جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بحث ازاد حقوقی (شرایط ضمن عقد نکاح برای بانوان)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۶
    نوشته
    1,188
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بحث ازاد حقوقی (شرایط ضمن عقد نکاح برای بانوان)




    با سلام خدمت دوستان
    در این تاپیک پیرامون شرایط ضمن عقد نکاح برای خانمها صحبت میکنیم


    به نظر شما مهمترین شرطهای ضمن عقد ازدواج برای یک خانوم چی باید باشه؟



  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    378
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با اجازه منم نظر بدم.
    اول همینجوری بی دلیل کسی عاشق کسی دیگر نشه چیزی که این روز ها باب شده
    دوم با یک نگاه عاشق نشن
    سوم کاری به کار مال ومنال طرف مقابل نداشته باشند یعنی داشتن اخلاق خیلی بهتره
    چهارم شرایط خودشوبا شرایط طرف مقابل تطبیق بده یعنی تا جای امکان کبوتر با کبوتر
    پنجم به حرف هر کسی گوش نده
    پنجم میزان علاقه طرف مقابل به دین را بداند
    ششم به فکر گرفتن مهریه سنگین نباشد
    هفتم تا حد امکان در باره ی خاونداده طرف مقابل تحقیق کند.

    محمد رسول الله

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    بنام تو اي قرار هستي




    سلام و عرض ادب و احترام

    جناب اقاي دهمرده فكر مي كنم اينها كه فرموديد شرط ضمن عقد نبود
    نميشه كسي موقع عقد بگه من شرط مي كنم عاشق كسي نشم حالا بايك نگاه و دونگاه و ............ كاري نداريم. چون اين اتفاق يا قبلا افتاده يا اصلا نيافتاده و فرد يا باعشق انتخاب كرده يا با عقل .

    اينها كه فرموديد همه ملاكها و معيارهاي يك انتخاب صحيح هست. البته در اينجا هم ترتيب رو رعايت نكرديد
    براي يك دختر و پسر مسلمان و مومن قبل از هرچيز بايد ملاك و معيار انتخاب بر اساس ميزان ايمان و پايبندي قلبي طرف مقابل به دين مبين اسلام و احكام ان باشه ؛ كه اگر تحقق پيدا كرد كه بقيه امور حله . و اگر اين تعهد و ايمان در فرد نباشه اين انتخاب قطعا انتخاب صحيحي نخواهد بود اگر دلدادگي ؛ زيبائي ؛ مال و منال ؛ مقام و ................ ملاك انتخاب قرار بگيرند قطعا در دراز مدت شالوده زندگي ازهم خواهد پاشيد چراكه بنائي كه از اساس درست نباشد طبيعي است كه دوامي نخواهد داشت .


    اما برداشت من از نوشته سركار خانم يگانه ؛ شرايطي است كه خانم ها مي تواند هنگام عقد تعيين كنند كه در صورت عدول طرف مقابل ا ز اين شرطها حق جدائي و احقاق حقوق خود را داشته باشند .


    بحث ازاد حقوقی (شرایط ضمن عقد نکاح برای بانوان)

    ویرایش توسط ║★║فاطمی║★║ : ۱۳۸۷/۰۹/۱۹ در ساعت ۱۹:۴۳

  6. تشکرها 3


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    378
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    براي يك دختر و پسر مسلمان و مومن قبل از هرچيز بايد انتخاب بر اساس ميزان ايمان و پايبندي قلبي طرف مقابل به دين مبين اسلام و احكام ان باشه

    اگر طرف مقابل یک مسیحی یا کلیمی یا زرتشتی باشد انوقت چه باید کرد.
    ایا باید با طرف شرط کرد که اسلام را قبول کند ودست از دین سابقش بکشد یا در عین حال که به دینش است اسلام را هم قبول داشته باشد.

    ویرایش توسط سرباز اسلام : ۱۳۸۷/۰۹/۱۹ در ساعت ۱۹:۴۷
    محمد رسول الله

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    بنام تو اي قرار هستي

    سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما

    سوال شما يك سوال فقهي ست و بنده در حد پاسخگوئي به آن نيستم اما نظر شما رو جلب مي كنم به اين مطالب :


    آيه شريفه 221 سوره بقره مي فرمايد :
    و لاتُنکحوا المشرکات حتّي يومنّ ....و لاتنکحوا المشرکين حتي يؤمنوا....(221)
    بازنان مشرک ازدواج نکنيد مگر اينکه ايمان بياورند ، با مردان مشرک ازدواج نکنيد مگر اينکه مؤمن شوند .


    آيا مسلمان مي تواند با اهل کتاب ( يهودي و مسيحي )ازدواج بکند ؟
    دانشمندان اسلامي ازدواج زن مسلمان با مرد کتابي را صحيح نمي دانند حتي در ماده( 1059 )قانون مدني به تصريح مي گويد : ازدواج زن مسلمان با غير مسلم نيز جايز نيست .
    در خصوص ازدواج مرد مسلمان با زن کتابي در بين فقهاي اسلامي اختلاف نظر است .

    1)جايز نيست ودليل آن آيه 221 سوره بقره است . البته بايد گفت که اهل کتاب کافر هستند اما مشرک نيستند .

    2)مرد مسلمان درنکاح موقت مي تواند با زن غير مسلمان ازدواج بکند ولي در نکاح دائم جايز نيست .

    3)هم در نکاح دائم و هم در نکاح موقت جايز است .دليل اين قول آيه 7 سوره المائده است .
    المحصنات من المومنات و المحصنات من الذين اوتوا الکتابَ من قبلکم إذا اتيتموهّن اجورهّن محصنين غير مسافحين و لا متّخذي اخدانٍ......


    در جمع بندي ميان سه قول بنظر مي آنيد قول سوم، قول مناسب تري باشد . در اين خصوص سه نکته قابل توجه است که به آنها اشاره مي کنيم .

    1)هر چند زرتشتيان داراي کتاب آسماني نيستند ، اما چون رفتار پيامبر اسلام با آنها ،همان رفتاري بوده که با يهوديان و مسحيان داشته است بنابراين در اين حکم هم ملحق به آنها هستند .

    2)اگر مرد مسلماني با زن غير مسلمان ازدواج کرد قوانين حاکم بر روابط خانوادگي قوانين اسلام است .

    3)در ماده (1060 ) قانون مدني : ازدواج زن ايراني با تبعه خارجي در مواردي که منع قانوني وجود نداشته باشد موکول به اجازه مخصوص از طرف دولت است .


    * ازدواج مسلمان با غير مسلمان
    (از آيه 5 سوره مائده) مشروعيت ازدواج مردان مسلمان با زنان غير مسلمان استفاده مي شود . (زنان پارسا ).

    اصل اين است که مسلمان حق ازدواج با غير مسلمان را ندارد مگر اينکه دليلي بيابد که اين نکته اشکالي ندارد با جستجو در ادله گوناگون و استناد به اين آيه شريفه مي توان گفت که ازدواج مرد مسلمان با زن غير مسلمان کتابي درست است ، اما ساير موارد بر حرمت خود باقي مي باشند .


    (( بررسي امکان عملي ازدواج با فرد غير مسلمان ))
    چنانچه کسي اصرار بر ازدواج با غير مسلمان غير کتابي داشته باشد . در اينصورت بايد گفت که از آنجا که يکي از آنها معتقد به خدا و ديگري کافر به خدا است ايندو نمي توانند با هم زندگي بکنند زيرا بايد هم کفو باشند ، اما در صورت وجود عشق و علاقه در ميان آنها بايستي زن يا مرد غير کتابي را به دين دعوت کرد و در صورت پذيرش دعوت به ازدواج کرد .

    بدليل نفي سبيل ازدواج زن مسلمان با اهل کتاب ممنوع است لن يجعل الله للکافرين علي المؤمنين سبيلا.

    پيامبر مي فرمايد : غالباً زنان تابع دين شوهرانشان هستند دين فقط مکتب نيست بلکه رفتار، راه و روش و منش زن . در جوامع اسلامي غالباً از مرد تبعيت مي کنند .

    منبع پاسخ : بحث ازاد حقوقی (شرایط ضمن عقد نکاح برای بانوان)


    در پايان هم عرض مي كنم اگر به اين شيوه پيش بريم از مطلب اصلي كه مد نظر نويسنده است دور خواهيم شد و بهتره براي رسيدن به نتيجه مطلوب نه تنها دراين تاپيك بلكه در همه تاپيكها صرفا به مطالبي بپردازيم كه مرتبط با سوال و هدف نويسنده باشه
    لذا من يك بار ديگه سوال سركار خانم يگانه رو براتون مي نويسم كه ان شاء الله از اينجا به بعد مطالب و پاسخ هاي دوستان حول محور همين سوال باشه

    [quote]
    با سلام خدمت دوستان
    در این تاپیک پیرامون شرایط ضمن عقد نکاح برای خانمها صحبت میکنیم
    به نظر شما مهمترین شرطهای ضمن عقد ازدواج برای یک خانوم چی باید باشه؟
    [/quote]

    موفق و مويد باشيد




    بحث ازاد حقوقی (شرایط ضمن عقد نکاح برای بانوان)

    ویرایش توسط ║★║فاطمی║★║ : ۱۳۸۷/۰۹/۲۰ در ساعت ۰۱:۵۹

  9. تشکرها 3


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    2,087
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    الف. شرط تحصیل
    اگر چه حق تحصیل از حقوق اساسی هر فرد است و نمی تواند از تحصیل افراد جلوگیری کرد، اما برای پرهیز از مشکلات احتمالی در این زمینه، عبارت زیر برای درج در سند ازدواج پیشنهاد می شود:
    زوج، زوجه را در ادامه تحصیل تا هر مرحله که زوجه لازم بداند و در هر کجا که شرایط ایجاب نماید مخیر می سازد.

    ب. شرط اشتغال
    مطابق قانون، اگر شغل زن منافی با مصالح خانواده یا حیثیت شوهر یا زن باشد، مرد می تواند همسر خود را از آن شغل منع کند. با توجه به این که امکان تفسیرهای مختلف از این متن قانونی وجود دارد، گنجاندن عبارت زیر در سند ازدواج پیشنهاد می شود:
    زوج، زوجه را در اشتغال به هر شغلی که مایل باشد، در هر کجا که شرایط ایجاب نماید مخیر می کند.

    ج.شرط وکالت زوجه در صدور جواز خروج از کشور
    مطابق قانون گذرنامه، زنان متاهل فقط با اجازه کتبی همسر خود می توانند از کشور خارج شوند. با توجه به این که این مساله در عمل مشکلات فراوانی را ایجاد می کند، عبارت زیر به منزله شرط در حین عقد ازدواج پیشنهاد می شود:
    زوج به زوجه، وکالت بلاعزل می دهد که با همه اختیارات قانونی بدون نیاز به اجازه شفاهی یا کتبی مجدد شوهر، از کشور خارج شود. تعیین مدت، مقصد و شرایط مربوط به مسافرت به خارج از کشور به صلاحدید خود زن است.

    د. شرط تقسیم اموال موجود میان شوهر و زن پس از جدایی
    مشابه چنین شرطی در سندهای ازدواج کنونی وجود دارد. ولی تحقق آن منوط به عدم درخواست زن برای جدایی، یا تخلف نکردن

    زن از وظایف زناشوئی خود و یا نداشتن رفتار و اخلاق ناشایست بوده و احراز این موارد نیز بر عهده دادگاه است.
    برای ایجاد شرایط مساوی تر میان زن و شوهر در این خصوص، گنجاندن عبارت زیر در سند ازدواج پیشنهاد می شود( یاد آوری این نکته ضروری است که برای رسیدن به توافق در خصوص این شرط، در نظر گرفتن حدود عادلانه برای تکالیف مالی مرد ـ همچون مهریه ـ از سوی زن موثر و منصفانه خواهد بود) :
    زوج متعهد می شود هنگام جدایی ـ اعم از آن که به درخواست مرد باشد یا به درخواست زن ـ نیمی از دارایی موجود خود را ـ اعم از منقول و غیر منقول که طی مدت ازدواج به دست آورده است ـ به زن منتقل نماید.

    ه. شرط وکالت مطلق زوجه در طلاق
    مطابق قانون، زن تنها در موارد بسیار خاص می تواند از همسر خود جدا شود، این در حالی است که مرد هر زمان که بخواهد می تواند با پرداخت کلیه حقوق زن، او را طلاق دهد.
    از آنجا که زن و شوهر حق انتخاب یکدیگر برای شروع و ادامه زندگی را دارند، منصفانه آن است که در صورت لزوم پایان دادن به زندگی مشترک نیز، این حق انتخاب برای هر دو وجود داشته باشد.
    شرط وکالت مطلق زوجه در طلاق می تواند موجب ایجاد توازن در حق طلاق باشد. یادآوری این نکته ضروری است که برای حفظ توازن، زن نیز می تواند با گرفتن حق طلاق و همچنین تقسیم مساوی اموال، مهریه را تا حدود زیادی کاهش دهد.

    و. درج شرط وکالت مطلقه زوجه در طلاق این شرط به صورت زیر مطلوب می باشد:
    زوج به زوجه وکالت بلاعزل با حق توکیل به غیر می دهد تا زوجه در هر زمان و تحت هر شرایطی از جانب زوج اقدام به مطلقه نمودن خود از قید زوجیت زوج به هر قسم طلاق ـ اعم از بائن و رجعی و خلع یا مبارات‌ـ به هر طریق اعم از اخذ یا بذل مهریه کند.

    این اجبار قانونی که زن را مکلف به انجام کارها، تعیین حدود خواسته ها و انتظارات و تعیین وظایف خود و شوهرش می کند، نمی تواند تعهدی حاصل از یک ارتباط نزدیک و صمیمی باشد. متاسفانه در بسیاری از خانواده های کنونی، تعهد عشق، جای خود را به توانایی کنترل رابطه با سوی شوهر و تمکین زن از او داده است و این جبر تعیین شده قانونی، رابطه عاطفی بین آنان را تحت الشعاع قرار می دهد. بنابراین، لازم است برای داشتن یک خانواده برابر که در آن کرامت انسانی و حقوق ذاتی همه اعضای خانواده حفظ شده باشد، طرحی نو در اندازیم. این شرط ها می توانند تا حد زیادی آزادی اراده زن و شوهر را در تاسیس نهاد بنیادین خانواده تضمین کنند.

    بهترين كارها سه كار است:
    تواضع به هنگام دولت ، عفو هنگام قدرت و بخشش بدون منت
    پيامبر اكرم (ص)
    http://www.hamdardi.com/my_documents....com_8.com.jpg



  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۶
    نوشته
    1,188
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوستان گرامی نظرتون درباره شروطی که خانم رعنا ذکر کردند چیه ؟
    به نظرتون خوبه که این شرطها توی عقدنامه ها امضا بشه یا نه؟




  12. تشکرها 2


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    157
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0



    این شرط ها می توانند تا حد زیادی آزادی اراده زن و شوهر را در تاسیس نهاد بنیادین خانواده تضمین کنند...

    بخصوص بند های الف و ب
    ...



    چشمی که وقف ماتم ارباب عالم است
    در روزگار,روز و شبش چون محرم است


  14. تشکرها 3


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,069
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    20



    مطالب جالبي دوستان اينجا بيان كردند .
    زن و مرد دو عنصر مكمل يك زندگي هستند . نگاه آمرانه زن به مرد و مرد به زن نه تنها عرفا ناپسند است كه در شرع مقدس نيز مورد نكوهش قرار گرفته ست .
    در مورد عشق كه دوستي در فوق بيان كردند بايد بگويم كه دو طرف كه مايل به ازدواج با همديگر شدند دو حالت دارد يا عاشق شدند و سپس ازدواج كردند يا ازدواج ميكنند سپس عاشق همديگر ميشوند . در هر كدام از اين دو حالت با جاري شدن صيغه بار مسئوليت يك زندگي بر دوش دو طرف قرار ميگيرد كه اين نعمتيست خدايي كه در اختيارشان است و بايد از اين نعمت خداوند به درستي استفاده كنند . امروزه متاسفانه به دليل همين عدم احساس مسئوليت طرفين نسبت به زندگي شرايطي در عقد نامه ها قرار ميگيرد كه از نظر من اشكال شرعي دارد . و بايد بجاي گذاردن اين گونه شرايط روش ها را تغيير داد . روشهاي ازدواج را بايد عوض كرد . برخي جاها ديده ميشود كه والدين اجازه نميدهند طرفين با هم حرف بزنند و مسايل مهم زندگي را از هم جويا شوند و در برخي موارد هم ديده ميشود كه متاسفانه بجاي بيان مسايل حياتي يك زندگي به احساسات و عواطف اهميت داده ميشود و زندگي را به بازي ميگيرند . پس به زعم بنده بجاي تغيير در شروط عقد بايد در روشهاي منتهي به ازدواج تجديد نظر كنيم . بايد با چشم باز به استقبال از اين رخداد مهم زندگي برويم . . در پستهاي بعدي شروط صحيح ضمن عقد رو براتون مينويسم .

  16. تشکرها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود