-
۱۳۸۷/۰۹/۱۲, ۰۹:۱۲ #1
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۷
- نوشته
- 54
- مورد تشکر
- 85 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
تنبیه؟!
بسم الله الرحمن الرحیم
آيا تنبيه يك روش تربيتى است؟كارايى آن در چه سطحى است؟
شرايط استفاده ازآن چيست؟
چه كسانى اجازه اعمال آن را دارند؟
اسلام در اين زمينه چهمىگويد؟
روانشناسان و مربيان تربيتى چه مىگويند؟
اين هاو پرسش هايى از اين دست، پرسش هايى است كه در محافلتربيتى زياد مطرح است.
چنين مشهور و معروف شده كهتنبيه از نظرروانشناسان، به دليل اثرات منفى كه از خودبرجاى مىگذارد مطرود و ممنوع است و بايداز آن اجتناب كرد. اما بيشتر دانشمندان و علماى اسلامى تنبيه را از نظر اسلام جايزدانسته و براى آن شرايط و حدودى را تعيين مىكنند.
ویرایش توسط The Praises to God : ۱۳۸۹/۰۵/۲۰ در ساعت ۰۲:۱۶
-
تشکرها 9
-
۱۳۸۷/۱۱/۲۱, ۱۰:۴۳ #2
يكى از مباحث مورد اختلاف در نظام تعليم و تربيت دنياى معاصر، مسأله «تنبيه » است كه نظريات افراطى و تفريطى درباره آن مطرح شده است . عده اى به طور كلى با تنبيه موافق نيستند; در مقابل عده اى تنبيه را لازمه رشد و بالندگى و ضامن بقاى نظام اجتماعى مى دانند و بر وجود آن پاى مى فشرند. ، اسلام در سيستم تربيتى خود، راهى ميانه و معتدل را ارائه داده و اصل تنبيه را به عنوان آخرين روش تربيتى ، پذيرفته است .
وجود جهنم و عذاب اخروى مجرمان ، در آيات قرآنى ، دليل روشنى بر قبول اصل تنبيه از سوى اسلام است .
البته اسلام ، با پذيرش اصل تنبيه ، آن را متناسب با مجرم و نوع جرم ، به صورت منطقى و تعديل شده ، تعريف كرده است ; براى مثال ، اسلام به تكليف در كنار مطرح ساختن تنبيه ، اهميت ويژه اى داده و بسيارى از تنبيه ها را از كودكان و كسانى كه به سن بلوغ نرسيده اند، برداشته است .
يادآور مى شويم كه در بسيارى موارد، در زندگى اجتماعى ، قبل از تنبيه بدنى ، تنبيه اخلاقى مطرح است چرا كه تنبيه بدنى آخرين راه و روش تربيتى است . در تنبيه اخلاقى مراحلى وجود دارد كه به صورت مختصر و فشرده ، عبارت است از: تذكر غير مستقيم ، تذكر و نصيحت ، ملامت و سرزنش ، محروم نمودن قهر كردن ، اخطار و... .
قرآن در كنار مطرح ساختن «تنبيه »، اصل هاى مهم اخلاقى ديگرى را كه در صورت اجراى صحيح ، ضرورت و زمينه تنبيه را از بين مى برد، بيان داشته و بر آن ها تأكيد كرده است . اصل هايى چون عفو، گذشت ، صبر، بردبارى ، فروخوردن خشم ، احسان ، محبت و... مانند آيه 134 آل عمران
ویرایش توسط Hakim : ۱۳۸۷/۱۱/۲۱ در ساعت ۱۰:۴۹
-
تشکرها 10
-
۱۳۸۹/۰۵/۲۰, ۱۱:۱۴ #3
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۸
- نوشته
- 871
- مورد تشکر
- 3,446 پست
- حضور
- 5 روز 4 ساعت 36 دقیقه
- دریافت
- 90
- آپلود
- 6
- گالری
- 0
در مورد تنبيه در اسلام بحث هاى مختصرىاز سوى برخى از دانشگاهيان صورت گرفته است كه معمولا به ذكر نظرات و فتواى برخى از فقها اكتفا نموده وتفحص كمترى در روايت شده است.
از سوى ديگر فقهاى اسلامى نيز معمولا به بيان حكم فقهى مساله اكتفا كرده و به جنبههاى تربيتى و اخلاقى مساله و كم و كيف تنبيه در روايات كمتر وارد شدهاند.
از آنجايى كه روشن شدن اين بحث،بويژه از نظر اسلام، در محافل تربيتى ازاهميتخاصى برخوردار است برآنيم تا دررواياتى كه دراين زمينه وارد شده است جستوجوى بيشترى نموده و به سؤالات بالا ازمنظر اسلام پاسخ گوئيم.
در پايان نيزاشارهاى به نظر برخى از روانشناسان و مربيان تربيتى خواهيم داشت تا نشان دهيم كه نظر روانشناسان و مربيانتربيتى چه مقدار با نظر اسلام هماهنگ است.
هستی در آنجاست که مردمان نیستی می انگارند...!
شهید آوینی
ما عاقلانه فكر مي كنيم وعاشقانه عمل مي كنيمشهيد سيدحسين علم الهديhttp://www.askquran.ir/picture.php?a...pictureid=6083
سخنان آقا در مورد ازدواج
حرف آخر:
مرنج و مرنجان!
همین
-
تشکرها 4
-
۱۳۸۹/۰۵/۲۰, ۱۵:۰۹ #4
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۸
- نوشته
- 871
- مورد تشکر
- 3,446 پست
- حضور
- 5 روز 4 ساعت 36 دقیقه
- دریافت
- 90
- آپلود
- 6
- گالری
- 0
تنبيه در لغت به معناى آگاهانيدن، بيدار كردن، واقف گردانيدن به چيزى و آگاه و هوشيار كردن آمده است. (1) ودر اصطلاح به عملى گفته مىشود كه لازمه آن آگاه وهوشيار كردن باشد و دست كم به سه معنا بكار رفته است :
1. حذف پاسخ مثبت از ارگانيسم و يا اضافه كردن پاسخ منفى به آن . از نظر اسكينر تنبيه به اين معنا بكار رفتهاست . وى مىگويد: «تنبيه زمانى رخ مىدهد كه پاسخ مثبتى را از موقعيت حذف و يا چيزى منفى به آن بيافزاييم. به زبان متداول مىتوان گفت تنبيه دور ساختن چيزى از ارگانيسم است كه خواستار آن استيا دادن چيزى است به او كه طالب آن نيست. » (2)
جان ايانز و همكاران نيز مىگويند: «تنبيه عبارت استاز ارائه محرك ناخوشايند يا حذف تقويت مثبت بلافاصله بعد از انجام يك رفتار.» (3)
تنبيه به اين معنا را تنبيه به معناى عام مى گوييم.
ویرایش توسط The Praises to God : ۱۳۸۹/۰۵/۲۰ در ساعت ۱۵:۱۶
هستی در آنجاست که مردمان نیستی می انگارند...!
شهید آوینی
ما عاقلانه فكر مي كنيم وعاشقانه عمل مي كنيمشهيد سيدحسين علم الهديhttp://www.askquran.ir/picture.php?a...pictureid=6083
سخنان آقا در مورد ازدواج
حرف آخر:
مرنج و مرنجان!
همین
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۹/۰۵/۲۰, ۱۵:۱۲ #5
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۸
- نوشته
- 871
- مورد تشکر
- 3,446 پست
- حضور
- 5 روز 4 ساعت 36 دقیقه
- دریافت
- 90
- آپلود
- 6
- گالری
- 0
2. ارائه پاسخ منفى به ارگانيسم. دكتر سيف مى گويد:«تنبيه عبارتست از ارائهيك محرك آزارنده يا تنبيه كننده(تقويت كننده منفى) به دنبال يك رفتار نا مطلوببراىكاهش دادن احتمال آن رفتار. براى مثال اگر بعد از انجام رفتارى نامطلوب از سوى كودك مثلا گفتن يك حرفزشتبا ارائه يك محرك آزارنده مثل سيلى زدن به او خواسته باشيم كه احتمال بروز رفتار نامطلوب را در اوكاهش دهيم او را تنبيه كردهايم.» (4)
تنبيه به اين معنا را تنبيه به معناى خاص مىگوييم.
ویرایش توسط The Praises to God : ۱۳۸۹/۰۵/۲۰ در ساعت ۱۵:۳۶
هستی در آنجاست که مردمان نیستی می انگارند...!
شهید آوینی
ما عاقلانه فكر مي كنيم وعاشقانه عمل مي كنيمشهيد سيدحسين علم الهديhttp://www.askquran.ir/picture.php?a...pictureid=6083
سخنان آقا در مورد ازدواج
حرف آخر:
مرنج و مرنجان!
همین
-
تشکرها 4
-
۱۳۸۹/۰۵/۲۶, ۰۰:۲۸ #6
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۸
- نوشته
- 871
- مورد تشکر
- 3,446 پست
- حضور
- 5 روز 4 ساعت 36 دقیقه
- دریافت
- 90
- آپلود
- 6
- گالری
- 0
3. تنبيه بدنى يا كتك زدن. گاهى مراد از تنبيه، به همين معناست كه ما آن را تنبيه به معناى اخص مىگوييم.
روشن است كه بر طبق معناى اول - معناى عام - تنبيه ، طيف وسيعى را در برمى گيرد كه عبارتست از تغافل ، بى اعتنايى، تهديد، تحقير، سرزنش، تمسخر، محروم سازى،جريمه، جبران، تغيير چهره، روى برگرداندن و تنبيه بدنى . اما بر طبق معناى دوم- معناى خاص - تنبيه ديگر شامل تغافل، بى اعتنايى محروم سازى و به عبارت ديگر حذف تقويت مثبت نمىشود.
آنچه از ميان اين معانى سه گانه تنبيه مورد ترديد وبحث واقع شده است قسم سوم يا تنبيه به معناى اخصاست، گرچه برخى از مصاديق تنبيه بهمعناى دوم - خاص - نظيرتهديد، تحقير، سرزنش و تمسخر نيز كما بيش موردرد و انكار واقع شده است. بنابراين،ما بيشترين كوششخود را بر اين مصروف مىداريم كه ببينيم روايات معصومين «عليهم السلام» درباره تنبيه بدنى كودك چهمىگويند. انحصار بحثبه تنبيه كودك نيز به دليل اهميت تربيتى آن در اين دوران مىباشد.
هستی در آنجاست که مردمان نیستی می انگارند...!
شهید آوینی
ما عاقلانه فكر مي كنيم وعاشقانه عمل مي كنيمشهيد سيدحسين علم الهديhttp://www.askquran.ir/picture.php?a...pictureid=6083
سخنان آقا در مورد ازدواج
حرف آخر:
مرنج و مرنجان!
همین
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۹/۰۶/۰۶, ۱۵:۲۳ #7
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۸
- نوشته
- 871
- مورد تشکر
- 3,446 پست
- حضور
- 5 روز 4 ساعت 36 دقیقه
- دریافت
- 90
- آپلود
- 6
- گالری
- 0
تنبيه كودك در روايات
قبل از ورود به بحث روايات تذكر اين نكته اهميت داردكه قطع نظر از روايات، تنبيه كودك جايز نيست چون خداى تعالى انسان را آزاد آفريده است و كسى را برديگرى تسلط نيست مگر آنكه او اجازه كند بعلاوه تنبيه وزدن ديگرى ايذاء، اذيت و ظلم به اوست و اين اعمال درشرع نهى شده استبه طورى كه برخىروايات آن راحرب با خدا و كفر مىدانند.
ابن ابى عمير از معاويه نقلمىكند كه از امام صادق(ع) درباره قول خداى سبحان «ومن يرد فيه بالحاد» سؤال كردم امام فرمود:
«هر ظلمى الحاد است و زدن خادمى كه گناه نكرده است از اين الحاد است.» (5)
بنابراين اگر نتوانيم از روايات باب تنبيه جواز آن رااستفاده كنيم اصل عدم جواز بجاى خود باقى است.همينطور در مواردى كه شك در جواز داريم بايد به اصلعدم جواز تمسك كرد. در مورد تنبيه كودك، رواياتمتعددى از پيامبر(ص) و ائمه معصومين(ع) وارد شدهاست كه از مجموع آنها مى توان استفاده كرد كه اصل تنبيه كودك به منظور تربيت و تاديب او جايز است.
هستی در آنجاست که مردمان نیستی می انگارند...!
شهید آوینی
ما عاقلانه فكر مي كنيم وعاشقانه عمل مي كنيمشهيد سيدحسين علم الهديhttp://www.askquran.ir/picture.php?a...pictureid=6083
سخنان آقا در مورد ازدواج
حرف آخر:
مرنج و مرنجان!
همین
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۹/۰۶/۰۶, ۱۵:۲۶ #8
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۸
- نوشته
- 871
- مورد تشکر
- 3,446 پست
- حضور
- 5 روز 4 ساعت 36 دقیقه
- دریافت
- 90
- آپلود
- 6
- گالری
- 0
از اين روست كه تقريبا تمام فقهاء به جواز تنبيه كودك فتوا دادهاند. اما در كم و كيف آن و اينكه چه كسى چنين اجازهاى را دارد اختلاف كردهاند. در اينجا نظر برخى ازفقهاء را به اختصار ذكر مى كنيم:
همراه ما باشید
ویرایش توسط The Praises to God : ۱۳۸۹/۰۶/۰۶ در ساعت ۱۵:۲۶
هستی در آنجاست که مردمان نیستی می انگارند...!
شهید آوینی
ما عاقلانه فكر مي كنيم وعاشقانه عمل مي كنيمشهيد سيدحسين علم الهديhttp://www.askquran.ir/picture.php?a...pictureid=6083
سخنان آقا در مورد ازدواج
حرف آخر:
مرنج و مرنجان!
همین
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۹/۰۶/۰۶, ۱۹:۰۰ #9
-
۱۳۸۹/۰۶/۱۱, ۱۳:۳۸ #10
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۸
- نوشته
- 871
- مورد تشکر
- 3,446 پست
- حضور
- 5 روز 4 ساعت 36 دقیقه
- دریافت
- 90
- آپلود
- 6
- گالری
- 0
هستی در آنجاست که مردمان نیستی می انگارند...!
شهید آوینی
ما عاقلانه فكر مي كنيم وعاشقانه عمل مي كنيمشهيد سيدحسين علم الهديhttp://www.askquran.ir/picture.php?a...pictureid=6083
سخنان آقا در مورد ازدواج
حرف آخر:
مرنج و مرنجان!
همین
-
تشکرها 2
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری