نمایش نتیجه های نظرسنجی ها: چرا خداوند با وجودي که خود، ما را خلق نموده،براي ما قوا

رأی دهندگان
6. شما نمی توانید در این نظرسنجی رای دهید.
  • زیرا خداوند از آینده ی ما نگران بود.

    0 0%
  • انسان به خودی خود قادر به انتخاب راه درست نیست.

    4 66.67%
  • برای اینکه انسان را در چهارچوب بندگی قرار دهد.

    0 0%
  • برای اینکه بندگان صالحش را بشناسد

    2 33.33%
  • اصلا قوانینی برای انسان وجود ندارد.!

    0 0%
صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خداوند درحالی که خودش ما را خلق کرده،براي ما قوانين قرار داده‌است؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    3,440
    مورد تشکر
    10 پست
    حضور
    29 روز 5 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    49
    آپلود
    5
    گالری
    76

    چرا خداوند درحالی که خودش ما را خلق کرده،براي ما قوانين قرار داده‌است؟




    انسان موجودي مختار و داراي دو نوع گرايش معنوي و حيواني است ; ملائكه فقط داراي گرايش معنوي و فاقد تمايلات حيواني اند و حيوانات فاقد گرايش هاي معنوي
    هستند. از اين رو اگر انسان با اختيار خود, راه تكامل به سوي خدا را بپيمايد, از ملائكه برتر خواهد شد; زيرا آنان در كمالات خود فاقد گرايش هاي بازدارنده ي حيواني اند. اما اگر انسان تنها به تمايلات حيواني خود پاسخ داد, از حيوانات پست تر خواهد شد; چرا كه آنها در برابر تمايلات حيواني شان فاقد گرايش هاي معنوي بلند انسان اند.
    در حديث آمد كه خلاق مجيد
    خلق عالم را سه گونه آفريد
    يك گروه را جمله عقل و علم و جودآن فرشته است و نداند جز سجود
    نيست اندر عنصرش حرص و هوانور مطلق زنده از عشق خدا
    يك گروه ديگر از دانش تهي ،همچو حيوان از علف در فربهي
    او نبيند جز كه اصطبل و علفاز شقاوت مانده است و از شرف
    و آن سوم هست آدميزاد و بشراز فرشته نيمي و نيمش ز خر
    نيم خر خود مايل سفلي بودنيم ديگر مايل علوي شود
    تا كدامين غالب آيد در نبردزين دوگانه تا كدامين برد نرد
    دوم . لازمه ي آفرينش موجود مختار و كمال مند, اين است كه براي آن موجود, زمينه ي مخالفت نيز فراهم باشد; يعني، بتواند با دستورات مخالفت كند و در عين حال , راه بندگي و اطاعت را انتخاب كند. چرا كه اگر براي اين موجود, فقط راه اطاعت باز باشد, اطاعت او مانند ملائكه خواهد بود. پس اگر فرض كنيم كه خداوند, به حكمت خودش , بايد فقط انسان هايي را بيافريند كه اطاعت مي كنند; اين بدان معنا است كه آفرينش گنه كاران , ممتنع باشد, و نتيجه ي آن , امتناع مخالفت انسان با خدا است .
    روشن است كه چنين امتناعي با اصل هدف آفرينش انسان , منافات دارد. پس نه تنها حكمت اقتضا نمي كند كه خداوند, فقط بايد انسان هاي مطيع را بيافريند; بلكه اقتضا مي كند كه براي موجوداتي كه آفريده , راه مخالفت را بازبگذارد. لازمه ي آفرينش كمال اختياري , اين است كه خداوند امكان كفر و مخالفت را براي انسان بازبگذارد. پس اگر نظام آفرينش به گونه اي بود كه فقط انسان مطيع امكان وجود داشت , چنين نظامي با حكمت آفرينش انسان , منافات پيدا مي كرد.
    سوم . معمولا" انسان هاي گنه كار نيز, كارهاي نيكي انجام مي دهند و كمتر انساني است كه كفر, عناد و مخالفت با خدا, همه ي وجود او را فرا گرفته باشد. همان كارهاي نيك و خوب گنه كاران , كمال اختياري آنان است و ارزش آفرينش را داشت . آنان با همان كمال اختياري , مي توانند مشمول رحمت الهي شوند. هر چند كه حتي اگر كفر تمام وجود انساني را فراگيرد, باز حكمت اقتضا مي كرد كه آفريده شود, زيرا همو نيز موجودي است كه مي تواند با اختيار خود به كمال برسد.
    چهارم . خداوند, انسان را مختار آفريد و فاعل گناه , خود انسان مختار و آزاد است . پس اين صحيح نيست كه بگوييم : »خداوند انسان گنه كار را آفريد«; چرا كه اين سخن موهم آن است كه گنه كاري انسان نيز در اصل آفرينش او است ; در حالي كه فقط امكان گناه در اصل آفرينش , مربوط به خداوند است , و انتخاب كفر و گناه , كار خود انسان مي باشد, همان گونه كه انتخاب ايمان و اطاعت نيز با خود انسان است . پس بايد گفت : «خداوند, انسان را مختار آفريد تا ايمان و بندگي را برگزيند; نه كفر و مخالفت را» و اين از دو آيه زير به دست مي آيد:
    «انا هديناه السبيل اما شاكرا" و اما كفورا»؛ (انسان , آيه 3).
    «و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون»؛(ذاريات , آيه 56).
    پنجم . اين سخن كه : «اگر خداوند او را خلق نمي كرد, دچار عذاب هم نمي شد»، به عنوان «سالبه به انتفا موضوع» صحيح است ; يعني , چون اصلا" موجود نيست , عذاب هم نمي شد. اما اين مطلب , به اشكال شما پاسخ نمي دهد, و آن نكته ي خلاف حكمت يا خلاف عدالت را كه در ذهن شما هست , برطرف نمي كند; چرا كه در اين صورت , دنيا فقط جاي انسان هاي مطيع بود و قهرا" اطاعت آنان نيز, از روي اجبار و غيراختياري مي شد. خواسته شما اين است كه در همين دنيايي كه انسان , اختيار و امكان اطاعت و مخالفت دارد; خداوند فقط انسان هاي مطيع را بيافريند. اين خواست , در درون خود تناقض دارد; زيرا از يك سو مي خواهد, انسان بتواند گناه كند; و از سوي ديگر مي خواهد خداوند, راه گناه را بر انسان ببندد. در پايان , دو نتيجه عمده از پاسخ اين سؤال برداشت مي شود:
    1. خداوند براي آفرينش كمال اختياري , انسان را با دو نوع گرايش و مختار و آزاد آفريد تا با اختيار خود, راه كمال را بپيمايد. در اين مسير امكان دارد برخي از انسان ها راه مخالفت را انتخاب كنند, اما به هر حال امكان پيدايش انسان گنه كار, لازمه ي آفرينش انسان است .
    2. اعمال نيك و بد انسان , مستقيما" به خود انسان منتسب مي شود و آنچه مستقيما" و بدون واسطه به خدا منتسب است , اعطاي اختيار كار نيك و بد است ; نه خود عمل . پس خداوند كافر و گنه كار را كافر و گنه كار خلق نكرده است.



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    2,634
    صلوات
    1749
    تعداد دلنوشته
    22
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    214 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    6
    گالری
    53



    ولی همچنان این سوال مطرحه که کلا چرا خدا انسان رو آفرید


  4. #3
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    3,440
    مورد تشکر
    10 پست
    حضور
    29 روز 5 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    49
    آپلود
    5
    گالری
    76



    تاریخ ایجاد موضوع ۱۳۸۷/۰۹/۱۶, 13:59
    ولی گذینه های دو و سه و چهار می تونه درست باشه. امیدوارم پاسخگوها روشنمون کنن

  5. تشکرها 2


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    2,634
    صلوات
    1749
    تعداد دلنوشته
    22
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    214 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    6
    گالری
    53



    گزینه 4 نمی تونه درست باشه. اگه به این صورت بود که «
    برای اینکه بندگان صالحش را بشناساند» یا «برای اینکه بندگان صالحش مشخص شوند» بله. ولی خدا خودش بندگانشو می شناسه بدون اینکه اونا رو مورد آزمون قرار بده

    اصلا این گزینه ها از کجا انتخاب شده اند؟ چرا باید یکی از آنها صحیح باشد؟

    ویرایش توسط رحیل : ۱۳۹۳/۰۱/۰۱ در ساعت ۲۱:۲۵


  7. #5
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    3,440
    مورد تشکر
    10 پست
    حضور
    29 روز 5 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    49
    آپلود
    5
    گالری
    76



    گذینه ها رو خودم انتخاب کردم
    خیلی هم خوب هستن ایراد نگیرید

    برای اینکه بندگان صالحش را بشناساند» یا «برای اینکه بندگان صالحش مشخص شوند» بله. ولی خدا خودش بندگانشو می شناسه بدون اینکه اونا رو مورد آزمون قرار بده


    فکر کنم توی این موضوع در این مورد بحث شده
    http://www.askquran.ir/thread29970.html

    ویرایش توسط سیاوش عشق : ۱۳۹۳/۰۱/۰۲ در ساعت ۱۱:۲۲


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    7,960
    مورد تشکر
    48 پست
    حضور
    34 روز 9 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    90



    به نظر منم گزینه 2 از همه درست تره
    دغدغه روزمره ام ، بودن توست !
    نفس کشیدنت ..
    ایستادنت ..
    خندیدنت ..

    مــــــــــادرم
    تو باشی و خدا ، دنیا برایم بس است ...


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    2,634
    صلوات
    1749
    تعداد دلنوشته
    22
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    214 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    6
    گالری
    53



    نقل قول نوشته اصلی توسط سیاوش عشق نمایش پست
    برای اینکه بندگان صالحش را بشناساند» یا «برای اینکه بندگان صالحش مشخص شوند» بله. ولی خدا خودش بندگانشو می شناسه بدون اینکه اونا رو مورد آزمون قرار بده


    فکر کنم توی این موضوع در این مورد بحث شده
    http://www.askquran.ir/thread29970.html
    فکر می کنم منظورم رو خوب نرسوندم. چون ارتباطی بین صحبتم با لینکی که دادید پیدا نکردم!!!


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    3,951
    صلوات
    12700
    تعداد دلنوشته
    19
    مورد تشکر
    289 پست
    حضور
    77 روز 5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سیاوش عشق نمایش پست
    گذینه ها رو خودم انتخاب کردم

    لطقاً درنوشتن کلمات به املاء صحیح آن توجه کنید
    درلغتنامۀ زبان فارسی کلمه ای بانوشتاری
    گذینه
    یافت نمی شود
    امااگرمنظورتان ازکلمه «
    گذینه »:
    به معنای منتخب یاانتخاب شده باشددرستش
    گزینه (گ،ز، ی،ن،ه) نوشته می شود





  11. #9
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    3,440
    مورد تشکر
    10 پست
    حضور
    29 روز 5 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    49
    آپلود
    5
    گالری
    76



    ممنون بابت یادآوری
    آقا من توی دورانی که درس میخوندم همیشه املاء بیست می شدم. نمیدونم چرا توی نت همش غلط املاییم زیاد میشن.
    میگم نظرت چیه یه موضوع ایجاد کنی به نام زنگ املا؟ خوبه هااااا دیگه غلط املاییمون کمتر میشه.
    ...
    پس:
    گذینه = غلط
    گرینه = ناغلط

  12. تشکرها 2


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    81
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 18 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سیاوش عشق نمایش پست
    پس:
    گذینه = غلط
    گرینه = ناغلط
    باسلام خدمت برادرجناب سیاوش عشق.
    باز اشتباه نوشته اید!.
    گرینه=غلط
    گزینه=درست

    بیشتردقت بفرمائید.

    ویرایش توسط camellia1 : ۱۳۹۳/۰۱/۰۳ در ساعت ۱۴:۳۵
    خدایا! مرا هرگز مرادبیشعورها ومحبوب نمکهای میوه مگردان.



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود