جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مراد از ناصبى چيست؟ آيا شيعيان اهل سنت را ناصبى مى دانند يا خير؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    125
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    1

    خونسرد مراد از ناصبى چيست؟ آيا شيعيان اهل سنت را ناصبى مى دانند يا خير؟




    ناصبى به كسى گويند كه با اهلبيت (ع) دشمنى داشته باشد و يا به آنها دشنام و ناسزا بگويد و شيعيان به هيچوجه اهل سنت را ناصبى نمى دانند چون آنها هم اهلبيت (ع) را دوست دارند و دشمنان آل محمد (ص) را كافر مى دانند.
    جواب تفصيلى:
    مقدمه:
    براى روشن شدن جواب مقدمةً به نكاتى اشاره مى شود:
    آيات:
    1ـ قرآن مى فرمايد، به چيزى كه آگاهى و اطلاع نداريد، اظهار نظر نكنيد «لا تفف ما ليس لك به علم...([1])» از آنچه به آن آگاهى ندارى پيروى مكن، چرا كه گوش و چشم و دل همه مسئوولند «و از آنها در مورد كارهاى كه انجام مى دهند و... سؤال مى شود».
    2ـ مساله دوستى اهلبيت (ذوى القربى) و پرهيز از دشمنى آنها، مورد اتفاق فريقين مى باشد، چون هم قرآن بر اين مساله تأكيد دارد، و هم روايات خود عامه، اما قرآن مى فرمايد: «قل لا اسئلكم عليه اجراً ايد المودة فى القربى([2])» بگو: من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى كنم جز دوست داشتن نزديكانم (= اهل بيتم) و هر كس كار نيكى انجام دهد بر نيكى اش مى افزايم. و بعضى آيات ديگر([3]).
    اما روايات:
    در دو قسمت بعضى از رواياتى را كه از طريق عامه نقل شده است بيان مى كنيم.
    الف: روايات محبت به اهل بيت(ع)
    1ـ زمخشرى از پيامبر (ص) نقل مى كند كه فرمود: «الا و من مات على حب آل محمد مات شهيداً([4])» بيدار باشيد هر كس بر محبت آل محمد (ص) بميرد شهيد از دنيا رفته... بخشيده شده، توبه كننده مؤمن، از دنيا رفته، و ملك الموت بشارت بهشت مى دهد، و همچون عروسان وارد بهشت مى شود، و در قبر دو تا در براى او او به سمت بهشت باز مى شود و قبرش مزار ملائكه رحمت مى شود([5]).
    2ـ پيامبر (ص) فرمود: «معرفة آل محمد (ص) برائة من النار، و حب آل محمد (ص) جواز على الصراط و الولاية لآل محمد (ص) امانٌ عن العذاب([6])» شناخت آل محمد رهايى از آتش جهنم، دوستى آنها گذرنامه ى رد شدن از پل صراط، و ولايت آل محمد (ص) امان نامه اى است از عذاب.
    ب: روايات بغض و دشمنى با اهل بيت
    1ـ پيامبر (ص) فرمود: «الا و من مات على بغض آل محمد مات كافراً» هر كسى بر بغض آل محمد (ص) بميرد كافر از دنيا رفته است، و بوى بهشت به مشامش نمى رسد([7]).
    2ـ پيامبر (ص) فرمود: «علىٌ خير البشر من ابى فقد كفر» على بهترين بشر است هر كس ابا نمايد و قبول نكند كافر است([8]).
    بعد از بيان مقدمه جواب قسمت اول شبهه اين است كه ناصبى دو تا معنى دارد.
    1ـ معناى لغوى كه عبارت است از تعب و رنج، بزحمت انداختن، كوشش نمودن (اذا فرغت فانصب همٌّ ناصِبٌ) يعنى غم بارنج، عيش ناصب و زندگى با مشقت است([9]).
    2ـ معناى اصطلاحى، به كسانى ناصبى گفته مى شود كه دشمنى با اهل بيت (ع) دارند، و يا به آنان دشنام دهد، و يا به يكى از ائمه (ع) دوازدهگانه شيعه دشمنى، و يا دشنام دهد([10])، اين اصطلاح دوم برگرفته از روايات خود اهلبيت (ع)([11]) مى باشد كه به چند روايت به عنوان نمونه اشاره مى كنيم:
    1ـ ابى بصير از امام صادق (ع) نقل مى كند كه حضرت فرمود: «مُدمِنُ الخمر كعابد و تن، و الناصب لآل محمد شرٌّ منه» شراب خوار مانند بت پرست است و دشمنى با آل محمد (ص) بدتر از شراب خوار است([12]).
    2ـ از امام باقر (ع) سؤال شد كه آيا زن مؤمنه شيعه مى تواند با ناصبى ازدواج كند فرمود: «لا لانّ الناصب كافرٌ([13])» فرمود: نه، چون ناصبى كافر است.
    3ـ در روايت ديگر مى خوانيم «ان الله تعالى لم يخلق خلقاً انجس من الكلب و ان الناصب لنا اهل البيت لا نجس منه([14])» براستى كه خداوند نجس تر از سگ نيافريد، دشمن اهلبيت از سگ بدتر است. از اين سه روايت بخوبى استفاده مى شود كه مراد از ناصبى دشمن اهلبيت (ع) مى باشد، ضمناً استفاده مى شود كه آنها نجسند و كافر، و زن مسلمان نمى تواند با آنها ازدواج كند.
    اما قسمت دوم شبهه كه شيعيان آيا اهل سنت را ناصبى مى دانند؟
    بايد گفت: خير شيعيان اهل سنت را ناصبى نمى دانند چرا كه اولا اكثريت اهل سنت (غير از ناصبى ها) محبت اهلبيت را لازم مى دانند (طبق نص قرآن و روايات خود آنها كه قبلا اشاره شد، و شافعى يكى از سران چهار مذهب عامه افتخارش اين است «ان كان رفضاً حب آل محمد فليشهد الثقلان انى رافض([15])» اگر دوستى اهلبيت نشانه رافضى بودن است، جن و انس شهادت دهند كه من رافضى «و محب اهلبيت) هستم و ثانياً خود اهل سنت دشمن و مبغض اهلبيت را كافر مى دانند كه قبلا نقل شد، آنگاه چگونه مى توان گفت آنها ناصبى مى باشند و ثالثاً ناصبى ها چنانكه گفته شد، نجس، ذبيحه آنها حرام، و ازدواج با آنها جائز نيست، اما اهل سنت را هيچ عالم شيعى چنين فتواى درباره آنها نداده است، بلكه در رساله ها تصريح به حليت ذبيحه آنها، جواز ازدواج به آنها، و... شده است و حتى همه علماى شيعه نماز بر جنازه مسلمان را واجب، و دفن و كفن ميت مسلمان را لازم مى دانند([16]).
    خلاصه ى جواب قسمت اول شبهه
    ناصبى يك معناى لغوى دارد. كه به معناى رنج و خستگى و كوشش و... مى باشد و يك معناى اصطلاحى دارد كه برگفته از روايات اهلبيت (ع) مى باشد و آن اينكه كسى با اهلبيت دشمنى داشته باشد يا به آنها دشنام و ناسزا بگويد.
    خلاصه ى جواب قسمت دوم شبهه
    به هيچ وجه عامه از نظر شيعيان ناصبى نمى باشند، چون آنها اولا اهلبيت را دوست دارند و ثانياً دشمنان آل محمد (ع) را كافر مى دانند، و ثالثاً تمام علماى ما فتوا بر جواز ازدواج با آنها، و وجوب دفن و نماز بر ميت آنها داده اند.
    والسلام


    --------------------------------------------------------------------------------
    [1]ـ اسراء/36.
    [2]ـ شورى/23.
    [3]ـ سباء/47 و فرقان/57.
    [4]ـ محمد بن عمر زمخشرى، الكشاف (دار الكتاب العربى، 1407 هـ 1987م) ج4، ص220.
    [5]ـ همان مدرك، دنبال حديث، نقل به صورت تلخيص.
    [6]ـ حافظ سليمانى قندوزى، ينابيع المودة (مكتبة بصيرتى قم) ص22.
    [7]ـ كشاف (پيشين) ج4، ص221.
    [8]ـ علاء الدين على المتقى، الهندى، كنزل العمال فى سنن الاقوال و الافعال (مؤسسة الرسالة، بيروت، 1405 هـ 1915م) ج11، ص610.
    [9]ـ محمد راغب اصفهانى، المفردات فى غريب القرآن (دفتر نشر الكتاب چاپ دوم، 1404) ص494. كلمه نصب و خليل بن احمد، ترتيب كتاب العين (مؤسسة نشر اسلامى جامعه مدرسين، چاپ اول، 1414) ص807 كلمه نصب.
    [10]ـ رساله توضيح المسائل مراجع عظام، بحث كفر و اقسام آن، و عروة الوثقى، سيد يزدى، ج1، بحث كفر (از بحث نجاسات) در بعضى رساله ها مساله 117 ـ بعضى 113 ـ بعضى 111.
    [11]ـ بعضى از لغويين نواصب را معنى نموده، "گروهى كه با امير المؤمنين دشمنى دارد"، ظاهراً بر گرفته از روايات باشد، احمد سياح ـ فرهنگ جامع عربى فارسى (كتابفروشى اسلام، چاپ هشتم، ج4، ص270، ماده نصب.
    [12]ـ محمد بن الحسن الحر العاملى، وسائل الشيعه (دار احياء التراث، لبنان) ج18، ص559، ح12.
    [13]ـ همان، باب 10، من ابواب ما يحرم من النكاح، حديث 15.
    [14]ـ همان، ج1، ص159، ح5.
    [15]ـ سلطان الواعظين، شبهاى پيشاور (دار الكتب الاسلامية، سى و هفتم، 1376) ص64.
    [16]ـ رساله علميه تمام مراجع، بحث نماز بر ميت.

    http://hojjate-khoda.blogfa.com/


    روزی تو خواهی امد

    از کوچه های باران

    تا از دلم بشویی غم های روزگاران ....

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    35
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    ناصبي‏ها چه كساني هستند؟ آيا اكنون ناصبي وجود دارد؟


    كلمه نصب در لغت، به معناي اظهار داشتن چيزي، درد، بلا و شر است.{1}
    نصب به معناي عداوت امير المؤمنين(ع) استعمالي است به حذف متعلق كه عداوت باشد.{2} بعضي از لغويون، نواصب را به قومي معنا كرده‏اند كه معتقد به بغض ورزيدن به علي(ع) باشند.{3} فقيهان شيعه در معناي ناصبي اختلاف نظر دارند. بيش‏تر فقيهان كسي را كه اظهار عداوت نسبت به اهل بيت(عليهم السلام) نمايد، ناصبي مي‏نامند. بنابر فتواي بعضي فقيهان معاصر، اظهار عداوت و بغض نسبت به علي(ع) موجب ناصبي شدن نمي‏شود، بلكه ناصبي كسي است كه معتقد باشد عداوت ورزيدن نسبت به علي(ع) جز دين است.{4}

    مرحوم مظفر دوست داشتن اهل بيت(عليهم السلام) را از ضروريات اسلام كه شيعه و سني بر آن اتفاق‏نظر دارند، مي‏داند. وي ناصبي‏ها را دشمنان اهل بيت(عليهم السلام) مي‏داند كه با اين كار خود جز منكرين ضروري دين محسوب مي‏شوند و منكر ضروري دين، منكر رسالت به حساب مي‏آيد و گرچه در ظاهر اقرار به شهادتين نمايد.{5}

    ناصبي‏ها امروزه در جهان اسلام وجود ندارند. با اين كه خوارج و ناصبي‏ها دو مقوله جدا از هم هستند ولو هر دو يك حكم دارند لكن از خوارج به عنوان اغلب مصاديق نواصب نام برده شده و در تعريف ناصبي گفته‏اند: ناصبي‏ها به داشتن بغض و كينه علي(ع) معروفند، چون با علي(ع) دشمني ورزيدند و بيش‏تر آن‏ها از خوارج بودند. به آنان اهل نصب و ناصبي نيز گفته مي‏شود و علي بن جهم سرسخت‏ترين ناصبي دشمن توحيد و عدل بود.


    نسل خوارج نيز منقرض شده و تنها فرقه باقي مانده از خوارج، اباضيه است كه بيش‏تر آنان در عمان سكونت دارند، لكن تعريف ناصبي و مرام خوارج پيشين بر آنان صادق نيست. با اين وجود، متأسفانه در بعد نگارش و رفتار و عمل، هنوز در جهان اسلام نوشته‏ها و اعمالي يافت و مشاهده مي‏شود كه تداعي كننده انديشه متروك و دفن شده ناصبي است؛ مانند تخريب بارگاه ائمه بقيع(عليهم السلام)، پايه‏گذاري سنت سيئه دوري از اماكن متبركه و بدگويي از آن‏ها، اهانت و جسارت به ساحت مقدس ائمه اطهار و امام صادق(ع) در كتاب‏ها و مقاله‏ها.{6}

    [1].ناصبته الحرب و العداوْ: ظهرتها و أقمتها. قاموس اللغْ، احمد بن محمد بن علي مقري فيومي، ج 6، ص 833/

    [2].شفأ الصدور في شرح زيارْ العاشورا، ميرزايي ابي‏الفضل الطهراني، ج 2، ص 21/

    [3].لسان العرب، ابن منظور، ج 14، ص 157 - 155/

    [4].مستمسك العروْ الوثقي، السيد محسن الطباطبايي، ج 1، ص 397/

    [5].عقايد الاماميْ، محمدرضا مظفر، ص 324/

    [6].فرهنگ‏نامه فرقه‏هاي اسلامي، شريف يحيي الامين، ص 271/

    نام گروهي از مسلمانان است كه با اميرالموئمنين علي (ع ) دشمني ورزيدند, (لغت نامه دهخدا, ج 14, ص 22782). ناصبي نام فرقه خاصي نيست ولي بعضي از فرقه هاي مسلمانان با علي (ع ) دشمني مي ورزيدند و حتي او را لعن مي كردند. بيشتر آنها از خوارج بودند, (ر.ك : فرهنگنامه فرقه هاي اسلامي , شريف يحيي الامين , ترجمه : محمدرضا موحدي , انتشارات باز).

    نواصب گروهى هستند كه با على((عليه السلام)) و خاندان پيامبر دشمنى كرده به آن بزرگواران دشنام مى دهند. اينان مانند كافران نجس مى باشند.

    ویرایش توسط طلبه2 : ۱۳۸۷/۰۹/۱۵ در ساعت ۲۰:۴۱ دلیل: خودمانی

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود