جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: احکام عملی اسلام از خود قران

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    9
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    احکام عملی اسلام از خود قران




    سلام

    میخواستم خواهش کنم اگر ممکن است احکام عملی اسلام را با ذکر سوره و آیه در این سایت آموزنده قرار دهید و توضیح اضافی هم ندهید تا ما با توجه به ترجمه ان به اجرای احکام عملی و با خیال راحت و اینکه این احکام استخراج شده از قران است را اجرا کنیم
    ویرایش توسط parsa : ۱۳۸۷/۰۹/۱۲ در ساعت ۰۰:۲۱ دلیل: به کار بردن ادبیات نامناسب

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    977
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    5
    گالری
    56



    سلام بر شما

    نگاه کنید دوست گرامی، احکام غیر از اعتقادات هست.
    ما در بحث اعتقادات باید در حد توان و فهم و ادراکمون تا جایی که میتونیم و قانع بشیم تحقیق کنیم و به برای عقایدمون دلیل پیدا کنیم. لذا در بخش اعتقادات تقلید از دیگران جایز نیست.

    ولی احکام شرعی مساله اش فرق میکنه.
    اگر بتونیم و تواناییش رو داشته باشیم که خودمون احکام شرعی رو از منابعش استخراج کنیم، بسم الله. نه تنها ممنوع نیست، بلکه بسیار شایسته و پسندیده هم هست. ولی نه اینکه هرکسی مثل من و شما بتواند بدون علم و شناخت و زحمت و اجتهاد، شخصا این کار رو انجام بده.

    استخراج احکام شرعی از قرآن و روایات و دیگر منابع دینی، احتیاج به سال ها مطالعه و بحث و بررسی در متون و کتب مربوطه و شرکت در درس اساتید فن این رشته داره تا محصل بتونه در این امر صاحب نظر بشه. تازه اونهم بعد از گذراندن علوم مختلف فقه و اصول و حدیث و رجال و درایه و... تا اینکه بتونه آیات قرآن رو تفسیر و تبیین کنه، احادیث صحیح و غیرصحیح رو از هم باز بشناسه، به راویان حدیث آگاه باشه و خلاصه علمی نیست که به این راحتی قابل اکتساب باشه.

    اینطور نیست که بتونیم در مراحل اولیه خودمون با استفاده از آیات یا احادیث شخصا احکام شرعی رو استخراج کنیم.

    به جهت جلوگیری از طولانی شدن مطلب و در نتیجه خستگی و ملالت شما و دیگر خوانندگان، پیشنهاد میکنم اینجا رو مطالعه نمایید: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=7211

    موفق باشید.



    ویرایش توسط parsa : ۱۳۸۷/۰۹/۱۲ در ساعت ۰۰:۲۲ دلیل: به دلیل ویرایش پست اول
    دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
    مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


    و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    9
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    استاد عزیز سلام

    اگر اینگونه است شما میفرمایید بهتر است یک مقداری به تاریخ مذاهب منتج شده دین مبین اسلام بنگرید نگاه کنید چقدر سلوک و روشهای گونگون در دین ما قرار دارد حتی د مذهب شیعه هر کسی ساز خود را میزند سنی ها هم علوه بر ساز دهل هم میزنند چر اینگونه است اگر بنا بر فرمایشات جنابعالی باشد این همان گفتمان معتزلی است که که هیچکس جز چند نفر اخوند نماینده خدا و پیغمبر در زمین و زمان فضاو کهکشانها هستند بقیه حتی نباید قران را هم بخوانند من فکر میکنم این کتاب اسمانی همه چیز را گفته است این تفسیر هایی که میکنند همه شخصی است و همه برداشت شخصی است که بزور نیزه و تبر میخواهند بگویند اگر اینها را نکنید جایتان آتش است ایا شده است یک نفر آدم مسلمان امانتدار پیدا شود و بگوید مثلا قران براساس سوره فلان ایه فلان گفته است وضو چنان است نماز ایات این است براساس این آیه پس از خواندن فلان ایه لازم است سجده کنیم بر اساس فلان ایه ارزش زن نصف مرده است (دیه اش را عرض میکنم ) من میخواستم جواب اینها بشنوم حالا شما ادعای گفتمان براساس کلام وحی را دارید لطف کنید سانسور نکنید چرا اینقدر شما میترسید کسانی که به این سایتها مراجعه میکنند مطمئن باشید براساس یک انسان ناشناس از ایمان خود بر نخواهند گشت و آگاه باشید که طرح سوال میتواند برای انسانها شروع حقیقت طلبی و حقیقت جوئی باشد

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    977
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    5
    گالری
    56



    سلام بر شما
    اول اینکه از بابت تاخیر در پاسخ عذر میخوام.
    چند وقتی دسترسی به سیستم نداشتم و نتونستم بیام اینجا

    دوم اینکه بنده استاد نیستم و همانند شما سعی میکنم در این کانون بوسیله تبادل افکار و اندیشه ها، انشاءالله بر علمم بیفزایم تا مقدمه ای بشه برای عمل!

    و سوم اینکه هرچه مطالبتون رو خوندم متوجه منظورتون نشدم!!
    وجود سلوک و روش های گوناگون چه ارتباطی به بحث احکام عملی از قرآن دارد؟

    ضمنا اینکه فرمودید به غیر از یک تعداد خاص که روحانیون باشند، بقیه حق ندارند حتی قرآن بخوانند، از کجاست؟ بر چه مبنایی چنین عقیده ای دارید؟

    آیا از پست قبلی من چنین برداشتی میشه کرد؟؟

    اگر دقت کنید، بنده در پست قبلی دقیقا برعکس این ادعای شما رو عرض کردم.
    در مذهب شیعه راه برای تحقیق و تدبر در قرآن و روایات و منابع اسلامی برای همه مردم اعم از زن و مرد و روحانی و غیر روحانی باز هست و هیچ منعی نیست.

    اما اینکه هرکسی بدون هیچ مطالعه و زحمتی بخواد بیاد مستقیما از این منابع احکام اسلام رو استخراج کنه، مطمئنا مقبول و منطقی نیست. بلاخره هر علمی راه و روش خودش رو داره و باید طی بشه تا در اون به تخصص برسیم.

    شما چرا وقتی بیمار میشید به دکتر متخصص مراجعه میکنید؟ برای چی اونجا نمیگید من خودم میخوام شخصا راه علاج بیماریم رو پیدا کنم؟
    مشخصه که چون به علم پزشکی آگاه نیستیم به متخصص اون مراجعه میکنیم.

    در علم دین هم همینطور هست.
    چون عموم مردم نمیتونند کار و زندگیشون رو رها کنند و دنبال کسب علم دین بروند، لذا اسلام راه براشون گذاشته و اون اینکه به متخصص اون مراجعه کنند. درست مانند تمام علوم دیگر که همینگونه هست.

    اما هیچگاه هم راه رو برای تخصص در این علم نبسته و برای همه باز هست.

    شما و هر کسی دیگه که بخواد میتونه آزادانه بدون هیچ منعی در دروس مقدماتی و متوسطه و نهایتا پیشرفته علوم دینی تحصیل کنه تا خودش شخصا بتونه نسبت به قرآن و روایات و دیگر منابع دینی تسلط پیدا کنه.
    علومی همچون ادبیات عرب برای فهم متون دینی، فقه و اصول و... که همگی در حوزه علمیه قم تدریس میشه و برای فراگیریش لازم هم نیست حتما طلبه باشید.

    اتفاقا این کار بسیار ممدوح و پسندیده هم هست و سفارش زیادی هم شده که کسانی که میتونند در حد توان علم دین رو فرا بگیرند و مختص به قشر خاصی هم نیست.


    این هم که فرمودید تمام علوم در قرآن بیان شده، بلی درست هست. اما نه تمام علوم با تمام جزئیات! چون نه ممکن و عملی هست و نه معقول!

    در قرآن کلیات و راه کارها بیان شده و برای جزئیات باید به منابع دیگه همچون روایات و احادیث مراجعه کرد.
    البته مسلما نه تمام روایات و احادیث!! بلکه اون قسمتی که صحیح هستند که تشخیص همین موضوع نیز محتاج فراگیری علوم رجال و درایه و... برای شناخت راویان احادیث و صحت و سقم آنهاست.

    فکر نمیکنم مطالبم مبهم باشه، ولی اگر باز هم سوالی بود بفرمایید.

    دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
    مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


    و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود