جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خدای سبحان ضمیر جمع " نا" را آورده ؟؟؟؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    150
    تشکر:
    1
    حضور
    21 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا خدای سبحان ضمیر جمع " نا" را آورده ؟؟؟؟




    قال الله تعالی :

    فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَوَهَبْنَا لَهُ يَحْيَى وَاءَصْلَحْنَا لَهُ زَوْجَهُ إِنَّهُمْ كَانُواْ يُسَرِعُونَ فِى الْخَيْرَتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَباً وَرَهَباً وَكَانُواْ لَنَا خَشِعِينَ
    ترجمه :
    پس (دعاى ) او را مستجاب كرديم و يحيى را به او بخشيديم ، و همسرش را (كه نازا بود) براى او شايسته قرار داديم (و اين بخاطر آن بود كه ) همانا آنان در كارهاى نيك ، شتاب داشتند و مارا از روى اميد و بيم مى خواندند و در برابر ما فروتن بودند.



    نکته در کلمه : یدعوننا : است ... چرا نفرمود : یدعوننی

    و بصورت جمع آورد ؟؟






  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    850
    تشکر:
    1
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9



    با سلام
    استفاده از «نا» در چنین مواردی دلالت بر عظمت خداوند می کند.
    موفق باشید

    مولایم علی فرموند:
    يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
    هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
    چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    348
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    8 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    9



    شايد يك نوع درس تواضع به بندگان باشد كه خداوند در انجام بعضي از امور خود را با ملائكه شريك مي داند ولو اصل كار را خود خداوند متعال انجام داده است.
    حدیث قدسی
    عبدی اطعنی اجعلک مثلی
    بنده من تو مرا عبادت کن من تو را مثل خودم قرار می دهم.
    عبد وافعی شدی قدرت خدایی پیدا می کنی

    آي دي من در ياهو مسنجر unas120@yahoo.com


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۶
    نوشته
    259
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    در اینگونه آیات بحث از خلقت هست..و چیزایی از این قبیل..
    همه می دانیم خداوند با اینکه می تونه همه چیز را خودش انجام دهد و بدون در نظر گرفتن اسباب کاری را انجام دهد
    اما خداوند خیلی کم می شود که کاری را بدون در نظر گرفتن اسباب انجام دهد..و سنتش اینه که همه چیز با اسباب انجام بشه

    در امر خلقت با اینکه خداوند می تونه تنهایی خودش کاری ر وانجام بده اما ممکنه این قدرتش رو تحت اختیار دیگران مثلا ملائک قرار دهد تا انرا انجام دهند..لذا چون قدرت از خداست و انجام فعل از دیگران می توان اطلاق جمع کرد..

    اتفاقا در آیات هم می توان چنین چیزی مشهود است

    نَحْنُ خَلَقْنَاکُمْ

    نَحْنُ الزَّارِعُونَ

    نَحْنُ الْمُنشِؤُونَ

    نَحْنُ الْمُنزِلُونَ

    در این چهار مورد یعنی خلق کردن و زراعت کردن و نازل کردن همه اینها مستقیما به دست خداوند صورت نمی پذیرد بلکه توسط اسباب این چیزها تحقق می یابد
    و چون قدرت از خداست و فعل از دیگران می توان گفت ( ما ) یعنی خدا و کسانی که در سایه قدرت خداوند کاری انجام می دهند ...



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۶
    نوشته
    909
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 53 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2



    به این تاپیک هم سری بزنید :

    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=4030
    يارب نظر تو برنگردد!

    گفتم يارب مرا براتي بفرست ... توفان زده ام فلك نجاتي بفرست .. .گفتند كه با زمزمه ي يا مهدي .. .نذر گل نرگس صلواتي بفرست

    تکيه برتقوا ودانش درطريقت كافريست
    راهرو گرصد هنر دارد،توكل بايدش




  7. تشکر


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    222
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    چرا در قرآن كریم برای خدا گاهی ضمیر مفرد و گاهی جمع آمده است؟



    مقدمه اول:

    علمای علم عقاید (كلام اسلامی) دلایل متعدد عقلی بر یگانه بودن خدا آورده‌اند. و یگانه بودن خدا بدین معناست كه تنها اوست كه مستقلا و بدون نیاز به هیچ كس و هیچ چیز، خلق می‌كند و روزی می‌دهد و هدایت می‌كند و می‌میراند و.... كه در علم كلام از اینها به توحید در خالقیت و توحید در رازقیت و توحید در هدایت و.... تعبیر شده است.

    مقدمه دوم:

    سخن فوق به این معنا نیست كه كسی و چیزی در خالقیت و رازقیت و هدایت و مانند آن ، هیچ نحوه سببیتی ندارد بلكه حكمت خداوند اینگونه اقتضاء نموده كه خلق كردن و رزق دادن و هدایت نمودن بلكه غالب افعال خود را از راه اسباب و مجاری خود اجرا می‌كند. ( ابی الله ان یجری الامور الا باسبابها )

    به عنوان مثال هر چند خداوند می تواند كه به طور مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای، بیماران را شفا دهد یا گرسنه ها را سیر كند یا گمراهان را هدایت كند ولی بر اساس حكمت خود اینگونه پسندیده، كه برای هر كاری مجرا و اسباب خاص قرار داده است و هر كاری را از راه همان مجرا انجام می دهد.

    پس گرسنه‌ها را با نانی كه خود آفریده است سیر می‌كند؛ و مریض‌ها را با داروئی كه خود آفریده و بوسیله‌ی طبیبی كه خود آفریده و تربیت كرده است شفا می‌دهد. البته نان و طبیب و دارو و همه‌ی اسباب، به اذن او اثر می‌كنند و نتیجه‌ی خاص خود را دارند و وقتی دارو و طبیب و نان و آب و همه، وجود خود را دائماً از او می‌گیرند و به خواست او چنین آثاری را دارا هستند، پس اینگونه تاثیرات هیچ منافاتی با توحید و یگانگی خدا در ابعاد و زوایای مختلف خود ندارد. و آنها شریك خداوند نیستند بلكه مخلوقاتی هستند كه در همه چیزشان از جمله آثاری كه دارند محتاج به او هستند.

    حال با توجه به مطالبی كه گذشت به اصل پاسخ می‌پردازیم:

    هر چند خداوند یگانه است و می بایست هر گاه از افعال خود خبر می دهد، از كلمه و ضمیر مفرد استفاده كند، اما در زبان عربی و گاهی غیر عربی، به خاطر دلائل متعددی متكلم، برخی مواقع به جای اینكه بگوید: «من» این كار را انجام دادم.

    می‌گوید: «ما» این كار را انجام دادیم. كه اینگونه سخن گفتن دلائل متعددی دارد كه در زیر به بعضی از آنها اشاره می‌كنیم:

    1. گاهی متكلم برای اینكه عظمت خود را به مخاطب گوشزد كند به جای اینكه بگوید « من »، از كلمه « ما » استفاده می كند كه دلالت بر عظمت و بزرگی متكلم دارد.

    مثال: در آیه‌ی اول سوره فتح می‌فرماید: « إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحاً مُبِیناً »

    • بعضی از مفسرین گفته‌اند: در اینجا خداوند به خاطر اشاره به عظمت خود گفته است: «ما» شهر مكه را فتح كردیم:

    • و اما اینكه چرا این قاعده را در این آیه اجرا كرد و فرمود: « ما براى تو فتح كردیم »، براى این است كه تعبیر به «ما» كه به عظمت اشاره دارد، با ذكر «فتح» مناسب‏تر است. و این نكته در آیه‌ی «انا ارسلناك شاهدا ...» نیز جریان دارد.1

    2. گاهی هم متكلم برای نشان دادن عظمت كاری كه انجام داده است به جای اینكه بگوید: «من» این كار را انجام داده‌ام. می‌گوید: «ما» انجام داده‌ایم.

    مانند: « إِنَّا انزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ » یا « إِنَّا أَعْطَیْنَاكَ الْكَوْثَرَ » كه بر عظمت « قرآن » و « كوثر » دلالت دارد.

    3. گاهی هم خداوند متعال برای اینكه ما را توجه دهد به اسبابی كه او برای انجام گرفتن كاری قرار داده است به جای اینكه بگوید: «من» انجام دادم. تعبیر به «ما» می‌كند.

    • لذا در ذیل آیه‌ی چهارم از سوره‌ی رعد در تفسیر المیزان می‌خوانیم:
      و همین تعبیر به ما، (ما بعضی را بر بعضی برتری دادیم) خالى از اشعار به این معنا نیست كه در این بین، غیراز خداى سبحان اسباب الهى نیز در كارند، كه به امر او عمل نموده، و همه به خداى سبحان منتهى مى‏شوند.2
    • همچنین در ذیل آیه‌ی 61 از سوره‌ی یونس در تفسیر نمونه چنین آمده است:
      تعبیر به صیغه‌ی جمع در مورد خداوند، با اینكه ذات پاك او از هر جهت یگانه و یكتا است براى اشاره به عظمت مقام او است و اینكه همواره مأمورینى سر بر فرمان او دارند، و در اطاعت امرش آماده و حاضرند، و در واقع سخن تنها از او نیست، بلكه از او می‌باشد و آنهمه مأموران مطیعش.3
    چنانچه در مقدمه بیان شد، وجود چنین ابزار و وسایلی هیچ منافاتی با یگانگی خداوند متعال ندارد.

    یادآوری:

    البته ممكن است كه در یك آیه هر سه حكمت جمع شده باشد یعنی به صورت جمع آمده كه هم نشانگر «عظمت فاعل» باشد و هم نشانگر «عظمت و بزرگی فعل» باشد و هم به «اسباب» توجه شده باشد.

    مانند: « إِنَّا انزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ » كه این سه مورد در این آیه جمع شده است.

    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــ

    1 . ترجمه المیزان، ج 18، ص 385.
    2 . ترجمه المیزان، ج 11، ص 401.
    3 . تفسیر نمونه، ج 8، ص 327.



    منبع
    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۷/۱۲/۲۲ در ساعت ۰۸:۲۴ دلیل: مطلب فوق العاده زیبا و دقیق بود ، برای توجه بیشتر خوانندگان تنوعی در متن دادم تا قسمت های مهم نمایان تر بشه.


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    222
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرسش : چرا خداوند در قرآن براى خودش گاهى از ‏ضمير"أنا"و گاهى "نحن" استفاده كرده است؟


    پاسخ : تعبير "نحن" در مورد خداوند ممكن است براى بيان عظمت و قدرت باشد، زيرا بزرگان هنگامى كه از خود سخن مى‏گويند، نه فقط از خود كه از مأمورانشان نيز خبر مى‏دهند، و اين كنايه از قدرت، عظمت و وجود فرمانبردارانى در برابر اوامر او است. [1] بنابراين در ضمير متكلم مع الغير (نحن و نا) نظر به واسطه و اسباب است مانند جبرئيل كه وحى خدا را مى‏رساند، ملك الموت كه جان انسان‏ها را مى‏گيرد، فرشتگان مأمور رزق و ساير مدبر الامر كه در طول فاعليت خدا قرار دارند. لذا در جائى كه نحن از افعال خداوند مانند رزاقيّت، خالقيت، اماته، احيا و فرستادن وحى است، معمولا" از ضمير متكلم مع الغير استفاده شده است، مانند "نحن نزلنا الذكر"[2] "انا اوحينا اليك كما اوحينا الى نوح "[3] "نحن نقص احسن القصص بما اوحينا اليك "[4] "نحن نرزقكم "[5] "نحن نرزقهم "[6] "و ان من شى ء الا عندنا خزائنه و ما ننزّله الا بقدر معلوم و ارسلنا الرياح لواقح فانزلنا من السماء ماء" فَاَسقيناكموه و اِنّا لنحن نحيى و نميت "[7] و لقد خلقنا الانسان "[8] "و الجّان خلقناه"[9] "نخلقكم من ماء مهين"[10] "انا اعطيناك الكوثر"[11] و...
    امّا جايى كه سخن از عبادت بندگان و پرستش خداوند است، ضمير متكلم وحده آمده است مانند: "اياى فاعبدون"[12] "لا اله الا أنا فاعبدون "[13] "أنا ربكم فاعبدون "[14] "اننّى انا الله لا اله الا أنا فاعبدنى "[15] "و ان اعبدونى هذا صراط مستقيم"[16] "يعبدوننى"[17] و...
    و نكته مهم و دقيقى است آنجا كه سخن از عبادت است خداوند فقط از خودش سخن مى‏گويد تا بندگان عبادت را خالص براى او بجا آورند اما آنجائى كه ديگر سخن از عبادت نيست بلكه از خالقيت و رازقيت و اماته و احياء است ضمير به صورت جمع آورده شده كه نشانگر بيان سلسله علل مختلف اداره جهان است كه همگى مأموران الهى و به فرمان او عمل مى‏كنند.
    علاوه بر آن آوردن جمع نشانه بزرگى و عظمت شخص است. شايد آوردن جمع بدان جهت بوده كه مردم پى به عظمت خدا ببرند. [18]
    پاورقي
    [1] تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازى و همكاران، ج 27 ص 377، دار الكتب الاسلاميه.
    [2] حجر، 9
    [3] نساء، 163
    [4] يوسف، 3
    [5] انعام، 151
    [6] اسراء، 31
    [7] حجر،23 - 21
    [8] همان، 28
    [9] همان، 27
    [10] مرسلات، 20
    [11] كوثر، 1
    [12] عنكبوت، 56
    [13] انبياء،25
    [14] همان، 92
    [15] طه، 14
    [16] يس، 61
    [17] نور، 55
    [18] منابع: قرآن كريم سوره بقره 186، حجر 49، صافات 11، مريم 67، واقعه 57، انعام 151، طه 132.

    منبع


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    150
    تشکر:
    1
    حضور
    21 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام

    حسن ختام موضوع را هم ذکر آیاتی از سوره مبارکه کهف قرار میدهیم که حاوی نکات بسیار عمیقی است :



    أَمَّا السَّفِينَةُ فَكَانَتْ لِمَسَاكِينَ يَعْمَلُونَ فِي الْبَحْرِ فَأَرَدتُّ أَنْ أَعِيبَهَا وَكَانَ وَرَاءهُم مَّلِكٌ يَأْخُذُ كُلَّ سَفِينَةٍ غَصْبًا

    حضرت خضرچرا خدای سبحان ضمیر جمع " نا" را آورده ؟؟؟؟ میگوید من اراده کردم که کشتی راخراب کنم ...


    وَأَمَّا الْغُلَامُ فَكَانَ أَبَوَاهُ مُؤْمِنَيْنِ فَخَشِينَا أَن يُرْهِقَهُمَا طُغْيَانًا وَكُفْرًا فَأَرَدْنَاأَن يُبْدِلَهُمَا رَبُّهُمَا خَيْرًا مِّنْهُ زَكَاةً وَأَقْرَبَ رُحْمًا

    ما اراده کردیم .....

    وَأَمَّا الْجِدَارُ فَكَانَ لِغُلَامَيْنِ يَتِيمَيْنِ فِي الْمَدِينَةِ وَكَانَ تَحْتَهُ كَنزٌ لَّهُمَا وَكَانَ أَبُوهُمَا صَالِحًا فَأَرَادَ رَبُّكَ أَنْ يَبْلُغَا أَشُدَّهُمَا وَيَسْتَخْرِجَا كَنزَهُمَا رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَ وَمَا فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْرِي ذَلِكَ تَأْوِيلُ مَا لَمْ تَسْطِع عَّلَيْهِ صَبْرًا

    الله اراده کرد .....

    من > ما > الله


    http://www.iranclubs.org/forums/showthread.php?t=17100

  11. تشکرها 2


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    28
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    52
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط askari110 نمایش پست
    با سلام


    استفاده از «نا» در چنین مواردی دلالت بر عظمت خداوند می کند.

    موفق باشید
    این چگونه برداشتی از ایات قران است .بهتر نبود باکمی تفکر در احادیث متوجه میشدیم که منظور از ضمایر جمع در قران اهلبیت (ع) هستند زیرا ایشان خلیفه الله یعنی مجاری خداوندی خدا هستند .
    امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه میفرمایند: من خالق اسمانها و زمین و رازق انها هستم یعنی من ان مجرایی هستم که خداوند از طریق من خلق کرد.زیرا خداوند غیر قابل وصف است و این دنیای مادی که تحمل نزول بطن اول قران را ندارد و متصاعد میشود چگونه میتواند خدا را مستقیما تحمل کند.
    اهل بیت (ع) مانند لوله های ابی هستند که ضرب و شدت جریان اب پشت سد را میگیرند تا ان اب باعث ابادانی شود نه خرابی.
    در زبان عربی نیز هر ضمیری به جا بکار برده میشود و اوردن ضمیر (نا) نه تنها باعث عظمت خداوند نمیشود که حتی باعث پایین امدن شان خداوند و باز شدن راه برای شرک میشود.
    التماس دعا
    ویرایش توسط سرباز ولایت : ۱۳۸۸/۰۱/۱۵ در ساعت ۱۸:۴۸

  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    719
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    4

    پرسش




    نقل قول نوشته اصلی توسط سرباز ولایت نمایش پست
    بهتر نبود باکمی تفکر در احادیث متوجه میشدیم که منظور از ضمایر جمع در قران اهلبیت (ع) هستند زیرا ایشان خلیفه الله یعنی مجاری خداوندی خدا هستند .
    امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه میفرمایند: من خالق اسمانها و زمین و رازق انها هستم یعنی من ان مجرایی هستم که خداوند از طریق من خلق کرد.زیرا خداوند غیر قابل وصف است و این دنیای مادی که تحمل نزول بطن اول قران را ندارد و متصاعد میشود چگونه میتواند خدا را مستقیما تحمل کند.

    در زبان عربی نیز هر ضمیری به جا بکار برده میشود و اوردن ضمیر (نا) نه تنها باعث عظمت خداوند نمیشود که حتی باعث پایین امدن شان خداوند و باز شدن راه برای شرک میشود.
    اینکه منظور از ضمایر جمع،اهل بیت هستند در کدام روایت آمده؟
    در کجای نهج البلاغه امیرمومنان می فرمایند که خالق اسمانها و زمین و رازق آن ها هستند؟!!!
    البته اینکه اهل بیت علیهم السلام مجرای رحمت خداوند هستند حرفی درست است.
    در زبان عربی آوردن ضمیر "نا" چگونه باعث پایین آمدن شان خدا می شود؟!!!
    لطفا پاسخ های خود را با ادله محکم و روایات بیان بفرمایید. با تشکر
    هر كس به شأن خود به كاري مي پردازد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود