال، عيد سعيد غدير در تاريخ فراز و نشيببسيار ديده است و اين خود بر اصالت اين شعار اسلامى و الهى گواهى مى‏دهد.

    فاطمه زهرا(س) براى احياى حادثه غدير و تعيين وصايت و ولايت، كه خواستهديرينه رسول خدا(ص) بود، بعد از رحلت پدر در كنار قبور شهداى احد به محمود بن‏لبيدفرمود:

    «
    و اعجبا اعجبا انسيتم يوم غدير خم؟... اشهد الله تعالى لقد سمعترسول الله [صلى الله عليه وآله] يقول: علي خير من اخلفه فيكم، و هو الامام والخليفة بعدى... (17) »

    شگفتا، آيا حادثه عظيم غدير خم را فراموشكرده‏ايد؟!... خدا را گواه مى‏گيرم خود شنيدم كه رسول خدا(ص) فرمود: على بهترين كسىاست كه او را در ميان شما جانشين خود قرار مى‏دهم، على [عليه السلام] امام و خليفهبعد از من است...

    امروز نيز جشن گرفتن عيد سعيد غدير چيزى جز احياى شعائراسلامى نيست. برگزارى اين عيد پيامبر و اهل بيت (عليهم السلام) را خوشحال مى‏كند; پس لازم است در هر كوى و برزنى پرچمهاى شادى برافراشته شود، مؤمنان به ديدار يكديگربشتابند و اين روز را تبريك گويند.
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------
    پى‏نوشتها:
    1
    ء - در تفسير آيه شريفه: و انذر عشيرتك الاقربين (خويشان نزديكخود را هشدار ده) آمده است كه پيامبر خدا (ص) در اولين مرتبه ابلاغ نبوت در برابرچهل نفر از خويشاوندان خود بعد از ايمان آوردن على(ع) او را جانشين و خليفه بعد ازخود انتخاب كرد. الكامل و التاريخ، ابن اثير، ج 2، ص‏63; مسند احمد بن‏حنبل، ج 1، ص 111; حقايق پنهان، احمد زمانى، ص 15.

    2-
    در نزديكى جحفه غدير خم با فاصلهسه ميل (5670 متر) واقع شده، در آنجا چشمه آبى جارى بوده، درختان زيادى وجود دارد. پيامبر خدا(ص) در برگشت از حجة‏الوداع على بن‏ابى‏طالب(عليه السلام) را به مقاموصايت و جانشينى خود منصوب كرد. معجم معالم الحجاز، عاتق بن‏غيث البلادى، ج 2، ص 124; جمهرة اللغة، زكى احمد صفوت، ج 1، ص 108.

    3-
    مائده /67.

    4-
    چون پيامبر خدا(ص) همانند ديگران در سفر بود نماز ظهر را به جماعت‏خواند نه جمعه.

    5-
    اصول كافى، ج 1، ص 295، ح‏3; تهذيب، ج‏3، ص‏263، ح‏66; بحارالانوار،ج‏23، ص 141، ح 92.

    6-
    الميزان، ج‏6، ص 60 - 61.

    7-
    الغدير، ج 1، ص 151 - 14.

    8-
    مائده /3.

    9-
    شرح نهج البلاغه،ابن‏ابى‏الحديد،ج‏18،باب‏ 77،ص‏72.

    10-
    بحارالانوار، ج 21، ص 388.

    11-
    محمد بن‏على بن‏شهرآشوب، مناقب آل ابى‏طالب، ج‏3، ص‏37; الغدير، ج 2، ص 34; بحارالانوار، ج 21، ص 388; علماى اهل سنت همچون خوارزمى مالكى و گنجى شافعى وجلال الدين سيوطى نقل كرده‏اند.

    12-
    بحارالانوار، ج 21، ص 388.

    13-
    الغدير، ج 1، ص 271; از ميان كسانى كه به آن حضرت تبريك گفت عمر بن‏خطاب بود. او بهآن حضرت دست و داد و گفت، هنيئا لك يا ابن ابى‏طالب...مبارك و گوارا باد بر تو مقاموصايت و امامت، اى پسر ابوطالب.

    14-
    بحارالانوار، ج‏97، ص 110; علامهمجلسى(ره) در موسوعه گرانقدر خويش - بحارالانوار - بابى به نام باب فضل يوم الغديرو صومه باز كرده و روايت مختلفى آورده است.

    15-
    بحارالانوار، ج 94، ص 112.

    16-
    كامل ابن‏اثير، ج 8، ص‏549.

    17-
    علامه شمس الدين جزرى، اسمىالمناقب، ص 32; بحارالانوار، ج‏36، ص‏353; كفاية الاثر، ص‏26; نهج الحياة، ص 38; غاية المرام، ص‏96; احقاق الحق، ج 1، ص‏7،26; حديث فوق را فاطمه معصومه - سلام اللهعليها - دختر موسى بن‏جعفر(ع) نقل كردهاست.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------
    منابع :
    1)
    ماهنامه كوثر شماره 2

    http://hojjate-khoda.blogfa.com/


    روزی تو خواهی امد

    از کوچه های باران

    تا از دلم بشویی غم های روزگاران ....


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    پيام غدير
    پيام غدير نيز در دو بعد جلوه‏گر است؛ بعد معنوى وبعد دنيوى.

    در بعد معنوى مردم را در مراتب ايمان، معنويت، رشد و تكامل روحى و قرب به حضرت حق بالا مى‏برد و در بعد دنيوى حكومت دينى تشكيل داده و اقتدار و مجد و عظمت آنان را تضمين مينمايد.
    تفسير صافى، ج 1 ص 85.




    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2





    یک نگاه اجمالی به خطبه و حدیث غدیر، و وقایعی قبل و بعد از آن بخوبی این نکته را روشن می سازد که بحث امامت علی(ع) و تداوم آن مطرح بوده است به جهت این نکات:
    پیامبر اکرم(ص) حدود نود هزارنفر تا یکصد و بیست هزار نفر را در گرمای شدید در چهار راهی جحفه متوقف ساخت که نشانگر اهمّیت مسئله مطرح شده می باشد.
    2ـ خطبه خویش را با ذکر این نکته آغاز می کند که رحلت من نزدیک است و به زودی دعوت حق را لبیک می گویم، این خود نشان از آن دارد که در پی مطرح کردن جانشین خویش می باشد.
    3ـ از مردم اقرار و اعتراف گرفت که آنچه را خداوند برای آنان از اعتقادات و احکام و اعمال فرستاده است به آنها ابلاغ نموده و خدا را بر این اقرار شاهد گرفت.
    حدیث ثقلّین را مجدداً یادآوری نمود که اگر می خواهید دچار گمراهی نشوید از قرآن و اهل بیت(ع) جدا نشوید، و این سخن مقدمه ای است برای نکته بعدی.
    5 ـ بعد از این که دست علی(ع) را بالا می برد و از مردم اقرار می گیرد که خدا و رسولش بر آنان ولایت دارند، می فرماید:«هر کس که من مولای او هستم علی مولای اوست» یعنی همان ولایتی که برای پیامبراکرم(ص) ثابت است، که ولایت زعامت و حکومت بر آنان باشد، برای علی(ع) نیز ثابت است.
    6ـ جمله «من کنت مولاه و...» را سه بار و به قول احمد حنبل چهار بار تکرار نمود تا هم تأکیدی شده باشد و هم کسانی که متوجّه نشده اند، متوجه شوند.
    7ـ در حق کسانی که ولایت علی(ع) را بپذیرند دعا، و در حق کسانی که آن را رد کند نفرین نمود.
    8 ـ آیات عدیده ای از قرآن از جمله آیه تبلیغ اکمل و...، مورد استدلال و استشهاد قرار گرفت .
    9ـ تبریک گفتن حاضران و بیعت زن و مرد با امیرمؤمنان(ع) و... همه نشانگر این مطلبند که هدف، معرّفی امامت امیرمؤمنان(ع) و تداوم آن بوده است.


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    در بسیاری از کتابهای تاریخی چنین می خوانیم: در روز غدیر، بعد از انتصاب علی بن ابی طالب(ع)به جانشینی پیامبر(ص)، رسول خدا در خیمه اختصاصی خویش نشست و فرمان داد امیر مؤمنان(ع) در خیمه دیگری به تنهایی بنشیند. سپس دستور داد تا همه مردان، یکی پس از دیگری، داخل خیمه آن حضرت شوند و بر امام و رهبر آینده خویش تبریک و تهنیت گویند. چون مردان همگی تبریک گفتند، رسول خدال(ص) به زنان نیز فرمان داد تا داخل خیمه آن حضرت شوند و تبریک گویند. پس زنان نیز تبریک گفتند .

    الغدیر، ج 1، ص 271; از میان کسانی که به آن حضرت تبریک گفت عمر بن خطاب بود. او به آن حضرت دست و داد و گفت، هنیئا لک یا ابن ابی طالب...مبارک و گوارا باد بر تو مقام وصایت و امامت، ای پسر ابوطالب.


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    402
    تشکر:
    1
    حضور
    53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درود

    در بحث غدیر من مطالب خوندم را اینجا میذارم نظر شما دوستان پاسخگو را می خوام بدونم چیه !

    اول اینکه من هنوز درک نکردم خدا چگونه امام شیعیان را تعیین کرده !
    گفته میشه علی در روز واقعه غدیر امام شیعیان نامیده شد ! و ابوبکر عمر و عثمان به ناحق در این جایگاه قرار گرفتند !
    باید پرسید چگونه یاران نزدیک پیامبر که در سختی ها نزدیک پیامبر بودند به یکباره پس از مرگ او همه چیز را به کناری نهاده حرف خود را می زنند ؟!!!
    کسانی که پیامبر به نیکی از انها یاد کرده ! به انها مسولیت میداده و ...
    خود علی در نامه اش به معاویه می نویسد : مردم به من دست دادند همانگونه که ابوبکر عمر و عثمان دست دادند ! برای خلافت خود این دلیل را می اورد و نمی گویید
    خدا من را برگزیده بود یا پیغمبر چنین گفته بود !
    در همان نامه می گوید :
    برگزیدن خلیفه مهاجران و انصار هرکه را انها برگزیدند و امام نامیدند خشنودی خدا در ان است ! (دموکراسی!) این گفته کجا ان گفته اول کجا ؟!!

    نکته خیلی مهم معنی کلمه مولا است ! در جایی خوندم در کتابهاب فقهی که " ولاء" خود یک باب است از بابهای فقه است ! درست است ؟!
    بعد اینکه این یک وصیت خاندانی است پیغمبر را با کسانی رشته " ولاء" در میان می بوده و اینست می گوید من با کسانی که ولا داشتم علی در این زمینه جانشین من است
    اخه کجای کلمه مولی معنی خلیفه می دهد ؟!
    اگر پیامبر همچین قصدی می داشت باید می گفت " نائب " تا هیچ گونه اختلافی باقی نماند !


    چگونه ممکن است ان همه مردم سخن پیامبر در غدیر را شنیده باشند معنی مولی را خلیفه معنی کرده باشند اما با ابوبکر بیعت کرده باشند !


    همچنین در مورد خلافت ابوبکر در تاریخ طبری (ج4 ص 1336) و فرق الشیعه ص 43 امده است :
    پس از بیعت علی با ابوبکر ، او (ابوبکر) سه روز پیاپی از مردم خواست که اگر بیعت خود ناراضی هستند می توانند بیعت خود را با او بر هم زنند علی در
    مسجد از جای خود بلند شد و خطاب به ابوبکر گفت ما بیعت خود را با تو فسخ نمی کنیم و این کار را نخواهیم کرد زیرا رسول خدا ترا در کار دین و امامت
    بر ما در نماز مقدم داشت پس کیست که بتواند ترا در اداره امور دنیای ما باز دارد و واپس اندازد ؟

    نکته بعد اینکه اگر پیامبر علی را خلیفه (نه مولا) معرفی کرده بود چرا در واقعه " سقیفه " حضرت علی برای کسب مقام خلافت تلاش کرد با اینحال
    تعداد مسلمانانی که از بیعت با ابوبکر خودداری کردند اقلیت انگشت شماری بودند و ان عده که راضی به خلافت علی و حاضر به بیعت با او شدند فقط 7 یا 10 نفر
    بودند ! (فرق الشیعه نوبختی ص 43 و تاریخ یعقوبی ج1 ص524)
    در این مورد این رویداد توضیح دهید که چرا با وجود اینکه شما ادعا دارید پیامبر علی را با گفتن کلمه مولا خلیفه معرفی کرده و هزاران نفر این را شنیده اند
    اما تعداد اینجا اینقدر کم است !
    پایگاه مردمی علی در این رویداد چگونه است ؟!



    نکته بعد اینکه در هنگام مرگ پیامبر (به روایت ابن هشام) عباس (عموی محمد) از علی خواست تا به نزد پیامبر بروند و در مورد جانشینی از او نظر خواهی کنند
    اما علی از این کار پرهیز کرد و گفت : مرا با این سوال کاری نیست اگر سید ما را منعی می کند یقین می باید دانست که هیچ کس بعد از وی چیزی بما نخواهد
    داد ... (سیرت رسول الله ج2 صص 1112)



    مگر در جامعه عربی بیشتر انتخاب پیشوا جنبه انتخاب نداشته و قدمت سن در ان رعایت نمی شده ؟ (تاریخ عرب ج1 ص179)



    ممنون می شم به پرسش های عموما تکراری پاسخی واضح دهید .



    کوروش بزرگ :
    دردا بر حاکمانی که نازایی و نفرت را رقم می زنند دردا بر شهریارانی که تازیانه و تجاوز را رقم می زنند دردا بر کیشبانانی که به مردم دروغ می گویند دردا بر خردمندانی که از دلیری بویی نبرده اند دردا بر دلیرانی که از خرد بویی نبرده اند .
    منشور پاسارگاد

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2



    الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة علی بن ابیطالب علیه السلام.



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود

    مطالعه این تاپیک نیز مفید است:


    آیا صحابه، روز غدیر را فراموش کردند؟

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    327
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 13 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    2



    غدير
    آغاز شد ولايت..
    فتنه ها درخيال اغتشاش
    نبي درفكر امتداد
    اتصال انبيا و اوليا
    ياعلي شد ورد زبان مومنان
    فتنه در خيال اغتشاش...
    گمشده...

  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    84
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    15 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    9



    عیدی ولایت بر همه پیروان مولا مبارک باد.



    وصیِّ پیامبر اکرم (ص)
    بر صاحبِ ذوالفقار و حیدر صلوات
    آن شیر شجاع و میرِ لشکر صلوات
    ســـــردارِ نبی؛ وصیِّ پیغمبـــرِ مــا
    برجمله بشر، امیر و رهبر صلوات

    چهار رباعی صلوات دیگربرای مولا در
    رباعیات صلوات (لینک در امضای زیر)
    گذاشته ام. مراجعه فرمایید.

    بر روحِ رسولِ مهربانی صلوات
    اللهم صل علی محمد و آل محمد
    بهار سوره ها 1- بوستان نیایش اینجا
    رباعیات صلوات 14 معصوم و کاربردهای آن اینجا
    انس با قرآن از پیش دبستان تادانشگاه اینجا
    رباعیات صلوات (فعلا بخشی از 250 رباعی صلوات) اینجا

  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عید غدیر سنت جاوید

    پیامبر خدا(ص) دوست داشت عید غدیر، که جشن ولایت و تعیین رهبری است، برای همیشه باقی بماند و مسلمانان در همه اعصار آن را زنده و جاوید بدارند; زیرا یاد علی، نام علی و غدیر علی چیزی جز استمرار رسالت و اسلام ناب محمدی(ص) نیست. در بسیاری از کتابهای تاریخی چنین می خوانیم: در روز غدیر، بعد از انتصاب علی بن ابی طالب(ع) به جانشینی پیامبر(ص)، رسول خدا در خیمه اختصاصی خویش نشست و فرمان داد امیر مؤمنان(ع) در خیمه دیگری به تنهایی بنشیند. سپس دستور داد تا همه مردان، یکی پس از دیگری، داخل خیمه آن حضرت شوند و بر امام و رهبر آینده خویش تبریک و تهنیت گویند. چون مردان همگی تبریک گفتند، رسول خدال(ص) به زنان نیز فرمان داد تا داخل خیمه آن حضرت شوند و تبریک گویند. پس زنان نیز تبریک گفتند (13) .

    این فرمان پیامبر خدا(ص) معنایی جز بیعت نداشت. آن حضرت دوست داشت این سنت الهی برای همیشه در میان مسلمانان باقی بماند و عیدی از اعیاد مسلمین شود.

    امام صادق(ع) در جمع یارانش بود; از عید غدیر و هجدهم ذی حجه سال دهم هجری سخن به میان آمد، آن حضرت از جدش پیامبر خدا(ص) چنین نقل کرد:

    یوم الغدیر افضل اعیاد امتی و هو الیوم الذی امرنی الله - تعالی ذکره - فیه بنصب اخی علی بن ابی طالب علما لامتی یهتدون به من بعدی و هو الیوم الذی اکمل الله فیه الدین و اتم علی امتی فیه النعمة و رضی لهم الاسلام دینا (14) ;

    برترین عیدهای امت من روز غدیر است و آن روزی است که خداوند مرا امر کرد که علی [علیه السلام] را رهبر امت اسلامی قرار دهم تا مردم بعد از من به وسیله او هدایت شوند; و آن روزی است که خداوند [با اعلام وصایت و امامت علی(ع)] دین خویش را کامل و نعمت هایش را بر امت تمام کرد; و دین اسلام را [به عنوان آیین همیشگی] برای آنان انتخاب کرد.

    «امام رضا(ع) و عید غدیر»

    فیاض بن محمد طوسی، که 90 سال از عمرش گذشته بود، در سال 259 ه.ق در طوس در برابر جمعی چنین گفت: روز عید غدیر همراه گروهی در خدمت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) بودیم. آن حضرت به مناسبت عید غدیر همه ما را جهت افطاری نگه داشت، برای خانواده های این گروه غذا فرستاد و لباس و انگشتر و نعلین هدیه کرد. آنگاه درباره فضیلت روز غدیر و آنچه پیش آمده بود سخن گفت و از پدر گرامی و اجدادش چنین نقل کرد: در زمان جدم امیرالمؤمنین (علیه السلام) عید غدیر با روز جمعه مصادف شد، حضرت آن روز نماز جمعه را اقامه کرده، خطبه ای مفصل خواند و مردم را به برپا داشتن عید ولایت و وصایت بسیار تشویق و ترغیب کرد. آنگاه حضرت رضا(ع) خطبه جدش را برای ما نقل کرد (15) .

    پس برگزاری عید سعید غدیر خواسته پیامبر خدا(ص) اهل بیت(ع) و همه مسلمانان بوده است. از سوی دیگر، بنی امیه و بنی عباس همواره سعی می کردند مراسم عید سعید غدیر به فراموشی سپرده شود، زیرا احیای این سنت الهی چیزی جز مشروعیت حکومت اهل بیت - علیهم السلام - نبود. از این رو تا نیمه قرن چهارم این شعار اسلامی از سوی حکومتها فراموش شده بود. سر انجام وقتی که آل بویه قدرت پیدا کرد، عید سعید غدیر را رسمیت بخشید. در سال 352 ه.ق معزالدوله مراسم عید غدیر و نیز سوگواری عاشورا در دربار برپا کرد. در سایه حکومت آل بویه این مراسم بتدریج در گوشه و کنار علنی شد (16) .

    به هر حال، عید سعید غدیر در تاریخ فراز و نشیب بسیار دیده است و این خود بر اصالت این شعار اسلامی و الهی گواهی می دهد.

    فاطمه زهرا(س) برای احیای حادثه غدیر و تعیین وصایت و ولایت، که خواسته دیرینه رسول خدا(ص) بود، بعد از رحلت پدر در کنار قبور شهدای احد به محمود بن لبید فرمود:

    «و اعجبا اعجبا انسیتم یوم غدیر خم؟... اشهد الله تعالی لقد سمعت رسول الله [صلی الله علیه وآله] یقول: علی خیر من اخلفه فیکم، و هو الامام و الخلیفة بعدی... (17) »

    شگفتا، آیا حادثه عظیم غدیر خم را فراموش کرده اید؟!... خدا را گواه می گیرم خود شنیدم که رسول خدا(ص) فرمود: علی بهترین کسی است که او را در میان شما جانشین خود قرار می دهم، علی [علیه السلام] امام و خلیفه بعد از من است...

    امروز نیز جشن گرفتن عید سعید غدیر چیزی جز احیای شعائر اسلامی نیست. برگزاری این عید پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام) را خوشحال می کند; پس لازم است در هر کوی و برزنی پرچمهای شادی برافراشته شود، مؤمنان به دیدار یکدیگر بشتابند و این روز را تبریک گویند.

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود