جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نظرات استادان حوزه علمیه وکاربران اینترنتی درباره سریال یوسف پیامبر

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    982
    مورد تشکر
    768 پست
    حضور
    8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نظرات استادان حوزه علمیه وکاربران اینترنتی درباره سریال یوسف پیامبر




    خبرگزاري انتخاب : یکی از خوانندگان «انتخاب» با ارسال پیامی آورده است:

    با توجه انتقادات مطرح شده در رابطه با قسمت اخیر سریال یوسف پیامبر اینجانب به عنوان طلبه و دانش آموز کوچکی از مدرسه بزرگ علوم شیعی ضمن احترام به اساتید محترمی که در این رابطه اشکال نموده اند و نیز با اقرار به برخی کاستیهایی که در این مجموعه وجود دارد، لازم به ذکر میدانم که موضوع ترک اولای یوسف پیامبر و انابه ایشان به درگاه احدیت با توجه به ظاهر آیه شریفه (فانساه الشیطان ذکر ربه فلبث فی السجن بضع السنین) از موارد مورد اختلاف میان مفسرین فریقین شیعه و سنی است، به گونه ای که بسیاری از مفسرین اهل سنت چون طبری و نیز اجله مفسرین شیعی ضمن عدم رد احتمال بازگشت ضمیر در (فانساه الشیطان) به ساقی فرعون، با عنایت به روایات کثیری که در این رابطه از فریقین نقل شده بعضا ضمیر مذکور را به یوسف نبی بازگردانده اند که در نتیجه معنای آیه می شود (و شیطان یوسف را از ذکر پروردگار غافل کرد). این در حالی است که برخی دیگر از متأخرین اهل تفسیر نظیر علامه طباطبایی رحمه الله علیه این تفسیر را بر خلاف نصوص وارد در عصمت انبیاء دانسته و آن را رد کرده اند.

    ذیلا به برخی از نظرات مفسرین بزرگ شیعی در این خصوص اشاره می شود:
    1. مرحوم طبرسی در مجمع البیان (ج 5 ص 404) (...یعنی انسی الشیطان یوسف ذکر الله تعالی فی تلک الحال . . .) (یعنی شیطان در آن حال یوسف را از ذکر خدا غافل کرد)
    2. شیخ طوسی در تبیان (ج6 ص 144) (فانساه تعود الی یوسف فی قول ابن عباس و . . . وقال ابن اسحق و الحسن و الجبائی یعود الی الساقی) (مرجع ضمیر در فانساه بنا بر روایت منقول از ابن عباس یوسف است و بنابر روایت ابن اسحق و حسن و جبائی ساقی فرعون)
    3. فیض کاشانی در تفسیر صافی (ج3 ص 22) (فانساه الشیطان ذکر ربه قیل فانسی الشیطان صاحب الشراب ان یذکره لربه او انسی یوسف ذکر الله حتی استعان بغیره . . .) (در این رابطه دو قول وجود دارد که یکی منظور آیه را یوسف و یکی ساقی می داند. . . ایشان در ادامه روایتی طولانی از حضرت صادق علیه السلام را در تأیید قول دوم نقل کرده اند)
    4. الشیخ الهویزی در تفسیر نور الثقلین(ج 2 ص 426)
    و . . .

    از روایاتی که موید نظر فوق مبنی بر رجوع ضمیر در ایه به یوسف نبی است نیز می توان به نبوی منقول از ابن عباس و نیز روایاتی که از حضرت امیر المومنین، حضرت امام علی بن الحسین و حضرت صادق علیهم اجمعین السلام، اشاره کرد.
    به عنوان مثال صاحب مجمع، قمی و عیاشی رضوان الله علیهم در روایتی از حضرت صادق علیه السلام کیفیت انابه و استغفار حضرت یوسف صدیق را شرح نموده اند که علاقه مندان می توانند در این رابطه به تفسیر نور الثقلین جلد 2 ص 426 مراجعه نمایند.
    مضاف بر این باید توجه داشت که منابع قرآنی و حدیثی به موازات تأکید بر عصمت علی الاطلاق انبیاء اشاراتی نیز بر ظهور ترک اولی از ایشان داشته اند کما اینکه خداوند به نوح نبی که از اعاظم انبیاء و شیخ پیام آوران است با توجه به درخواست نجات فرزند متمرد به لحن عتاب می فرماید (انی اعظک ان تکون من الجاهلین) که این عتاب استغفار نوح نبی را در پی دارد.

    با این اوصاف به نظر می رسد عوامل سریال در این خصوص چندان غیر محققانه عمل ننموده و راه به بیجا نبرده اند هرچند خداوند خود اعلم به تفسیر کتاب خویش است.


    با تشکر
    محمدعلی م.

    ویرایش توسط مرصاد : ۱۳۸۷/۱۱/۰۲ در ساعت ۱۲:۰۱
    007

  2. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    982
    مورد تشکر
    768 پست
    حضور
    8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نظرات استادان و مدرسان حوزه‌هاي علميه درباره سريال يوسف پیامبر





    خبرگزاري انتخاب :
    نظر سنجي مركز تحقيقات صدا و سيما درباره‌ي ‌١٦ قسمت اول سريال «يوسف پيامبر(ع)» از استادان و مدرسان حوزه‌هاي علميه قم و مشهد منتشر شد.
    ‌٧٣و‌٥ دهم درصد پاسخگويان كه از مدرسان و استادان حوزه‌هاي علميه تهران بوده‌اند.آنان مهم‌ترين دليل تماشاي اين مجموعه را مذهبي بودن سريال«يوسف پيامبر» عنوان كرده‌اند و ‌٣١و‌٤ دهم درصد قرآني بودن خاستگاه سريال «يوسف پيامبر(ع)» وتطابق داستان آن با اصل موضوع را از مهم‌ترين دلايل تماشاي اين مجموعه قلمداد كرده‌اند.
    در بخشي ديگر از اين نظرسنجي درباره‌ي فضاسازي و دكور سريال از پرسش شوندگان سوال شده است كه ‌٣/٧٦ دهم درصد از پاسخگويان ،طراحي دكور و فضاسازي مجموعه را خيلي خوب عنوان كرده‌اند و ‌٧٠و‌٢ دهم درصد جذابيت سريال از حيث داستان پردازي را در حد خيلي خوب و خوب دانسته‌اند.
    محتواي سريال يكي ديگر از موضوعات نظرسنجي بوده است. ‌٥٠و‌٤ دهم درصد از پاسخگويان،پاكدامني يوسف(ع) و ‌٢١و‌٩ دهم درصد، توكل داشتن به خدا و صبر و شكيبايي در مواجهه با مشكلات را از مهم‌ترين پيام‌هاي دوران مختلف زندگي يوسف(ع) در اين سريال دانسته‌اند.
    بر اساس اين گزارش‌١٠و‌٧ دهم درصد از پاسخگويان،معرفي حسادت را به عنوان يك رذيلت اخلاقي، ‌١٠و‌٧ درصد ناظر دانستن خداوند در هر حال و غلبه بر نفس اماره را از موارد مهم اخلاقي اين مجموعه عنوان كرده‌اند. از ميان پاسخگويان ‌٧٦ درصد معتقد بوده‌اند كه اين سريال درحد خيلي زياد و زياد داراي پيام‌هاي مناسب و درست اخلاقي و ديني بوده است.
    در اين گزارش آمده است كه توليد چنين مجموعه‌اي در مركز سيما فيلم سبب شده تا اغلب بينندگان، ضمن شناخت بخشي از تاريخ اديان، با منش و رفتار پيامبران نيز آشنا شوند. در همين جهت ‌٧٠و‌٢ دهم درصد از پاسخگويان اين نظرسنجي كه از مدرسان و اساتيد حوزه‌هاي علميه قم و مشهد بوده‌اند كه معتقدند اين مجموعه توانسته در معرفي و شناساندن شخصيت حضرت يوسف(ع) در حد خيلي زياد موفق باشد. همچنين درباره‌ي جنبه‌هايي از زندگي حضرت يوسف(ع) كه در اين سريال به خوبي به تصوير كشيده شده،پاكدامني(‌٢٧ درصد)، نكات تربيتي و اخلاقي (‌١٦و‌٦ دهم درصد) و توكل داشتن به خدا (‌٢٥و‌١ دهم درصد) را اعلام كرده‌اند كه مورد تاييد استادان و مدرسان حوزه‌هاي علميه تهران قرار گرفته است.
    در ادامه اين نظرسنجي، پاسخگويان مهم‌ترين نقاط قوت سريال «يوسف پيامبر(ع)» را ‌١٦و‌٢ دهم درصد دكور و فضاسازي، ‌٢١و‌٣ دهم درصد داشتن پيام اخلاقي و ديني و ‌١٧و‌٧ دهم درصد توحيد و يكتاپرستي مطرح كرده‌اند.
    استادان و مدرسان حوزه‌هاي علميه قم و مشهد ‌٧٠و‌٢ دهم درصد رضايت خود را در حد خيلي زياد و زياد از اين مجموعه اظهار داشته‌اند.20و‌٢ دهم درصد سريال «يوسف پيامبر(ع)» را بهتر از ساير سريال‌هاي ديني و تاريخي دانسته و ‌٢١و‌٩ دهم درصد نيز آن را هم سطح ديگر مجموعه‌هاي ديني و تاريخي تلويزيون عنوان كرده‌اند.

    مجموعه تلويزيوني «يوسف پيامبر(ع)» از محصولات مركز سيما فيلم است كه با نگاهي به زندگي اين پيامبر از كودكي تا بزرگسالي تهيه شده و فرج الله سلحشور آْن را نوشته، كارگرداني و تهيه كرده است.

    ویرایش توسط مرصاد : ۱۳۸۷/۱۱/۰۲ در ساعت ۱۲:۰۲
    007

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود